Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-12-2024
Mijn vraag:
Omdat mijn vorige iPad (Air 2) tien jaar oud was, heb ik een paar weken geleden de iPad 2022 10th generation, 256GB aangeschaft.
https://www.apple.com/nl/ipad-10.9/specs/
Op zich ben ik dik tevreden met de nieuwe aanschaf, maar loop toch tegen een hinderlijk probleem aan.
Ik gebruik bijna elke dag een kaartlezer om wildcamera-filmpjes van SD kaart in de iPad te laden. De oude iPad had een lightning connector, de nieuwe een USB‑C. Daarom nieuwe kaartlezer aangeschaft. De originele Apple.
https://store.apple.com/nl/xc/product/MW653ZM/A
In de oude situatie duurde het hooguit 10 minuten om ca. 70 filmpjes van 30 sec. in de iPad te laden.
Nu met deze nieuwe iPad en kaartlezer is het zeer traag. Duurt ca. een uur voor de filmpjes over zijn. Al die tijd kan de iPad niet worden gebruikt.
Iemand een idee waar dit aan ligt en of er een oplossing is?
Dank alvast voor jullie reacties.

Hardware: iPad 2022 10th generation, 256GB
Software: iPadOS 17.7.1
Al gezocht: Hier op Tweakers en met Google of dit probleem vaker voorkomt. Niets gevonden.

Beste antwoord (via Taygete op 21-11-2024 12:03)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:28
Op zich klopt je redenering wel over de te behalen snelheid, dus er zit ergens een kink in de kabel. Ik denk echter niet dat een ander kaartje veel gaat oplossen als het probleem niet bij het kaartje zit. De snelheid die op een SD kaart geadverteerd wordt is de leessnelheid, de schrijfsnelheid is vaak zo'n 50% hiervan maar daar zit bij jou het probleem niet.

Volgens deze video: YouTube: iPad Pro 2018 | Speed Test | USB-C Card Reader | 4K is de Apple SD kaartlezer trager dan een Sandisk exemplaar. Maar in deze video: YouTube: Apple USB-C SD Card Reader: Worth The Price? is de Apple lezer juist de winnaar. Het hangt van een hoop zaken af, ik zit me af te vragen of het niet komt doordat je juist een hoop kleine bestanden hebt in plaats van één grote videofile. Je praat over 70 filmpjes van zo'n 70-75 MB elk, dat is zo'n 5 GB aan data dus dat zou in een paar minuten over moeten kunnen zijn als je deze video's moet geloven.

Wat je ook nog zou kunnen doen, als je daar de mogelijkheid voor hebt, is met je spullen (iPad, lezer en kaartje) naar de Apple store en daar iemand even mee laten kijken. Wellicht zit er een probleem in deze lezer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
In de specs van de kaartlezer staat UHS-II snelheid, maar is het niet zo dat de USB-C aansluiting van de iPad niet meer dan USB 2.0 snelheid toelaat? Zoiets staat mij bij over de USB-C implementatie op sommige Apple producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Archer_VC10 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:43:
In de specs van de kaartlezer staat UHS-II snelheid, maar is het niet zo dat de USB-C aansluiting van de iPad niet meer dan USB 2.0 snelheid toelaat? Zoiets staat mij bij over de USB-C implementatie op sommige Apple producten.
Lightning was ook USB2 dus daar zou geen verschil in mogen zitten.

Heb je ook al eens wat anders geprobeerd over te zetten via "Bestanden"?

Niet toevallig ook een nieuwe camera gekocht die grotere bestanden genereert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Dat wist ik niet zeker, wat de Lightning snelheden horen te zijn. Kijk ook even naar de specs van je kaartje en test een ander kaartje als je dat hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Pendora schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:24:
[...]
Heb je ook al eens wat anders geprobeerd over te zetten via "Bestanden"?
Eh, ik meende dat het eenrichtingverkeer is, dus dat je niet iets vanaf iPad op kaartje kan zetten. Ga even proberen of dat via Bestanden wel lukt.
Update: het lukt idd via Bestanden filmpjes op de SD kaart te zetten. Snelheid: 15 sec per filmpje. Daarna geprobeerd ze vanaf het kaartje in de map Foto's in iPad te zetten, maar daar zie ik ze niet op het kaartje staan. In Bestanden zie ik ze wel op het kaartje en kan ze ook in iPad opslaan, maar dan krijg ik ze niet in de map Foto's. Tot zover de test.
Niet toevallig ook een nieuwe camera gekocht die grotere bestanden genereert?
Nee, zelfde camera, zelfde 30 sec filmpjes

[ Voor 27% gewijzigd door Taygete op 19-11-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
Archer_VC10 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:03:
Kijk ook even naar de specs van je kaartje en test een ander kaartje als je dat hebt liggen.
Ik heb slechts 1 kaartje. Het heeft 8 GB opslagcapciteit en de snelheid is 20 MB /s. De filmpjes zijn ca. 70-75 MB elk. Klopt mijn redenering dat die bij dit langzame kaartje dan in 3 sec. per stuk over moeten zijn?
Ik heb het er wel voor over een ander kaartje te kopen om dit op te lossen. Zou de gegevensoverdracht van SD-kaart naar iPad sneller worden met bijv. dit kaartje? https://www.coolblue.nl/p...c-ultra-32gb-120mb-s.html.
Graag jullie advies. O+

[ Voor 52% gewijzigd door Taygete op 19-11-2024 19:03 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Op zich klopt je redenering wel over de te behalen snelheid, dus er zit ergens een kink in de kabel. Ik denk echter niet dat een ander kaartje veel gaat oplossen als het probleem niet bij het kaartje zit. De snelheid die op een SD kaart geadverteerd wordt is de leessnelheid, de schrijfsnelheid is vaak zo'n 50% hiervan maar daar zit bij jou het probleem niet.

Volgens deze video: YouTube: iPad Pro 2018 | Speed Test | USB-C Card Reader | 4K is de Apple SD kaartlezer trager dan een Sandisk exemplaar. Maar in deze video: YouTube: Apple USB-C SD Card Reader: Worth The Price? is de Apple lezer juist de winnaar. Het hangt van een hoop zaken af, ik zit me af te vragen of het niet komt doordat je juist een hoop kleine bestanden hebt in plaats van één grote videofile. Je praat over 70 filmpjes van zo'n 70-75 MB elk, dat is zo'n 5 GB aan data dus dat zou in een paar minuten over moeten kunnen zijn als je deze video's moet geloven.

Wat je ook nog zou kunnen doen, als je daar de mogelijkheid voor hebt, is met je spullen (iPad, lezer en kaartje) naar de Apple store en daar iemand even mee laten kijken. Wellicht zit er een probleem in deze lezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:46
Heb je de oude tablet ook nog? Test dan eens of je vanaf een laptop data over kan zetten naar de oude en naar de nieuwe tablet en wat dan de snelheden zijn?

Verder kun je nog bovengenoemde idee van @Archer_VC10 je kaartlezer en sd kaart testen in de winkel met eventuele andere, duurdere ipads. Dit ingeval in je huidige model ergens op bespaart is om de prijs te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
@Archer_VC10, @swhnld en @Pendora, Geweldig hoe jullie hier meedenken.👍👍
Ik ga aan de slag met jullie adviezen en laat de resultaten hier weten.

Update: ik was nog wat aan het googlen en vond dit artikel https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/ipad-2022-usb-c/
Schrik behoorlijk van wat ik daar lees. O.a. dit:
De iPad 2022 heeft als eerste instap-iPad een usb-c-poort. Dit zorgt voor betere compatibiliteit met opladers – de meeste andere apparaten zitten immers ook op usb-c – maar ook met accessoires. Denk hierbij aan harde schijven, externe schermen, audio-interfaces en meer.
Toch blijkt er nu een probleem te zijn met de poort, zo werd ontdekt door techwebsite The Verge. Waar de iPad Pro een usb-c-poort heeft met een snelheid tot 40 Gbit/s, en de iPad Air tot 10 Gbit/s, blijft de gloednieuwe iPad 2022 hangen op … 0,48 Gbit/s. Dat is dezelfde snelheid als usb 2.0, een stokoude standaard uit het jaar 2000.

Dat verklaart volgens mij de zeer trage overdracht van SD-kaart naar iPad. Vele malen trager dan naar mijn 10 jaar oude iPad Air.

Omdat ik hier dagelijks gebruik van maak, is dit te hinderlijk om te accepteren. Gelukkig zit ik nog binnen de 30 dagen retourtermijn van Coolblue. Morgen breng ik de iPad 2022 terug naar de winkel en ga voor de iPad Air 2024 met 128 GB.

Update 2: iPad 2022 geruild voor iPad Air 2024. Die in gebruik genomen en meteen getest met SD kaartlezer. De filmpjes komen nu razendsnel binnen. Fantastisch. Lag dus inderdaad aan de zeer trage usb-poort.
Nogmaals dank voor jullie hulp, @Archer_VC10, @swhnld en @Pendora

[ Voor 87% gewijzigd door Taygete op 21-11-2024 12:02 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Taygete schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:10:
@Archer_VC10, @swhnld en @Pendora, Geweldig hoe jullie hier meedenken.👍👍
Ik ga aan de slag met jullie adviezen en laat de resultaten hier weten.
Nog een puntje die je misschien "snel" kan doen, kijken of er iemand in de omgeving een USB-C kaartlezer heeft. Of een USB-C hub met ingebouwde kaartlezer.

Hij hoeft niet van Apple te zijn natuurlijk.
Pagina: 1