Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk1903
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-04 23:14
Beste Tweakers,

Heb sinds kort een unieke probleem met mijn Shelly Dimmers;

In ons nieuwbouwwoning heb ik op de BG een aantal dimmers geplaats. Spots van de keuken en woonkamer, en een paar hanglampen worden via de Shelly Dimmers aangestuurd met dubbele pulsdrukkers en de shelly app.

Deze zijn allen met een nul (blauuw) draad aangesloten volgens deze schema: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ITKTKV-9hap4JWd2N0L0_Of7Dw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TMrjyx3Ahn5uzZj7A4JsUf0N.webp?f=user_large

Dit werkte inmiddels perfect. 'Inmiddels' want voordat ik het zo ver kreeg heb ik 2 dimmers moeten vervangen voor nieuwe voor het onderstaande probleem :

Tijdens het aansluiten van de dimmers zijn de aardlek schakelaren versprongen. Dit is vreemd want de dimmers zijn volgens schema aangesloten. Resultaat was dat daarna, dus weer op stroombrengen, de spots 'aan' bleven en daarna niet meer te controleren zijn.

- ze flikkeren
- zijn niet te besturen via puls schakelaars, dus ook niet uit te zetten
- zijn offline in de app, dan wel niet te bedienen (wel zichtbaar, maar reageert nergens op)

nadat de dimmers waren vervangen, was het probleem verholpen tot gisteren toen ik een dimmer op de zolder wilde aansluiten. Wederom aardlek versprongen, en de shelllys op de BG waren niet meer te gebruiken.

Wat heb ik gedaan om het probleem te verhelpen:

- harde reset via de 'achterkant'
- harde reset via 5 x aan/uit
- factory reset via app
- indien toch bereikbaar; firmware update
- dual button instelling aangezet
- uit bij default
- Kalibratie, vroegtijdig afgebroken omdat de temp naar 100 graden steeg.
- Zorgen dat er wifi aanwezig is voordat shellys opkomen

Mijn elektricien zegt dat de relais van de shellys vast komen te zitten en dus niet meer reageren.

Dit zou uniek zijn want ik kan dit nergens terug lezen. Ik ben dus op zoek naar 2 antwoorden:

Zijn de shellys hardwarematig defect ?
Wat zou een oorzaak kunnen zijn , waarom dit optreed?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:35
Wat voor lampen heb je erop aangesloten.
Als het LED lampen zijn, zijn deze dan wel geschikt voor dimmers?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk1903
Het zijn warm to dim lampen van Uled van 6 watt. Op 1 dimmer 12 stuks aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk1903
Inmiddels antwoord van Shelly support:

Dear customer, thank you for contacting the Shelly support!

We are so sorry to hear you've had such an experience with the Shelly Dimmer 2!

From your explanation, we suspect that most likely there is a damaged capacitor which is causing all the connectivity and power issues.

Typically, if there is damage on one of the capacitors, there should be a very low buzzing sound.

In most cases, the damage to the capacitor is caused by a voltage spike or a power surge.

Since the warranty is still valid, we will replace the device.

We will contact you soon with a generated coupon code, which you can use to replace the device.

Looking forward to your reply!

Helaas gaat het bij mij om inmiddels 5 defecte dimmers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de aardlek springt sluit je ze of verkeerd aan of ze zijn defect. Er zit geen relais in een Shelly dimmer dus dat kan het niet zijn. Maar klinkt dus als maandag morgen modellen...

Mijn tip is dan ook altijd, eerst ze eens aansluiten op je bureau. Kan je ze snel testen en eventueel update geven. En weet je zeker dat ze werken voor je ze weg probeert te werken.

En bij Shelly dus uitkijken met mechanische stress op de aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 21:44

Nark0tiX

Software Engineer

Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
Als de aardlek springt sluit je ze of verkeerd aan of ze zijn defect. Er zit geen relais in een Shelly dimmer dus dat kan het niet zijn. Maar klinkt dus als maandag morgen modellen...

Mijn tip is dan ook altijd, eerst ze eens aansluiten op je bureau. Kan je ze snel testen en eventueel update geven. En weet je zeker dat ze werken voor je ze weg probeert te werken.

En bij Shelly dus uitkijken met mechanische stress op de aansluitingen.
Mag ik vragen wat je bedoelt met mechanische stres? Overigens vind ik dat de kabel ingangen wel heel ondiep zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Nark0tiX Dat de draden die erin gaan dus hard gebogen / opgepropt moeten zitten. Dus dat het zonder hulp niet in dezelfde positie wil blijven. Dan staat er dus mechanische stress op.

Dat lijkt bij een Shelly vooral op de soldering aan te komen en die soldering lijkt dan nog wel eens te barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 21:44

Nark0tiX

Software Engineer

Septillion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:01:
@Nark0tiX Dat de draden die erin gaan dus hard gebogen / opgepropt moeten zitten. Dus dat het zonder hulp niet in dezelfde positie wil blijven. Dan staat er dus mechanische stress op.

Dat lijkt bij een Shelly vooral op de soldering aan te komen en die soldering lijkt dan nog wel eens te barsten.
Helder ga er op letten. Komt vast ook omdat er maar klein stukje koper in past.
Pagina: 1