Beste mensen,
Ik probeer te onderzoeken wat voor mij de beste keuze is als het gaat om de aanschaf van zonnepanelen maar merk dat het me een beetje begint te duizelen. Telkens als ik denk dat ik een keuze kan maken kom ik weer een nieuwe term op GoT tegen waar ik op moet onderzoeken, of een specificatie waar ik tegenaan loop waar ik op moet/wil vergelijken, of zelfs een ongevraagd verbeterd voorstel vanuit een van de leveranciers. Hierdoor wissel ik telkens van gevoel over de offertes. Ik weet niet zo goed welke vragen ik mezelf zou moeten stellen om tot een goede keuze te komen. Ik heb nu mijn lijstje ingekort tot twee offertes, en zou willen vragen hoe jullie hier tegenaan kijken.
Vooropgesteld:
:strip_exif()/f/image/gEdQfjI8qZBPyfoCI8E7JLB7.png?f=user_large)
• 1x Huawei SUN2000-3KTL 3F
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 10jr, montagesysteem 20jr
• EUR 3300,-
Opmerkingen: offerte iets minder gespecificeerd. Iets minder Wp, misschien kunnen ze ook de 455-variant leveren?
• 8x Hoymiles micro-omvormers ( Parallel schakeling )
• 1x DTU-PRO-S Micro monitoring ( 25 jaar garantie )
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 25jr, montagesysteem 25jr
• EUR 3750,-
Opmerkingen: uitgebreide offerte, dit was mijn voorkeur, maar kreeg onverwacht een verlaging aangeboden van partij 1 en weet niet goed wat nu nog de (technische) meerwaarde is
Ik lees over de mogelijke onnodigheid van micro-omvormers (welke de prijs in theorie omhoog schroeven), over ondergrenzen voordat een installatie opstart en het afstemmen van een installatie hierop, en over eventuele merkvoorkeuren. Ik raak het spoor een beetje bijster. Graag jullie hulp!
Ik probeer te onderzoeken wat voor mij de beste keuze is als het gaat om de aanschaf van zonnepanelen maar merk dat het me een beetje begint te duizelen. Telkens als ik denk dat ik een keuze kan maken kom ik weer een nieuwe term op GoT tegen waar ik op moet onderzoeken, of een specificatie waar ik tegenaan loop waar ik op moet/wil vergelijken, of zelfs een ongevraagd verbeterd voorstel vanuit een van de leveranciers. Hierdoor wissel ik telkens van gevoel over de offertes. Ik weet niet zo goed welke vragen ik mezelf zou moeten stellen om tot een goede keuze te komen. Ik heb nu mijn lijstje ingekort tot twee offertes, en zou willen vragen hoe jullie hier tegenaan kijken.
Vooropgesteld:
- Ik denk niet dat de offertes duur zijn, en beiden vallen binnen budget.
- Ik wil de hele installatie zoveel mogelijk uitbesteden. Ik zou een rol van betekenis kunnen zijn bij het inrichten van de IT/netwerk, maar dat lijkt een stap die aan het einde/achteraf kan.
- Ik heb niet per se advies nodig op nieuwe plaatsingsplannen; er passen acht panelen op het dakdeel en dat is goed voor nu. Mijn eigen stroomverbruik zal daarmee niet afgedekt worden en dat is ook niet erg. Ik maak me geen zorgen over het salderingsvraagstuk want ik verwacht bijna alles direct te verbruiken.
- Het idee van panelen met een Europees tintje spreekt me wel aan, inclusief de bijpassende garantievoorwaarden. Ik heb daarom de all-Chinese voorstellen voor nu even aan de kant gelegd.
Foto's
Bij beide leveranciers is het legplan als volgt::strip_exif()/f/image/gEdQfjI8qZBPyfoCI8E7JLB7.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Is niet relevant voor mijn vraag, gaat alleen om voorste dakdeel.Schaduw
Geen schaduw.Jaarverbruik
Niet relevant voor mijn vraag vooralsnog.Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fasen, reeds aanwezig. Stoppenkast is wel aardig vol, tho...Budget en doel
Budget lijkt me vooralsnog niet belangrijk. Mijn doel is een benadering van het maximaal haalbare te krijgen op het dakdeel in kwestie. Ik zal mijn verbruik daarmee niet 100% compenseren.Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier.Bijhouden van data
Ja, zeer wenselijk! Ik heb HomeAssistant draaien. Ik ben voornemens om cloudverbindingen van leveranciers-apps dicht te zetten via afgeschermde VLANS en alle data via HomeAssistant te laten lopen. Indien mogelijk houdt ik de apps op lokale, directe verbinding beschikbaar maar ik verwacht niet dat dat zal kunnen.Reeds verkregen offertes
Partij 1
• 8x AEG M1089B-GA M10 445 WP Glas Glas (3560Wp)• 1x Huawei SUN2000-3KTL 3F
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 10jr, montagesysteem 20jr
• EUR 3300,-
Opmerkingen: offerte iets minder gespecificeerd. Iets minder Wp, misschien kunnen ze ook de 455-variant leveren?
Partij 2
• 8x AEG N-type Back Contact 455Wp Bifacial Glass Glass Full Black (3640Wp)• 8x Hoymiles micro-omvormers ( Parallel schakeling )
• 1x DTU-PRO-S Micro monitoring ( 25 jaar garantie )
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 25jr, montagesysteem 25jr
• EUR 3750,-
Opmerkingen: uitgebreide offerte, dit was mijn voorkeur, maar kreeg onverwacht een verlaging aangeboden van partij 1 en weet niet goed wat nu nog de (technische) meerwaarde is
Regio
UtrechtIk lees over de mogelijke onnodigheid van micro-omvormers (welke de prijs in theorie omhoog schroeven), over ondergrenzen voordat een installatie opstart en het afstemmen van een installatie hierop, en over eventuele merkvoorkeuren. Ik raak het spoor een beetje bijster. Graag jullie hulp!
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende