Beste Tweakers,
Heb sinds kort een unieke probleem met mijn Shelly Dimmers;
In ons nieuwbouwwoning heb ik op de BG een aantal dimmers geplaats. Spots van de keuken en woonkamer, en een paar hanglampen worden via de Shelly Dimmers aangestuurd met dubbele pulsdrukkers en de shelly app.
Deze zijn allen met een nul (blauuw) draad aangesloten volgens deze schema::no_upscale():strip_exif()/f/image/TMrjyx3Ahn5uzZj7A4JsUf0N.webp?f=user_large)
Dit werkte inmiddels perfect. 'Inmiddels' want voordat ik het zo ver kreeg heb ik 2 dimmers moeten vervangen voor nieuwe voor het onderstaande probleem :
Tijdens het aansluiten van de dimmers zijn de aardlek schakelaren versprongen. Dit is vreemd want de dimmers zijn volgens schema aangesloten. Resultaat was dat daarna, dus weer op stroombrengen, de spots 'aan' bleven en daarna niet meer te controleren zijn.
- ze flikkeren
- zijn niet te besturen via puls schakelaars, dus ook niet uit te zetten
- zijn offline in de app, dan wel niet te bedienen (wel zichtbaar, maar reageert nergens op)
nadat de dimmers waren vervangen, was het probleem verholpen tot gisteren toen ik een dimmer op de zolder wilde aansluiten. Wederom aardlek versprongen, en de shelllys op de BG waren niet meer te gebruiken.
Wat heb ik gedaan om het probleem te verhelpen:
- harde reset via de 'achterkant'
- harde reset via 5 x aan/uit
- factory reset via app
- indien toch bereikbaar; firmware update
- dual button instelling aangezet
- uit bij default
- Kalibratie, vroegtijdig afgebroken omdat de temp naar 100 graden steeg.
- Zorgen dat er wifi aanwezig is voordat shellys opkomen
Mijn elektricien zegt dat de relais van de shellys vast komen te zitten en dus niet meer reageren.
Dit zou uniek zijn want ik kan dit nergens terug lezen. Ik ben dus op zoek naar 2 antwoorden:
Zijn de shellys hardwarematig defect ?
Wat zou een oorzaak kunnen zijn , waarom dit optreed?
Heb sinds kort een unieke probleem met mijn Shelly Dimmers;
In ons nieuwbouwwoning heb ik op de BG een aantal dimmers geplaats. Spots van de keuken en woonkamer, en een paar hanglampen worden via de Shelly Dimmers aangestuurd met dubbele pulsdrukkers en de shelly app.
Deze zijn allen met een nul (blauuw) draad aangesloten volgens deze schema:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/TMrjyx3Ahn5uzZj7A4JsUf0N.webp?f=user_large)
Dit werkte inmiddels perfect. 'Inmiddels' want voordat ik het zo ver kreeg heb ik 2 dimmers moeten vervangen voor nieuwe voor het onderstaande probleem :
Tijdens het aansluiten van de dimmers zijn de aardlek schakelaren versprongen. Dit is vreemd want de dimmers zijn volgens schema aangesloten. Resultaat was dat daarna, dus weer op stroombrengen, de spots 'aan' bleven en daarna niet meer te controleren zijn.
- ze flikkeren
- zijn niet te besturen via puls schakelaars, dus ook niet uit te zetten
- zijn offline in de app, dan wel niet te bedienen (wel zichtbaar, maar reageert nergens op)
nadat de dimmers waren vervangen, was het probleem verholpen tot gisteren toen ik een dimmer op de zolder wilde aansluiten. Wederom aardlek versprongen, en de shelllys op de BG waren niet meer te gebruiken.
Wat heb ik gedaan om het probleem te verhelpen:
- harde reset via de 'achterkant'
- harde reset via 5 x aan/uit
- factory reset via app
- indien toch bereikbaar; firmware update
- dual button instelling aangezet
- uit bij default
- Kalibratie, vroegtijdig afgebroken omdat de temp naar 100 graden steeg.
- Zorgen dat er wifi aanwezig is voordat shellys opkomen
Mijn elektricien zegt dat de relais van de shellys vast komen te zitten en dus niet meer reageren.
Dit zou uniek zijn want ik kan dit nergens terug lezen. Ik ben dus op zoek naar 2 antwoorden:
Zijn de shellys hardwarematig defect ?
Wat zou een oorzaak kunnen zijn , waarom dit optreed?