Jaqueline schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:16:
Beste allen,
Ik zit momenteel in een re- integratie traject. Ik ben mijn uren aan het opbouwen en zit nu aan de 28 uur per week (moet naar 36 uur per week).
Ik kijk uit naar een andere baan. Zowel intern als extern.
Ik vroeg aan mijn HR adviseur of ik bij een externe organisatie tijdens een sollicitatiegesprek moet melden dat ik aan het re-integreren op dit moment.
Hij gaf aan dat dat niet hoeft. Ik ben het daar niet mee eens.
Wat vinden jullie?
Groet Jaqueline.
Jaqueline,
Je bent niet verplicht het te vertellen als jij denkt dat de reden van uitval niet van belang is voor de nieuwe werkgever.
Het vertellen kan ervoor zorgen dat ze je niet aannemen, omdat ze liever iemand hebben zonder rugzakje. Tegelijkertijd kan vertellen er wel voor zorgen dat ze je als een open iemand zien en gaan meekijken wat de mogelijkheden zijn binnen het bedrijf en de functie waarop je solliciteert.
Het niet vertellen kan ook nadelig zijn als ze er achteraf achterkomen en ze daardoor het vertrouwen verliezen in je omdat je niet eerlijk was bij de sollicitatie.
Er is dus geen passend antwoord voor je. Er zijn redenen om het te verzwijgen, maar ook om het te vertellen.
Belangrijkste is denk: je bent vanwege omstandigheden aan het reïntegreren. Zijn die omstandigheden te wijten aan je prive, aan je werkgever of gewoon aan werk ik het algemeen? Denk daar zelf even over na en bedenk dan of wisselen van werknemer de kans op uitval kleiner maakt, hetzelfde maakt of groter maakt.
Voorbeelden:
- je bent uitgevallen vanwege de combinatie prive (bijvoorbeeld je moeder is overleden) en werk (druk op werk). Dan kan je je nieuwe werkgever prima van op de hoogte stellen, alleen maar handig
- je bent uitgevallen omdat je leidinggevende barbaars was. Iets wat je prima kan vertellen
- je bent uitgevallen omdat je perfectionistisch was en het werk daardoor te veel stress oplevert. Kan je vertellen of verzwijgen, afhankelijk of de nieuwe baan dezelfde stress oplevert of minder
- etc.
Al met al zal je voor jezelf moeten beslissen of je een nieuwe werkgever afschrikt of dat je juist empathie kan verwachten. Kijk ik naar mijn werk in het onderwijs dan zou het geen reden zijn om je niet aan te nemen: we hebben tekorten en veel medewerkers krijgen te maken met uitval. Maar dat is in andere sectoren weer anders.