Klusjesman stroomkabel kapot gemaakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 00:05
Beste Tweakers,

We moesten van de keukenboer ons stopcontact verplaatsen. Een "handige" klusjesman heeft ons daarbij geholpen, maar heeft niet echt zorgvuldig gewerkt met zijn machine. Hierdoor is de kabel voor onze inductiekookplaat (perilex aansluiting) beschadigd. Is er een praktische manier om deze te repareren en opnieuw in de muur te frezen? Zelf dachten we aan het gebruik van een dunne gietmof.

Kabel opnieuw trekken zou meer tijd, werk en gevloek kosten.
Mocht iemand een andere idee hebben, hoor ik het heel graag :) merci!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0N5eNoBnEMXREaGk0qGROWooyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nnWya1yojsAtC49QlA6QdQd.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rens-br op 20-11-2024 15:28)

• Zensu
Bedankt voor jullie reacties! We hebben een elektricien ingeschakeld, die onze nieuwe meterkast heeft geïnstalleerd. Binnenkort gaat hij de kabels verbinden met lasklemmen. Moet kunnen zei hij. Het is de enige (kook) groep, fase 2. We stucen het niet meer dicht aangezien het achter de afzuigkap buis(?) bevindt. Wel in een lasdoos natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:49
Geen andere oplossing dan opnieuw trekken.

Dit is gewoon bekabeling die perfect moet zijn.
Dus van meterkast naar aansluiting in 1 draad zonder beschadigingen.

Straks loopt hier langdurig hoge wattages doorheen als je lekker aan het koken bent.

[ Voor 6% gewijzigd door joke_name op 18-11-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Nadeel is, dat nieuwe keuken er al in zit. Dan moeten wij keuken eruit halen, keukenmuur en plafond gedeeltelijk slopen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11

Klippy

Still Game

Welke oplossing gaf je "handige" klusjesman?

Want dit zal denk ik gewoon een nieuwe kabel moeten worden. Buisje kan je nog wel aan elkaar maken, maar trek daar wel een hele kabel door.
Zou niet zo'n ramp moeten zijn, kabel trekken hoef je geen sloopwerk voor te doen. Tenminste, als je het door een goede elektricien laat doen.

Voor de volgende keer zou ik zeggen besteed al het werk uit aan je keukenleverancier dan heb je één aanspreekpunt en mogen ze dit soort dingen zelf oplossen met hun onderaannemers.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zensu schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:57:
Nadeel is, dat nieuwe keuken er al in zit. Dan moeten wij keuken eruit halen, keukenmuur en plafond gedeeltelijk slopen :(
Als het goed is ligt de kabel los in een PVC buis, dan zou je vanaf dit punt gewoon twee kanten op kunnen trekken. Eerst het langste stuk (naar de meterkast?), dan een ruime lengte (zeker een meter of 2 meer dan je denkt nodig te hebben) afknippen en de andere kant op trekken. Dan hoeft er verder niks gesloopt te worden.

Alleen dat is dan wel met de aanname dat dit netjes is aangesloten met in gedachten dat de kabel ooit vervangen moet kunnen worden. Als je er geen trekveer los doorheen geduwd krijgt wordt het lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
Waarom zou je de muur en het plafond gaan slopen? Het idee van buis is dat je er draad doorheen kunt trekken.

Dit stukje buis natuurlijk wel even herstellen, maar daar ligt de muur al open. Verder gewoon nieuwe draad door de buis trekken, als je een beetje bij de Perilex contactdoos kunt mag dat geen probleem zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
Aangezien er een stopcontact komt is dit een plek die bereikbaar blijft. Dus kan er een inbouwdoos komen die als lasdoos fungeert.(al wordt er uiteindelijk geen las gemaakt in deze doos)
Als de doos er zit kan je eenvoudig nieuwe vd-draden door de buis trekken van de meterkast tot aan de perilex.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:33
FredvZ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:16:
Aangezien er een stopcontact komt is dit een plek die bereikbaar blijft. Dus kan er een inbouwdoos komen die als lasdoos fungeert.(al wordt er uiteindelijk geen las gemaakt in deze doos)
Als de doos er zit kan je eenvoudig nieuwe vd-draden door de buis trekken van de meterkast tot aan de perilex.
Mag dat überhaupt wel? Ik meen, dat in een lasdoos geen meerdere groepen mogen zitten, nog daargelaten of het wel is toegestaan dat je in een lasdoos zo hele draden doorvoert (naast de las(sen) die er komt).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het is zo te zien geen kabel, maar zijn denk ik 5 losse VD draden. Klopt dat?

De beste oplossing zou zijn om dit gat vrij te kappen, daar een mof overheen te schuiven. Daarna trek je de kapotte draden eruit en meteen een trekveer erin en met deze trekveer trek je er zo weer 5 nieuwe draden in.

Als het allemaal zit, smeer je het gat weer dicht en je ziet er vervolgens niks meer van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Wuursj

want worst is al bezet

In theorie kun je de oude draden er uit halen en er nieuwe draden door heen trekken zoals hier boven geopperd wordt. Echter blijkt dat in de praktijk nog wel eens lastiger te zijn dan de bedoeling is. 5 draden in een 19mm buisje mag maar is wel een beetje krap zodra er wat bochten in de route liggen. Haal niet zo maar de oude er uit maar probeer ze te gebruiken om de nieuwe draden (of eerst een trekveer) er door heen te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 19-11-2024 08:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:07
als ik foto goed bekijk is er dus een kabel door een buis getrokken.
loopt deze buis in 1 keer door naar de groepenkast? of hebben ze de kabel in buis zitten op de rechte stukken en open in de bochten?
in geval van optie 1 zou je kunnen proberen de oude kabel er uit te trekken en er 5 losse draden of een nieuwe kabel erin terug trekken
zijn het echter open bochten dan vrees is inderdaad het ergste en zal het niet echt een pretje gaan worden.

5 draden in een 19mm buis past prima, in een 16mm is een ramp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:32
Zoals het nu is, kapot, dat is best onveilig. Eerste optie is nieuwe draden trekken, al dan niet met behulp van extra lasdoos op de plek van de schade. Makkelijkste zou zijn vanaf het stopcontact van je kookplaat, als dat doenbaar is. Dan hoef je maar een korte afstand te overbruggen. Doos in de muur, net onder de schade (je hebt toch een stukje draad nodig om een las te kunnen maken) en klaar. Maar als je slecht bij dat stopcontact kan komen niet doen, want als je de nieuwe draden niet kunt trekken, dan kom je er alleen nog bij met breken.

Nieuwe draden vanaf meterkast is dan het beste en dan de lasdoos net boven de schade.

Een alternatief als het niet lukt is een nieuwe kabel trekken. Op de muur. Dat voorkomt vaak veel onnodig breekwerk. Het ligt er wel aan of de kabelroute veilig en makkelijk aangelegd kan worden. Bijv deels door de kruipruimte.

Oja waarschijnlijk kan je kabel van de inductiekookplaat wel achter je kastjes naar onder doorsteken, dan kan je eventueel net onder de schade een nieuw stopcontact aanleggen en is je probleem ook verholpen. Maar goed, ik oordeel nu op basis van een foto, ik heb geen idee hoe alles bij jou is aangelegd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mag toch aannemen dat je nog gewoon bij de Perilexaansluiting en de meterkast kunt komen, dan kun je toch prima opnieuw trekken zonder iets te slopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
Dit kan altijd gebeuren en kan normaal gesproken simpel opnieuw getrokken worden, kan dat niet heb je een mega afwijkende situatie die je niet zomaar op iemand kan afschuiven, die een foutje maakt waar gewerkt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 19:23
Het eruit halen van de kapotte kabel is het lastigste. Je zou moeten kijken of dit een beetje te doen is. Omdat de kapotte YMVK één dikke kabel is. Losse VD draden nemen minder ruimte in beslag.

Maar als het geen optie is om de dikke vaste kabel los te halen. Dan zou ik proberen hier een lasdoos tussen te zetten. Maar dat is ook voorzichtig hakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dat heb je lekker handig aangelegd dan :?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41
Wat een enorme prutser. De goedkoopste leidingdetector zou dit nog hebben kunnen voorkomen.

Voor bepaling van vervolgstappen zou ik eerst de installatiedradenkabel aan beide kanten loshalen en bepalen of er beweging mogelijk is. De kans acht ik beperkt want vaak krijg je zo'n kabel al niet eens door 1 bocht.

Misschien is de oude te verwijderen. Een nieuwe krijg je er sowieso niet in. Installatiedraden waarschijnlijk wel.

Het alternatief is herstel met las(doos). Gezien de grote lengte van de schade zal het draad naar beneden toe sowieso vervangen moeten worden om voldoende lengte te realiseren.

Is er geen eenvoudiger route mogelijk? Door kruipruimte, in achterliggende muur, etc.?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
"Even nieuwe kabel trekken" geen idee hoelang dat traject is maar vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral bij vd draad, bochten en of flex ga je helemaal de tering trekken.

Ik zou eerder een gatenboor pakken, doosje erin, waco'jes erop en dan een blind plaatje ervoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 17:18
Ten eerste, dat is geen klusjesman geweest, maar een beunhaas.
Voordat je gaat boren in een muur waarvan je niet weet wat én waar er iets in zit gebruik je eerst een leidingdetector.

Maar goed, daar heb je nu niks meer aan.

Ik ben bang voor je dat je toch echt weer alles open kunt gaan breken, als ik het zo zie is er dunne pvc pijp gebruikt voor de dikke 5 aderige kabel.
Die ga je er never nooit opnieuw doorheen getrokken krijgen, waarschijnlijk heeft de elektricien de kabel eerst in de buis gestopt, en daarna pas de bochten erin aangebracht.
Ik hoop voor je dat jou klusjesman hiervoor verzekerd is, anders gaat het ook nog een leuk getouwtrek worden over wie de kosten hiervoor zal gaan dragen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 13:42
Leut schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:46:
[...]

Mag dat überhaupt wel? Ik meen, dat in een lasdoos geen meerdere groepen mogen zitten, nog daargelaten of het wel is toegestaan dat je in een lasdoos zo hele draden doorvoert (naast de las(sen) die er komt).
Het gaat om een kookgroep dus 2x 220v deze mag je zien als één groep waardoor de draden samen in de buis mogen.
Op de foto kan je de dikte van de buis niet zien, maar zolang deze 19mm is mogen daar 5 draden van maximaal 2,5mm2 in en bij 16mm mogen dat er 4 zijn van 2,5mm2.

Verder sluit ik me aan bij de rest, gewoon nieuwe draden trekken, je kookplaat is een langdurige zware belasting dus daar moet je geen risico mee willen lopen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:37
Als extra toevoeging op: ja nieuwe draden trekken met oude draden of trekveer:

Er is ook een glijmiddel hiervoor. Deze had een electricien mee toen ik draden wilden laten trekken. Het was een stuk meer dan de 16 meter die ik had ingeschat, dus het ging nog met een paar extra hoeken, maar het ging er zo doorheen.

Je hebt wel een vies gevoel achteraf als je naar je handen kijkt, maar het was het waard om het snel en zonder pijn die draden te trekken ;) :9

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11:16
MaD_co schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:48:
Ten eerste, dat is geen klusjesman geweest, maar een beunhaas.
Voordat je gaat boren in een muur waarvan je niet weet wat én waar er iets in zit gebruik je eerst een leidingdetector.

Maar goed, daar heb je nu niks meer aan.

Ik ben bang voor je dat je toch echt weer alles open kunt gaan breken, als ik het zo zie is er dunne pvc pijp gebruikt voor de dikke 5 aderige kabel.
Die ga je er never nooit opnieuw doorheen getrokken krijgen, waarschijnlijk heeft de elektricien de kabel eerst in de buis gestopt, en daarna pas de bochten erin aangebracht.
Ik hoop voor je dat jou klusjesman hiervoor verzekerd is, anders gaat het ook nog een leuk getouwtrek worden over wie de kosten hiervoor zal gaan dragen.
De kans is juist groot dat je met een trekveer nieuwe kabels er doorheen kunt trekken zonder de hele keuken eruit te hoeven halen. Probeer dat altijd eerst! Eventueel kan je de trekveer er doorheen krijgen door deze te verbinden met de gebroken kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:22
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:58:
[...]

De kans is juist groot dat je met een trekveer nieuwe kabels er doorheen kunt trekken zonder de hele keuken eruit te hoeven halen. Probeer dat altijd eerst! Eventueel kan je de trekveer er doorheen krijgen door deze te verbinden met de gebroken kabels.
Als ik goed naar de foto kijk zit er nu een YMVK kabel in de PVC buis.
Die ga je er niet "zomaar" even uittrekken.

Dus de aangedragen optie om de boel open te breken lijkt me niet alleen de beste, maar ook de meest praktische. Lasdoppen in een 2x 220V aansluiting tbv een kookplaat zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Aansprakelijkheid van de hobby-klusser wellicht een idee.
Wellicht is deze persoon gewoon verzekerd. Belletje naar zijn verzekering kan uitkomst bieden.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 11:16
Eric H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:05:
[...]

Als ik goed naar de foto kijk zit er nu een YMVK kabel in de PVC buis.
Die ga je er niet "zomaar" even uittrekken.

Dus de aangedragen optie om de boel open te breken lijkt me niet alleen de beste, maar ook de meest praktische. Lasdoppen in een 2x 220V aansluiting tbv een kookplaat zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Aansprakelijkheid van de hobby-klusser wellicht een idee.
Wellicht is deze persoon gewoon verzekerd. Belletje naar zijn verzekering kan uitkomst bieden.
Wat we niet op de foto zien is of er ook bochten in de pvc buis zitten (en hoe groot de hoek is van die bochten). Ik kan je garanderen dat ook een YMVK kabel trekbaar is maar dat valt of staat echt bij datgene wat we hier op de foto helaas niet kunnen zien. Daarom blijft mijn advies: probeer het gewoon en kijk op basis daarvan wat je opties zijn. Eerst de hele boel afbreken om daarna te leren dat het slechts een rechte pvc buis is, is het laatste wat je wilt. Wat mij betreft een kleine moeite om het te proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 18:54
Kun hier niet de perilex voor de kookplaat maken? Ik kan natuurlijk niet zien waar het precies is (is dit bij het plafond/afzuiging? dan is dan natuurlijk geen optie).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Gat in de vloer boren en een nieuwe kabel trekken door de kruipruimte?

Balen dat dit gebeurt is, maar soms kan je niet anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:30:
[...]

Wat we niet op de foto zien is of er ook bochten in de pvc buis zitten (en hoe groot de hoek is van die bochten). Ik kan je garanderen dat ook een YMVK kabel trekbaar is maar dat valt of staat echt bij datgene wat we hier op de foto helaas niet kunnen zien. Daarom blijft mijn advies: probeer het gewoon en kijk op basis daarvan wat je opties zijn. Eerst de hele boel afbreken om daarna te leren dat het slechts een rechte pvc buis is, is het laatste wat je wilt. Wat mij betreft een kleine moeite om het te proberen...
Als YMVK niet lukt kun je er alsnog losse draden doorheen trekken. Het ligt in een buis dus beide mogen gewoon. Bij een kookgroep zou ik er nooit extra doorverbindingen tussen zetten, dat is net een groep waarbij je gedurende lange tijd grotere stromen trekt en die je dus rechtstreeks aangesloten wil hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
redwing schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:44:
[...]

Als YMVK niet lukt kun je er alsnog losse draden doorheen trekken. Het ligt in een buis dus beide mogen gewoon.
Wat je ook nog tegen kunt komen is dat alleen op lange rechte stukken, of weggesmeerde stukken, buis is gebruikt, maar dat bijvoorbeeld bochten in holle ruimtes er geen buis omheen zit. In dat laatste geval kun je er geen los VD draad doorheen trekken (een nieuwe YMVK ook niet).

Je merkt snel genoeg of en hoeveel beweging erin zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08
Gezien de afzuiging gok ik dat ie boven tegen het plafond zit. In dat geval kabel doorknippen, naar boven uitbikken, doosje inboren en daar een Wago doorvoerconnector opzetten. Moet je wel de kabel van onder een stukje naar je toe kunnen trekken, anders kom je vermoedelijk kabel tekort. Desnoods gebruik je er 2 in serie en zet je er een stukje nieuwe kabel tussen.

En ja, dat is ook met een langdurig belaste kabel prima houdbaar, die dingen kunnen 400V/32A hebben (12800VA).

Dit idee:

https://www.elektroshop.n...pRF6WgwBzHZgaAhe7EALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door SkiFan op 19-11-2024 12:12 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
Rukapul schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:48:
[...]

Wat je ook nog tegen kunt komen is dat alleen op lange rechte stukken, of weggesmeerde stukken, buis is gebruikt, maar dat bijvoorbeeld bochten in holle ruimtes er geen buis omheen zit. In dat laatste geval kun je er geen los VD draad doorheen trekken (een nieuwe YMVK ook niet).

Je merkt snel genoeg of en hoeveel beweging erin zit.
Kan, maar dat zie je tegenwoordig nog maar zelden. Hoe dan ook zou ik altijd eerst proberen om een nieuwe draad te trekken. Zeker omdat je nu op een tussenstuk kan zien wat er gebeurd weet je snel zat of je de kabel beide kanten op kunt trekken en dus of je er een nieuwe draad in krijgt. Doorverbinden kan altijd nog, maar is altijd een slechtere optie dan rechtstreeks aansluiten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 20:47
SkiFan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:09:
Gezien de afzuiging gok ik dat ie boven tegen het plafond zit. In dat geval kabel doorknippen, naar boven uitbikken, doosje inboren en daar een Wago doorvoerconnector opzetten. Moet je wel de kabel van onder een stukje naar je toe kunnen trekken, anders kom je vermoedelijk kabel tekort. Desnoods gebruik je er 2 in serie en zet je er een stukje nieuwe kabel tussen.

En ja, dat is ook met een langdurig belaste kabel prima houdbaar, die dingen kunnen 400V/32A hebben (12800VA).

Dit idee:

Dit lijkt me inderdaad de makkelijkste oplossing. Wago's zijn rated voor 32A en dit soort groepen hebben (doorgaans) 16A per fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 20:57
Misschien is er een minder drastische oplossing mogelijk!

Kun je de huidige perilex doos loshalen? Hoe veel 'extra' draad zit er in die doos? Dit wordt meestal ruim aangehouden. Als er extra draad is, kun je de plek die nu beschadigd is verder uithakken de kabel een stukje terugtrekken zodat je daar speling krijgt.

Als dat lukt kun je de beschadigde kabel doorknippen en op de plek van de beschading een (extra) inbouwdoos plaatsen en een stukje uit de beschadigde kabel halen en netjes met lasklemmen weer doorverbinden.

Edit... dit dus: :X
SkiFan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:09:

Dit idee:

[ Voor 45% gewijzigd door FragDaddy op 19-11-2024 14:12 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:12
Balletje bij de klusjesman neerleggen, ga hem vragen hoe hij dit denkt te gaat oplossen. Duik ook even zijn voorwaarden waarmee je eventueel akkoord bent gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou die klusjesman eigenlijk niets meer toevertrouwen. Ik zou met hem afspreken dat hij de rekening van de electricien betaalt. En dat je bij de elektricien begint met het idee van Skifan.

Ik zou dit persoonlijk alleen niet graag in beton gieten als e.e.a. aangesloten is. Netjes afdekken? tja, tis suboptimaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Dinictus208 op 19-11-2024 15:58 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
@Dinictus208 Mwoah, als het eenmaal goed vastzit, gebeurt daar niks meer mee hoor. Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken. Dit soort dingen gebeurt nou eenmaal wel eens. Nee, had niet horen te gebeuren, maar als je het goed afwerkt is er voor de rest niet zo veel aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

is zo'n doos zodanig afgedicht dat het beton er dan niet invloeit? Wellicht vullen met hars/epoxy?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
flaskk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:48:
"Even nieuwe kabel trekken" geen idee hoelang dat traject is maar vaak makkelijker gezegd dan gedaan, vooral bij vd draad, bochten en of flex ga je helemaal de tering trekken.

Ik zou eerder een gatenboor pakken, doosje erin, waco'jes erop en dan een blind plaatje ervoor.
Met mijn ervaren ogen op elektro ( O-) ) zie ik een kabel in een buis.. en die zal wel in beide buis-einden muurvast zitten, dan maar inderdaad een inbouwdoos erin knutselen, én wellicht zijn er nog draden niet geraakt.
Niet voor niets zijn er 'handige knutselaars' onder de elektromonteurs.. O-)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:21
Leut schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:46:
Meerdere groepen moet je nooit in dezelfde doos stoppen. En dat stel ik dus ook niet voor ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 21:17
Heftige reacties weer, beunhaas, prutser, omdat ie een leiding raakt... Dat kan gebeuren, foutje is zo gemaakt. Maar de mensen die bovenstaande zeggenaken nooit fouten denk ik.

Hij moet het wel zelf op lossen natuurlijk, daar kan je wel wat van vinden vind ik, dat ie de bal bij ts neer legt.

Zoals gezegd, nieuwe draden trekken, lijkt dat ook maar een klein beetje lastig te worden dan is de kortste klap gewoon een ymvk kabel door de kruipruimte, lade van de keuken er uit, daar in een gat boren naar beneden de kruipruimte in, kabel onder de plint naar de plek van de kookplaat, in de meterkast even een papiertje aan de losse draden dat die aan de andere zijde beschadigd zijn en de ymvk kabel aansluiten. Moet met 1 a 2u geregeld kunnen zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:41:
Heftige reacties weer, beunhaas, prutser, omdat ie een leiding raakt... Dat kan gebeuren, foutje is zo gemaakt. Maar de mensen die bovenstaande zeggenaken nooit fouten denk ik.
Als mij dit zou gebeuren zou ik mezelf ook een prutser vinden ;)

Zeker van iemand die dit betaald doet mag je meer verwachten. En wat iemand anders al schreef; dit ligt zo oppervlakkig dat je met een goedkope leidingdetector al kan vinden dat die draden er lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-05 06:23
sOid schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:57:
[...]

Zeker van iemand die dit betaald doet mag je meer verwachten.
Het is natuurlijk nog de vraag of die klusjesman iemand is die als professioneel is ingeschakeld of een "lekker goedkope klusjesman in het zwart" die net niet helemaal gesteld staat met o.a. een leidingzoeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51
Als er een kruipruimte onder de vloer is dan is de beste en eenvoudigste optie om een hele nieuwe kabel onder de vloer te leggen.

Zonder kruipruimte zou ik een extra lasdoos plaatsen naast de bestaande. Als het mogelijk is zou ik dan een nieuwe langere stroomkabel aan de kookplaat maken en die rechtstreeks naar de lasdoos leiden en met wago klemmen koppelen.
In de kookplaat zelf zitten waarschijnlijk nog veel meer verbindingen die ook een levenlang meegaan.
Ik zou de lasdozen wel zichtbaar laten zodat een eventuele volgende bewoner niet voor verrassingen komt te staan. Als de lasdozen weggewerkt moeten worden dan in elk geval een foto maken waar de dozen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door vogelmans op 19-11-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Dinictus208 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:55:
is zo'n doos zodanig afgedicht dat het beton er dan niet invloeit? Wellicht vullen met hars/epoxy?
Ja, zo'n doos kunt je dicht krijgen, maar hier wordt er niks gestort, hooguit overheen gesmeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
sOid schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:57:
[...]

Als mij dit zou gebeuren zou ik mezelf ook een prutser vinden ;)

Zeker van iemand die dit betaald doet mag je meer verwachten. En wat iemand anders al schreef; dit ligt zo oppervlakkig dat je met een goedkope leidingdetector al kan vinden dat die draden er lopen.
Waar gewerkt word worden fouten gemaakt, als jij het niet dagelijks doet is de kans dat dit gebeurt inderdaad een stuk kleiner.

Het is altijd lekker makkelijk om iemand vanachter het toetsenbord compleet af te kraken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desron
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 22:43
Als je in een eengezinswoning woont met een kruipruimte zou je ook een nieuwe ymvk kabel (5x2,5mm2) door de kruipruimte kunnen trekken en deze onder het keukenblok laten uitkomen. Dus via de onderzijde de meterkast uit en dan via de kruipruimte naar de keuken. Je moet dan alleen een gat boren onder de keuken, maar soms kan je via de al aanwezige afvoer omhoog.

Tussen het keukenblok en de vloer zit meestal voldoende ruimte. De kabel kan dan onder het keukenblok worden voorzien van een nieuw perilex stopcontact welke dan met een achterplaat gemonteerd gewoon los onder de plint gelegd kan worden. Ymvk kabel met wat overlengte onder de plint leggen. Plint er weer voor en klaar. Op deze manier hoef je de keuken niet te slopen en loop je ook niet draden door buizen heen te trekken wat waarschijnlijk toch niet wil lukken omdat dit vast zit.

Ik zou de werkzaamheden wel door iemand laten doen die weer wat hij doet. Een kookplaat kan veel nu vermogen verbruiken en de bedrading moet daarom 100 goed zijn aangesloten met professionele spullen ipv goedkoop bouwmarkt spul. Zou geen brand willen hebben door gebruik te maken van goedkoop spul wat slecht is aangelegd. Ook met werken in de meterkast zou ik uitkijken. Weet wat je doet en laat dit door iemand doen met kennis van zaken.

Succes!

[ Voor 20% gewijzigd door Desron op 19-11-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Makrolon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:54:
[...]

Waar gewerkt word worden fouten gemaakt, als jij het niet dagelijks doet is de kans dat dit gebeurt inderdaad een stuk kleiner.

Het is altijd lekker makkelijk om iemand vanachter het toetsenbord compleet af te kraken.
In een keuken of badkamer zomaar boren zonder leidingdetectie? Nee, dat doe je zakelijk niet. En als je een leidingdetector hebt ook als amateur niet. In dit geval zou detectie 100% goed werken (fasedraad).

Ik ken zelfs vakmensen die elk boorgat vooraf controleren met de leidingdetector.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rukapul schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:03:
[...]

In een keuken of badkamer zomaar boren zonder leidingdetectie? Nee, dat doe je zakelijk niet. En als je een leidingdetector hebt ook als amateur niet. In dit geval zou detectie 100% goed werken (fasedraad).

Ik ken zelfs vakmensen die elk boorgat vooraf controleren met de leidingdetector.
Een fout maken kan ook zijn dat je vergeet je leidingzoeker te gebruiken. Of dat je jezelf overschat. Dat kan je als je een paar honderd gaten moet boren in de zoveel tijd echt wel eens gebeuren.

Vindt het nogal makkelijk om perfectie te eisen op afstand. Realistisch gezien maakt iedereen wel eens een fout. Hoe je dat rechtzet, dat is de lakmoesproef.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
Bedankt voor jullie reacties! We hebben een elektricien ingeschakeld, die onze nieuwe meterkast heeft geïnstalleerd. Binnenkort gaat hij de kabels verbinden met lasklemmen. Moet kunnen zei hij. Het is de enige (kook) groep, fase 2. We stucen het niet meer dicht aangezien het achter de afzuigkap buis(?) bevindt. Wel in een lasdoos natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:54:
[...]

Sure, fouten worden gemaakt. Maar dan is het wel aan jou als ingehuurde vakman om dat op te lossen. Dan laat je niet je opdrachtgever het zelf maar uitzoeken, en ik heb het idee dat dat hier wel gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich mag je het prima verbinden met lasklemmen. Of je dat dan achter de afzuigbuis wilt hebben is al een tweede.

Maar dan zal hij wel heftig moeten gaan hakken. Want als hij lasklemmen wil plaatsen zal hij daar een netjes doorlopend lasdoosje moeten maken. Gewoon lasklemmen op de uitstekende draden mag niet.

En inderdaad, wie de fout maakt moet de fout oplossen :) En als het dezelfde prutser is die andere lasdozen onbereikbaar gemaakt heeft voelt hij gelijk waarom dat niet mag.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
sOid schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:05:
[...]

Sure, fouten worden gemaakt. Maar dan is het wel aan jou als ingehuurde vakman om dat op te lossen. Dan laat je niet je opdrachtgever het zelf maar uitzoeken, en ik heb het idee dat dat hier wel gebeurt.
Klopt, dat zei ik ook in mn eerdere bericht ;)

Pagina: 1