Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek vervanging van mijn DS218play NAS. Die is te traag geworden.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem.
Gebruik voor bestandsopslag. Foto's organiseren en bekijken.
In de toekomst ook Home Assistant als VM. Mogelijk wat docker-dingetjes.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€400 ex schijven?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harde schijf uit de 218play dus. 2 TB en dat is voorlopig genoeg. Zoveel data heb ik nog niet verzameld.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een fatsoenlijke processor en geheugen om VM's te kunnen draaien en eindelijk een vlot door de foto's te browsen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enerzijds wil ik niet teveel gedoe; dat pleit voor een nieuwe Synology. Maar dan niet weer een j versie (mijn vorige) of een play-versie (mijn huidige). Daarmee loop ik te snel tegen de limieten aan. Ik wil eentje die tussen de 5 en 10 jaar meekan.
Maar dat zijn nog niet al te snelle bakjes. En upgraden van die 723+ kan wel, maar er zitten weer mitsen en maren aan mbt gebruik van nvme etc.
En wat me vooral tegensteekt is dat Synology de gewone consument een beetje uit het oog aan het verliezen is. Dus is dat nog wel zo'n goede investering over 5-10 jaar?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het niet erg en zelfs leuk om er een beetje aan te tweaken. Maar alleen als ik tijd heb. Dus bijhouden en upgraden moet makkelijk zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wat tips en killer-argumenten om voor het een of het ander te kiezen. :-)
Ik ben de laatste 2 weken al 3 keer geswitcht van voorkeur. Eerst dacht ik aan de BBG homeserver met Proxmox en dan de rest daarop.
Dat werd me te ingewikkeld; dus toen kwam ik op de Synology 723+ (hopen dat er met Black Friday nog wat af gaat)..
Maar ik weet zoals gezegd dus niet of dat de meest toekomstvaste keuze is.
Software speelt ook nog flink mee. Nu kwam ik op Unraid/Truenas scale/Openmediavault ipv proxmox. Dat lijkt een simpelere oplossing.
Truenas schijnt wel ingewikkeld te zijn.
Unraid ziet er perfect uit, maarkost geld,
OMV is wellicht niet zo goed met VM's en containers?
Er komen nog wel eens andere opties hier op het forum voorbij. Bv. minisforum; maar die links zijn altijd uitverkocht :-)
Ik zoek vervanging van mijn DS218play NAS. Die is te traag geworden.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem.
Gebruik voor bestandsopslag. Foto's organiseren en bekijken.
In de toekomst ook Home Assistant als VM. Mogelijk wat docker-dingetjes.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€400 ex schijven?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harde schijf uit de 218play dus. 2 TB en dat is voorlopig genoeg. Zoveel data heb ik nog niet verzameld.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een fatsoenlijke processor en geheugen om VM's te kunnen draaien en eindelijk een vlot door de foto's te browsen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enerzijds wil ik niet teveel gedoe; dat pleit voor een nieuwe Synology. Maar dan niet weer een j versie (mijn vorige) of een play-versie (mijn huidige). Daarmee loop ik te snel tegen de limieten aan. Ik wil eentje die tussen de 5 en 10 jaar meekan.
Maar dat zijn nog niet al te snelle bakjes. En upgraden van die 723+ kan wel, maar er zitten weer mitsen en maren aan mbt gebruik van nvme etc.
En wat me vooral tegensteekt is dat Synology de gewone consument een beetje uit het oog aan het verliezen is. Dus is dat nog wel zo'n goede investering over 5-10 jaar?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het niet erg en zelfs leuk om er een beetje aan te tweaken. Maar alleen als ik tijd heb. Dus bijhouden en upgraden moet makkelijk zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wat tips en killer-argumenten om voor het een of het ander te kiezen. :-)
Ik ben de laatste 2 weken al 3 keer geswitcht van voorkeur. Eerst dacht ik aan de BBG homeserver met Proxmox en dan de rest daarop.
Dat werd me te ingewikkeld; dus toen kwam ik op de Synology 723+ (hopen dat er met Black Friday nog wat af gaat)..
Maar ik weet zoals gezegd dus niet of dat de meest toekomstvaste keuze is.
Software speelt ook nog flink mee. Nu kwam ik op Unraid/Truenas scale/Openmediavault ipv proxmox. Dat lijkt een simpelere oplossing.
Truenas schijnt wel ingewikkeld te zijn.
Unraid ziet er perfect uit, maarkost geld,
OMV is wellicht niet zo goed met VM's en containers?
Er komen nog wel eens andere opties hier op het forum voorbij. Bv. minisforum; maar die links zijn altijd uitverkocht :-)