Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaqueline
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Beste allen,

Ik zit momenteel in een re- integratie traject. Ik ben mijn uren aan het opbouwen en zit nu aan de 28 uur per week (moet naar 36 uur per week).

Ik kijk uit naar een andere baan. Zowel intern als extern.
Ik vroeg aan mijn HR adviseur of ik bij een externe organisatie tijdens een sollicitatiegesprek moet melden dat ik aan het re-integreren op dit moment.

Hij gaf aan dat dat niet hoeft. Ik ben het daar niet mee eens.
Wat vinden jullie?

Groet Jaqueline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:49
Of het hoeft is misschien nog een vraag maar of het wenselijk is, is misschien wel belangrijk bij een nieuwe werkgever? Je hebt maar één keer de kans voor een eerste indruk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Het HOEFT niet inderdaad, maar het zorgt er wel voor dat er meer begrip voor je situatie is.
Misschien kan je beter voor jezelf op een rij zetten wat de voor en nadelen van dit te melden zijn. Want uiteindelijk gaat het ook om hoe jij je er zelf bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaqueline
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Niet goed, ik wil geen nieuwe baan met een leugen starten.
Stel dat ik ergens tijdens mijn nieuwe baan weer uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Je hoeft alleen zaken te melden waarvan voorzien kan worden dat deze ingrijpend en langdurig de te verrichten werkzaamheden belemmeren.

Dat kun je zelf prima inschatten. Iets niet melden is nog geen leugen.

Mogelijk is het te verpakken in de motivatie. Je gaat immers om een reden weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
99ruud99 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:18:
Het HOEFT niet inderdaad, maar het zorgt er wel voor dat er meer begrip voor je situatie is.
Tegelijk zorgt het er ook voor dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur naar de andere kandidaat gaat ("omdat we denken dat die beter in het team past")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Jaqueline schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:16:
Beste allen,

Ik zit momenteel in een re- integratie traject. Ik ben mijn uren aan het opbouwen en zit nu aan de 28 uur per week (moet naar 36 uur per week).

Ik kijk uit naar een andere baan. Zowel intern als extern.
Ik vroeg aan mijn HR adviseur of ik bij een externe organisatie tijdens een sollicitatiegesprek moet melden dat ik aan het re-integreren op dit moment.

Wat vinden jullie?

Groet Jaqueline.
Jaqueline,

Je bent niet verplicht het te vertellen als jij denkt dat de reden van uitval niet van belang is voor de nieuwe werkgever.

Het vertellen kan ervoor zorgen dat ze je niet aannemen, omdat ze liever iemand hebben zonder rugzakje. Tegelijkertijd kan vertellen er wel voor zorgen dat ze je als een open iemand zien en gaan meekijken wat de mogelijkheden zijn binnen het bedrijf en de functie waarop je solliciteert.

Het niet vertellen kan ook nadelig zijn als ze er achteraf achterkomen en ze daardoor het vertrouwen verliezen in je omdat je niet eerlijk was bij de sollicitatie.

Er is dus geen passend antwoord voor je. Er zijn redenen om het te verzwijgen, maar ook om het te vertellen.

Belangrijkste is denk: je bent vanwege omstandigheden aan het reïntegreren. Zijn die omstandigheden te wijten aan je prive, aan je werkgever of gewoon aan werk ik het algemeen? Denk daar zelf even over na en bedenk dan of wisselen van werknemer de kans op uitval kleiner maakt, hetzelfde maakt of groter maakt.

Voorbeelden:
- je bent uitgevallen vanwege de combinatie prive (bijvoorbeeld je moeder is overleden) en werk (druk op werk). Dan kan je je nieuwe werkgever prima van op de hoogte stellen, alleen maar handig
- je bent uitgevallen omdat je leidinggevende barbaars was. Iets wat je prima kan vertellen
- je bent uitgevallen omdat je perfectionistisch was en het werk daardoor te veel stress oplevert. Kan je vertellen of verzwijgen, afhankelijk of de nieuwe baan dezelfde stress oplevert of minder
- etc.

Al met al zal je voor jezelf moeten beslissen of je een nieuwe werkgever afschrikt of dat je juist empathie kan verwachten. Kijk ik naar mijn werk in het onderwijs dan zou het geen reden zijn om je niet aan te nemen: we hebben tekorten en veel medewerkers krijgen te maken met uitval. Maar dat is in andere sectoren weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 17:35

slaay

Natuurbeleven.com

Lees dit vooral eens door:
https://prokompassie.nl/k...en-tijdens-re-integratie/

Besef ook dat je niet voor niks aan het reïntegreren bent. Je bent op dit moment kwetsbaarder dan anders, vooral als je met een nieuwe baan start. Veel nieuwe indrukken, nieuwe collega's, alles kost simpelweg meer energie.

Daarnaast; stel je krijgt een aanbieding bij een bedrijf en je bent nog niet volledig hersteld? Hoe ga je dat dan oplossen?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Wat vinden jullie?
Als het voor de werkgever niet uitmaakt in de selectieprocedure (wat het ook niet zou moeten), dan hoef je het dus niet te melden, want het maakt hen immers niet uit.

Als ze er wel op selecteren, en je dus niet zouden aannemen met als reden dat je aan het re-integreren bent, dan is dat juist een reden om het niet te melden, want ze passen een selectiecriterium toe dat niet mag, en voor jou nadelig is. Je mag namelijk niet naar iemands medische situatie vragen in een sollicitatieprocedure.

Beiden situaties, (de werkgever past het wel of niet als criterium toe) leiden tot de conclusie dat je het niet hoeft te melden.
President schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:53:
[...]
Het niet vertellen kan ook nadelig zijn als ze er achteraf achterkomen en ze daardoor het vertrouwen verliezen in je omdat je niet eerlijk was bij de sollicitatie.
Sorry, maar dat is echt niet terecht. Als ze jou niet vertrouwen omdat je geen dingen hebt gemeld die zij niet mogen vragen, dan valt jou echt helemaal niets te verwijten. Als dit je ooit tegengeworpen wordt, dan kun je gewoon vragen waarom ze niet in de vacature hadden staan dat ze geen re-integreerders willen. Als hun antwoord is ‘dat mag niet’, dan heb je daar toch je punt mee gemaakt?
Kijk ik naar mijn werk in het onderwijs dan zou het geen reden zijn om je niet aan te nemen: we hebben tekorten en veel medewerkers krijgen te maken met uitval.
Des te meer redenen om het dus ook niet te melden. Het is blijkbaar irrelevant voor de selectie. Daarbij, ook al zou er een overschot aan werknemers zijn en er geen uitval zijn, dan nog mag het geen criterium zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is een advies waarin aangegeven wordt dat je niet verplicht bent bepaalde informatie te delen. Dat advies houdt je niet tegen om uit eigen beweging alsnog de informatie te delen.

Als jij het fijner vind om die informatie wel te delen, dan doe je dat. Let op dat het delen van die informatie dan wel kan leiden tot een kleinere kans om aangenomen te worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 12:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je kansen zullen aanzienlijk afnemen. Is het eerlijk? Nee. Net zoals het niet eerlijk is dat een vrouw afgewezen wordt omdat ze tijdens een sollicitatie meld een kinderwens te hebben. Gebeurt het? Absoluut.

blup

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:06
Ongeacht leugen of niet (ik zie het niet zo zwart/wit), moet je de afweging puur op basis van je eigen herstel maken. Gaat het je helpen in je nieuwe functie als ze het weten of leg je jezelf extra druk op zo?

De baan, het zeggen of niet zijn toch allemaal ondergeschikt aan je herstel? Althans zo zorg je er volgens mij voor dat je verder uitval minimaliseert.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
*titelfix*

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je topic een passendere titel gegeven @Jaqueline

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb ooit de keuze gemaakt om het wel te vertellen. De eerlijkheid werd gewaardeerd en ik kreeg de baan. Op de baan en functie waarop ik solliciteerde had het geen invloed ook overigens destijds. Ik kreeg een 'kans'. De stempel op mijn hoofd met 'ziek en zwak' kreeg ik echter ook.

Gedurende dat dienstverband kreeg ik helaas 'pech' tijdens de corona pandemie. Die stempel 'ziek en zwak' die ik al had gekregen heeft geen goed gedaan toen en is gedurende het gehele dienstverband toch op een vervelende manier blijven hangen en ook tegen me gaan werken. Ik ben voor eerlijkheid, maar eerlijkheid is niet altijd beter.

Uiteindelijk ben ik elders zelf opnieuw en schoon begonnen, zonder verleden, zonder stempels. Heerlijk!

Achteraf zou ik tijdens een reintegratie nooit meer elders zijn gaan solliciteren, tenzij spoor 2, of wel solliciteren maar als je mag zwijgen, dan zou ik zwijgen en het niet melden. Of je mag en kunt zwijgen hangt echter geheel af van de situatie rondom je uitval/ziekte, waar je op solliciteert, de invloed van je uitval op je nieuwe baan en de kans op opnieuw uitvallen.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 15:39

TheDane

1.618

Draai het ook eens om. Zou je toekomstige werkgever het ook melden als zij een paar maanden eerder de salarissen niet tijdig hebben kunnen overmaken? Of zouden ze uit zichzelf vertellen dat de vorige medewerker van die functie weggevallen is vanwege stress of conflicten op de werkvloer?

Een moreel kompas is bewonderenswaardig (of "niks bijzonders"?) maar werkt ook andersom.
Pagina: 1