Nieuw HR++ glas luidruchtiger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Onlangs hebben we in onze woning alle oude kozijnen en beglazing laten vervangen door kunstof kozijnen met HR++ glas (U waarde 1,1).

Doordat wij aan een drukke weg qua verkeer wonen ervaren we nu met name op de bovenverdieping (waar eerst oud dubbelglas zat) een stuk minder geluid.

Echter op de benedenverdieping lijkt het geluid te zijn toegenomen. Hier zat een circa 20 jaar oud kozijn met HR glas en hier zijn nu zowel glas als kozijn vervangen door nieuw kunstof HR++. Er zit 1 draaiend deel in (kiepraam) en geen dauerlufting, identiek aan de oude situatie.

Kan er met de montage iets verkeerd zijn gedaan waardoor we nu binnen meer lawaai van het verkeerd horen? Het is geen mega groot verschil maar wel waarneembaar in negatieve zin, wij hadden dit juist andersom verwacht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 11:38
Zitten er nu roosters in het raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
DW2005 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:13:
Zitten er nu roosters in het raam?
Geen roosters, net zoals bij het vorige raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zijn alle voegen en naden goed dicht gemaakt met kit o.i.d?
Zijn de draaiende delen juist gesteld waardoor de rubbers goed aansluiten?
Wellicht dat er nog ergens een opening is, bijvoorbeeld onder de vensterbank wat niet goed gedicht is.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Het kan idd komen door een onjuiste kierdichting, slecht afgesteld raam etc. Maar het glas wat oorspronkelijk beneden was kan ook van betere kwaliteit mbt geluidsisolatie zijn geweest. Gezien dat recenter HR glas was, is dat dus anders dan de bovenverdiepingen. Misschien was dat wel gelaagd bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0C5U4-6r24BBPQtO1xVdQ9vVGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBrzWmvBs5qoKD2hTi2otTna.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Sparkiee schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:20:
Zijn alle voegen en naden goed dicht gemaakt met kit o.i.d?
Zijn de draaiende delen juist gesteld waardoor de rubbers goed aansluiten?
Wellicht dat er nog ergens een opening is, bijvoorbeeld onder de vensterbank wat niet goed gedicht is.
Er zit een soort compriband tussen muur en kozijn welke vanaf buiten zichtbaar is. Geleende foto maar ziet hetzelfde uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/118614_IMG_20171020_150747705_HDR_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:31

voz

De echte kenner

Geluidsisolatie wordt behaald door glaspanelen van verschillende dikte toe te passen. De kans is groot dat je oude dubbelglas ook al verschillende diktes had. Het is dus niet zo, dat nieuw glas automatisch betere geluidsisolatie geeft. Slechter zou wel een beetje vreemd zijn, dan is de kans groot dat je ergens geluidslekkage hebt door kieren of niet goed afgestelde openslaande delen. Dit moet je kunnen lokaliseren door dichtbij je raam te luisteren als er geluid van buiten komt.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:48:
Het kan idd komen door een onjuiste kierdichting, slecht afgesteld raam etc. Maar het glas wat oorspronkelijk beneden was kan ook van betere kwaliteit mbt geluidsisolatie zijn geweest. Gezien dat recenter HR glas was, is dat dus anders dan de bovenverdiepingen. Misschien was dat wel gelaagd bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Is pur icm de band zoals door mij op de foto getoond een juiste kierdichting denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 19:22

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kunststof (hol of gevuld met schuim) dempt geluid minder goed dan massief hout. Ook de rubber dichting naar het glas toe is minder "massief" dan bij een traditionele dichting met glaslatten en kit. Daarnaast kan de dichting naar de gevel geluid doorlaten. Alles bijelkaar kan tot meer toetreding van buitengeluiden leiden. Kortom; houten kozijnen en ramen zijn zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je aan een drukke weg woont mag ik vragen waarom je niet gelijk voor triple bent gegaan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Erasmo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:50:
Als je aan een drukke weg woont mag ik vragen waarom je niet gelijk voor triple bent gegaan?
Even een tip, er heeft iemand een leuke tabel gepost.
Daar kun je gewoon aflezen, dat triple in principe nauwelijks beter rendement qua geluidswering geeft dan dezelfde opbouw, minus de extra spouw en middenblad.

Gelaagd glas helpt al veel meer, geluidswerende folie, ipv normale folie, nog meer.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 15:08
andy88 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:01:
[...]Er zit een soort compriband tussen muur en kozijn welke vanaf buiten zichtbaar is. Geleende foto maar ziet hetzelfde uit:
[Afbeelding]
Wordt dat nog afgewerkt? Bij ons deden de ramenplaatsers dat niet zelf, er kwam later iemand langs met een busje vol kleuren kit, die dit perfect afwerkte met de mooist passende kleur.

Wij zitten naast een school, en hebben ook kunststofkozijnen met 1.1 dubbelglas geplaatst (en electrische rolluiken) ipv oude houten kozijnen met oud dubbel glas (en rolluiken met lint): veel minder lawaai binnen, echt enorm verschil. Geen id of het de kieren aan het rolluiklint waren, of het glas zelf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:04
naftebakje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:22:
[...]
Wordt dat nog afgewerkt? Bij ons deden de ramenplaatsers dat niet zelf, er kwam later iemand langs met een busje vol kleuren kit, die dit perfect afwerkte met de mooist passende kleur.

Wij zitten naast een school, en hebben ook kunststofkozijnen met 1.1 dubbelglas geplaatst (en electrische rolluiken) ipv oude houten kozijnen met oud dubbel glas (en rolluiken met lint): veel minder lawaai binnen, echt enorm verschil. Geen id of het de kieren aan het rolluiklint waren, of het glas zelf.
Over het algemeen doe je kunststofkozijnen niet afkitten, maar is compriband de manier voor de kierafdichting.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je moet eigenlijk weten wat de diktes zijn van het oude en nieuwe glas. Als oud 5-11-4 is en nieuw 4-13-4 om maar wat te noemen, zal de nieuwe minder dempen doordat de panelen dezelfde dikte hebben. Ook een glasvlak met folielaag (vereist bij lage ramen op de eerste etage) schijnt meer te dempen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 21-11-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andy88
Bedankt voor alle reacties. Conclusie voor mij is dat alles op de juiste manier is afgewerkt en wij achteraf gezien meer onderzoek hadden moeten doen (of beter door de kozijnenboer geadviseerd worden) om bij dit raam geluidswerende opties te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@andy88 helaas zijn de adviezen van kozijnboeren en glaszetters vaak niet al te best op dit gebied. Je moet echt alles zelf in eigen handen nemen en eisen wat zij moeten plaatsen. Hier ook meerdere glaszetters over de vloer gehad voor offertes, de meeste zeiden "nieuw dubbelglas houdt geluid veel beter tegen dan oud dubbelglas, je hoeft niet meer te doen" en deden moeilijk met onze eis voor 6-15-44.2SIL. Ik vermoed zelf ook dat ze geen zin hadden in het extra gewicht, we hebben enkele ruiten van 100-110kg. :)

Bij volgende keren dat je een bedrijf een klus laat uitvoeren zou ik dan ook adviseren om jezelf eerst heel goed in te lezen. De meeste bedrijven kijken vooral naar hun eigen gemak, niet naar het meest ideale voor de klant.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 22-11-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
andy88 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:52:
Bedankt voor alle reacties. Conclusie voor mij is dat alles op de juiste manier is afgewerkt en wij achteraf gezien meer onderzoek hadden moeten doen (of beter door de kozijnenboer geadviseerd worden) om bij dit raam geluidswerende opties te kiezen.
Ik durf niet te garanderen dat het merkbaar verschil zal geven, maar afkitten tussen raam en muur (waar dat zwart foam in zit) zou ik toch wel doen. Dat beschermt ook tegen vocht, vuil, tocht en insecten in je spouw.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
naftebakje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:05:
[...]
Ik durf niet te garanderen dat het merkbaar verschil zal geven, maar afkitten tussen raam en muur (waar dat zwart foam in zit) zou ik toch wel doen. Dat beschermt ook tegen vocht, vuil, tocht en insecten in je spouw.
Nee, er wordt niet voor niets compriband gebruikt, dat is een veel betere toepassing voor dit soort kieren dan kit.

https://www.toeleveringon...ng-tussen-kozijn-en-muur/

Ik denk ook niet dat TS hier het probleem moet zoeken. Ik denk eerder het draairaam goed afstellen. Vaak moet je dat 2X doen, omdat de rubbers weer een beetje zetten.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:22
Ik geloof er niets van dat het verschil in het glas zelf zit als je het zo duidelijk kunt horen.
Er zit ongetwijfeld ergens een luchtlek, als je goede oren hebt dan kun je vermoedelijk opsporen waar het lek ongeveer zit door dicht voor het kozijn te luisteren en langzaam te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Zijn de kozijnen met een stelkozijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
daniel14 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:53:
Zijn de kozijnen met een stelkozijn geplaatst?
Daar heb ik niet op gelet bij montage, ik ga de leverancier contacteren en zal deze opmerkingen dan mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Gwindorian schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:14:
[...]Nee, er wordt niet voor niets compriband gebruikt, dat is een veel betere toepassing voor dit soort kieren dan kit.

https://www.toeleveringon...ng-tussen-kozijn-en-muur/

Ik denk ook niet dat TS hier het probleem moet zoeken. Ik denk eerder het draairaam goed afstellen. Vaak moet je dat 2X doen, omdat de rubbers weer een beetje zetten.
Zo'n zwelband wordt gebruikt als rugvulling voor de kit? Of is dat enkel in België, en wordt in Nederland bespaard op de kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:29:
[...]
Zo'n zwelband wordt gebruikt als rugvulling voor de kit? Of is dat enkel in België, en wordt in Nederland bespaard op de kit?
Zo zie ik het ook, je gebruikt compriband als rugvulling. Compriband heeft een beperkte levensdeur en zal naar verloop van tijd degraderen. De kitlaag is de uiteindelijke luchtdichte afsluiting.

Met compriband maak je een woning tijdens de bouwfase ook snel 'wind- en regendicht' maar daarna moet deze wel worden afgewerkt met kit.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
LauPro schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:35:
[...]
Zo zie ik het ook, je gebruikt compriband als rugvulling. Compriband heeft een beperkte levensdeur en zal naar verloop van tijd degraderen. De kitlaag is de uiteindelijke luchtdichte afsluiting.

Met compriband maak je een woning tijdens de bouwfase ook snel 'wind- en regendicht' maar daarna moet deze wel worden afgewerkt met kit.
Volgens mij gaat compriband buiten langer mee dan kit, goeie compriband moet wel zo'n 25 jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het afdichten met een kit wordt alleen aangeraden bij een aluminium- en kunstoffen kozijn. Bij een houten kozijn is dit een perfect recept voor houtrot.
Bij kunststof kozijnen dus zeker te doen, bij hout begrijpelijk niet. Aan de binnenkant zou ik dan wel afkitten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1