Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:05
Om een garage te verbouwen tot thuiswerkplek zal deze geisoleerd moeten worden
Betreft nu nog een enkelsteens garage, welke met de andere kant aan het huis vast zit.
plafond is al geisoleerd vanwege de kamer die er boven zit.
Vloer betreft een betonnen vloer zonder kruipruimte

mijn vraag gaat over de enkelsteens muur. Grofweg is de keuze of er een spouwmuur van maken of de binnenkant isoleren met bijvoorbeeld PIR + fermacell.
Is dit laatste afdoende ? Is er dan 's winters ook nog een behaaglijk leefklimaat te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:08
Ik heb afgelopen zomer hetzelfde gedaan.
Daarbij heb ik gewerkt met geïmpregneerde rachels tegen de buitenmuur. Daarop vochtregulerend folie. Daarachter heb ik een frame gebouwd van 2/3 balken. Die zijn ongeveer 70mm breed.
Dit frame van 2/3 balken heb ik met glaswol geïsoleerd en elektriciteit aangebracht met 18mm PVC. Daarachter (aan de binnenkant van de garage dus) heb ik dampdicht folie geniet. En gezorgd dat alle electra-doorgangen tussen de dampdichte-laag goed dicht zitten. En het geheel afgewerkt met OSB-plaat met mes en groef.

Nu heb ik een mooie rechte geïsoleerde muur met daarin allerlei nieuwe wandcontactdozen en schakelaars.

Ik denk dat het met PIR misschien nog wel efficiënter kan. Maar mijn half-stenen-muur is helemaal niet recht (er zitten speels verspringende stenen in)..Dus ik heb meer vertrouwen in een vocht-regulerende oplossing. Aan deze warme kant zou ik nog wel met aanvullende PIR-platen van bijvoorbeeld 40mm de boel kunnen verbeteren, maar ik denk dat de isolatiewaarde meer dan prima is.

De vloer is bij mij ook niet geisoleerd en de kruipruimte eronder is niet toegankelijk. Hier heb ik nog niets aan gedaan. Ik denk aan het graven van een gat in de grond van buiten af, en via dit gat van buiten de garage laten isoleren door een professional.

[ Voor 4% gewijzigd door BovenHond op 19-11-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
En nu het wat kouder is, de op deze manier geisoleerde muur is voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:08
Ik ben nog niet aan het stoken in de garage. Het is nog geen werkkamer.

Ik heb in de zomer de buitenmuur en het dak geïsoleerd (van buitenaf met PIR en bitumen). Maar de ongeïsoleerde garagedeur zit er nog in, die wil ik in de toekomst inwisselen voor een kozijn met een groot raam.

Qua isolatie zijn er wel tabellen wat 7cm glaswol en 12mm PIR en folies voor isolatiwaarden hebben. Ik ga hier in de toekomst waarschijnlijk een airco ophangen en dan lijkt het me goed genoeg om het warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Denk vooral niet enkel aan de muur maar ook aan de vloer en de poort.
1) is er een raam?
2) betonnen ongeïsoleerde vloer zorgt dat je het heel koud krijgt als je stil zit.
3) hoe wil je de garage opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Dat zijn inderdaad goede punten welke ik niet vergeten ben, maar was niet mijn hoofdvraag :)

Er is een raam aanwezig in de buitendeur aan de achterkant
Ben aan het kijken naar een andere deur

De vloer kan ik alleen van bovenaf isoleren (geen kruipruimte), dus ook hier moet een PIR achtige oplossing

Verwarming, ben ik nog niet uit, airco is een optie
Misschien kan ik de vloerverwarming (water) vanuit de woning uitbreiden, ben nog niet zo ver.
UIteraard hangt daar ook de isolatie van de vloer dan vanaf

Poort wil ik de bestaande garagedeur laten zitten, wand ervoor met glaswol, daar eventueel nog een laag voor en een kastenwand er tegenaan.
Nadeel van @BovenHond 's oplossing is dat je niet of moeilijk weer terugkan naar een garage
is wel het mooiste, dat dan weer wel
Pagina: 1