hoe losse kabels onder de grond leggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
Mijn schoonouders willen een stukje schrikdraad achter het huis hebben (om mijn schoonmoeder uit de buurt van mijn schoonvader te houden ;) ).

Aan mij de vraag om het aan te leggen. Het schrikdraad ligt er, maar nu moeten er een paar dunne kabels van een tuinhuisje waar de trafo komt te liggen op het schrikdraad aangesloten te worden. De kabels komen onder de grond te liggen. Wat is de beste manier om de kabels te beschermen? Gele PVC pijp lijkt mij te dun ivm met graafwerkzaamheden. Ik zat zelf te denken aan grijze PVC pijp die ook voor waterafvoer gebruikt wordt, en dan met haakse verloopstukken verlijmen.

Andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
standaard moet je slag vaste "grijze" buis gebruiken.
Persoonlijk zou ik gaan voor een wat dikkere buis, zodat je in de toekomst makkelijk een extra kabel er in trekt en deze is ook sterker.

Let wel op dat je de buis niet vol krijgt met zand, plak alles af met ducktape wat niet gebruikt wordt. en gebruik lijm (riool lijm) waar je buizen koppelt zodat er geen water in komt

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-09 16:14
Over hoeveel meter gaat het?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat is er mis met grondkabel? Als je die diep genoeg legt moet 't geen probleem zijn.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
4 meter max. Er gaat ook niets anders door de buis dan die twee kabeltjes. Ik denk dat ze 2 mm^2 zijn.

het gaat om kabeltjes die deel uitmaken van de complete schrikdraadset. met speciale klemmetjes om aan de trafo te maken. Ik ga dan niet lopen pielen met een grondkabel

[ Voor 46% gewijzigd door 107mb op 19-11-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Gele pvc voldoet al prima
Het is maar schrikdraad, geen 380v.
Op het platteland zie je dat draden van de trafo naar de omheining of door de lucht, of door een dun pvc buisje gaan.
Je trek zo een nieuwe draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-09 16:14
Ik zou een zwarte/rode deelbare flexibele mantel leggen voor die paar meter i.c.m. grondkabel.

[ Voor 13% gewijzigd door Slappyjoez op 19-11-2024 15:44 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:56
Volgens mij is twee aderig ymvk helemaal niet zo duur per strekkende meter, ook niet voor 4 meter, Daar zou ik voor kiezen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een beetje schrikdraadkabel kan prima zonder buis op een 60-80cm diep, daar hoeft echt geen huls omheen (hier heb ik er deze lente nog eentje over een afstand van zo'n 60 meter zo gelegd, in de sleuf naast een aantal mantelbuizen voor electra/utp en een 40mm tyleenslang voor water op 6 bar)

Ik neem trouwens aan dat er maar een kabel naartoe moet (de voeding). De aardpen kan gewoon direct naast je stroombron de grond in.

Tenzij je er ooit iets anders doorheen wilt trekken zou ik gewoon de kabel zelf begraven, eventueel een lintje 20cm erboven ter indicatie en klaar.

[ Voor 55% gewijzigd door pagani op 19-11-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:39

Twazerty

AVCHDCoder developer

pagani schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:46:
Een beetje schrikdraadkabel kan prima zonder buis op een 60-80cm diep, daar hoeft echt geen huls omheen (hier heb ik er deze lente nog eentje over een afstand van zo'n 60 meter zo gelegd)
Weet niet wat je precies bedoeld, maar als de schrikdraad in contact komt met de aarde, dan werkt het systeem niet meer. Dus het gedeelte dat blank ligt mag geen contact maken met aarde.
Hunegaart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:43:
Op het platteland zie je dat draden van de trafo naar de omheining of door de lucht, of door een dun pvc buisje gaan.
Schrikdraad zit juist op een hoog voltage (volgens mij boven de 2kV), dus lijkt mij niet dat je die draden dicht naast elkaar moet leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Twazerty op 19-11-2024 15:51 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Twazerty schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:50:
[...]

Weet niet wat je precies bedoeld, maar als de schrikdraad in contact komt met de aarde, dan werkt het systeem niet meer. Dus het gedeelte dat blank ligt mag geen contact maken met aarde.

[...]

Schrikdraad zit juist op een hoog voltage (volgens mij boven de 2kV), dus lijkt mij niet dat je die draden dicht naast elkaar moet leggen.
Specifiek dan: VOSS.Farming hoogspanningskabel grondkabel met massieve 2,5mm kern. Die leg je zo in de grond. Nee, ik bedoel dus geen losse ijzerdraad ofzo. Maar deze kabel hoeft echt niet in een pvc-buis.

Er hoeft ook slechts een kabel (de voeding) naar het hek. De andere mag direct de grond in (zo werkt de schrikdraad immers, er ontstaat een stroom tussen het hek en de grond bij aanraking) En dat werkt hier uitstekend met het hek op zeg 120 meter (verste punt) van de aardpen. Daar meet ik nog steeds rond de 5kV.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 19-11-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:14
Nee geen 380V maar van 2000 tot 10000 V. Wel een laag vermogen, dus niet dodelijk. Maar het springt wel makkelijker over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Laatst online: 17-06 05:54
2000v dat weet ik
Ik bedoelde maar het is geen krachtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik heb de kabel ingegraven, in een gele flexbuis. Het liefst had ik een kabelmantel verkocht, maar tot spijt van de bouwmarktmedewerker verkochten ze die niet. De kabels liggen in de buis onder een tegelpad, dus geen kans om beschadigd te raken.

Het systeem werkt, volgens mijn schoonvader, die de behoefte had om het schrikdraad vast te pakken :)

Bedankt voor de tips iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Gele PVC is niet slagvast en zeker als het ouder en koud is breekt het bij het minste of geringste, dus pakje hiervoor Grijs, gezien het prijsverschil is er geen enkele reden om geel te gebruiken. Als ze er in de toekomst niet gaan graven dan is het niet geheel volgens de regels maar dan is 15/20 cm diepte voldoende. (schep in de grond, klein beetje wrikken en buis langs de schep erin duwen, geen geklooi met gleufje graven e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 21:12
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:54:
[...]

Gele PVC is niet slagvast en zeker als het ouder en koud is breekt het bij het minste of geringste, dus pakje hiervoor Grijs, gezien het prijsverschil is er geen enkele reden om geel te gebruiken. Als ze er in de toekomst niet gaan graven dan is het niet geheel volgens de regels maar dan is 15/20 cm diepte voldoende. (schep in de grond, klein beetje wrikken en buis langs de schep erin duwen, geen geklooi met gleufje graven e.d.)
Grijs kan ook pvc zijn , als het slagvast moet zijn heet dat hostaliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik me met name afvraag in deze: waarom heb je er niet voor gekozen om voor die vier meter bovengronds te blijven? Twee palen van 3 meter en gewoon die schrikdraad kabel er tussen hangen, spul is toch gemaakt voor weer en wind.

Of is die optie gewoon niet voorbij gekomen @107mb ? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Laatst online: 28-09 23:06
Uit nieuwsgierigheid: wat voor kabel gebruik je daar nu voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
19roland70 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:55:
[...]

Grijs kan ook pvc zijn , als het slagvast moet zijn heet dat hostaliet
Het leek mij wel duidelijk genoeg. En natuurlijk is het PVC, Hostaliet buis is namelijk ook gewoon een PVC buis.

• 107mb
The Eagle schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:08:
Wat ik me met name afvraag in deze: waarom heb je er niet voor gekozen om voor die vier meter bovengronds te blijven? Twee palen van 3 meter en gewoon die schrikdraad kabel er tussen hangen, spul is toch gemaakt voor weer en wind.

Of is die optie gewoon niet voorbij gekomen @107mb ? :)
De omgeving waar het komt te staan leent zich niet echt voor hoge palen (het apparaat staat in een tuinhuisje, het begin van de schrikdaad is bij een heg. Ik heb er wel over nagedacht, maar het wordt een heel spectakel voor een tuin.

• Evos
  • Laatst online: 13:53
Zou je misschien een hoop gedoe kunnen besparen met een mobiele oplossing inclusief Zonnepaneel?

https://www.agrishop.nl/v...omplete-set-met-accu.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:28
Evos schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:03:
Zou je misschien een hoop gedoe kunnen besparen met een mobiele oplossing inclusief Zonnepaneel?

https://www.agrishop.nl/v...omplete-set-met-accu.html
Het topic lezen had je een antwoord schrijven kunnen besparen 😋. TS is al klaar.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1