Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andremeijer0071
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Geachte lezer,
Ik zal maar meteen naar het punt toe gaan aangezien dat wel zo makkelijk is. Ik heb een afgeronde VWO-diploma met een dubbel profiel in natuur en techniek en gezondheid en wiskunde d. Ik heb na mijn VWO een poging gedaan om een universitaire opleiding te volgen, waarbij deze drie vakgebieden gecombineerd werden. Ik heb het dan over natuurkunde, biologie en scheikunde. Ik zou hier natuurlijk niet zijn als het niet allemaal goed is gegaan en het ging helaas ook niet zo goed. Ik ben erg goed in de natuur en wiskunde vakken, het ging alleen niet goed in de biologie en scheikunde onderdelen. Hierdoor is het belangrijk om een andere opleiding te kiezen met een andere cariere dan dat ik voor ogen had.

Op het internet kwam ik de open universiteit tegen waarbij er een goede informatica opleiding word aangeboden. Ik neem deze opleiding in overweging gebasseerd op de volgende feiten: Ik doe regelmatifg wel eens ict dingetjes, voor fammie en vrienden. En ben daarnaast oook best wel bezig met serves, zo heb ik een ubuntu server met nextcloud en smb. Ik heb eens een imgaeserver gemaakt waarbij ik windows images heb verdeeld over een paar kringloopcomputers. ik kan mezelf best wel een hobbyist noemen. Ik denk dat dit best wel een goede righting kan zijn, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker.

Ik heb dus de volgende vragen: is een opleiding in de informatica met het dubele profiel op vwo niveau een goed idee, gebasseerd op de bovenstaande afweging, of zouden jullie een andere opleiding beter vinden. Hoe is het arbeidsperspectief zijn en zijn daar cijfers en prognoses over, dit wil ik graag met een bron zien. En zijn er mensen die ervaring hebben met het studeren aan de open universiteit.

Om tot een concreet advies te komen hier iets meer feitelijke informatie over mijn persoonlijke situatie:
Ik heb een wajong uitkering.
Ik kan de opleiding zelf betalen, heb genoeg spaargeld.
Ik ben alleenstaand met genoeg tijd op dit moment.
Ik heb een autsime spectrum stoornis (ass)

Bedankt voor het lezen, en ik zie uw reacties graag tegemoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:11
Je profiel natuur en techniek is eigenlijk al voldoende voor informatica (dat je ook het andere profiel hebt is leuk, maar geen dealbreaker of zoiets, je maakt er alleen misschien minder gebruik van). Dus je kan prima informatica gaan volgen. Arbeidsperspectief kan je ook zelf op internet vinden, maar in essentie komt het erop neer dat als je je best doet en na Informatica ook de juiste richting kiest, je ver kan komen. Er is en blijft een tekort aan ICT'ers.

Wel heb ik nog wat vragen/opmerkingen aan mijn kant:
  • Waarom niet een studie die zich alleen richt op waar je goed in bent: natuurkunde/wiskunde? Informatica is leuk, maar hiermee kies je eigenlijk meteen al voor 1 oplossing, terwijl er misschien toch meer kunnen zijn.
  • Waarom juist de open universiteit? Waarom geen andere universiteit?
  • Heb je geen recht op studie financiering? Misschien hoef je het zelf niet te betalen.
  • Gezien je persoonlijke situatie zou je eventueel ook met ITVitae kunnen praten, die hebben ook opties (en misschien ook een goed perspectief over hoe je verder kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Welke leeftijd heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis waarom je studie per se aan de Open Universiteit moet zijn? Een 'gewone' universiteit biedt prima Informatica-opleidingen aan. Sterker nog: Als je interesse vooral richting natuurkunde en wiskunde gaan, dan zullen er ook meerdere andere opleidingen zijn die in aanmerking komen.

Verder is informatica heel breed. Mijn ervaring is dat de dingen die jij benoemt weinig tot niet zullen terugkomen in een universitaire studie informatica. Maar ik zou vooral even verder kijken dan sec informatica. Met een profiel sterk in wiskunde en natuurkunde zou je bijvoorbeeld ook prima thuis kunnen voelen in AI of een andere studie waar deze aspecten in terug komen. Persoonlijk zou ik de Open Universiteit niet als eerste optie zien, tenzij je een sterke voorkeur voor deeltijd hebt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andremeijer0071
Beste lezers,
Bedankt voor de reactie's. Ik zie dat er vragen zijn waarom ik mijn voorkeur uitgaat van de open universiteit en de bijbehorende behoefde aan deeltijd. De reden is dat ik ass heb en het voor mij echt heel lastig is om in drukke omgevingen te komen met te veel prikkels. Ik word dan gewoon overvraagd. En de open universiteid heeft de voorkeur, omdat je dan toch vooral afstands onderwijs volgt.

Om op de vraag van 99ruud99 te komen, ik ben ouder dan de gemiddelde student waardoor ik ook denk/hoop dat ik op de open universiteid een betere aansluiting kan vinden met mede studenten. En ik heb ook gewoon best veel meegemaakt, waardoor ik denk dat deze keuze het beste is. Wil daar om eerlijk te zijn niet veel over kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Chromoris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:40:

• Waarom niet een studie die zich alleen richt op waar je goed in bent: natuurkunde/wiskunde? Informatica is leuk, maar hiermee kies je eigenlijk meteen al voor 1 oplossing, terwijl er misschien toch meer kunnen zijn.
Even selectief quoten :-)

Natuurkunde/wiskunde biedt uiteindelijk meer mogelijkheden dan een vak als informatica. Informatica, computer science en/of basic programming skills zijn tegenwoordig onderdeel van vrijwel alle exacte opleidingen dus daar hoef je het niet voor te doen. Met natuurkunde/wiskunde kan je werkelijk alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 17:32
Beste Lotgenoot,

zal mij even voorstellen en daarna direct aangeven wat het doel is van mijn reactie op jouw post.
Mijn (voornaam) naam is eelco vitalis, ik ben 52 jaren en werk momenteel als vrijwilliger als software automation engineer, zeg maar software tester die zich bekwaamt in software automatisering.

Binnen de ICT heb ik enig ervaring, binnen het spectrum natuurlijk meer ondanks dat ik pas op latere leeftijd mijn diagnose heb. Als hoogste opleiding heb ik klinische psychologie afgemaakt , echter enkel door zeer veel doorzettings vermogen, zelfmedicatie en oponthoud ...

Nu ik ouder en wijzer ben, meer zelfinzicht en levens ervaring weet ik ook dat werk,studeren en privee allerhande uitdagingen met zich mee brengen, waarvan het prettig is deze te delen, deels, met deel genoten. In deze context moet je dus mijn reactie ook opvatten. Mede omdat juist de neuro typische mensen, ook al goed bedoelt, in het merendeel van de situaties zich niet kunnen verplaatsen in iemand op het spectrum ...

- niet bedoelt als rant, mijn ervaringen met bepaalde "spectrum" vriendelijke organisaties zoals voornoemd ITVitae zijn zeer slecht. In het merendeel beschouwt men jou als een cashcow, jij bent voor hun de weg naar subsidies en ze bekommeren zich eigenlijk niet om jouw persoon of welbevinden.

- het is belangrijk om een zeer professioneel en goed netwerk om je heen te creeren van mensen die zich ook echt met jou verbonden voelen, met name in contact met de vele neuro typische mensen personen kan het van wezenlijk belang voor jouw belangen zijn, om een onafhankelijk (niet) neurotypisch persoon ter naaste zijde te hebben die mede kan helpen alternatieve en subliminale informatie / motieven te doorgronden. Met name in situaties waar het op een of andere manier over commerciele belangen gaat is het erg prettig om te kunnen sparren met mensen met kennis van zaken en duidelijk geen alternatieve motieven. Zelfs, of juist overheids instanties en medici kunnen schrikbarend tegen jouw belangen werken ...

- studeren is niet enkel studeren, het is tevens een belangrijke periode van het leven. Dat wil zeggen, je kunt met voldoende discipline volgens mijn ervaringen ook wel deelnemen aan de "normale" college dagen, echter je zult wel zuinig moeten zijn met de rust/energie houding. Studeren was voor mij het probleem niet, mijn achilles wat het studenten leven en het gebrek aanzicht over zelfmedicatie (ontspannings middelen) om om te kunnen gaan met de sociale aspecten van het studenten leven. De bieps waren een oase van rust ...
Daarnaast is enkel op afstand studeren ook wel een erg eenzame tocht voor sommigen onder ons, terwijl samenwerken op delen ook veel postieve extra motivatie en energie kunnen voortbrengen ...
Een normale studie zou ik dus niet bij voorbaad al uitsluiten, echter er zijn dus inderdaad haken en ogen, discipline en zelfkennis nodig om te slagen ... Overigens ook "oudere jongeren" zul je vinden in de college banken ...

- mijn uiteindelijk slagen van mijn studie(s) heb ik enkel te danken aan de opvoeding ( je maakt het af), doorzettings vermogen (je maakt het af) en deels geluk. Echter wat volgens mij nog zwaarder weegt is, of je het wel leuk vind en blijft vinden. Sommige vakken zijn gewoon k* , zelfs sommige onderdelen van de studie zijn gewoon verplichte kost, echter wanneer je je master wilt behalen zul je toch een groot deel nederigheid moeten vinden en dus hielp mij in elk geval het plezier door alles heen.

Datzelfde geld over mijn parralelle studie carriere, want naast de Uni ben ik altijd met IT bezig geweest, van netwerk,hardware,software,testen,programmeren etc. Alles heb ik via omwegen, zoektochten en deels stages weten te leren. Met name hier schuurde vaak en veel de commerciele belangen van anderen, men wil geld verdienen aan jouw talenten ... zeker in de ICT zijn er veel, ontiegelijk veel mensen die vertellen over programmeren, software en hardware, terwijl ze zelf feitelijk vrij snel ongans worden van een computer die niet of slechts ten dele opstart ... Hier geld dus, wees zuinig op je vetrouwen in de goede bedoelingen van neurotypische mensen met enig commericieel belang of kantoor politiek belang.

Ik sluit mijn geheel aan bij diegene die stellen dat je je beter kunt richten op wat je leuk vind en waar je bijvoorbeeld enige aanleg voor hebt dan alles andere ...

vergeet niet te genieten van de weg er naar toe ...

ps. succes met jouw zoektocht

eelcoV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
eelco_v schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:30:

- niet bedoelt als rant, mijn ervaringen met bepaalde "spectrum" vriendelijke organisaties zoals voornoemd ITVitae zijn zeer slecht. In het merendeel beschouwt men jou als een cashcow, jij bent voor hun de weg naar subsidies en ze bekommeren zich eigenlijk niet om jouw persoon of welbevinden.
Denk dat het per ervaring kan verschillen. Mijn zwager was zeer te spreken over de begeleiding van ITVitae. Het vinden van een plek die 1 op 1 aansluit kan wel een uitdaging zijn en daar kan makkelijk een mismatch in zitten.

Van de gemeente Amsterdam weet ik dat ze ook eigen begeleiders hebben. Nu weet ik niet waar je woont maar ik zou zeker kijken binnen je eigen gemeente of er ondersteuning voor je is mocht je dit niet al hebben.

Heel veel succes! :)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-07 16:58
Als aanvulling. De Informatica opleiding aan de OU kan ik zeker aanraden, maar bedenk wel dat dit een wetenschappelijke opleiding is. De praktische infrastructuur IT zaken waar je je to nu toe mee hebt bezig gehouden, worden daar eigenlijk niet onderwezen. Je kan het wel nodig hebben, maar dan moet je dat zelf even oppakken, zoals je al gedaan hebt.

Het volgende boek maakt onderdeel uit van het bachelor programma. Als dit soort zaken je niet interesseert, wordt het denk ik lastig vol te houden. Op de web site kan je het boek inkijken,

https://archive.illc.uva.nl/lvi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andremeijer0071
@twdikkert dit is leuke stof. Ik weet dit omdat bepaalde onderdelen met wiskunde d gedaan heb. De vaardigheden die aangeleerd worden bij dit soort stof heeft ook een breder toepassing dan informatieca. Daarnaast ondersteund het ook heel erg goed in je mannier van redeneren. Dit is voor mij honderd procent interesante stof. En ja die practische ict zaken vind ik ook gewoon erg leuk om te doen. Het is vaak hobbymatig voor vrienden en fammilie, maar ook gewoon om eens lekker te expermiteren. Eem vraag die ik mezelf misschien zou moeten stellen is, of ik het een hobby wil houden of meer proffesioneel aan wil pakken, en vind ik het dan nog steeds zo leuk. Ook om dat mijn gedachten vaak maar moeilijk stil te krijgen zijn, en ik uren door kan gaan op het zelfde ding wat ook een grote valkuil is.
Pagina: 1