Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:27
Goedemiddag.....

Ik heb een vraag over mijn cv-ketel opstelling i.c.m. vloerverwarming.
Er is recent iemand voor langs geweest om de verdeler om te bouwen, en waterzijdig alles in te regelen. Nu was het gasverbruik al ''enorm'' hoog voor een kleine tussenwoning, maar dat is nu alleen nog maar meer geworden. Voor ik het met de installateur weer ga opnemen, wil ik weten waar ik over praat...

Opstelling:

Ketel: Vaillant eco tec plus ketel (exacte type zoek ik vanavond even op) - ingesteld op 30 graden aanvoertemperatuur
thermostaat: vailant thermostaat colormatic 350 modulerend aangesloten. Geen nachtverlaging, constante temperatuur van 20.0.

Vloerverwarmingsverdeler: VTE slim verdeler 5 groeps (+-55m2 verwarm oppervlak). Is waterzijdig ingeregeld, en zit een DVR ventiel in. Water wat dus uit de ketel komt gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging heb ik begrepen. (vandaar die 30 graden).

Vloerverwarming 1e verdieping: Kleine badkamer +-5m2 verwarmd oppervlak d.m.v. RTL ventiel (staat op stand 5 van de 5?)

Radiatoren: 1e verdieping handdoekradiator badkamer (+-5l inhoud) maar deze wordt natuurlijk handwarm, maar is gebruikt voor doorstroming.

andere radiatoren zijn ook open gezet op de slaapkamers om genoeg water te hebben om te kunnen opwarmen? Anders zou de totale waterinhoud maar 65l zijn en dat is te weinig om de ketel lekker te kunnen laten branden? Nu zou ik +-100L inhoud hebben (door de slaapkamer radiators die eigenlijk ''handwarm'' worden en dus niet echt verwarmen.)

Als ik dan ga kijken naar mijn gasverbruik schrik ik hier enorm van. Voor alle aanpassingen zat ik gemiddeld met dit weer al op een 5-6m3 aan gas per dag. Nu koers ik af op +-10m3 gas per dag!

Zie mijn gafriek van mijn p1 meter, mijn ketel pendeld nog steeds net zo hard, maar verbruikt dus ook meer gas.

Voor aanpassing bijv. 16-11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT0Fmmf3cRR4LAxKk-n83tKsEbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90q2o9w7Y402OI0VNUZY3hxN.jpg?f=fotoalbum_large

na aanpassing sinds gisteren (grafiek van vandaag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTRAlo2PiL9KKr49c3F9mGYLOZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ2hHfi3nKsL3oI3QomruGAj.jpg?f=fotoalbum_large

Woning: tussenwoning +-112m2 woonoppervlak waarvan dus 55m2 verwarmd op BG en de badkamer een +-5M2 bedraagd.

Wat kan ik hier aan doen/wat kan ik de installateur vragen om te doen? Ik had echt wel vertrouwen in de installateur, maar op dit moment vraag ik me af wat hier gebeurd. Nu is het zo dat hij aanraden om een buffervat te nemen als het niet aangenaam zou zijn en de ketel blijft pendelen. Met een buffervat zou de ketel namelijk meer water kunnen verwarmen. Maar dit strookt niet echt met mijn gedachten over ''gas besparen'' :+

edit:

Voorheen een mengverdeler, waarbij de temperatuur op de cv-ketel op +-65 graden stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Welk bouwjaar is jouw huis?
Hoe goed is de isolatie van je huis?

Voor dagen zoals deze, draait mijn CV hooguit 1 uurtje in de ochtend en 1 uurtje in de avond.
Niet 24 uur per dag, dat is compleet niet nodig.
Als de CV ketel de hele nacht uitstaat, is het de volgende ochtend ergens tussen 0,5 en 1 graad afgekoeld.

Dat is op een nacht temperatuur rond de 5 graden en overdag rond de 10 graden in een rijtjeshuis van bouwjaar 2000

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
GarBaGe schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:28:
Welk bouwjaar is jouw huis?
Hoe goed is de isolatie van je huis?

Voor dagen zoals deze, draait mijn CV hooguit 1 uurtje in de ochtend en 1 uurtje in de avond.
Niet 24 uur per dag, dat is compleet niet nodig.
Als de CV ketel de hele nacht uitstaat, is het de volgende ochtend ergens tussen 0,5 en 1 graad afgekoeld.

Dat is op een nacht temperatuur rond de 5 graden en overdag rond de 10 graden in een rijtjeshuis van bouwjaar 2000
Huis is uit 1978. HR++ glas uit 2005, houten kozijnen. Vloer is geisoleerd in 2021. De rest is matig (dak heeft van die opstalan dakplaten met 3cm pur buiten, spouwmuur is bij de bouw ''geisoleerd'' met een dunne laag steen?wol )aangezien spouwmuur maar weinig oppervlakte betreft van de woning. (veel ''trespa'' delen bij kozijnen etc.). Als ik de thermostaat 's nachts uitzet ben ik nu +- 1,5 graad kwijt denk ik. Maar wil ik dat bijstoken met de vloerverwarming dan heb ik wel een halve dag nodig :+
dus ja deels is isolatie een item.

Met de warmtebeeld camera heb ik trouwens wel kunnen zien dat de vloerverwarminsslangen hoh 10cm liggen. (dus geen bijverwarming). Vorige bewoner heeft helaas alle radiatoren beneden weggehaald en ook geen ''reserve'' leidingen laten zitten....

Daarbij denk ik soms, zou het uitmaken om de thermostaat te veranderen naar aan/uit? Wel wat meer temperatuurschommeling misschien, maar met vloerverwarming nog niets een zoveel denk ik, maar dan blijft de ketel soms wel uit en gaat na langere tijd pas weer aan. Die vaillant themostaat is modulerend en vraagt dus de hele dag warmte, tenminste zo lijkt het. Want het huis koelt in 5 minuten natuurlijk niet genoeg af om alweer een warmtevraag te hebben als de ketel uitvalt.

[ Voor 25% gewijzigd door basjuuhhh op 19-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Wat was de buitentemperatuur op 16 november wat is die vandaag?

En je bent nu boven ook aan het verwarmen, in tegenstelling tot 16 november als ik het goed begrijp?

Waarom is de verdeler omgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Pejdref schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:29:
Wat was de buitentemperatuur op 16 november wat is die vandaag?

En je bent nu boven ook aan het verwarmen, in tegenstelling tot 16 november als ik het goed begrijp?

Waarom is de verdeler omgebouwd?
16 november was het iets warmer dan vandaag. Wij wonen in het zuiden, hier was het vanmorgen 11 graden. En smiddags een graad of 4.

Klopt boven staan de radiatoren een stukje open vanwege te weinig water in het circuit anders?

De verdeler is omgebouwd omdat je er niks mee kon qua retour menging. Er werd heel veel retour water bijgemengd en dat was niet te regelen. Vandaar dat hij vervangen is.

Nu valt me een ding op bij de ketel:

Wachttijd is ingeschakeld door de ketel. Thermostaat staat nu we thuis zijn op 20,5 en gevraagd is 20,0. De gewenste temperatuur vanuit de thermostaat richting ketel is 26 volgens het e-bus protocol. De ketel gaat stoken, en komt niet lager dan 31 graden met minimale brander. Retour was op dat moment 26 volgens de ketel. Daarna gaat hij weer in wachttijd. Dit doet hij een aantal keren nu achter elkaar. Dit lijkt me ook niet bevorderlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
Denk dat je verbruik ook redelijk hoog is omdat je je hele huis verwarmd. In mijn vorige woning (matig geïsoleerde hoekwoning uit 1970, woon oppervlak ong 95m2) zat ik op 1800 m3 per jaar zonder de bovenverdieping te verwarmen.

Nu een vrijstaande woning uit 1990 (redelijk goed geïsoleerd) kom ik op 1200m3 per jaar. Gister trouwens 9m3 weggestookt met de thermostaat op 21 graden (staat meestal op 20).

Hier zie je dat onze ketel ook pendelt/wachttijden heeft. Al zou ik dat bij jou minder verwachten omdat het rechtstreeks op 30 graden de vloer in gaat zonder verdeler met thermostaat en pomp. Misschien kun je nog spelen met de pompsnelheid van de ketel? Die langzamer zetten zodat er meer tijd voor afgifte is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6AtHySXliP_41FvgPp2G9pLHLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfpgEL3Tuagi1aRk5tV7Zcxr.jpg?f=fotoalbum_large

Maar blijft lastig meten zo: er hangt ook veel af van buitentemperatuur en hoeveel je verbruikt met douchen en evt koken, beste is om het verbruik per graaddag bij te houden.

[ Voor 38% gewijzigd door Terrz op 20-11-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Terrz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:43:
Denk dat je verbruik ook redelijk hoog is omdat je je hele huis verwarmd. In mijn vorige woning (matig geïsoleerde hoekwoning uit 1970, woon oppervlak ong 95m2) zat ik op 1800 m3 per jaar zonder de bovenverdieping te verwarmen.

Nu een vrijstaande woning uit 1990 (redelijk goed geïsoleerd) kom ik op 1200m3 per jaar. Gister trouwens 9m3 weggestookt met de thermostaat op 21 graden (staat meestal op 20).

Hier zie je dat onze ketel ook pendelt/wachttijden heeft. Al zou ik dat bij jou minder verwachten omdat het rechtstreeks op 30 graden de vloer in gaat zonder verdeler met thermostaat en pomp. Misschien kun je nog spelen met de pompsnelheid van de ketel? Die langzamer zetten zodat er meer tijd voor afgifte is?

[Afbeelding]

Maar blijft lastig meten zo: er hangt ook veel af van buitentemperatuur en hoeveel je verbruikt met douchen en evt koken, beste is om het verbruik per graaddag bij te houden.
Klopt, ik ga wat aanpassingen doen. Heb zelf een nieuw topic geopend in duurzame installaties, daar heb ik wat meer info gekregen waar ik dankbaar voor ben.

Pompsnelheid staat trouwens op 53% ingesteld zag ik.

Ik ga het verbruik bijhouden op mindergas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Als ik het zo zie, heeft de installateur fout op fout gestapeld waardoor je ketel continue pendelt (en de ketel dus meer bezig is met gas verliezen aan opstarten en afschakelen, dan aan daadwerkelijk verwarmen).
- 30 graden is wel erg extreem, je verliest ´geen´ rendement als je naar 35° gaat maar maakt de ketel veel minder pendelgevoelig. Vermogen beperken is een logischer stap.
- geen nachtverlaging, tsja, als je liever meer betaalt voor confort (of de vloerverwarming in een veel de dikke massa ligt en zo heel traag is). Met juiste vloerverwarming (isolatie tussen afwerkvloer en constructievloer) is nachtverlaging perfect, het is warm in een uurtje.
- Die DVR is een kunstgreep om te kleine aanvoerleiding te compenseren (de verdelerpomp zuigt warmte uit de CV). Aanvoertemperatuur wat hoger en die is niet nodig.
- RTL badkamer: die staat helemaal open dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen. Je wil die enkele graden boven gewenste ruimtetemperatuur zetten, 2,5 dus als je het goed heet wil (en dan nog enkele dagen bijregelen met hele kleine stapjes).
- Handdoekradiator ´voor doorstroming' (lees: installateur te lui om een bypass te installeren), dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen (installateur ofwel te dom om dit te beseffen, of kan hem niet schelen dat je je blauw betaalt). Je wil een thermostaatkraan op gewenste temperatuur, en zeker waterzijdig inregelen (flow beperken zodat ketel niet pendelt) met voorinstelling of voetventiel.
- Andere radiatoren helemaal open, dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen. Je wil een thermostaatkraan op gewenste temperatuur, en zeker waterzijdig inregelen (flow beperken zodat ketel niet pendelt) met voorinstelling of voetventiel. Tsja, dat lulverhaal van waterinhoud, de installateur heeft de klok horen luiden, maar heeft je eerder bij je klepel.
- een buffervat, is daar een berekening voor gedaan (minimaal vermogen, maximale temperatuur, flow, buffer capaciteit vloer)? Zal wel niet. Dit kan het pendelen wat vertragen, maar lijkt me geen oplossing. Zorgen voor een goed ingeregelde hoge flow (mogelijks dikkere leidingen nodig), en/of hogere aanvoertemperatuur; dat is een oplossing.

Wordt de woonkamer eigelijk een beetje warm?

En die installateur, wellicht kan je die inhuren om de muren te witten, of je tuin aan te leggen; daar kent ie vast meer van.

[ Voor 83% gewijzigd door naftebakje op 20-11-2024 13:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
naftebakje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:32:
Als ik het zo zie, heeft de installateur fout op fout gestapeld waardoor je ketel continue pendelt (en de ketel dus meer bezig is met gas verliezen aan opstarten en afschakelen, dan aan daadwerkelijk verwarmen).
Wat kan ik hier nog aan (laten) doen dan? Gewoon de opties volgen die de andere hebben gegeven? Of moet alles weer omgebouwd worden naar en htv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:03:
[...]Wat kan ik hier nog aan (laten) doen dan? Gewoon de opties volgen die de andere hebben gegeven? Of moet alles weer omgebouwd worden naar en htv?
Heb mijn post upgedate.
In een keer springen van HTV naar LTV moet goed uitgevoerd worden met kennis van zaken. Je kan ook stapje per stapje aanpassen tot je gewenste LTV doel bereikt.
Probeer met de kennis hier op tweakers (en een capabele installateur) die LTV te halen, met wat realisme. Op 35° draaien is geen schande.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
naftebakje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:32:
- 30 graden is wel erg extreem, je verliest ´geen´ rendement als je naar 35° gaat maar maakt de ketel veel minder pendelgevoelig. Vermogen beperken is een logischer stap.
Vermogen is beperkt op minimaal vermogen (5kW).
- geen nachtverlaging, tsja, als je liever meer betaalt voor confort (of de vloerverwarming in een veel de dikke massa ligt en zo heel traag is). Met juiste vloerverwarming (isolatie tussen afwerkvloer en constructievloer) is nachtverlaging perfect, het is warm in een uurtje.
Dit ga ik vannacht en de rest van de week dus voelen hoe dat gaat. Normaal 20,0 gewenst, nu ga ik hem eerst naar 19,0 zetten snachts, en als dat lukt dan daarna nog proberen op 18/18,5
- Die DVR is een kunstgreep om te kleine aanvoerleiding te compenseren (de verdelerpomp zuigt warmte uit de CV). Aanvoertemperatuur wat hoger en die is niet nodig.
Als ik de aanvoertemperatuur nu omhoog ga zetten, moet ik dan nog iets met die DVR doen? Of zet die zichzelf buitenspel?
- RTL badkamer: die staat helemaal open dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen. Je wil die enkele graden boven gewenste ruimtetemperatuur zetten, 2,5 dus als je het goed heet wil (en dan nog enkele dagen bijregelen met hele kleine stapjes).
Die stond voorheen ook op standje 2,5-3. Nu staat hij op standje 5. Deze ga ik dan ook terugzetten naar 2,5-3. Dat is wat jij bedoeld toch?
- Handdoekradiator ´voor doorstroming' (lees: installateur te lui om een bypass te installeren), dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen (installateur ofwel te dom om dit te beseffen, of kan hem niet schelen dat je je blauw betaalt). Je wil een thermostaatkraan op gewenste temperatuur, en zeker waterzijdig inregelen (flow beperken zodat ketel niet pendelt) met voorinstelling of voetventiel.
Handdoekradiator is waterzijdig ingeregeld (voetventiel geknepen), dit heeft hij gedaan met een warmtebeeldcamera. De badkamer komt echter niet echt lekker op temperatuur. Maar dat heeft ie nooit gedaan. Werd altijd maar een graad of 18,5-19 met meedraaien op de thermostaat beneden. :+
- Andere radiatoren helemaal open, dus alle warmte direct terug naar de ketel, die gaat pendelen. Je wil een thermostaatkraan op gewenste temperatuur, en zeker waterzijdig inregelen (flow beperken zodat ketel niet pendelt) met voorinstelling of voetventiel. Tsja, dat lulverhaal van waterinhoud, de installateur heeft de klok horen luiden, maar heeft je eerder bij je klepel.
Die radiatoren zijn wel waterzijdig ingeregeld (voetventiel geknepen), ook met een warmtebeeldcamera. Maar ik zet de radiatoren toch dicht, want voor verwarmen gebruiken we ze eigenlijk nooit op de slaapkamer...
- een buffervat, is daar een berekening voor gedaan (minimaal vermogen, maximale temperatuur, flow, buffer capaciteit vloer)? Zal wel niet. Dit kan het pendelen wat vertragen, maar lijkt me geen oplossing. Zorgen voor een goed ingeregelde hoge flow (mogelijks dikkere leidingen nodig), en/of hogere aanvoertemperatuur; dat is een oplossing.
Nee geen berekening, tenminste niet op papier. Probleem was dat er met de VV en handdoekradiator maar 65L capaciteit was, dit moest min. 100l zijn om het vermogen kwijt te kunnen...

Wordt de woonkamer eigelijk een beetje warm?
De thermostaat staat op 20,0 en hij wordt 20,5. Ik zie wel dat de vaillant thermostaat dan nog steeds een gewenste aanvoertemperatuur heeft en de ketel dus continu ''moet'' branden. (maar hij pendelt dus dat lukt hem niet).

En die installateur, wellicht kan je die inhuren om de muren te witten, of je tuin aan te leggen; daar kent ie vast meer van. 8)7 :+
Bedankt @naftebakje voor je uitgebreide post. Ik heb geprobeerd om mijn verhaal te schetsen onder jou punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Het expansievat is ook lek. Dat maakt voor het regelgedrag niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:26
DVR is toch een druk verschil unit?
daarmee zorg je dat er altijd een mogelijkheid is om het water door de leidingen te krijgen als per abuis alle groepen/radiatoren dicht komen te staan, toch?

Ik heb een DVR boven(op) de verdeler zitten en een LTV (of eigenlijk LT ventiel) IN de verdeler.

Misschien is er nog iets dat ik niet weet, weet iemand hier hoe het zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPfUBi_U44sLqWZS4pm8gds848=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_tileDVR "bovenop" de verdelerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YprdXS_J2klHdnRa1ruxW0Sv_F0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QD3rHP6TzJTM8DwVC57cgyv.jpg?f=fotoalbum_tileLTV gedemonteerdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7ihN5VNViVhTlqi9jRZ08BJ56A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLLHDlneOgl8gt1lCAXIZ6Pw.jpg?f=fotoalbum_tileLTV locatie in de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:51:
Het expansievat is ook lek. Dat maakt voor het regelgedrag niet uit toch?
Wat bedoel je met lek?
Loopt er water uit?
Of is het rubberen membraan gescheurd en loop je nu het risico dat de druk nu op een willekeurig punt de zaak sloopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:52:
[...]

Wat bedoel je met lek?
Loopt er water uit?
Of is het rubberen membraan gescheurd en loop je nu het risico dat de druk nu op een willekeurig punt de zaak sloopt ?
Rubberen membraam zou lek zijn, de druk zou te snel oplopen in een kwartier tijd. Maar de druk komt als ik kijk nooit boven de 2,2 bar uit. En in rust 1,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
je vraagt eerder " wat moet ik nu doen "?
ik zou beginnen met het dichtdraaien van de radiatoren (vooral die badkamer unit) en dan eens een nachtje/dagje aankijken. De kans is groot dat je door doe radiatoren een "kortsluiting" in het systeem hebt en dat je daardoor veel pendelt.

Ik zou beginnen met expansie vat vervangen. gelijk even op het vat schrijven wanneer je hem vervangen hebt en wat de voordruk was toen je het plaatste (je zal zien dat de sticker waar dat op staat niet meer te vinden is na een paar jaar).
en dan het dichtdraaien van de radiatoren (vooral die badkamer unit) en dan eens een nachtje/dagje aankijken. De kans is groot dat je door doe radiatoren een "kortsluiting" in het systeem hebt en dat je daardoor veel pendelt.

[ Voor 45% gewijzigd door tcw82 op 20-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:54:
[...]

Rubberen membraam zou lek zijn, de druk zou te snel oplopen in een kwartier tijd. Maar de druk komt als ik kijk nooit boven de 2,2 bar uit. En in rust 1,8.
zo'n vat is tussen de 25 en 50 euro ofzo. Ik zou dat niet te lang zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:56:
[...]

zo'n vat is tussen de 25 en 50 euro ofzo. Ik zou dat niet te lang zo laten.
Ga ik laten vervangen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:54:
je vraagt eerder " wat moet ik nu doen "?
ik zou beginnen met het dichtdraaien van de radiatoren (vooral die badkamer unit) en dan eens een nachtje/dagje aankijken. De kans is groot dat je door doe radiatoren een "kortsluiting" in het systeem hebt en dat je daardoor veel pendelt.
Waarom die badkamer radiator? Dan houd ik alleen vv over uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:56:
[...]

Waarom die badkamer radiator? Dan houd ik alleen vv over uiteindelijk?
De CV ketel stuurt water met temperatuur X je systeem in.
Dan loopt dat water door al je buizen en radiatoren. daardoor koelt het af, het komt dan met temperatuur X - 10 of X - 20 terug bij je ketel.

Echter, als je een kortsluiting hebt in je systeem (bijvoorbeeld zo een radiator in de badkamer) dan koelt dat water nauwlijks af en komt het water niet als X - 10 bij je ketel aan maar bijvoorbeeld maar als X - 5. De CV ketel heeft een sensor en die meet dat water en zegt dan ... he! het water koelt niet meer af, dan kan ik het ook niet heter maken dus ik stop met branden. echter, zeer kort daarna is het water in het systeem toch weer afgekoelt en de woonkamer blijft om temperatuur vragen en de ketel zegt dan (na zeer korte tijd) he! er is nog warmte vraag en het verschil tussen aan en af voer is nu voldoende groot we gaan weer branden.

Als de brander start is er echter weer die kortsluiting en die zorgt dat het loepje weer van voren aan af start.

als je die kortsluiting 24 uur afsluit en je stook gedrag is dan exact hetzelfde kun je beter inzoemen op de bron van het stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Foto opstelling VV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GngeF8QtJKWjSBqGIpgGb05ZE7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v23JOpbM0xIMproJ6B5YHlqu.jpg?f=fotoalbum_large

Foto meters vv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqb1nEOuuDK6CJ_r82a3VFOXcm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luV3dTNKTNgQGVuvsrvxXtzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTnEg7LSJCRlDQE9-XxSBI95Q38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luhYbW1X6S6oxnIuSYuJxHqR.jpg?f=fotoalbum_large

Foto RTL ventiel badkamer. Van 5 naar 2,5 gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxhTgU-TXSA3eDBi-vXU1C7lpOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AFhUosyNtq81yeordY90UgW.jpg?f=fotoalbum_large

Foto thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvOisj3GXGWYWNCrtxrqobVrFU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOjPJjz1TFYGBoPX9tsDeWk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aztuX5eDC7WQIH1CHNQzqv7idDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pv7wDOhph5xiGwK7pFFMwnU.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur is 1 graad overschreden en de thermostaat vraagt alsnog aanvoer temperatuurv an 27 graden?

De ketel lijkt er niks mee te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19ea1hjFV6FtHz5pPJqkR6zwvbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLpnyuFALSKk8axXvjkfnwzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP2mwhrHfgiXOXleOL71qLObk-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnaAEyKUKCeNkHzDY3NXn7UX.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting thermostaat in ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6hsmRlpdD5TACXncxRLozia2c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuF9za8XlzYWMiVItf7C7gwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Vor nu heb ik alle radiatoren dicht behalve de handdoekradiator. @tcw82 excuus ik ga je reactie lezen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Zie mijn vorige berichtje.
De kortsluiting zit zeer waarschijnlijk in die handdoekradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:03:
Zie mijn vorige berichtje.
De kortsluiting zit zeer waarschijnlijk in die handdoekradiator.
Dan ga ik die ook nog dichtzetten. Dan heb ik alleen VV open, dat kan dus gewoon? Er zitten geen kranen op die automatisch dichtlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:05:
[...]

Dan ga ik die ook nog dichtzetten. Dan heb ik alleen VV open, dat kan dus gewoon? Er zitten geen kranen op die automatisch dichtlopen.
Ja, dat kan, zeker als je geen automatische kranen of regelingen hebt op de vloerverwarmingsverdeler.
als de knoppen nu open zijn, gaan ze niet vanzelf dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:09:
[...]

Ja, dat kan, zeker als je geen automatische kranen of regelingen hebt op de vloerverwarmingsverdeler.
Ga ik dat proberen, ketel is ingesteld op 40 graden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Niet te veel te gelijk aanpassen, anders weet je straks niet meer wat goed en wat negatief werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05
basjuuhhh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:54:
[...]

Is deze niet ook vervangen met de ketel? Het kan ook zijn dat er een vat met een veelste lage voordruk hangt. Heb je een fietspomp met drukmeter? onderop het expansievat zit gewoon een ventiel waarbij je de druk kan aflezen/verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Gotenx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:44:
[...]

Is deze niet ook vervangen met de ketel? Het kan ook zijn dat er een vat met een veelste lage voordruk hangt. Heb je een fietspomp met drukmeter? onderop het expansievat zit gewoon een ventiel waarbij je de druk kan aflezen/verhogen.
Nee ketel is ook niet vervangen recent. Vat hangt er al even. Het is een blauw vat wat tegen de muur hangt, niet zo'n rode bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:09:
[...]

Die oude zware stalen verdelers willen nog wel eens wat warmte vasthouden, bij te hoge aanvoer kan de capillair getriggerd worden waardoor de thermostaat dichtgaat (voor een poosje). Niet iedere CV vind dat even fijn en kan dan in storing slaan (zonder bypass).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:54:
[...]

Die oude zware stalen verdelers willen nog wel eens wat warmte vasthouden, bij te hoge aanvoer kan de capillair getriggerd worden waardoor de thermostaat dichtgaat (voor een poosje). Niet iedere CV vind dat even fijn en kan dan in storing slaan.
Er zit nu geen thermostaat op, omdat de ketel niet warmer kan stoken? Zie mijn foto's van de opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dan geen probleem, er zal altijd flow zijn. Wel opletten dat je dan niet te extreme temp. wisselingen hebt als er geen massa is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:57:
^ Dan geen probleem, er zal altijd flow zijn. Wel opletten dat je dan niet te extreme temp. wisselingen hebt als er geen massa is.
Temperatuurwisselingen in? Je bedoeld aanvoertemp.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, gezien je aangaf de aanvoer weer hoger te gaan zetten. Doe dat met kleine stapjes en niet liefst niet hoger dan 45. Verder was ik het ook eens dat 30 wel wat aan de lage kant is tenzij er een extreem hoge flow is (dus alles met extra dikke slangen) of een extreem goed geïsoleerde vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je ook al naar het vermogen van je ketel gekeken?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:12:
Ja, gezien je aangaf de aanvoer weer hoger te gaan zetten. Doe dat met kleine stapjes en niet liefst niet hoger dan 45. Verder was ik het ook eens dat 30 wel wat aan de lage kant is tenzij er een extreem hoge flow is (dus alles met extra dikke slangen) of een extreem goed geïsoleerde vloer.
Heb hem nu op 40 gezet. Als dit te veel is dan zet ik hem naar 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
SMSfreakie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:22:
heb je ook al naar het vermogen van je ketel gekeken?
Die staat op zijn laagst ingesteld. 5kW. Andere stand is omhoog of auto.

• tcw82
@basjuuhhh gezien de nachtelijke temperaturen zou je op dit moment waarschijnlijk al iets kunnen zien aan je gasverbruik? Ben benieuwd.

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:46:
@basjuuhhh gezien de nachtelijke temperaturen zou je op dit moment waarschijnlijk al iets kunnen zien aan je gasverbruik? Ben benieuwd.
Dat was ik ook. Met 1 graad nachtverlaging (vanaf 22:00) merk ik eigenlijk weinig verschil. Ik zie alleen dat de ketel om 05:00 (ingesteld dat die dan van 19 naar 20 moet verwarmen) wel langer brand. Hij is wel om 02:00 gaan pendelen om de temp ip 19,0 te houden. Maar op dit moment zie ik geen verschil in verbruik met gisteren op dit tijdstip. Terwijl er radiatoren dicht staan, en vv van 5 naar 2,5 is gedraaid.

• tcw82
basjuuhhh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:22:
[...]

Dat was ik ook. Met 1 graad nachtverlaging (vanaf 22:00) merk ik eigenlijk weinig verschil. Ik zie alleen dat de ketel om 05:00 (ingesteld dat die dan van 19 naar 20 moet verwarmen) wel langer brand. Hij is wel om 02:00 gaan pendelen om de temp ip 19,0 te houden. Maar op dit moment zie ik geen verschil in verbruik met gisteren op dit tijdstip. Terwijl er radiatoren dicht staan, en vv van 5 naar 2,5 is gedraaid.
wat bedoel je met "en vv van 5 naar 2,5 is gedraaid" ?

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:23:
[...]

wat bedoel je met "en vv van 5 naar 2,5 is gedraaid" ?
De thermostaat knop heb ik van 5 naar 2,5 gedraaid. Dat is zo'n rtl ventiel.

• tcw82
Als je de thermostaat knop naar een lager nummer draait, dan gaat hij sneller water doorlaten (denk ik).
En maak je het dus erger. (nogmaals .. denk ik)

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:27:
Als je de thermostaat knop naar een lager nummer draait, dan gaat hij sneller water doorlaten (denk ik).
En maak je het dus erger. (nogmaals .. denk ik)
Ja zoals ik het heb begrepen gaat hij open op de ingesteld temp retourwater? Dus dat zou betekenen dat hij nu bij +-25 graden opengaat en anders al bij +-50. En aangezien ik op +-40 graden aanvoer zit, zou ik verwachten dat de knop juist lager moet om het water de tijd te geven om af te koelen?
EDIT: spec formulier rtl ventiel: https://media.wildkamp.nl/pdf/heimeier_RTL_%20ventiel.pdf

Zo te zien is het idd een ''retourtemp'' die ingesteld wordt.

Wellicht kan iemand dat bevestigen of ik juist zit?

daarbij heb ik ook nog wel een bedenking bij de thermostaat. Volgens mij is het in de kamer helemaal geen 19,0 op de thermostaat geweest. De thermostaat gaat bij 19,5 volgens mij al een hele lage aanvoertemperatuur vragen aan de ketel. Ik heb gisteren ook gezien dat de thermostaat op temp. is en dan toch een vraag heeft van 27 graden. Werkt zoiets ook niet tegen? Als ik hem omzet naar aan/uit dan gaat hij pas vanaf iets lager als setpoint ''volle bak'' stoken, en als hij er is stopt hij toch weer?

[ Voor 6% gewijzigd door basjuuhhh op 21-11-2024 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:16
tcw82 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:02:
De CV ketel stuurt water met temperatuur X je systeem in.
Dan loopt dat water door al je buizen en radiatoren. daardoor koelt het af, het komt dan met temperatuur X - 10 of X - 20 terug bij je ketel.

Echter, als je een kortsluiting hebt in je systeem (bijvoorbeeld zo een radiator in de badkamer) dan koelt dat water nauwlijks af en komt het water niet als X - 10 bij je ketel aan maar bijvoorbeeld maar als X - 5.
Met vloerverwarming en een aanvoertemperstuur van 30 graden moet je eerder denken aan een ΔT van 5°C en dat is dan ook normaal. Dat is dan ook direct het probleem qua minimum vermogen.

Exacte specificatie van de ketel is wel even relevant; hopelijk heeft die een minimaal vermogen iets van 3kW, met een beetje pech is het 7kW en dan wordt het wel heel lastig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• basjuuhhh
assje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:31:
[...]

Met vloerverwarming en een aanvoertemperstuur van 30 graden moet je eerder denken aan een ΔT van 5°C en dat is dan ook normaal. Dat is dan ook direct het probleem qua minimum vermogen.

Exacte specificatie van de ketel is wel even relevant; hopelijk heeft die een minimaal vermogen iets van 3kW, met een beetje pech is het 7kW en dan wordt het wel heel lastig.
Min vermogen is 5kW. Als ik lager wil instellen gaat hij naar auto, of omhoog.
Keteltype is: Vaillant 25/30/5-5 ecotec plus

• basjuuhhh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsN9Kt9IGm9Eu9IlUB8U26xWjuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvLeG0DZXS4vorjPNspWtkWV.jpg?f=fotoalbum_large

Gasverbuik tot nu toe vandaag. De hoge piek is douchen geweest..

[ Voor 39% gewijzigd door basjuuhhh op 21-11-2024 07:44 ]

• tcw82
basjuuhhh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:44:
[Afbeelding]

Gasverbuik tot nu toe vandaag. De hoge piek is douchen geweest..
De piekjes links lijken dan (in combinatie met het verhaal over het minimale vermogen) de "basis belasting" voor het behouden van de opgegeven (18?) graden.
Dan zie je daarna dat hij het naar 19,5 of was het 19 wil trekken en dan lijkt het gewoon te blijven branden.
als je dit beeld naast dat van gisteren of eergisteren legt, hoe ziet dat er uit dan ?

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:46:
[...]

De piekjes links lijken dan (in combinatie met het verhaal over het minimale vermogen) de "basis belasting" voor het behouden van de opgegeven (18?) graden.
Dan zie je daarna dat hij het naar 19,5 of was het 19 wil trekken en dan lijkt het gewoon te blijven branden.
als je dit beeld naast dat van gisteren of eergisteren legt, hoe ziet dat er uit dan ?
Ja het is wat onduidelijk aan het worden sorry. Maar overdag ingesteld temp is 20,0. Nachtverlaging staat nu op 19,0.

dit is het plaatje van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfs4mG1MWnuZc7OgkSlqFsCyOig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQV6YXjr51pN6Fk24dFwoGfL.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
basjuuhhh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:48:
[...]

Ja het is wat onduidelijk aan het worden sorry. Maar overdag ingesteld temp is 20,0. Nachtverlaging staat nu op 19,0.

dit is het plaatje van gisteren.
[Afbeelding]
Ik ben van gedachte veranderd. Ik denk dat je ketel niet laag genoeg kan moduleren.

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:49:
[...]

Ik ben van gedachte veranderd. Ik denk dat je ketel niet laag genoeg kan moduleren.
En wat is dan de beste oplossing? :o
Moet ik alles weer terugdraaien bijv.?

dit bijvoorbeeld een grafiek van voor het waterzijdig inregelen en met vv en handdoekradiator open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9JN3qOX_oE1AE0Q3Sok0QbaegA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMHOwENavClVsM8ys3B5b9cT.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
Om het een beetje op een rijtje te zetten wat dingen bij elkaar geraakt. (er zijn hier veel slimmere mensen met meer verstand van zaken, hopelijk springen die nog even in de gaten die ik laat vallen).
Problemen: (met wat overdenkingen er achter).
“pendel” gedrag ketel.
- Mogelijke oorzaken: te hoog “minimaal” vermogen, nog lager instellen?
- Te hoge retour temp (door bijv. een “kortsluiting” in het systeem) (radiatoren ECHT dicht zetten en niet halverwege?)
- DVR gaat open en laat water direct van aanvoer naar retour stromen?
“hoog” gasverbruik.
(ik ga dit zeker niet bagitaliseren, maar meten is weten)
- Is dit al eens “gemonitord” middels bijv. een website als mindergas.nl?
- Hoe was het in een vorige koude periode?
- Is er een periode geweest dat dit niet aan de orde was?
Verdeler:
- Waterzijdig ingeregeld, wat is hier precies gedaan? Zijn de groepen geknepen op basis van de retour temperatuur? Of is de hele verdeler afgeknepen middels de afsluiter onder de witte dop? Wat is er precies gedaan?
Radiatoren:
- Worden handwarm, wordt de retour ook handwarm? (Pendelen door “kortsluiting”?)
- Ontluchten? (een radiator vol lucht gaat niet verwarmen, maar laat wel het warme water snel naar de retour stromen.

• basjuuhhh
tcw82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:36:
Om het een beetje op een rijtje te zetten wat dingen bij elkaar geraakt. (er zijn hier veel slimmere mensen met meer verstand van zaken, hopelijk springen die nog even in de gaten die ik laat vallen).
Problemen: (met wat overdenkingen er achter).
“pendel” gedrag ketel.
- Mogelijke oorzaken: te hoog “minimaal” vermogen, nog lager instellen? Onmogelijk minimaal vermogen is 5kW
- Te hoge retour temp (door bijv. een “kortsluiting” in het systeem) (radiatoren ECHT dicht zetten en niet halverwege?)
Op dit moment zijn alle radiatoren dicht. Enige wat openstaat is de VV en de VV op de badkamer.
- DVR gaat open en laat water direct van aanvoer naar retour stromen?
Deze is niet uitgedraaid, de rode pijl staat voorbij 0,5. Volgens mij is de verdeler dan hydraulisch actief?
“hoog” gasverbruik.
(ik ga dit zeker niet bagitaliseren, maar meten is weten)
- Is dit al eens “gemonitord” middels bijv. een website als mindergas.nl?
Ben ik nu mee bezig, heb ik in het verleden ook wel eens gedaan. Ik zal de resultaten na een aantal dagen wel delen.
- Hoe was het in een vorige koude periode?
Het verbruik is altijd hoog geweest naar mijn mening voor een tussenwoning (1300-1500m3 p/j)
- Is er een periode geweest dat dit niet aan de orde was?
Nee, het is sinds we er wonen altijd al wel hoog geweest. Daarom zijn we op zoek gegaan naar oplossingen in de installatie. De isolatie is ook weer niet zo slecht, dat het de hele dag flink tocht ofzo. En andere buren hebben niet zo'n hoog verbruik, maar hebben radiatoren.
Verdeler:
- Waterzijdig ingeregeld, wat is hier precies gedaan? Zijn de groepen geknepen op basis van de retour temperatuur? Of is de hele verdeler afgeknepen middels de afsluiter onder de witte dop? Wat is er precies gedaan?
Ja, de retour is geknepen. Hij heeft met een warmtebeeldcamera gekeken en daarop de retourafsluiters geknepen onder de witte doppen per groep. Daar zit een schaalverdeling op die je kunt instellen.
De aanvoerknop die jij bedoeld staat helemaal open, dat witte kapje wat erop zit, zit er los op. Dat draai je met een halve slag eraf.
Radiatoren:
- Worden handwarm, wordt de retour ook handwarm? (Pendelen door “kortsluiting”?)
Dat was eerst wel het geval, retour was ietsjes kouder dan de aanvoer voor mijn gevoel. Maar deze staan nu echt 100% dicht, niet een klein beetje open etc.
- Ontluchten? (een radiator vol lucht gaat niet verwarmen, maar laat wel het warme water snel naar de retour stromen.
Radiatoren zijn ontlucht, werden ook over de hele lengte/hoogte 'warm'. Maar voor nu zou dat geen issue meer mogen zijn aangezien ze dicht staan?

• assje
basjuuhhh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:20:
andere radiatoren zijn ook open gezet op de slaapkamers om genoeg water te hebben om te kunnen opwarmen? Anders zou de totale waterinhoud maar 65l zijn en dat is te weinig om de ketel lekker te kunnen laten branden? Nu zou ik +-100L inhoud hebben (door de slaapkamer radiators die eigenlijk ''handwarm'' worden en dus niet echt verwarmen.)
Ik wil nog even specifiek inhaken op dat waterinhoud verhaal en ook het idee om eventueel een buffervat toe te passen.

De hoeveelheid energie die opgeslagen wordt in water bij lage temperatuur verwarming wordt doorgaans enorm overschat. Een waterinhoud van 100L met een ΔT van 5°C dan heb je het over ongeveer 0,6kWh thermische opslag. Daar kan de ketel met 5kW dus ongeveer 7 minuten op draaien.

Die radiatoren voegen dus nauwelijks iets toe en een buffer zou dat ook niet doen. De echte buffer zit hem in de warmtecapaciteit van de vloer. Hiervoor helpt het dus om een nachtverlaging toe te passen aangezien je dan bij opstarten de vloer weer op temperatuur kunt brengen en een lange run krijgt.

Voordat je aan allerlei knoppen/instellingen gaan rommelen zou ik beginnen met het bijhouden van de aanvoer en retourtemperatuur. Als de flow bekend is (misschien af te lezen in de ketel als je geluk hebt) en je deze temperaturen weet dan heb je alle informatie en weet je ook of aanpassingen positief zijn of niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
basjuuhhh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:10:
Huis is uit 1978. HR++ glas uit 2005, houten kozijnen. Vloer is geisoleerd in 2021. De rest is matig (dak heeft van die opstalan dakplaten met 3cm pur buiten, spouwmuur is bij de bouw ''geisoleerd'' met een dunne laag steen?wol )aangezien spouwmuur maar weinig oppervlakte betreft van de woning. (veel ''trespa'' delen bij kozijnen etc.). Als ik de thermostaat 's nachts uitzet ben ik nu +- 1,5 graad kwijt denk ik. Maar wil ik dat bijstoken met de vloerverwarming dan heb ik wel een halve dag nodig :+
dus ja deels is isolatie een item.
Hier wat referentie van mijn oude woning; tussenwoning uit 1976 met 119m2, houten kozijnen met glas uit 1976, vloer geisoleerd, spouwmuur 3cm glaswol uit bouw, dak opstalan ds allemaal redelijk vergelijkbaar. Verwarmd met radiatoren (geen vloerverwarming).

2019 was dat dus behoorlijk vergelijkbaar met jouw woning; daarna gaandeweg dak/gevel/kozijnen/ventilatie aangepakt (en vanaf 2023 gasloos met warmtepomp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BndkQ74qbO4RP1oNZp8T8zjHoEA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/68GhPawcqdL2SRxiBAA6ogSj.jpg?f=user_large

En referentie per maand voor de periode waar het redelijk vergelijkbaar was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTyNZZvpcMHOKY3kgep_veBZVyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z379ja2rebbicAUO6Zi5wVgx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:14
basjuuhhh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:20:
...
Ketel: Vaillant eco tec plus ketel (exacte type zoek ik vanavond even op)
...
Je hebt een Vaillant Ecotec ketel. Heeft die misschien een ingebouwde bypass?
Een maand geleden was daarover een uitgebreide discussie in het CV-tuning topic. Daar kwam een filmpje van John Visser aan de orde die uitlegde hoe hij die bypass volledig dicht had gezet. Zie deze post:

jawaligt in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Lees vooral ook de posts (over die Vaillant Ecotec ketel) die er aan voorafgaan (vanaf 15 oktober) en die daarna nog volgen. Misschien is bij jou ook zoiets aan de hand.

• naftebakje
- De foto van de verdeler vloerverwarming: hoe kan je die ooit ontluchten? Die "elleboogjes" hadden T-stukken moeten zijn met bovenop een ontluchter. De buizen zien er flink dun uit ook, daar voldoende flow door krijgen op 30° is moeilijk.
- Je instelling van de RTV is goed.
- De grafieken zien er beter uit (langere runs, minder pendelen).
- Als je wil vergelijken qua verbruik moet je iets als mindergas ofzo gebruiken (die houdt rekening met buitentemperatuur), want het is nu plots flink kouder geworden. Kijk ook over iets langere periode (eerder week dan dag), want zoninstraling en wind kunnen ook flink invloed hebben de ene dag bij de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
arpeggio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:32:
[...]

Je hebt een Vaillant Ecotec ketel. Heeft die misschien een ingebouwde bypass?
Een maand geleden was daarover een uitgebreide discussie in het CV-tuning topic. Daar kwam een filmpje van John Visser aan de orde die uitlegde hoe hij die bypass volledig dicht had gezet. Zie deze post:

jawaligt in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Lees vooral ook de posts (over die Vaillant Ecotec ketel) die er aan voorafgaan (vanaf 15 oktober) en die daarna nog volgen. Misschien is bij jou ook zoiets aan de hand.
die had ik inderdaad gezien, ik heb de bypass helemaal dichtgezet n.a.v. dat forum idd....

• basjuuhhh
naftebakje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:32:
- De foto van de verdeler vloerverwarming: hoe kan je die ooit ontluchten? Die "elleboogjes" hadden T-stukken moeten zijn met bovenop een ontluchter. De buizen zien er flink dun uit ook, daar voldoende flow door krijgen op 30° is moeilijk.
- Je instelling van de RTV is goed.
- De grafieken zien er beter uit (langere runs, minder pendelen).
- Als je wil vergelijken qua verbruik moet je iets als mindergas ofzo gebruiken (die houdt rekening met buitentemperatuur), want het is nu plots flink kouder geworden. Kijk ook over iets langere periode (eerder week dan dag), want zoninstraling en wind kunnen ook flink invloed hebben de ene dag bij de andere.
Ik heb de leidingen gemeten, onder de zwarte isolatie zitten kunstofleidingen nu, die zijn gemeten met rolmaat 22mm. Maar lucht lijkt me niet het probleem, aangezien mijn aanvoertemp. wel de verdeler bereikt? of zit ik daar mis? De aanvoer staat inmiddels op 40 ipv 30.

Ik ga idd mindergas invullen, en zal na een paar dagen de resultaten delen. Voor nu lijkt hij wel langere runs te maken, ook met de nachtverlaging. Maar als de kamer eenmaal op temp. is dan gaat hij toch weer pendelen.
Zie grafiek nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwOpIpC2AydYUZbc2kj-32oROZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oMUhqG8wU8yuKtvQnArXRiR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is voor nu de statistiek uit mindergas (vorig jaar heb ik ook deels bijgehouden daar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vXsxuHUK1HeU-dqB4qLJOe59u8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oMTszsTVBLxCN2SU7Xog0eOm.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door basjuuhhh op 21-11-2024 12:51 ]

• basjuuhhh
Ik snap alleen niks van de thermostaat. Hij geeft 20,5 aan als ik 20,0 vraag. Had ik een offset van -0,5 ingesteld, loopt hij vandaag alsnog naar 20,5. Als ik de offset weghaal geeft hij nu 21,0 aan 8)7 nu is het ook warmer als gemiddeld binnen :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Terugkomend op de ''kortsluiting'' door de handdoekradiator. Deze lijkt uitgesloten te zijn, ik heb de handdoekradiator gisteren weer open gedraaid, met een nachtverlaging vannacht van 1 graag nog steeds. Dit is het beeld van vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3eJdqTMQqi-TY8iZg5dAyxCy1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRMnRggG0OwKHfU6eifu6WPY.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wil zeggen dat de handdoekradiator in ieder geval geen verschil maakt aangezien de ketel gewoon kan door blijven branden aan 1 stuk, toch?

Wat natuurlijk wel opvalt is dat de ketel 's nachts een aantal keren aan gaat bij een nachtverlaging met 1 graad. Ik ga vannacht 1,5 graad nog proberen, maar het lijkt er toch sterk op dat ik heel veel warmte kwijt raak gedurende een paar uur....

[ Voor 14% gewijzigd door basjuuhhh op 22-11-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:32:
Wat natuurlijk wel opvalt is dat de ketel 's nachts een aantal keren aan gaat bij een nachtverlaging met 1 graad. Ik ga vannacht 1,5 graad nog proberen, maar het lijkt er toch sterk op dat ik heel veel warmte kwijt raak gedurende een paar uur....
Met andere woorden, in continue bedrijf lukt het nog altijd niet om het minimum vermogen kwijt te kunnen, alleen opwarmen massa lukt dat.

ΔT moet dus groter worden (of de flow groter bij gelijke ΔT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
assje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:00:
[...]

Met andere woorden, in continue bedrijf lukt het nog altijd niet om het minimum vermogen kwijt te kunnen, alleen opwarmen massa lukt dat.

ΔT moet dus groter worden (of de flow groter bij gelijke ΔT).
Dan moet ik gaan kijken of ik ergens de flow vandaan kan toveren. Hopelijk lukt dat uit de ketel.

En ik ga proberen te monitoren wat de delta t doet. Zijn er nog handige temperatuur loggers? Anders moet ik iedere zoveel minuten de temperatuur opschrijven denk ik?

[ Voor 16% gewijzigd door basjuuhhh op 22-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
Zou je de flow ook kunnen vergroten door de cv-pomp sneller te laten werken? deze staat nu op 53% ingesteld bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:32:
Terugkomend op de ''kortsluiting'' door de handdoekradiator. Deze lijkt uitgesloten te zijn, ik heb de handdoekradiator gisteren weer open gedraaid, met een nachtverlaging vannacht van 1 graag nog steeds. Dit is het beeld van vanmorgen:
[Afbeelding]

Dat wil zeggen dat de handdoekradiator in ieder geval geen verschil maakt aangezien de ketel gewoon kan door blijven branden aan 1 stuk, toch?

Hij kan alleen blijven branden als:
- de retour temperatuur laag genoeg blijft
- de thermostaat warmte vraag ziet.
Als een van die 2 niet actief is, gaat de ketel uit. Ik denk daarom dat je ketel een te hoog minimaal vermogen heeft en daarom stopt met stoken.

Wanneer het vermogen wel gevraagd wordt (je gaat een graadje omhoog in de warmte vraag na de nacht) gaat de ketel dat vermogen (dat je dan WEL hebt gelimiteerd) aanwenden om die warmte vraag te bevredigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:05:
[...]

Dan moet ik gaan kijken of ik ergens de flow vandaan kan toveren. Hopelijk lukt dat uit de ketel.

En ik ga proberen te monitoren wat de delta t doet. Zijn er nog handige temperatuur loggers? Anders moet ik iedere zoveel minuten de temperatuur opschrijven denk ik?
Mogelijk kun je in de handleiding iets van instellingen vinden over de pomp snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:05:
Voor de flow moet je het zoeken aan de afgiftekant; de toevoerleiding naar de verdeler, het aantal groepen en hoe ver ze open staan.

Voor de grootste flow zet je alles volledig open. Echter, als één groep (bijvoorbeeld de handdoekradiator) onvoldoende afgite gaat krijg je warmer water retour en wordt de ΔT dus kleiner.

Daar moet je de balans in vinden.
Loggen zou top zijn maar een meting met infraroodmeter zegt al heel wat.

Het is vrij simpel, de warmtecapaciteit van water is 4,18 dus uit Q-m*C*ΔT volgt dat je met een flow van bijvoorbeeld 15L/min een ΔT van ongeveer 4,8°C nodig.

Ik denk dat een flow van 15L/min vrij optimistisch is voor jouw systeem dus waarschijnlijk heb je een hogere ΔT nodig (maar daar hebben andere mensen meer kennis/ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
tcw82 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:09:
Wanneer het vermogen wel gevraagd wordt (je gaat een graadje omhoog in de warmte vraag na de nacht) gaat de ketel dat vermogen (dat je dan WEL hebt gelimiteerd) aanwenden om die warmte vraag te bevredigen.
Alhoewel dat klopt zou ik de conclusie omdraaien; de afgifte is te laag (voor het minimum vermogen van de ketel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:01:
Zou je de flow ook kunnen vergroten door de cv-pomp sneller te laten werken? deze staat nu op 53% ingesteld bijvoorbeeld.
Hogere flow zal resulteren in een lagere dT, dat is dus moeilijk te zeggen zonder beeld te hebben van huidige temperaturen en flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ik hoop vanavond/morgen wat temperaturen te kunnen meten. Ik heb een infrarood thermometer, en de ketel heeft zelf ook 2 temperatuur uitlezingen. Is het voldoende om bijv. iedere 15min. op te nemen? Of moet ik dan aan specifieke momenten denken?

In ieder geval nogmaals bedankt voor al jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
assje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:13:
[...]

Alhoewel dat klopt zou ik de conclusie omdraaien; de afgifte is te laag (voor het minimum vermogen van de ketel).
helemaal mee eens.

@basjuuhhh de oplossing is... gewoon je woning naar de 30 graden trappen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:22:
Ik hoop vanavond/morgen wat temperaturen te kunnen meten. Ik heb een infrarood thermometer, en de ketel heeft zelf ook 2 temperatuur uitlezingen. Is het voldoende om bijv. iedere 15min. op te nemen? Of moet ik dan aan specifieke momenten denken?

In ieder geval nogmaals bedankt voor al jullie hulp.
je zou kunnen kijken of je moment net voor het afslaan kunt vangen bij de retour die de ketel ingaat.
dan krijg je een beeld van de hoogte. is die retour bijna gelijk aan de aanvoer (voor dat het dus afslaat) dan slaat hij waarschijnlijk af VOOR de warmte vraag bevredigd is.
als hij afslaat met een flinke delta tussen af en aanvoer, is de ruimte simpelweg op temperatuur gekomen en slaat de ketel daarom af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
tcw82 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:37:
is die retour bijna gelijk aan de aanvoer (voor dat het dus afslaat) dan slaat hij waarschijnlijk af VOOR de warmte vraag bevredigd is.
Dat is uiteraard wat ik bedoelde, niet om de ruimte maar naar 30 graden te verwarmen :+

Als ik kijk naar bovenstaand plaatje tijdens de nacht met continue aan/uit dan lijkt het me heel erg aannemelijk dat we kijken naar een pendelende ketel (dus niet afschakelen omdat de warmtevraag bereikt is).

Als daadwerkelijk de warmtevraag bereikt wordt en daardoor de schakeltijden erg kort zijn dan is het minimumvermogen te hoog voor het warmteverlies van de woning. In dat geval kan je het hoogstens verbeteren door de hysteris van de verwarming (sturing thermostaat) aan te passen (of een andere ketel te kopen met lager minimum vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Dat ga ik hopelijk de komende dagen/weken (komend weekend heeft geen zin met die temperaturen... :+ uitvogelen. Ik ga aan de gang met meten (infrarood), en heb een controller met 2 probes gekocht die temperaturen kan loggen in een app met grafiek modus. Dit geeft dus gedurende de dag een completer beeld verwacht ik. Ding zal volgende week ergens binnenkomen als ik de Chinese website mag geloven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
assje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:48:
[...]

Dat is uiteraard wat ik bedoelde, niet om de ruimte maar naar 30 graden te verwarmen :+

Als ik kijk naar bovenstaand plaatje tijdens de nacht met continue aan/uit dan lijkt het me heel erg aannemelijk dat we kijken naar een pendelende ketel (dus niet afschakelen omdat de warmtevraag bereikt is).

Als daadwerkelijk de warmtevraag bereikt wordt en daardoor de schakeltijden erg kort zijn dan is het minimumvermogen te hoog voor het warmteverlies van de woning. In dat geval kan je het hoogstens verbeteren door de hysteris van de verwarming (sturing thermostaat) aan te passen (of een andere ketel te kopen met lager minimum vermogen).
Dat dik gedrukte stukje... als je de grafiek ziet helemaal links, zie je een kleine opslingering.
zowel in deze post:

basjuuhhh in "Afstelling cv-ketel + vloerverwarming"

als ook deze:

Die opslingering doet mij vermoeden dat de nachtverlaging is ingegaan kort daarvoor, de temp zakt, de ketel neemt de daling waar (via thermostaat (opentherm regeling?)) en begint eerst zachtjes te branden en dan steeds iets harder tot hij de stabiele piekjes creëert. .

Dan denk ik dat hij uitgaat omdat hij de warmte niet kan afvoeren -> pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Waarom zouden die piekjes van de 'pieken' links precies even hoog zijn aan dat deel met constant geleverd vermogen?
Als het het minimale vermogen is, waarom gaat het dan niet hoger bij het constante deel ?
Als het het maximale vermogen is (onwaarschijnlijk?) dan zouden de piekjes lager kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:59:
[...]

Dat dik gedrukte stukje... als je de grafiek ziet helemaal links, zie je een kleine opslingering.
zowel in deze post:

als ook deze:

Die opslingering doet mij vermoeden dat de nachtverlaging is ingegaan kort daarvoor, de temp zakt, de ketel neemt de daling waar (via thermostaat (opentherm regeling?)) en begint eerst zachtjes te branden en dan steeds iets harder tot hij de stabiele piekjes creëert. .

Dan denk ik dat hij uitgaat omdat hij de warmte niet kan afvoeren -> pendelen?
Je reageert op assje zie ik, maar wat meer info om het verhaal wellicht duidelijker te krijgen:

thermostaat communiceert via ebus aansluiting op ketel. En de nachtverlaging gaat in om 22:00 en eindigt om 05:00.

De kleine piekjes kunnen ook warm water zijn, aangezien mijn vrouw het nodig vind om de kraan voor 5 seconden te openen op de warm water stand i.pv. koud water te pakken. Want in die tijd dat de kraan open is, is het water niet warm. Ze gaat 's nachts wel eens naar de WC/ we hebben nog een dreumes thuis die wel eens wakker word. :z

[ Voor 14% gewijzigd door basjuuhhh op 22-11-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Helaas was de temperatuur logger uit China niet zo nuttig. 1x per uur een temperatuur loggen is niet echt bruikbaar voor deze toepassing. Ik heb de aanvoer en retour even gemeten tijdens het verwarmen (kamer "op temperatuur volgens thermostaat".) Dit is een lijstje wat ik gemeten heb:

32 25 09:08

35 26 09:18

34 26 09:29

26 26 09:39

28 25 09:48

24 24 09:58

Hoogste is aanvoer, laagste retour.

Waarom gaat de ketel niet naar 40 graden? Ingesteld setpoint? Of zou ik zoveel temp verliezen van boven naar beneden in de leidingen?

Voor nu heb ik een ebus adapter gekocht (vaillant ketel met ebus thermostaat) dus als die binnen is (waarschijnlijk midden december) kan ik hopelijk rechtstreeks de ketel loggen qua temperatuur etc.

De flow is nog lastig, want die kan ik op de ketel volgens mij niet zien. Hoe ga ik dat doen dan? Iemand enig idee?

[ Voor 8% gewijzigd door basjuuhhh op 30-11-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:10:
Helaas was de temperatuur logger uit China niet zo nuttig. 1x per uur een temperatuur loggen is niet echt bruikbaar voor deze toepassing. Ik heb de aanvoer en retour even gemeten tijdens het verwarmen (kamer "op temperatuur volgens thermostaat".) Dit is een lijstje wat ik gemeten heb:

32 25 09:08

35 26 09:18

34 26 09:29

26 26 09:39

28 25 09:48

24 24 09:58

Hoogste is aanvoer, laagste retour.

Waarom gaat de ketel niet naar 40 graden? Ingesteld setpoint? Of zou ik zoveel temp verliezen van boven naar beneden in de leidingen?

Voor nu heb ik een ebus adapter gekocht (vaillant ketel met ebus thermostaat) dus als die binnen is (waarschijnlijk midden december) kan ik hopelijk rechtstreeks de ketel loggen qua temperatuur etc.

De flow is nog lastig, want die kan ik op de ketel volgens mij niet zien. Hoe ga ik dat doen dan? Iemand enig idee?
Lekker bezig geweest dus.
Heb je direct "onder" de ketel gemeten?
Of een eindje verderop?
Je verliest wat temp door eventuele overgangen en als je wat verder van de ketel meet ben je ook wat warmte kwijt in de leidingen.
(Althans, ik merk dat bij de verste verdeler er ettelijke graden verdwenen zijn).
En waarschijnlijk is je max temp 40? Dan gaat de ketel waarschijnlijk eerst op een laag pitje proberen of het lukt (hier wel) en als dat geen effect of onvoldoende effect heeft gaat de energie kraan verder open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:53:
[...]

Lekker bezig geweest dus.
Heb je direct "onder" de ketel gemeten?
Of een eindje verderop?
Je verliest wat temp door eventuele overgangen en als je wat verder van de ketel meet ben je ook wat warmte kwijt in de leidingen.
(Althans, ik merk dat bij de verste verdeler er ettelijke graden verdwenen zijn).
En waarschijnlijk is je max temp 40? Dan gaat de ketel waarschijnlijk eerst op een laag pitje proberen of het lukt (hier wel) en als dat geen effect of onvoldoende effect heeft gaat de energie kraan verder open.
Vergeten te vermelden inderdaad. Dit is gemeten bij de vloerverwarmingsverdeler.
+-11meter vanaf de ketel denk ik.

Idd max temp van de ketel is dat.

Maar het zijn weinig metingen, dus dat moet ik nog een keer langer doen en eigenlijk ook direct onder de ketel. Valt alleen niet mee met 2 kleintjes en 1 die slaapt op zolder met de deur van de cv ketel op de slaapkamer :P

[ Voor 12% gewijzigd door basjuuhhh op 30-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:06:
[...]

Vergeten te vermelden inderdaad. Dit is gemeten bij de vloerverwarmingsverdeler.
+-11meter vanaf de ketel denk ik.

Idd max temp van de ketel is dat.

Maar het zijn weinig metingen, dus dat moet ik nog een keer langer doen en eigenlijk ook direct onder de ketel. Valt alleen niet mee met 2 kleintjes en 1 die slaapt op zolder met de deur van de cv ketel op de slaapkamer :P
Gewoon die kids in de woonkamer leggen, kunnen ze prima hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
tcw82 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:23:
[...]

Gewoon die kids in de woonkamer leggen, kunnen ze prima hebben :)
Haha >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb de vaillant eco exclusive en had ook deze calormatic 350 thermostaat met vloerverwarming en dat werkt gewoon niet lekker. Ik had een vergelijkbaar gedrag. Continu aan/uit schakelen en daardoor gasverbruik rond het setpunt wanneer de kamer op temperatuur was. Veel met instellingen gekloot maar helaas. Heb ook het nodige hier op tweakers.net gepost trouwens.

Ben geswitcht naar een Vaillant sensohome VRT 380 en nergens meer last van. Ook minder gasverbruik. Niet zoveel maar merkbaar. Voordeel van deze is ook meer programma opties en intuïtiever.

Hier gekocht. Mooie prijs en fijne zaak. Ze leveren ook eigen installatieinstructies mee.
https://www.ronswarmte.shop/zoeken/

Onder zie je het verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqT2I-filYT6SCDQtOm5ENmwTm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUCUzndaVXkJbC9PbPMCiPQX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHiU82Ks6X7UcDMIy1mlcTkpLco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fT58rKrTNNzzvOtwbboVpWTb.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Boeryepes schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:04:
Ik heb de vaillant eco exclusive en had ook deze calormatic 350 thermostaat met vloerverwarming en dat werkt gewoon niet lekker. Ik had een vergelijkbaar gedrag. Continu aan/uit schakelen en daardoor gasverbruik rond het setpunt wanneer de kamer op temperatuur was. Veel met instellingen gekloot maar helaas. Heb ook het nodige hier op tweakers.net gepost trouwens.

Ben geswitcht naar een Vaillant sensohome VRT 380 en nergens meer last van. Ook minder gasverbruik. Niet zoveel maar merkbaar. Voordeel van deze is ook meer programma opties en intuïtiever.

Hier gekocht. Mooie prijs en fijne zaak. Ze leveren ook eigen installatieinstructies mee.
https://www.ronswarmte.shop/zoeken/

Onder zie je het verschil.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik vind de thermostaat sowieso wat onrustig waardoor ik hem niet vertrouw. Maar jij hebt geen andere maatregelen tussendoor gedaan wat evt. Van invloed kan zijn? Dus echt alleen thermostaat gewisseld? Want dat was ik wel van plan om te proberen, ik heb nog een honeywell round modulation liggen, maar dat is er een zonder verdere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:07:
[...]

Ja ik vind de thermostaat sowieso wat onrustig waardoor ik hem niet vertrouw. Maar jij hebt geen andere maatregelen tussendoor gedaan wat evt. Van invloed kan zijn? Dus echt alleen thermostaat gewisseld? Want dat was ik wel van plan om te proberen, ik heb nog een honeywell round modulation liggen, maar dat is er een zonder verdere instellingen.
Alleen de thermostaat vervangen. Ik heb de cv redelijk standaard ingesteld. Max aanvoer is dacht ik 65gr zodat ie de ruimte heeft om te moduleren en niet gelijk afschakelt op te hoge aanvoertemperatuur.

Net als jij een huis uit 1978 dat ik heb nageisoleerd, dus dak, vloer, spouw en hr++ ramen (kozijnen origineel) en dus vloerverwarming. Vorige bewoonster zat boven de 2000m3 (kouwkleum). Wij rond de 600-700m3 met thermostaat op 20,5 vanaf 04:30 en nachtstand 18.5 vanaf 15:30 maar in de praktijk daalt de temp pas na middernacht. Met deze nachten hooguit 1 graad.

Die 3,9m3 was trouwens gisteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Boeryepes op 30-11-2024 19:17 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Boeryepes schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:13:
[...]

Alleen de thermostaat vervangen.

Net als jij een huis uit 1978 dat ik heb nageisoleerd, dus dak, vloer, spouw en hr++ ramen (kozijnen origineel) en dus vloerverwarming. Vorige bewoonster zat boven de 2000m3 (kouwkleum). Wij rond de 600-700m3 met thermostaat op 20,5 vanaf 04:30 en nachtstand 18.5 vanaf 15:30 maar in de praktijk daalt de temp pas na middernacht. Met deze nachten hooguit 1 graad.

Die 3,9m3 was trouwens gisteren.
Klinkt redelijk vergelijkbaar alleen niet de isolatie. Wij hebben tot nu toe alleen vloer isolatie. Hoe heb jij spouwmuur gedaan als ik vragen mag? Degene die hier komen zeggen allemaal dat het niet kan, omdat er oude glaswoldekens in de spouw zitten... blijft maar 2-3cm ruimte over blijkbaar.

Ramen bij ons zijn trouwens hr+. Dus koudeval is zeker aanwezig. Scheelt hr++ heel veel? Nieuwe ramen/kozijnen staat wel op de planning ooit :+

[ Voor 7% gewijzigd door basjuuhhh op 30-11-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:16:
[...]

Klinkt redelijk vergelijkbaar alleen niet de isolatie. Wij hebben tot nu toe alleen vloer isolatie. Hoe heb jij spouwmuur gedaan als ik vragen mag? Degene die hier komen zeggen allemaal dat het niet kan, omdat er oude glaswoldekens in de spouw zitten... blijft maar 2-3cm ruimte over blijkbaar.

Ramen bij ons zijn trouwens hr+. Dus koudeval is zeker aanwezig. Scheelt hr++ heel veel? Nieuwe ramen/kozijnen staat wel op de planning ooit :+
Ik ga binnenkort trouwens wel de honeywell proberen voor een aantal dagen, kijken of dat al beter gaat dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:16:
[...]

Schuim in de spouw. Er zat al wat glaswol maar er was genoeg ruimte. Het voegt weinig toe als ik eerlijk ben. Wel voelen de muren iets minder koud aan en zijn de kieren rond de kozijnen nu dicht en dat merk ik wel. Minder condens op de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Boeryepes schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:22:
[...]

Schuim in de spouw. Er zat al wat glaswol maar er was genoeg ruimte. Het voegt weinig toe als ik eerlijk ben. Wel voelen de muren iets minder koud aan en zijn de kieren rond de kozijnen nu dicht en dat merk ik wel. Minder condens op de kozijnen.
Ah oke, ja ik was daar huiverig voor omdat echt maar 1 partij dat aandurfde. Ik denk dat dak en vloerisolatie het meeste heeft gedaan?

Dak moet ik sowieso nog eens naar kijken. Daar zitten ook wat grote gezaagde gaten in het dakbeschot die alleen met glas/steenwol wat zijn dichtgepropt kwam ik achter.... ook hebben we op de rand van muur/dak wat gaten waar ik het buitenlicht kan zien kwam ik achter... die ga ik ook dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:26:
[...]

Ah oke, ja ik was daar huiverig voor omdat echt maar 1 partij dat aandurfde. Ik denk dat dak en vloerisolatie het meeste heeft gedaan?

Dak moet ik sowieso nog eens naar kijken. Daar zitten ook wat grote gezaagde gaten in het dakbeschot die alleen met glas/steenwol wat zijn dichtgepropt kwam ik achter.... ook hebben we op de rand van muur/dak wat gaten waar ik het buitenlicht kan zien kwam ik achter... die ga ik ook dichtmaken.
Dak en vloer ja meest zinvol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >>DEI :)

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 01-12-2024 10:30 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1