[Starlink] Beheren op een schip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davido_2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Goede dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor op een zeegaand schip,
Sinds kort beschikken wij over het STARLINK systeem om ons Schip van internet te voorzien. Dit werkt voor ons zeer goed, echter heeft het een groot nadeel. Er geldt een restrictie van 1TBper maand aan data.

Deze restrictie is geen probleem voor het zakelijke gebruik aan boord van het schip. Echter willen wij onze bemanning de ruimte geven om ook gebruik te maken van het STARLINK netwerk. Onze angst is dat als de bemanning ook gebruik maakt van het netwerk dat wij zeer snel over de 1TB zitten.

Voor een oplossing zijn hier de volgende eisen:
- Geen limitatie voor de zakelijke gebruikers (brug computer).
- Limitatie van data per gebruiker/bemanningslid (b.v. 30gb per maand).
- Het blokkeren/limiteren van automatische updates via het netwerk van de gebruikers apparaten.
- Beheer van de gebruikers door een “leek” aan boord van het schip.

Mijn vraag, is dit mogelijk en welke hardware zit hierbij verbonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Kan je in dit geval er niet beter voor kiezen om met een traffic shaper te werken? Je kan dit vrij makkelijk instellen in bijvoorbeeld OPNsense: https://docs.opnsense.org...haper_limit_per_user.html

Als je dan ervanuit gaat dat men maximaal 8 uur per dag aan het internetten kan je voor max 4,63 Mbps downloaden om die 500GB per maand te downloaden. Ik zou dan in de eerste maand bijhouden hoeveel data je daadwerkelijk gebruikt als je de limiet wat hoger zet. Daarna kan je het bijstellen en zorgen dat je sowieso niet over die 500 gaat.

Als je werkt met een trafficshaper heb je het voordeel dat men alsnog "unlimited" gebruik kan maken van Netflix en Youtube. Die zorgt er dan zelf voor dat het werkt binnen de beschikbare bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dit is in potentie wel een erg lastige casus.
Een met @lasharor maar stel het "zakelijk" gebruikt de volle 500GB in bijvoorbeeld de laatste week? Dit is niet in te schatten in de eerste 3 weken van de maand. Kun je dan de bemanning "cappen" in de eerste drie weken? Ik denk dan ook dat jouw vraag niet technisch is maar commercieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan een caching proxy installeren op een computertje aan boord. In de tijd dat verbindingen nog traag waren (modems) werd dat vaak gedaan met een programma onder Windows, bijvoorbeeld WinGate of WinRoute. WinRoute bestaat niet meer in die vorm, WinGate nog wel. Dat werkte best goed. Ik weet niet of het nu nog zo goed werkt omdat websites tegenwoordig interactief en niet-statisch zijn. Misschien helpt het als de User Agent wordt aangepast naar een mobiel apparaat zoals een smartphone.

Door middel van het installeren van managementsoftware op de apparaten van de gebruikers kun je die devices beheren. Ik ken geen software die updates blokkeert, maar er is meestal wel de mogelijkheid tot het gebruik van een blocklist gebaseerd op DNS lookups (caching name server).

Denk ook aan de privacy van de zeelieden. Grasduinen in de cache lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
lasharor schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:27:
Kan je in dit geval er niet beter voor kiezen om met een traffic shaper te werken? Je kan dit vrij makkelijk instellen in bijvoorbeeld OPNsense: https://docs.opnsense.org...haper_limit_per_user.html

Als je dan ervanuit gaat dat men maximaal 8 uur per dag aan het internetten kan je voor max 4,63 Mbps downloaden om die 500GB per maand te downloaden. Ik zou dan in de eerste maand bijhouden hoeveel data je daadwerkelijk gebruikt als je de limiet wat hoger zet. Daarna kan je het bijstellen en zorgen dat je sowieso niet over die 500 gaat.

Als je werkt met een trafficshaper heb je het voordeel dat men alsnog "unlimited" gebruik kan maken van Netflix en Youtube. Die zorgt er dan zelf voor dat het werkt binnen de beschikbare bandbreedte.
Bedankt dit ziet er wel interessant uit.

Is het hierbij ook mogelijk om per gebruiker te limiteren?
Dit is van belang. Er moet altijd ruimte over zijn om het zakelijke deel van het verkeer te kunnen afhandelen namelijk. En om het eerlijk te houden onder de bemanning is het idee om iedereen een eigen data bundel te geven met ieder zijn eigen verantwoordelijkheid voor zijn deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
Dat van die 500gb klopt volgens mij niet
Het is 1tb

Maar je kan misschien ook gewoon een mobiele roam unlimited pakken

Maar afhankelijk van waar het schip vaart heb je er dan eventueel meerdere nodig

Maar is nog altijd veel goedkoper dan de 1000+ euro voor de boot Starlink

2 of 3x 72 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

RvV

Is die 500GB een harde limiet? Ik heb een zakelijk starlink abbo met 1TB "premium" dataverkeer en dat is bijna altijd genoeg. Voor die ene dag in de maand dat het op is, dan werkt het ook prima op een iets lagere snelheid. Misschien dat het anders is bij boten..geen idee.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
@MasterL Je hebt gelijk. Commercieel gezien zijn er zeker opties voor dergelijke functies zoals https://epak.de/en/vessel-network-management/. Echter gaat dit vaan gepaard met hun eigen satelliet netwerk. Iets wat bij ons dus overbodig (en overdreven duur) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Over hoeveel bemanningsleden hebben we het?

Geef ze gewoon 1GB per persoon per dag bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 19-11-2024 16:42 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
Excuses, ja het betreft STARLINk 1 TB abonnement, echter wordt dit dan verdeeld onder 20+ gebruikers. Waarvan ze bekend staan nogal vaak veel downloads open te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Die 2 zaken zou ik op focussen, want die zijn soms technisch nog wel af te dwingen. Sommige routers kunnen op poort niveau wel het een en ander aan bandbreedte limieten instellen en bijvoorbeeld gebruikstijden.

- Het blokkeren/limiteren van automatische updates via het netwerk van de gebruikers apparaten.
lastiger, vereist meestal het blokkeren via firewall van URL's voor diverse apparaten/diensten. Voor je het weet kost het je teveel beheerinspanning om al die diensten en adressen te gaan uitzoeken en blokkeren.

Laat het aan de gebruiker over om zelf op zoek te gaan naar bespaar mogelijkheden op zijn of haar apparaten. Ken een quota toe per device (verdeel die bandbreedte over het aantal apparaten en wees zuinig)

Dan heeft elk device een quota en zodra het bereikt is, stopt de verbinding op dat apparaat.

Unifi apparatuur heeft wel wat opties om iets als een gastnetwerk met vouchers in te richten. Iedere gebruiker krijgt dan een beperkte voucher voor een beperkte hoeveelheid MB's.
https://unifi-forum.nl/ha...pot-systeem-met-unifi.23/

Ik snap wat je zegt, maar bepalen wat een leek is en waar de kennis start en stopt is problematischer.
Op netwerk niveau gebruikers bepalen is ook lastig, dat vereist device/management gebruikers/authenticatie en dat maakt het complexer.

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 19-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@davido_2 Ik zou het op basis van een databundel doen inderdaad met een gebruikersaccount.

[ Voor 68% gewijzigd door Falcon op 19-11-2024 16:43 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
@Falcon Hoe is dit te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
@akimosan Dat is ook precies de prioriteit die ik heb binnen de vereisten.
Echter hoe kan ik "gemakkelijk" een quota per gebruiker toekennen?
Tevens is de doorloop van de bemanning hoog. Fijn zou zijn als iemand aan boord deze taak zou kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Ik ben nog even aan het zoeken geweest maar ik kan nergens vinden dat ze de verbinding afsluiten na 1TB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf5Q8aQxIJ0PJWi-9Q8NiI0RMc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUxORZNdowygkUy5HN0zuFzX.png?f=fotoalbum_large

Na 1TB ga je over op "Unlimited". Als je heel graag "Priority snelheden" wilt hebben, dan moet je dat activeren.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat je het met een quota moeilijk maakt. Wie gaat dit de hele tijd managen? Komt gebruik xyz opeens met het feit dat hij vergeten is om een download uit te zetten en nu in 2 dagen al door zijn quota heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
RvV schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:51:
Ik ben nog even aan het zoeken geweest maar ik kan nergens vinden dat ze de verbinding afsluiten na 1TB.
[Afbeelding]

Na 1TB ga je over op "Unlimited". Als je heel graag "Priority snelheden" wilt hebben, dan moet je dat activeren.
"Als u de toegewezen data van uw Mobile Priority-abonnement overschrijdt en niet heeft gekozen voor extra Mobile Priority-data, krijgt u op de oceaan geen toegang tot het internet, behalve voor toegang tot uw Starlink-account. Op het land zult u onbeperkte Mobile-service behouden (bijv. op meren en rivieren). Meld u aan om automatisch extra Mobile Priority-data per GB te kopen om onze connectiviteit met de hoogste netwerksnelheden te behouden op de oceaan."

Aangezien wij voornamelijk op de oceaan opereren en niet door download grage bemanning ineens torenhoge kosten willen zit er wel een limiet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Zie mijn gewijzigde reactie. Iets met een geschikte router die wat meer mogelijkheden met een guest wifi heeft.
Ik noemde Unifi.

Er zijn vast ook andere merken/oplossingen.

TP Link Omada
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/915/

Bij de meeste consumenten/soho routers zijn er ook wel guest opties en bandbreedte limieten mogelijk, maar die zijn dan niet zo makkelijk te verdelen over gebruikers/apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:56:
[...]

"Als u de toegewezen data van uw Mobile Priority-abonnement overschrijdt en niet heeft gekozen voor extra Mobile Priority-data, krijgt u op de oceaan geen toegang tot het internet, behalve voor toegang tot uw Starlink-account. Op het land zult u onbeperkte Mobile-service behouden (bijv. op meren en rivieren). Meld u aan om automatisch extra Mobile Priority-data per GB te kopen om onze connectiviteit met de hoogste netwerksnelheden te behouden op de oceaan."

Aangezien wij voornamelijk op de oceaan opereren en niet door download grage bemanning ineens torenhoge kosten willen zit er wel een limiet aan.
Ok duidelijk. Dat is flauw. ;)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
lasharor schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:53:
Ik denk dat je het met een quota moeilijk maakt. Wie gaat dit de hele tijd managen? Komt gebruik xyz opeens met het feit dat hij vergeten is om een download uit te zetten en nu in 2 dagen al door zijn quota heen is.
Dit begrijp ik. Echter is er een punt waarbij je iemand verantwoordelijk mag houden voor zijn acties? Geldt immers net zo bij je eigen mobiele bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Als je meer dan 1TB gaat gebruiken, dan zal je per GB extra moeten gaan betalen. Zie ook de voorwaarden via https://www.starlink.com/service-plans . Het het trouwens een persoonlijk boot abo of een bedrijfs maritiem abo. De laatste kan je namelijk ook met een 5TB optie afnemen.

Starlink: Hoe kan ik extra data ontvangen?

Verder zal het gros van de data het streamen van Netflix/etc zijn. Die kan je ook vaak pre-downloaden via de app op je mobiel etc. Dan kan je in de haven (of waar dan ook aan wal) je ontspanning voorbereiden op zee. En ja dat betekent dat de bemanning hier aan zal moeten denken voordat ze op zee zitten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Exact. Die gebruiker moet dan op de blaren zitten. Is er op enig moment nog bandbreedte over, dan kun je uit coulance nog een voucher verstrekken.

Anders volgende maand weer wifi :)
Maar uiteindelijk moet het wel werkbaar blijven. Als het uitgeven van allerhande vouchers een dagtaak gaat worden, dan schiet het zijn doel voorbij.
Aan de andere kant heb je nu ook mensen die voor het eten en de koffie zorgen, een taak erbij om voor wat internet voorraad te zorgen kan er misschien ook wel bij. Zo lang het uitgeven ervan maar simpel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een hele andere hoek: 2e Starlink installatie erbij, voor de bemanning?
Dan ben je wat dat betreft 100% gescheiden én je hebt een backup verbinding voor de zakelijke kant / brug.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davido_2
remco_k schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:40:
Een hele andere hoek: 2e Starlink installatie erbij, voor de bemanning?
Dan ben je wat dat betreft 100% gescheiden én je hebt een backup verbinding voor de zakelijke kant / brug.
940 dollar extra per maand? dat schiet ook zijn doel voorbij.

1 TB zou meer dan voldoende moeten zijn voor alles, mits men zich "normaal" gedraagt. Echter kan je daar niet garant voor staan en wil je ook gewoon door met bedrijfsvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik zat te denken aan unifi icm guest wifi/captive portal met vouchers.

Dan geef je iedere x (30? 60?) dagen nieuwe codes uit aan het personeel. Of je kan bestaande codes resetten nog mooier.

Personeel gaat naar een wifi netwerk, logt in op de pagina en teller begint te lopen

Edit: ah was al genoemd door @akimosan
Lijkt mij de meest simpele oplossing

Zie voorbeeld, byte quoate aanvinken
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/6caba8b3-568c-4557-a866-48c36282896d/questions/da2c3edc-896f-4a87-bbdf-177dded6157e/bbc276d9-6992-422a-90ef-7164e4ee6982

Maak je 20 codes aan met 30GB limit geldig 30 dagen. Heb je 400GB over voor je eigen systemen.
Enige nadeel is dat je dit iedere 30 dagen moet doen mrja kwartiertje werk per maand

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2024 19:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
Hoe groot is het schip?
Hoe moet internet werken? Via een kabel? Via Wifi?

De consumenten hardware die hier voorbij komt voldoet op zich prima om op de brug en een paar omliggende ruimtes wifi te krijgen, maar is kansloos op een gemiddeld zeevarend schip met meerdere dekken of een groot ruim.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:16:
[...]

1 TB zou meer dan voldoende moeten zijn voor alles, mits men zich "normaal" gedraagt. Echter kan je daar niet garant voor staan en wil je ook gewoon door met bedrijfsvoering.
Bij internet op een schip kom je vaak bij apparatuur van Peplink uit. Daarmee kan je:
Datalimieten per gebruiker(groep) instellen.
Bandbreedte per gebruiker(groep) instellen.
Bandbreedte per gebruiker(groep) prioriteren.
Online diensten per gebruiker(groep) blokkeren of toestaan.

Niet heel erg technisch innovatief, want dat kan een andere router vaak ook. Wat een andere router minder vaak kan is bovenstaande regels toepassen op verschillende internetverbindingen. Bijvoorbeeld wel Netflix als Starlink actief is, maar geen Netflix als je op duur VSAT-internet draait. De producten worden pas echt uniek als je een GPS antenne toevoegt en daarmee bepaalt wie waar en wanneer recht heeft op welke actieve internetverbinding. Heb je en 5G simkaart die aan de Amerikaanse westkust unlimited data biedt dan kan je op basis van GPS bepaalde gebruikers(groepen) laten internetten via 5G in plaats van Starlink en vice versa. Of een tweede (goedkope) Starlink die je alleen gebruikt als je stil ligt in de haven.

Vanaf ongeveer 28:00 wordt er uitgelegd hoe je al het internet naar de gratis wifi van de haven kan routen. Als dat niet beschikbaar is wordt het netjes verdeeld over vier aanwezige simkaarten en als die alle vier geen verbinding meer hebben dan mag je als laatste redmiddel over naar het dure VSAT.
Dit is een filmpje van drie jaar geleden, inmiddels is de lijst met te blokkeren diensten wat groter en staan Apple/Windows update er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
@jadjong @laurens0619 Bedankt voor het aandragen van deze oplossingen, ik zal mij in beide opties verder verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:34:
[...]

Hoe groot is het schip?
Hoe moet internet werken? Via een kabel? Via Wifi?

De consumenten hardware die hier voorbij komt voldoet op zich prima om op de brug en een paar omliggende ruimtes wifi te krijgen, maar is kansloos op een gemiddeld zeevarend schip met meerdere dekken of een groot ruim.
Er is op dit moment al internet en wifi op de plekken waar internet nodig is, in het ruim hoeft niemand te internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
akimosan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:42:

Die 2 zaken zou ik op focussen, want die zijn soms technisch nog wel af te dwingen. Sommige routers kunnen op poort niveau wel het een en ander aan bandbreedte limieten instellen en bijvoorbeeld gebruikstijden.

lastiger, vereist meestal het blokkeren via firewall van URL's voor diverse apparaten/diensten. Voor je het weet kost het je teveel beheerinspanning om al die diensten en adressen te gaan uitzoeken en blokkeren.

Laat het aan de gebruiker over om zelf op zoek te gaan naar bespaar mogelijkheden op zijn of haar apparaten. Ken een quota toe per device (verdeel die bandbreedte over het aantal apparaten en wees zuinig)

Dan heeft elk device een quota en zodra het bereikt is, stopt de verbinding op dat apparaat.

Unifi apparatuur heeft wel wat opties om iets als een gastnetwerk met vouchers in te richten. Iedere gebruiker krijgt dan een beperkte voucher voor een beperkte hoeveelheid MB's.
https://unifi-forum.nl/ha...pot-systeem-met-unifi.23/

Ik snap wat je zegt, maar bepalen wat een leek is en waar de kennis start en stopt is problematischer.
Op netwerk niveau gebruikers bepalen is ook lastig, dat vereist device/management gebruikers/authenticatie en dat maakt het complexer.
De unifi portal klinkt als een ideale oplossing inderdaad, heb je nog advies voor welke hardware hier het meest geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:01:
Er is op dit moment al internet en wifi op de plekken waar internet nodig is, in het ruim hoeft niemand te internetten.
Wat voor apparatuur heb je nu al staan? Mogelijk hoef je niks nieuws te kopen, maar hoeft er alleen iets ingesteld te worden op je bestaande apparatuur.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik ben geen unifi expert maar een unifi cloud gateway ultra lijkt wel te kunnen wat je wilt. Die zet je dan tussen je bestaande netwerk en de starlink router

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Unifi is van Ubiquiti :) Dus de producten van Ubiquiti kunnen er goed mee overweg.

Zoals genoemde https://techspecs.ui.com/...d-gateways/ucg-ultra?s=eu

Verder ben ik geen expert of gebruiker van Ubiquiti hardware op dit moment, maar er is op dit forum genoeg over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
Goede dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor op een zeegaand schip,
Sinds kort beschikken wij over het STARLINK systeem om ons Schip van internet te voorzien. Dit werkt voor ons zeer goed, echter heeft het een groot nadeel. Er geldt een restrictie van 1TBper maand aan data.

Deze restrictie is geen probleem voor het zakelijke gebruik aan boord van het schip. Echter willen wij onze bemanning de ruimte geven om ook gebruik te maken van het STARLINK netwerk. Onze angst is dat als de bemanning ook gebruik maakt van het netwerk dat wij zeer snel over de 1TB zitten.

Voor een oplossing zijn hier de volgende eisen:

Vaart je schip op zee of op de binnenvaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe doet men het nu qua bemanning en internet? En moet dat echt veranderen, of is het een wens?
Zou zelf de Starlink gewoon lekker zakelijk blijven gebruiken. Bemanning wist toen ze aanmonsterden ongetwijfeld ook dat internet op een schip een dingetje is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
jantje112 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:33:
[...]

Vaart je schip op zee of op de binnenvaart?
Dit is zeevaart, wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
laurens0619 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:32:
Ik ben geen unifi expert maar een unifi cloud gateway ultra lijkt wel te kunnen wat je wilt. Die zet je dan tussen je bestaande netwerk en de starlink router
Top bedankt voor het advies ik zal hiermee verder gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davido_2
The Eagle schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
Hoe doet men het nu qua bemanning en internet? En moet dat echt veranderen, of is het een wens?
Zou zelf de Starlink gewoon lekker zakelijk blijven gebruiken. Bemanning wist toen ze aanmonsterden ongetwijfeld ook dat internet op een schip een dingetje is.
Wij werken (nu nog parallel) met een andere satelliet internet provider, alleen is dit veel duurder, trager (slechter dan de wifi in de trein) en op sommige delen van de wereld zeer instabiel. Dit is echter wel onbeperkt en is nu beschikbaar voor iedereen.

Echter zijn er signalen van de ILO (internationale zeevaart arbo) dat er eisen zullen komen voor internet aan boord van schepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Is die huidige dure provider duurder dan 2x Starlink? Lijkt me echt de simpelste oplossing en maar een kleine investering in het totale kostenplaatje voor het runnen van een schip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

davido_2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:59:
[...]

Wij werken (nu nog parallel) met een andere satelliet internet provider, alleen is dit veel duurder, trager (slechter dan de wifi in de trein) en op sommige delen van de wereld zeer instabiel. Dit is echter wel onbeperkt en is nu beschikbaar voor iedereen.

Echter zijn er signalen van de ILO (internationale zeevaart arbo) dat er eisen zullen komen voor internet aan boord van schepen.
Dan ben je nu dus aan het proberen een probleem op te lossen waarvan je niet weet of het er gaat komen, en zo ja hoe het er dan uit gaat zien :)

Dan zou ik even pas op de plaats maken, wel mogelijkheden onderzoeken maar zeker nog niks implementeren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 10:14

WeirdEye

Eindbaas

jadjong schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:36:
[...]

Bij internet op een schip kom je vaak bij apparatuur van Peplink uit. Daarmee kan je:
Datalimieten per gebruiker(groep) instellen.
Bandbreedte per gebruiker(groep) instellen.
Bandbreedte per gebruiker(groep) prioriteren.
Online diensten per gebruiker(groep) blokkeren of toestaan.

Niet heel erg technisch innovatief, want dat kan een andere router vaak ook. Wat een andere router minder vaak kan is bovenstaande regels toepassen op verschillende internetverbindingen. Bijvoorbeeld wel Netflix als Starlink actief is, maar geen Netflix als je op duur VSAT-internet draait. De producten worden pas echt uniek als je een GPS antenne toevoegt en daarmee bepaalt wie waar en wanneer recht heeft op welke actieve internetverbinding. Heb je en 5G simkaart die aan de Amerikaanse westkust unlimited data biedt dan kan je op basis van GPS bepaalde gebruikers(groepen) laten internetten via 5G in plaats van Starlink en vice versa. Of een tweede (goedkope) Starlink die je alleen gebruikt als je stil ligt in de haven.

[YouTube: Webinar | Getting the best out of your Peplink]

Vanaf ongeveer 28:00 wordt er uitgelegd hoe je al het internet naar de gratis wifi van de haven kan routen. Als dat niet beschikbaar is wordt het netjes verdeeld over vier aanwezige simkaarten en als die alle vier geen verbinding meer hebben dan mag je als laatste redmiddel over naar het dure VSAT.
Dit is een filmpje van drie jaar geleden, inmiddels is de lijst met te blokkeren diensten wat groter en staan Apple/Windows update er tussen.
Peplink is inderdaad de oplossing hierin. Maar tip: begin hier niet zelf mee als je geen ervaring hebt.
Zoek hiervoor een partij die hier in de maritieme sector ervaring mee hebben.

Kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit veel gedoe kan geven als niet goed ingericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Qwerty-273 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:02:
Als je meer dan 1TB gaat gebruiken, dan zal je per GB extra moeten gaan betalen. Zie ook de voorwaarden via https://www.starlink.com/service-plans . Het het trouwens een persoonlijk boot abo of een bedrijfs maritiem abo. De laatste kan je namelijk ook met een 5TB optie afnemen.

Starlink: Hoe kan ik extra data ontvangen?

Verder zal het gros van de data het streamen van Netflix/etc zijn. Die kan je ook vaak pre-downloaden via de app op je mobiel etc. Dan kan je in de haven (of waar dan ook aan wal) je ontspanning voorbereiden op zee. En ja dat betekent dat de bemanning hier aan zal moeten denken voordat ze op zee zitten.
Je zou eventueel een lokaal netwerk op kunnen zetten en dan bijvoorbeeld per dag 2 films downloaden en updates van een aantal series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

davido_2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:16:
[...]

Of een zakelijk maritieme abonnement:
MOBILE PRIORITY - 5 TB € 4.713/mnd
Goedkoop zal het niet zijn.

Dan is 2x 940 dollar per maand niet meer duur en je hebt redundantie met 2 Starlinks.

Radius accounting zoals met Unifi data vouchers voor de users aanmaken zoals in een hotel is een mogelijkheid.

Peplink ken ik van het bundelen van verschillende WAN-verbindingen zoals 4G/5G via alle mobiele operatoren die over eigen GSM-masten beschikken en ze hebben maritieme oplossingen die schalen tot een cruiseschip met 5k passagiers.
Afbeeldingslocatie: https://imagedelivery.net/ELltIDciDa6C0z-Ffk6NgQ/www.peplink.com/2023/11/starlink_peplink_benefits_slide_v2_Maritime.png/w=700
https://www.peplink.com/solutions/starlink-solutions-page/

Fortinet is nog een mogelijkheid waar je veel controle hebt over welke traffic laat je door en welke hou je tegen. Je kan websites manipuleren zoals welke onderwerpen (bv geen politiek) op YouTube hou je tegen, welke YouTube kanalen laat je door en welke hou je tegen. Op Facebook wel tekst, plaatjes, maar geen video. Je kan daarmee de Chinese vuurmuur nadoen om datagebruik te limiteren en radius accounting instellen. https://www.reddit.com/r/fortinet/s/aexyyiYYuZ

Bij Fortinet is het normaal dat je paar keren meer voor abonnement/onderhoudscontract dan de hardware betaalt.

Peplink heeft het voordeel dat ze richten op alles dat rijdt, vaart,... en oplossingen voor als je onderweg bent dat je niet bij een andere vendor kan krijgen.
Pagina: 1