Ik heb een TrueNAS met wat VMs hier draaien, waaronder een PiHole installatie die ook als DHCP server dient. De netwerkgegevens inclusief de DNS server worden netjes opgepakt via de DHCP. Ik weet niet waar de IPv6 adressen vandaan komen, ze worden in ieder geval nergens in windows of in de pihole gedefinieerd.
:strip_exif()/f/image/c25fDJKe6tBnIMwRnhZiQ4Bh.png?f=user_large)
De bedoeling is om de PiHole en andere VMs voor alle apparaten op het netwerk toegankelijk maken via de browser via een simpele domeinnaam als pihole.local oid dmv reverse proxy die ook op de nas draait. Ik heb de addressen in de PiHole Local DNS Domain toegevoegd, maar als ik ze probeer te pingen kunnen ze niet gevonden worden.
:strip_exif()/f/image/KPauRDPcEWybgvm0ORBgn9rW.png?f=user_large)
Wanneer ik via nslookup het domein probeer uit te vragen lijkt hij een externe dns te gebruiken
:strip_exif()/f/image/0rvgtxs5RJ4DqKCC7lkuQwUh.png?f=user_large)
Pas wanneer ik de DNS server specifiek definieer in de nslookup aanroep krijg ik het juiste antwoord (dit werkt alleen op domeinen die gedefinieerd zijn in de PiHole, dus dat lijkt te werken)
:strip_exif()/f/image/tXhdnCg0WPe5CnRB8E7p53ul.png?f=user_large)
Het lijkt er op dat Windows alleen het antwoord voor het ipv6 adres afwacht en nooit het ipv4 adres uitvraagt. Als ik online zoek zie ik vooral suggesties om ipv6 uit te schakelen, maar dat lijkt me anno 2024 geen optie.
Hoe zorg ik dat deze adressen wel netjes resolven naar hun interne ipv4 ip?
:strip_exif()/f/image/c25fDJKe6tBnIMwRnhZiQ4Bh.png?f=user_large)
De bedoeling is om de PiHole en andere VMs voor alle apparaten op het netwerk toegankelijk maken via de browser via een simpele domeinnaam als pihole.local oid dmv reverse proxy die ook op de nas draait. Ik heb de addressen in de PiHole Local DNS Domain toegevoegd, maar als ik ze probeer te pingen kunnen ze niet gevonden worden.
:strip_exif()/f/image/KPauRDPcEWybgvm0ORBgn9rW.png?f=user_large)
Wanneer ik via nslookup het domein probeer uit te vragen lijkt hij een externe dns te gebruiken
:strip_exif()/f/image/0rvgtxs5RJ4DqKCC7lkuQwUh.png?f=user_large)
Pas wanneer ik de DNS server specifiek definieer in de nslookup aanroep krijg ik het juiste antwoord (dit werkt alleen op domeinen die gedefinieerd zijn in de PiHole, dus dat lijkt te werken)
:strip_exif()/f/image/tXhdnCg0WPe5CnRB8E7p53ul.png?f=user_large)
Het lijkt er op dat Windows alleen het antwoord voor het ipv6 adres afwacht en nooit het ipv4 adres uitvraagt. Als ik online zoek zie ik vooral suggesties om ipv6 uit te schakelen, maar dat lijkt me anno 2024 geen optie.
Hoe zorg ik dat deze adressen wel netjes resolven naar hun interne ipv4 ip?