Vervallen van bedenktijd door aankoop met verzekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielskool
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-07 20:07
Een vriendin van mij wilde een nieuwe laptop kopen bij webwinkel x, tevens wilt ze er de 3 jaar verzekering van webwinkel x aan toevoegen.

Nu is er 1 ding wat wij eigenaardig vinden. Door het toevoegen van de verzekering wordt de koopvoorwaarden, die accepteerd moet worden, een beetje veranderd.

Hierin komt nu te staan:
Hierbij verklaar ik dat ik kennis genomen heb van de uitzondering in het retourrecht voor digitale artikelen. Ik ga akkoord dat het retourrecht voor het digitale artikel vervalt bij ontvangst van het desbetreffende artikel binnen de bedenktermijn.
In andere worden, je hebt geen 14 dagen bedenktijd meer.
Wettelijk is er ook op verzekeringen een 14 dagen bedenktijd, waarom vervalt dan de bedenktijd op het moment dat je het combineert met een verzekering.

Dit lijkt mij in strijd met de wet.. of mis ik hier iets?

Wat raden jullie hier aan?

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 19-11-2024 16:19 . Reden: Het noemen van webwinkel is niet de bedoeling ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
...voor het digitale artikel vervalt
Wat is hier niet duidelijk aan? Of is het een virtuele laptop?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je die verzekering afsluit, en je binnen 14 dagen die laptop terug stuurt, krijg je het geld voor de verzekering niet terug, het geld voor de laptop wel ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
RaZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:53:
Als je die verzekering afsluit, en je binnen 14 dagen die laptop terug stuurt, krijg je het geld voor de verzekering niet terug
Dat is dan weer in strijd met een andere wet. Hoewel, door de betaling ineens wellicht niet, maar in elk geval op gespannen voet. Zie bv:
Rukapul schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:23:
Verzekeringen zijn apart geregeld. Zo ben je in principe geen premie verschuldigd als de verzekeraar geen risico meer loopt.

Zie https://wetten.overheid.n...z=2014-11-29&g=2014-06-13

Ook wel samengevat als

[...]

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 19-11-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso eerst kijken of het niet onder je eigen inboedelverzekering valt. Want dat is de eerste die aangesproken wordt als je schade hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielskool
Rukapul schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is dan weer in strijd met een andere wet. Hoewel, door de betaling ineens wellicht niet, maar in elk geval op gespannen voet. Zie bv:

[...]
Dus mijn inziens zouden zowel de laptop als de verzekering de 14 dagen bedenktijd moeten behouden.
Waar de verzekering dan als digitaal product wordt gezien?
njitter schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:01:
Ik zou sowieso eerst kijken of het niet onder je eigen inboedelverzekering valt. Want dat is de eerste die aangesproken wordt als je schade hebt.
Inderdaad, groot deel valt ook al onder inboedel. ik zal dit nog even bij haar navragen, iets meer details. Meestal is de inboedel al voldoende, maar kan soms nog beetje verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Even snel gegoogeld en het mag dus wel: "Digitale inhoud kan worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Voorwaarde is wel dat de consument zelf aangeeft hiermee akkoord te zijn"

Je moet daar dus wel akkoord voor gaan. Ga je niet akkoord dan blijft je herroepinsrecht van kracht, je zal alleen dan daar de laptop niet kunnen kopen denk ik.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 16:09
Om welke digitale inhoud gaat dat dan? Software die op de laptop staat? Een verzekering is geen digitale inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielskool
fxs81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:12:
Even snel gegoogeld en het mag dus wel: "Digitale inhoud kan worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Voorwaarde is wel dat de consument zelf aangeeft hiermee akkoord te zijn"

Je moet daar dus wel akkoord voor gaan. Ga je niet akkoord dan blijft je herroepinsrecht van kracht, je zal alleen dan daar de laptop niet kunnen kopen denk ik.
Okay, duidelijk. Bedankt.
MrCostanzo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:19:
Om welke digitale inhoud gaat dat dan? Software die op de laptop staat? Een verzekering is geen digitale inhoud.
Ik vind dat inderdaad ook een beetje een grijs gebied. Kan zo 1,2,3 ook geen statement vinden of een verzekering als een digitaal product/inhoud gezien kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 16:09
Volgens webwinkel x zelf gaat het om:
Voor digitale inhoud (zoals bijv. een download) die niet op een materiële drager (zoals een dvd of cd) is geleverd, geldt er geen herroepingsrecht indien deze is geleverd binnen de bedenktermijn. De consument verklaart in het bestelproces ook afstand te doen van het herroepingsrecht indien de digitale inhoud geleverd wordt binnen de bedenktermijn;
via de website

Het zal dus niet om de verzekering gaan; weet je zeker dat het 'verschil' in herroepingsrecht pas ontstaat als de verzekering er bij wordt gekozen? Daarnaast is het wellicht handiger om deze vragen aan webwinkel x zelf te stellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 19-11-2024 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nielskool
Er is aan webwinkel x specifiek gevraagd of de verzekering niet terug betaald wordt in geval van retourneren. Reactie hierop is dat inderdaad de verzerking niet terug betaald wordt.
Dus hier maak ik uit op dat de verzekering bedoeld wordt met digitiaal artikel.

Ik krijg ook zojuist te horen dat er gekozen is om zonder verzekering te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 19-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
Hierbij verklaar ik dat ik kennis genomen heb van de uitzondering in het retourrecht voor digitale artikelen.
Aan de ene kant, verzekering is geen digitale artikel, maar een dienst, dus als je er mee akkoord gaat, koop je helemaal geen digitale artikel, dus is niet relevant.
Er is aan webwinkel x specifiek gevraagd of de verzekering niet terug betaald wordt in geval van retourneren. Reactie hierop is dat inderdaad de verzerking niet terug betaald wordt.
Ik zou dit nogmaals vragen, want volgens mij is het meer een standaard antwoord.

Ook bij het online afsluiten van een verzekering heb je wettelijke bedenktijd.

https://www.alpina.nl/autoverzekering/afsluiten/bedenktijd/
Bedenktijd bij digitale inhoud

Verkoopt u digitale inhoud die uw klanten online kunnen afspelen (streamen) of downloaden? U mag de bedenktijd laten vervallen. U moet dat uitleggen voor de verkoop, akkoord vragen, het akkoord bevestigen bij de aankoop en dan pas moet de klant kunnen afspelen of downloaden. Doet u dit niet, dan geldt de bedenktijd.
Verzekering is geen digitale inhoud.

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 19-11-2024 16:21 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:28

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

nielskool schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:40:
Dus hier maak ik uit op dat de verzekering bedoeld wordt met digitiaal artikel.

Ik krijg ook zojuist te horen dat er gekozen is om zonder verzekering te kopen.
Dat is vreemd. Een verzekering is een aanvullende dienst, geen digitaal artikel. Ook niet als die verzekering langs digitale weg wordt aangeschaft.

De pop-up komt bij mij (ik bestel veel bij webwinkel x) in beeld als ik software mee bestel, zoals een Windows-licentie (let wel: een Windows-licentie voor een zelfbouwcomputer, niet een licentie die standaard wordt meegeleverd met een product als een laptop). Ook propt webwinkel x te pas en te onpas een Norton 360-abonnement bij je bestelling, waar de uitzondering ook op van toepassing is.

Ik had de vraag nogmaals, maar dan ambigu, gesteld en gekeken of men dan ook met "verzekering" terugkomt.

Maar goed, er is gekozen om de verzekering niet mee te bestellen, dus het is nu mosterd na de maaltijd.

EDIT: wat @Christoxz ook zegt dus

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 19-11-2024 16:22 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een extra verzekering afsluiten op elektronica is een beetje onzinnig naar mijn mening. De Nederlandse Wet geeft genoeg bescherming op dergelijke producten voor consumenten, een extra verzekering of extra garantie kopen is echt niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

CH4OS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:56:
Een extra verzekering afsluiten op elektronica is een beetje onzinnig naar mijn mening. De Nederlandse Wet geeft genoeg bescherming op dergelijke producten voor consumenten, een extra verzekering of extra garantie kopen is echt niet meer nodig.
Extra garantie ben ik het mee eens, ik heb echter op de laptop van mijn dochter wel een verzekering afgesloten, dat ding word dagelijks mee naar school genomen en als ik zie hoe ze met hun tassen omgaan of weglopen en dan per ongeluk helft van hun bureau af gooien omdat ze omdraaien met een arm zwaaiend over de tafel. In plaats van daarvan te schrikken hebben ze dan een half uur de slappe lach :+ Van de andere kant, we hebben de verzekering de afgelopen 2 jaar nog niet nodig gehad dus wellicht had het ook zonder gekund.

[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 19-11-2024 16:11 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fxs81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:10:
Extra garantie ben ik het mee eens, ik heb echter op de laptop van mijn dochter wel een verzekering afgesloten, dat ding word dagelijks mee naar school genomen en als ik zie hoe ze met hun tassen omgaan of weglopen en dan per ongeluk helft van hun bureau af gooien omdat ze omdraaien met een arm zwaaiend over de tafel. In plaats van daarvan te schrikken hebben ze dan een half uur de slappe lach :+ Van de andere kant, we hebben de verzekering de afgelopen 2 jaar nog niet nodig gehad dus wellicht had het ook zonder gekund.
Volgens mij heb je voor dat soort zaken de aansprakelijkheidsverzekering? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:08

br00ky

Moderator Harde Waren
De webwinkel noemen is niet de bedoeling. Daarnaast is dit geen technische vraag, maar een consumentenissue dus schopje naar SF.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 19-11-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

CH4OS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:21:
[...]
Mijn aansprakelijkheidsverzekering keert niet uit als mijjn dochter zelf de laptop op de grond gooit/stoot/laat vallen. Wel als ze die van de ander sloopt. Wellicht zijn er ook verzekeringen waar dit wel kan, de mijne heeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
nielskool schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:27:
[...]

Okay, duidelijk. Bedankt.

[...]

Ik vind dat inderdaad ook een beetje een grijs gebied. Kan zo 1,2,3 ook geen statement vinden of een verzekering als een digitaal product/inhoud gezien kan worden.
Nee, dat is bedoeld voor echt digitale artikelen zoals muziek, software of een e-book dat je download, niet om een verzekering die je digitaal afsluit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een verzekering met een duur van een maand of langer valt onder het herroepingsrecht (art. 6:230x BW). Dat een laptop er ook onder valt is evident.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CH4OS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:21:
[...]
Zal meer de extra ‘buitenshuis’ dekking van je inboedel verzekering zijn ;)
Maar weet niet hoeveel die zal dekken voor slopende kinderen :p

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2024 17:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1