Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Om gasloos te gaan willen we op inductie gaan koken (en een warmtepompboiler plaatsen). De keuken heeft nu enkel een fase voor de magnetron en dergelijke. Voor verwarming gebruiken we nu al een airco.

We gebruiken bij het koken normaal gesproken maar 3 pannen. Maar willen graag een wat groter oppervlak waardoor je vaak al snel op 5 pits uitkomt. Om niet de hele meterkast overhoop te gooien was het idee om de groepenkast uit te breiden met een perilex schakelaar.

Kan dit met deze meterkast? Ik verwacht dat er een dubbele fase in moet (of hoe dat officieel ook heet) en een extra aardlekschakelaar omdat de andere twee aardlekschakelaars al vol zitten met 4 groepen per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O3SkkYlsDCoS0fOgQNsU5-9zuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goS9yrLAl8VvRAYyzEbWHVHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_KmWTzfL9P1iOx0YdxF4Vhskc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgQdGYfxM75nFv8vWHHBR893.jpg?f=fotoalbum_large

Als het niet nodig is zou ik liever niet de hele groepenkast vervangen voor 3-fase aangezien we waarschijnlijk nog lang niet op elektrisch rijden over gaan. En voor het koken hebben we het ook niet nodig.

Het uitbreiden laat ik doen overigens. Ik ga niet aan een groepenkast sleutelen....

Beste antwoord (via Waah op 19-11-2024 00:45)

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
https://www.elektramat.nl...3K8xMhEAAYASAAEgLOaPD_BwE

Deze kan je op ergens aan de onderzijde bij de linker 3 groepen met 4mm2 of 6mm2 aders aansluiten.
Met 4mm2 of 6mm2, of met een kamrail (stukje inkorten).

Vervolgens met een vijfaderige kabel of 2x blauw, 2x bruin en geelgroen in buis naar de kookplaat. Let wel op het vermogen van je kookplaat (max 7,2kW).

Warmtepompboiler kan op een aaridlekautomaat.

Kast vervangen is niet nodig :)

[ Voor 29% gewijzigd door Baxke op 18-11-2024 22:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21

Deze kan je op ergens aan de onderzijde bij de linker 3 groepen met 4mm2 of 6mm2 aders aansluiten.
Met 4mm2 of 6mm2, of met een kamrail (stukje inkorten).

Vervolgens met een vijfaderige kabel of 2x blauw, 2x bruin en geelgroen in buis naar de kookplaat. Let wel op het vermogen van je kookplaat (max 7,2kW).

Warmtepompboiler kan op een aaridlekautomaat.

Kast vervangen is niet nodig :)

[ Voor 29% gewijzigd door Baxke op 18-11-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je zonnepanelen zitten op een aarlekautomaat en dus als het goed is niet op de aardlekschakelaar aangesloten.
Dat betekent dat je die dubbele kookgroep bij die andere 3 groepen links kunt zetten. Voor de aardlekschakelaar mag je die dubbele kookgroep als 1 groep tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Waah schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:38:
Om gasloos te gaan willen we op inductie gaan koken (en een warmtepompboiler plaatsen) ..

Maar willen graag een wat groter oppervlak waardoor je vaak al snel op 5 pits uitkomt...

En voor het koken hebben we het ook niet nodig.
Ik denk dat je je hier vergist. Volgens mij is juist de stap naar 3 fase gewenst. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Koekstra schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:46:
[...]

Ik denk dat je je hier vergist. Volgens mij is juist de stap naar 3 fase gewenst. :?
Ik ben een leek wat betreft elektra. Maar waarom zou de stap naar 3 fase juist gewenst zijn?

3 fase inductie is vaak 10 kW+ aan vermogen. Ik vraag me af of ik de 7.2kW van een Perilex kookgroep nodig heb en of ik aan 3.6kW niet genoeg heb zelfs. Maar aangezien er toch een kabel getrokken moet worden van de groepenkast naar de keuken, dan maar een kookgroep.

De warmtepompboiler neemt relatief weinig elektriciteit. De groep waar die op komt heeft ook geen andere zware apparaten. Wasmachine/droger hebben een eigen groep en de airco zit op de woonkamergroep waar enkel lampen op zitten (en de airco neemt ook max 1200w en is vaker 200/300 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ASW1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:46:
Je zonnepanelen zitten op een aarlekautomaat en dus als het goed is niet op de aardlekschakelaar aangesloten.
Dat betekent dat je die dubbele kookgroep bij die andere 3 groepen links kunt zetten. Voor de aardlekschakelaar mag je die dubbele kookgroep als 1 groep tellen.
Ah dat wist ik niet. Dat zou het weet wat simpeler maken dan ik dacht! Al ga ik het alsnog niet zelf doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Volledig gasloos betekent meer en zwaardere elektrische apparatuur. Als je daarvoor je meterkast moet aanpassen en moet vergroten, dan is het slim om direvt over te gaan naar 3x25a. Daarmee zit je ook richting de toekomst goed en je hoeft niet nog weer een 2e keer je meterkast aan te passen.

Ik heb onlangs hetzelfde gedaan. En extra kastje er naast gehangen, 3x25a aangevraagd bij de netbeheerder, en de kast verder ingedeeld.

Ga je niet naar 3x25a dan kan je gewoon een kookgroep plaatsen. En een extra aardlekautomaat.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 18-11-2024 23:14 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
All-electric kan bijna altijd prima op 1 fase 35 of 40A, heb er zelf spijt van dat ik naar 3x 25A ben gegaan, dat was achteraf gezien echt niet nodig en het maakt je installatie onnodig complex.
Pagina: 1