[PV] Aanschafadvies, shortlist van twee aanbieders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 13:43

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Topicstarter
Beste mensen,

Ik probeer te onderzoeken wat voor mij de beste keuze is als het gaat om de aanschaf van zonnepanelen maar merk dat het me een beetje begint te duizelen. Telkens als ik denk dat ik een keuze kan maken kom ik weer een nieuwe term op GoT tegen waar ik op moet onderzoeken, of een specificatie waar ik tegenaan loop waar ik op moet/wil vergelijken, of zelfs een ongevraagd verbeterd voorstel vanuit een van de leveranciers. Hierdoor wissel ik telkens van gevoel over de offertes. Ik weet niet zo goed welke vragen ik mezelf zou moeten stellen om tot een goede keuze te komen. Ik heb nu mijn lijstje ingekort tot twee offertes, en zou willen vragen hoe jullie hier tegenaan kijken.

Vooropgesteld:
  • Ik denk niet dat de offertes duur zijn, en beiden vallen binnen budget.
  • Ik wil de hele installatie zoveel mogelijk uitbesteden. Ik zou een rol van betekenis kunnen zijn bij het inrichten van de IT/netwerk, maar dat lijkt een stap die aan het einde/achteraf kan.
  • Ik heb niet per se advies nodig op nieuwe plaatsingsplannen; er passen acht panelen op het dakdeel en dat is goed voor nu. Mijn eigen stroomverbruik zal daarmee niet afgedekt worden en dat is ook niet erg. Ik maak me geen zorgen over het salderingsvraagstuk want ik verwacht bijna alles direct te verbruiken.
  • Het idee van panelen met een Europees tintje spreekt me wel aan, inclusief de bijpassende garantievoorwaarden. Ik heb daarom de all-Chinese voorstellen voor nu even aan de kant gelegd.
Foto's
Bij beide leveranciers is het legplan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IsOaVShn5pOrB3Cwo_LLw2Ofrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gEdQfjI8qZBPyfoCI8E7JLB7.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Is niet relevant voor mijn vraag, gaat alleen om voorste dakdeel.
Schaduw
Geen schaduw.
Jaarverbruik
Niet relevant voor mijn vraag vooralsnog.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fasen, reeds aanwezig. Stoppenkast is wel aardig vol, tho...
Budget en doel
Budget lijkt me vooralsnog niet belangrijk. Mijn doel is een benadering van het maximaal haalbare te krijgen op het dakdeel in kwestie. Ik zal mijn verbruik daarmee niet 100% compenseren.
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier.
Bijhouden van data
Ja, zeer wenselijk! Ik heb HomeAssistant draaien. Ik ben voornemens om cloudverbindingen van leveranciers-apps dicht te zetten via afgeschermde VLANS en alle data via HomeAssistant te laten lopen. Indien mogelijk houdt ik de apps op lokale, directe verbinding beschikbaar maar ik verwacht niet dat dat zal kunnen.
Reeds verkregen offertes
Partij 1
• 8x AEG M1089B-GA M10 445 WP Glas Glas (3560Wp)
• 1x Huawei SUN2000-3KTL 3F
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 10jr, montagesysteem 20jr
• EUR 3300,-
Opmerkingen: offerte iets minder gespecificeerd. Iets minder Wp, misschien kunnen ze ook de 455-variant leveren?
Partij 2
• 8x AEG N-type Back Contact 455Wp Bifacial Glass Glass Full Black (3640Wp)
• 8x Hoymiles micro-omvormers ( Parallel schakeling )
• 1x DTU-PRO-S Micro monitoring ( 25 jaar garantie )
• Garantie: panelen 40jr, omvormer 25jr, montagesysteem 25jr
• EUR 3750,-
Opmerkingen: uitgebreide offerte, dit was mijn voorkeur, maar kreeg onverwacht een verlaging aangeboden van partij 1 en weet niet goed wat nu nog de (technische) meerwaarde is
Regio
Utrecht

Ik lees over de mogelijke onnodigheid van micro-omvormers (welke de prijs in theorie omhoog schroeven), over ondergrenzen voordat een installatie opstart en het afstemmen van een installatie hierop, en over eventuele merkvoorkeuren. Ik raak het spoor een beetje bijster. Graag jullie hulp!

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ligt je dakvlak op zuidwest? Ik ga er even vanuit dat dat zo is i.v.m. je plaatje.

Als dit de 2 opties zijn: Partij 1 nemen. Micro omvormers heb je niet nodig omdat er geen schaduw is. Of je moet per se per paneel willen uitlezen, maar dat kost je dan dus €450.

Je ondergrens voordat de installatie opstart haal je wel, deze is 200V en je panelen hebben per stuk 33,9V = 272V totaal. Maar het is wel aan de lage kant.
Je kan ook makkelijk af met een 1 fase omvormer. Deze zijn goedkoper en de opstartspanning is maar 100V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De opzet vd eerste is prima aangezien je 1 dakdeel bedekt en geen schaduw hebt, ik zou nog een aantal offertes opvragen zodat je beter kunt vergelijken.
De prijs per kWp kan vast nog wel wat lager.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
De AEG panelen zijn niet Europees. Het is een bedrijf dat niet zelf produceert en de AEG naam in licentie heeft.

Zelfs het daadwerkelijk Noorse REC produceert deels in ZO Azië.

Prijs verder wel OK. De Huawei is als het goed is hybride en zou een accu aan moeten kunnen. De hoymiles zijn niet nodig en bieden echt geen meerwaarde bij weinig schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 13:43

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Topicstarter
storm-biker schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:06:
Ligt je dakvlak op zuidwest? Ik ga er even vanuit dat dat zo is i.v.m. je plaatje.
Sorry, was ik vergeten te vermelden. Ja, oriëntatie op zuidwest :)
Als dit de 2 opties zijn: Partij 1 nemen. Micro omvormers heb je niet nodig omdat er geen schaduw is. Of je moet per se per paneel willen uitlezen, maar dat kost je dan dus €450.
Een extra lekenvraag dan, voor de zekerheid. Met panelen die in theorie 40 jaar meegaan onder garantie, heeft het geen meerwaarde om te kunnen zien of er een paneel onderpresteert in/na al die tijd? Als er niet per paneel gemeten wordt, kun je dan enkel een vermoeden uitspreken dat er mogelijk iets mis is uit een enkel totaalcijfer? En kun je alleen vaststellen welk paneel dat dan heeft door ze stuk voor stuk te (ont-)koppelen?
Je ondergrens voordat de installatie opstart haal je wel, deze is 200V en je panelen hebben per stuk 33,9V = 272V totaal. Maar het is wel aan de lage kant.
Dat iets aan de lage kant is heb ik vaker gehoord. Wat is het risico van aan de lage kant zitten? Dat ze op een bewolkte dag misschien niet/later aan zullen gaan?
Je kan ook makkelijk af met een 1 fase omvormer. Deze zijn goedkoper en de opstartspanning is maar 100V.
Zoiets vermoedde ik al, maar levert dat dan alleen stroom terug aan de fase waarop deze aangesloten zit? Dus dan moet ik goed voorbereid te werk om de elektricien te melden op welke fase c.q. groepen dit zou moeten of niet. Ik zal deze vraag ook voorleggen aan mijn leverancier.
DaWizza schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:14:
De opzet vd eerste is prima aangezien je 1 dakdeel bedekt en geen schaduw hebt, ik zou nog een aantal offertes opvragen zodat je beter kunt vergelijken.
De prijs per kWp kan vast nog wel wat lager.
Ik heb in totaal vier offertes opgevraagd, zes gekregen, en dit is uiteindelijk mijn shortlist geworden. Het kon inderdaad goedkoper als ik geen AEG-panelen zou nemen, maar dit is op zich OK.
Ronald schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:35:
De AEG panelen zijn niet Europees. Het is een bedrijf dat niet zelf produceert en de AEG naam in licentie heeft.

Zelfs het daadwerkelijk Noorse REC produceert deels in ZO Azië.

Prijs verder wel OK. De Huawei is als het goed is hybride en zou een accu aan moeten kunnen. De hoymiles zijn niet nodig en bieden echt geen meerwaarde bij weinig schaduw.
Dank voor deze nuance! Dat ze stiekem ook in China gemaakt worden had ik inderdaad gelezen. Door deze constructie zit er wel meer garantie op, en ik zou mezelf niet zijn als ik daar niet gevoelig voor was :P

De accu-toevoeging is erg nuttig, dank! Was ik óók vergeten te vermelden: zit nu niet in de planning en het aantal panelen staat niet in verhouding tot m'n verbruik, maar ik sluit niet uit dat ik later wel die techniek zou willen gebruiken dus zou wel voorbereid willen zijn.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende