Zelf Ikea Askvader aansluitsnoer maken mogelijk probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
Hi,

Ik had enthousiast over het Askvader modulaire stopcontact systeem van Ikea de nodige items aangeschaft, maar helaas toen ik voor uitbreiding een nieuw aansluitsnoer nodig had bleken die, evenals de startersets waar deze in zit niet voorradig.
Inmiddels is dit 2 maanden later nog steeds het geval dus ik denk niet meer in oplossingen waar het woord wachten on voorkomt.
Er is wel een doorverbindsnoer wat je theoretisch natuurlijk zou kunnen door knippen en er een randaarde stekker aan maken. Aangezien het systeem ook detecteert of je een maximaal aantal modules aansluit vroeg ik me af of ik daar iets verkeerd aan zou kunnen doen.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar als het aansluitsnoer gebruik maakt van een geaarde Schuko stekker, en de modules hebben zelf ook fase, nul en aarde nodig, dan kan ik mij haast niet voorstellen dat die kabel veel meer is dan gewoon een standaard Schuko stekker naar de IKEA stekker. Alle slimmigheden zitten in de modules zelf vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik heb ook een doorverbindsnoer van een standaard stekker voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlM1Wj5N3PBqUdBVl0cOHaMFFUY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7tMNGFo2wlz2mXstMiwtlJgE.jpg?f=user_large

Bij de winkel waar ik was, Haarlem, was er een rommelig hoekje met een klein beetje Askvader. Ook geen aansluitsnoer. Zou Askvader uit het assortiment gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
Bedankt dan ga ik daar maar voor. Vreemd wel dat zo'n groot bedrijf dit soort rare gaten laat vallen terwijl ze de rest van het zonder aansluitsnoer volkomen nutteloze Askvader assortiment nog vrolijk aanbieden. Overmanaged en over the top wellicht. Of het gaat er misschien uit al zie ik in het buitenland nog wel gewoon voorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:22
Waar lees je dat het systeem zelf het aantal modules detecteert?
Als ik de beschrijving lees staat er dat je er maximaal 10 mag gebruiken.
Doorknippen van een snoer en een shuko stekker aanzetten klinkt als een heel prima oplossing.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Prisma16 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:21:
Zou Askvader uit het assortiment gaan?
Dat is inmiddels al bevestigd door IKEA: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan inderdaad snel een kabel maken :)

Vond het idee van de Askvader wel leuk. Maar naar mijn idee hadden ze het zo moeten maken dat het Zigbee element alleen het direct aangesloten element zou schakelen. En dat je dus ook op een rij zigbee, stopstontact, zigbee ,stopcontact, zigbee, stopcontact had kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:48:
Vond het idee van de Askvader wel leuk. Maar naar mijn idee hadden ze het zo moeten maken dat het Zigbee element alleen het direct aangesloten element zou schakelen. En dat je dus ook op een rij zigbee, stopstontact, zigbee ,stopcontact, zigbee, stopcontact had kunnen maken.
Ik was er nog niet mee bekend, maar van wat ik zie was het een idee met best wat potentie, en een schakelbare verlengdoos waarin je zelf kunt bepalen vanaf welk contact het geschakeld wordt klinkt als een best goed idee. Jammer dat ze er al zo snel mee stoppen! Ik vind de alternatieven nou niet echt waardige alternatieven...

Snap wel dat het gebrek aan een bypass als je meerdere verschillende schakelgroepen wilde maken vervelend is, maar ze hadden het product ook door kunnen ontwikkelen i.p.v. helemaal cancellen. :/

[ Voor 12% gewijzigd door naarden 4ever op 20-11-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 21:31

FF

Even weer activeren.
Ik kende dit systeem niet en heb een maandje geleden een hele serie gekocht zonder het aansluitsnoer.

Volgens de verkoper was deze slechts tijdelijk uitverkocht.
Na een paar weken een mailtje naar Ikea gestuurd en daar kreeg ik dit antwoord:
Ik ben blij dat je geïnteresseerd bent in ÅSKVÄDER (404.736.48). Door de grote vraag is dit artikel momenteel niet op voorraad, we werken er hard aan om het zo snel mogelijk weer op voorraad te krijgen. Je kunt het artikel op de verlanglijst zetten en de notificatie alert aan houden om de update te krijgen zodra het weer op voorraad is.

Ik waardeer je begrip.
Ik zou dan toch denken dat het er niet uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FF schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:14:
Even weer activeren.
Ik kende dit systeem niet en heb een maandje geleden een hele serie gekocht zonder het aansluitsnoer.

Volgens de verkoper was deze slechts tijdelijk uitverkocht.
Na een paar weken een mailtje naar Ikea gestuurd en daar kreeg ik dit antwoord:

[...]

Ik zou dan toch denken dat het er niet uit gaat?
Zou best eens kunnen, van de meeste onderdelen zie ik weer redelijk voorraden staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q8Sc54_GpiouSk5GjcykPdixpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YSDNmrl4P2CPw1LO22msE5r.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanslH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEbgfRt_gc69TVTALRny0d9IYA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HTywX5edsAbGsjAmFmJzO3Qv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
Aansluitsnoer én starterset:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTdlNQ-iT4LWfLlqgG-_nSL_jL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8hcPmShgxwVoI5JNrzlioX4d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinjanm
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 21:43
Lijkt nu weer voorraad binnen te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTdlNQ-iT4LWfLlqgG-_nSL_jL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8hcPmShgxwVoI5JNrzlioX4d.png?f=fotoalbum_large
Mus … dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

Ikea haarlem heeft 16 aansluitsnoeren op voorraad. En Duiven heeft er 34

https://www.ikea.com/nl/n...r-aansluitsnoer-40473648/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In Groningen is er ook weer voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
In Haarlem zijn ze juist weer verdwenen. (Laatste exemplaren van daar over het land verspreid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 21:31

FF

En nu staat alles op 'Laatste items!'. Het is gedaan met de pret.
Net nu ik nog een serie nodig had :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Jemig, soms snap ik IKEA echt niet. We hebben dit systeem onder een eettafel zitten waar ook aan gewerkt wordt, alles netjes weggewerkt. Er is gewoon geen betaalbaar alternatief. Het was zo'n mooi systeem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
https://www.plusonline.nl...en-aan-elkaar-te-koppelen

En in dat kader wordt her en der vermeld, dat je maximaal 8 contactdozen op 1 cirkel mag plaatsen.

Meer kan wel, maar dan moet je rekening houden met de maximum levering van je bron/wandcontactdoos, waarop je de reeks hebt aangesloten. Een paar lampjes zal niet zoveel doen, maar gooi je wasdroger + wasmachine op 1 hetzelfde verlengsnoer en besluit je vervolgens ook je magnetron aan te zetten terwijl je je haren droogt met een föhn....

Ik heb zelf extra snoeren ingekocht met het idee, dat je een rij van 8 contactdozen (4x2) dan altijd nog kunt opsplitsen. Omdat die aansluitstekkers voor je wandcontactdozen voor mij niet altijd een handige lengte hadden, heb ik een paar stekkers voorzien van een platte schuko aansluiting
https://www.hornbach.nl/p/haakse-stekker-plat-wit/3884316/
Mocht je dit zelf willen/gaan doen, let dan op, dat je goede kant eraf knipt..:)

Een alternatief is, dat je een (wand)-contactdoos doorlust naar een andere (wand)-contactdoos.
https://www.hubo.nl/klusi...ar-een-tweede-stopcontact

Ben je minder bekend met het prutsen met draden, vraag dan hulp. Let op, dat nergens stroom op staat (schakel de groep uit in de meterkast). Zorg dat de gestripte draden niet te lang zijn, gebruik krimpkousjes, zorg dat draden elkaar niet kunnen raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik zie hier duidelijk een ruimte voor een Tweaker om met een eigen ontwerp te komen! Want blijkbaar bestaat de vraag maar ontbreekt het aan het aanbod.

Ik heb stille hoop dat IKEA met hun nieuwe Matter-producten die begin 2026 moeten worden geïntroduceerd met een nieuwe versie van een ASKVADER-achtig product komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Voor wie nog zoekt, Zwolle had vandaag nog een 40tal verlengsnoeren (80cm) liggen en minstens zoveel usb-doosjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 11:31
Jammer dat dit alweer weg is. Wss wat te duur om goed te verkopen.
Pagina: 1