1 fase in 3 fase groepenkast aansluitschema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:19
Ik ben een groepenkast bezig te vervangen en ga de nieuwe groepenkast gereedmaken voor 3 fase (heb een EV en 3 fase laadpaal, maar nog geen 3 fase aansluiting thuis). Duurt nog een paar maanden voordat de omzetting naar 3 fase gebeurd door netbeheerder.

Ik heb dus een schema gemaakt en wil even een sanitycheck of ik niks vergeet. Ik heb een 3P + N hoofdschakelaar opgenomen, naar mijn weten hoef ik niet elke fase hiervan te bedraden (ik heb immers maar 1 fase). Correct? Na de hoofdschakelaar gaat de L1 en N naar verdeelblokken. Daarvandaan wordt alles bedraad. Ik wil nergens 2 draden in 1 aansluiting hebben namelijk. Verder pas ik de bedrading vanaf hoofdschakelaar later wel weer aan als de 3 fasen er liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r93lfmu-4th4t7fpHv5DRxoxzOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQno5cWHONOlcWR1BshTK2tQ.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: bedrading WCD aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 19-11-2024 15:30 ]

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 07:18
Dit lijkt zo te kunnen, als tijdelijke oplossing totdat je 3-fase aansluiting gereed is.

Alleen dat stopcontact moet je niet zo aansluiten, want dat ding zit op je tekening niet achter een ALS of zekeringautomaat.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
dreamscape schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:26:
Dit lijkt zo te kunnen, als tijdelijke oplossing totdat je 3-fase aansluiting gereed is.

Alleen dat stopcontact moet je niet zo aansluiten, want dat ding zit op je tekening niet achter een ALS of zekeringautomaat.
O shit ja, die moet ik even van een automaat aftakken.. thanks

Als de 3 fase gereed is, zal ik toch een nieuwe lastenverdeling moeten verzinnen om het goed te verspreiden. Maar dit leek mij idd ook prima tijdelijke bedrading zo.

Kan eventueel nog een kam op de ALS zetten voor de nul, maar niet noodzakelijk

[ Voor 23% gewijzigd door WiseGuy! op 19-11-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02
WiseGuy! schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
Ik ben een groepenkast bezig te vervangen en ga de nieuwe groepenkast gereedmaken voor 3 fase (heb een EV en 3 fase laadpaal, maar nog geen 3 fase aansluiting thuis). Duurt nog een paar maanden voordat de omzetting naar 3 fase gebeurd door netbeheerder.
Het is een veilige oplossing, maar je hebt kans dat de netbeheerder het zo niet wil aansluiten bij de levering van 3 fase. Ik zou een oplossing doen met een kamrail aan de onderkant van je hoofdschakelaar. zoals in onderstaand schema:

Let op: je moet bij je Laadpaal nog wel even checken of je 1 fase over alle 3 de fases mag aanbieden. Zo niet, dan moeten de draden voor fase 2 en 3 nog niet verbonden worden (wel veilig afdoppen)
(het stopcontact heb ik voor het gemak even weggelaten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiC8aOYxQ_ZSmTcSeGFCJIRS2lI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aso7rvNhhkOXiEOzdOQiwoeC.png?f=fotoalbum_large

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Hmnnn

Ben de boel aan het aansluiten. Oude meterkast eruit gehaald en de boel weer aangesloten. Nu dacht ik halverwege: laat ik even testen want dsn kan de verwarming ook weer even draaien. Resultaat: geen stroom. Alles gewoon normaal aangesloten maar zou echt niet weten wat er aan de hand is. Hoofzekering zal het ook niet zijn: slimme meter heeft gewoon stroom.

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3Qqt1Dg_Q6uvvDTud_Ta2EXt_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSvc9bzKCyeZAZ4K7ay3dDgK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Heb geen multimeter bij de hand maar ik vermoed te lage spanning. Er staat met een spanningszoeker wel spanning op, maar ook het din-stopcontact doet niks..

Overigens doet de T van de aardlek ook niks

[ Voor 13% gewijzigd door WiseGuy! op 11-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 00:12
Volgens mij heb je op uitgang [3] van je hoofdschakelaar iets aangesloten terwijl daar geen stroom op kan komen te staan.
Zo lang je nog geen 3 fases hebt, moet je tijdelijk alle zwarte draden aan de bovenkant van de hoofdschakelaar samen op één pool aansluiten.

Dus alleen pool [1] en [2] voor de fase. En alleen pool [7] en [8] voor de nul

edit:

Laat maar, je hebt er een kamrail onder die ik de eerste keer niet zag. Dus dan maar het advies om even met een duspool of een multimeter te meten waar de spanning is.

[ Voor 71% gewijzigd door BovenHond op 11-12-2024 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
BovenHond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:01:
Volgens mij heb je op uitgang [3] van je hoofdschakelaar iets aangesloten terwijl daar geen stroom op kan komen te staan.
Zo lang je nog geen 3 fases hebt, moet je tijdelijk alle zwarte draden aan de bovenkant van de hoofdschakelaar samen op één pool aansluiten.

Dus alleen pool [1] en [2] voor de fase. En alleen pool [7] en [8] voor de nul
Ik heb op L3 uit geen draad zitten. Wel op L1 en L2. Wel heb ik met een kam l1-l3 ingang doorverbonden. Maar dat moet toch kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39P4z18YLfwuPEbQdiltMSadbJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZXrKdD7nxKWXrQZaqmvfDCo.jpg?f=fotoalbum_large
Je hebt de nul van de meter en de nul van de hoofdschakelaar niet op hetzelfde blokje aangesloten. Die 4 blokjes onderin zijn voor de drie fases en de nul, en zijn dus niet allemaal met elkaar verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Knopsje schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:06:
[Afbeelding]
Je hebt de nul van de meter en de nul van de hoofdschakelaar niet op hetzelfde blokje aangesloten. Die 4 blokjes onderin zijn voor de drie fases en de nul, en zijn dus niet allemaal met elkaar verbonden.
Och jezus idd koekoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:17
Wel meteen even opmerken dat die blokjes eigenlijk bedoeld zijn voor NA de hoofdschakelaar, zodat je daar je verschillende componenten in je groepenkast naar toe trekt. Je gaat dan vanaf de hoofdschakelaar naar die blokjes, en vanaf daar weer naar de verschillende componenten. De draden van je meter moeten dus eigenlijk rechtstreeks je hoofdschakelaar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiseGuy!
Knopsje schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:09:
Wel meteen even opmerken dat die blokjes eigenlijk bedoeld zijn voor NA de hoofdschakelaar, zodat je daar je verschillende componenten in je groepenkast naar toe trekt. Je gaat dan vanaf de hoofdschakelaar naar die blokjes, en vanaf daar weer naar de verschillende componenten. De draden van je meter moeten dus eigenlijk rechtstreeks je hoofdschakelaar in.
Ja I know.. is even een tijdelijke oplossing want de nul vanuit de meter is net te kort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 00:12
WiseGuy! schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:11:
[...]

Ja I know.. is even een tijdelijke oplossing want de nul vanuit de meter is net te kort..
Ik vind je sowieso best dapper dat je de hoofdschakelaar hebt vervangen. Ik heb eenzelfde project gedaan van één naar 3 fases. Maar daarbij heb ik de nieuwe hoofdschakelaar tijdelijk aangesloten 'achter' de oude hoofdschaklaar; om zo wel spanningsvrij te kunnen werken.

direct achter de meter is er namelijk geen aardlek-systeem, dus contact met de fase gaat echt pijn doen.

De netbeheerder die de meter kwam vervangen en 3 fases kwam aansluiten die heeft vervolgens netjes de drie fases en nul aangesloten op de nieuwe hoofdschakelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door BovenHond op 11-12-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 11:21

eagle00789

Est. November 2005

Ik zelf heb in mijn meterkast bij het vervangen hiervan, gewoon de hoofdzekering er uit gehaald en ja hierbij het zegel verbroken.
Na de volledige installatie de installatie laten keuren door een gecertificeerde electricien (iets met verzekeringskwestie als ie niet gekeurd is, denk hier voor jezelf ook aan en verifieer dit bij je verzekering) die een nieuw zegel heeft geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door eagle00789 op 11-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
BovenHond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:14:
[...]

Ik vind je sowieso best dapper dat je de hoofdschakelaar hebt vervangen. Ik heb eenzelfde project gedaan van één naar 3 fases. Maar daarbij heb ik de nieuwe hoofdschakelaar tijdelijk aangesloten 'achter' de oude hoofdschaklaar; om zo wel spanningsvrij te kunnen werken.

direct achter de meter is er namelijk geen aardlek-systeem, dus contact met de fase gaat echt pijn doen.

De netbeheerder die de meter kwam vervangen en 3 fases kwam aansluiten die heeft vervolgens netjes de drie fases en nul aangesloten op de nieuwe hoofdschakelaar.
Zolang je weet wat je doet en rustig stap voor stap werkt kan je veilig werken, vind ik. Als je geen idee hebt zou ik het idd niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:38
WiseGuy! schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:22:
[...]

Zolang je weet wat je doet en rustig stap voor stap werkt kan je veilig werken, vind ik. Als je geen idee hebt zou ik het idd niet doen.
Je vragen en fouten geven mij heel sterk het idee dat jij het dus niet op deze manier moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiseGuy!
Groningerkoek schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:32:
[...]

Je vragen en fouten geven mij heel sterk het idee dat jij het dus niet op deze manier moet doen.
Wat vooringenomen. Ik draag bescherming en vraag een sanitycheck. Niet welke kleur draad waar voor is of hoe ik spanning meet. Het is in ieder geval allemaal veilig en wel - conform - aangesloten inmiddels en de boel is weer operationeel. Heb de nul ook rechtstreeks op de hoofdschakelaar gekregen, deze bleek eennoaar keer om een andere draad gedraaid te zijn. Iedereen die de moeite nam: bedankt.

Pagina: 1