Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11-2024
Het is tijd om m'n oude Epson stylus office inkjet printer te vervangen. Hoofdtreden is een verstopping van de printkop die ik niet meer vrij krijg (deze is een tijd minder frequent gebruikt geweest). Al van alles geprobeerd met als gevolg een fortuin aan inkt erdoor gejaagd. Nu de schoolgaande kinderen toch terug meer beginnen printen wil ik toch een nieuwe printer aanschaffen.

Op zich ben ik zeer tevreden van Epson (dit was nog maar m'n 2e printer in zo'n 30 jaar) en was ik aan het kijken naar zo'n EcoTank printer omdat de inktcartridges toch redelijk prijzig zijn. Na gekozen te hebben voor de EcoTank ET-4850 begon is plots te twijfelen of een laserprinter niet interessanter is :? . Na wat rondkijken kwam ik uit op de HP MFP 4302FDN.

Dilemma dus en ik ben niet zo goed in kiezen...
  • Wat ik vooral zie is dat de print (en scanresolutie) bij de meeste laserprinters lager ligt als bij inkjet printers van Epson. Is dit merkbaar? Waarom dit verschil tussen beide technologieën?
  • Toners lijken me ook duur maar waarschijnlijk print je daar belachelijk veel mee?
  • De hoofdreden dat ik naar laser ben beginnen kijken is omdat de printkop van de inkjet verstopt is geraakt door deze een tijdje niet te gebruiken. Mogelijks is dit bij de EcoTank printers ook een risico? Is dit bij laserprinters een probleem? Kan de toner beginnen "samenkoeken" door de printer een tijd niet te gebruiken?
  • Verder is het stroomverbruik veel hoger van zo'n laserprinter ±500W vs ±20W. Aangezien dat de printer vooral in standby of sleep staat is dit waarschijnlijk minder een probleem? Vanwaar dit grote verschil?
Wat zouden jullie aanraden? Wat zijn de voor en nadelen van beide technologieën? Ik denk dat er maximum zo'n 50 pagina's per week worden geprint nu.

Alvast bedankt voor de feedback!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wij printen minder en hebben ook een laserprinter gekozen.
Die uitdrogende cartridges zijn een ramp. Na een paar 100 paginas zijn ze ook leeg en kun je weer een fortuin uitgeven.

Toners zijn vele maken groter en kosten naar verhouding minder.
Ik ga nooit meer terug.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 15:57
De belangrijkste reden om te kiezen voor een laser is precies wat jij benoemt: omdat de printkoppen van een inktjet verstoppen en als dat lang genoeg duurt, onbruikbaar worden. Maar als jij het hebt over 50 pagina's per week (en mischien een keer twee weken vakantie) zou dat geen probleem moeten zijn. Kosten van inkt zijn wel per pagina veel hoger dan bij laser.

Een laser gebruikt een techniek waarin de resolutie vast ligt, in ieder geval degene dwars over het papier, omdat daar belicht wordt en er nu eenmaal maar zoveel ledjes of 'laser'lichtjes in zitten. Een inktjet gebruikt stappenmotoren waar ook vaak nog halve stappen mogelijk zijn. Maar de bottom line is dat moderne printers van beide technieken meer dan voldoende resolutie hebben voor alles wat je als consument nodig hebt. Zeker voor school.

Inktjet geeft over het algemeen mooiere foto afdrukken vanwege het beter in elkaar overvloeien van de inkt. Laser is duidelijk verbeterd vergeleken met jaren terug (voornamelijk vanwege het goedkoper worden van eerder professionele technieken zodat ze nu voor consumentenprijzen te krijgen zijn) maar zakelijke afbeeldingen met lijnen al dan niet in kleur blijven het domein van de laser, en voor foto's zijn alleen de echt dure laserprinters misschien beter dan een goedkope inktjet. Dat gezegd hebbende, voor een plaatje voor school is het prima, voor een wandfoto eigenlijk niet.

Prachtige foto's belangrijk, voldoende regelmatig gebruikt? Inktjet. Gebruikskosten belangrijk, aanschafprijs niet het grootste probleem, werkt altijd? Laser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
Wat wil je printen?
Of beter waarop?
Een laserprinter doet het prima op standaard 80 grams papier.
Maar als je veel gaat printer op speciaal papier, zoals dikker 120 grams of 160 grams... of stickers...
dan heb je grote kans dat je inkjet het beter doet.
Een laserprinter gebruikt een toner met fuser die het papier verhit aan de achterkant.
Als het papier dikker is dan wordt de ideale temperatuur niet bereikt en hecht de toner minder goed aan het papier.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD