Homeserver of toch Synology 723+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 08:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek vervanging van mijn DS218play NAS. Die is te traag geworden.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem.

Gebruik voor bestandsopslag. Foto's organiseren en bekijken.
In de toekomst ook Home Assistant als VM. Mogelijk wat docker-dingetjes.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€400 ex schijven?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harde schijf uit de 218play dus. 2 TB en dat is voorlopig genoeg. Zoveel data heb ik nog niet verzameld.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een fatsoenlijke processor en geheugen om VM's te kunnen draaien en eindelijk een vlot door de foto's te browsen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enerzijds wil ik niet teveel gedoe; dat pleit voor een nieuwe Synology. Maar dan niet weer een j versie (mijn vorige) of een play-versie (mijn huidige). Daarmee loop ik te snel tegen de limieten aan. Ik wil eentje die tussen de 5 en 10 jaar meekan.

Maar dat zijn nog niet al te snelle bakjes. En upgraden van die 723+ kan wel, maar er zitten weer mitsen en maren aan mbt gebruik van nvme etc.

En wat me vooral tegensteekt is dat Synology de gewone consument een beetje uit het oog aan het verliezen is. Dus is dat nog wel zo'n goede investering over 5-10 jaar?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het niet erg en zelfs leuk om er een beetje aan te tweaken. Maar alleen als ik tijd heb. Dus bijhouden en upgraden moet makkelijk zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wat tips en killer-argumenten om voor het een of het ander te kiezen. :-)

Ik ben de laatste 2 weken al 3 keer geswitcht van voorkeur. Eerst dacht ik aan de BBG homeserver met Proxmox en dan de rest daarop.
Dat werd me te ingewikkeld; dus toen kwam ik op de Synology 723+ (hopen dat er met Black Friday nog wat af gaat)..

Maar ik weet zoals gezegd dus niet of dat de meest toekomstvaste keuze is.

Software speelt ook nog flink mee. Nu kwam ik op Unraid/Truenas scale/Openmediavault ipv proxmox. Dat lijkt een simpelere oplossing.
Truenas schijnt wel ingewikkeld te zijn.
Unraid ziet er perfect uit, maarkost geld,
OMV is wellicht niet zo goed met VM's en containers?

Er komen nog wel eens andere opties hier op het forum voorbij. Bv. minisforum; maar die links zijn altijd uitverkocht :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je basis behoefte is files opslaan en sharen. Als je eenvoud wilt - synology. Het model wat je voorstelt is snel zat voor een stapeltje docker containers - waarschijnlijk heb je niet eens VMs nodig.

Proxmox is de ultieme basis voor een server met VMs en containers. Je moet er wel een beetje tijd insteken, maar het is prima te doen. Veel informatie te vinden en veel scripts (tteck) die het opzetten van een VM of container heel eenvoudig maken. Maar voor jouw basisbehoefte: files sharen moet je er wel een stukje dieper induiken. Jij hebt geen hoge eisen dus je kunt met proxmox veel goedkoper uit zijn. Een N100 systeempje met 16GB heb voor minder dan 200 euro.

Ik heb een aantal fileserver oplossingen geprobeerd op proxmox, maar hou het toch bij mijn synology. Daar weet ik 100% zeker dat hij altijd werkt en dat ik kan recoveren van een kapotte schijf. En als mijn synology hardware stuk gaat, kunnen de schijven zo in een nieuwe.

Je kan het natuurlijk ook allebij gebruiken :P . Ik gebruik proxmox voor home assistant en een berg containers en synology voor fileshares, PC backups en opnames van beveiligingscamera's. Je huidige synology kan nog wel een tijdje mee als fileshare als je containers op een proxmox server zet.

Als je een nieuwe synology koopt zou ik sowieso een paar nieuwe schijven kopen voor de synology. Kun je het nieuwste filesystem met SHR gebruiken.

Hoop dat dit nuttige info is voor je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 21:14
UNRAID werkt erg goed, stabiel, veel opties, en vrij simpel. Je zou ook nog een Terramaster NAS kunnen overwegen en daar UNRAID op installeren, dat is gewoon een optie :) En die Terramasters zijn op het moment, en wel vaker, in de aanbieding bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

Ik zou gewoon de BBG kopen: Best Buy Guide: De beste thuisserver

Ik ben persoonlijk fan van OMV. Daar kan je relatief makkelijk (en gratisch) KVM en Docker op draaien. Relatief is hier wel een beetje afhankelijk van je huidige kennis.

Unraid is denk ik voor de meeste mensen een makkelijker alternatief.

Proxmox heeft heel veel mogelijkheden. Maar is geen NAS software. Ik maak zelf gebruik van Proxmox en een OMV VM maar, als je de functionaliteiten van Proxmox niet nodig hebt (dus, in mijn ogen niet vaak VM's gaat gebruiken) dan kan je beter een van bovenstaande oplossingen gebruiken.

Bij een Synology loop je in mijn ogen vaak tegen de beperkingen aan van het OS. Je moet alles doen op de manier waarop ze het bij Synology bedenken. Terwijl je met alternatieve systemen meer vrijheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
LOL, 3 reacties, evenzoveel opties :-)

@wian wat kun je met nieuwe schijven die mijn oude niet kan? ik heb nu een 20bay NAS, maar er zit maar 1 schijf van 2TB in. Wel bijna vol, maar nog niet helemaal..RAID gebruik ik niet; ook geen SHR. Ik heb goede backups. dagelijks naar mijn oude 211j en cloud sync naar onedrive..
Ik was ook aan het denken om misschien maar naar SSD-schijven te gaan in de toekomst..

Je spreekt over "Een N100 systeempje met 16GB heb voor minder dan 200 euro." >. kun je me daar wat pointers voor geven? hebben we het dan over een minisforum oid? Dat is goedkoper dan de BBG, waarin ook N100 zit. Wat is dan het grote verschil?

File sharen wil ik wel met degelijke NAS-software gaan doen. Proxmox eronder lijkt me dan niet zo'n toegevoegde waarde hebben? Zeker met Unraid, dat lijkt helemaal prima te zijn. Maar dat die software niet open is houdt me wat tegen..wie weet loop je net als bij Synology op termijn tegen limieten aan..
En ik ben niet bang dat ik het niet aan de gang krijg; maar bij OMV bovenop proxmox moet ik 2 platforms beheren en updaten...

@lasharor kun je op OMV makkelijk VM's draaien? Ik zou home assistant willen draaien; managed. En wellicht ene linuxje om mee te spelen; verder niets.

@19JM81 de meeste Terramasters die ik zie zijn 4-bay nassen..dat is voor mij denk ik minder interessant. Sowieso heb ik al geen 4bays nodig..en als ik gene synology kop wil ik iets vrijer qua behuizing en upgrades denk ik..

dank allemaal tot zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

Voor OMV:

KVM: https://wiki.omv-extras.o...?id=omv7:omv7_plugins:kvm
Docker: https://wiki.omv-extras.org/doku.php?id=omv7:docker_in_omv

Ik denk dat er trouwens voor Unraid meer documentatie beschikbaar is. Dus, ik denk dat het makkelijker is om daarmee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik heb hier een 723+ staan. Belangrijke reden daarvoor te kiezen was de 10G netwerkmodule die ik er ook in heb zitten zodat ik goed direct op de NAS kan foto & video bewerken vanaf mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
@hampel12 wat heb je tot nu toe gekozen? Ik sta beetje voor dezelfde keuze. De DS214+ is achterhaald aan het worden. Ik wil graag network monitoring, VPN, Omada, etc vanaf de NAS kunnen draaien, maar dat ondersteund deze niet.
Een 223+ of 224 kopen kan. Heb nog een oude PC waar ik TRUENAS Scale op gegooid heb om eens wat te testen, maar dat ligt nog wel ff boven mijn kennisniveau op dit moment. Moet ik heel veel gaan opzoeken.
Ik wil denk ik de Trial van UNRAID maar eens proberen om te kijken of dat een beetje wil werken en of dat veel makkelijker is. Ja een licentie (en hardware samen) zijn duurder dan een Synology, maar wel in 1x lifetime in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:48
Ik heb zelf een Synology DS218+. Destijds gekocht omdat je daar ook docker op kan draaien. Inmiddels heb ik goedkoop een Dell Optiplex 3080 mini PC via marktplaats gekocht, daarop draait inmiddels Proxmox met diverse VM's voor onder andere docker en home assistant.

De Synology werkt gewoon, hier heb ik geen omkijken naar. Is snel genoeg voorlopig voor filesharing (en draait zelfs een VM voor Proxmox backup server). De PC met Proxmox is een grote speeltuin met genoeg geheugen en CPU power om dingen uit te proberen zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn foto's op mijn NAS kwijt raken door een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 13:30
Ik heb voor mijn familie juist een synology naast mijn unraid server gezet.
Voor Synology Photos en Synology Drive Sync vind je geen waardige open source alternatieven.
Als deze apps niet belangrijk zijn voor jouw, dan zou ik voor Unraid of gelijkaardige alternatieven gaan.
Zijn de apps wel belangrijk, dan zou ik een Synology nemen. FYI, memory specs van Synology op de website zijn een suggestie. In mijn Synology 423+ heb ik 8Gb memory (niet Synology) toegevoegd en het werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik ben hier juist overgestapt van een combinatie van een oude Synology DS413 en een wat recentere DS920+ naar een DIY op basis van een Core i3 12100, 32 GB in een ATX-kast gepropt waar ik 8x4TB in heb zitten nu. Spul draait op TrueNAS SCALE en ja, het is ontzettend veel inlezen, proberen, opnieuw proberen, anders indelen, etc, etc.

Maar de basis staat nu al een maand of twee en ik heb er iets van 20 dockers op draaien en dat ding gaat echt als de brandweer. Retestabiel, retesnel en jarenlang klaar voor updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
mastr-dc schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:37:
(...)
Voor Synology Photos en Synology Drive Sync vind je geen waardige open source alternatieven.
(...)
Ken je deze? Is open source en werkt heel goed!
https://immich.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
nldls schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:47:
@hampel12 wat heb je tot nu toe gekozen? Ik sta beetje voor dezelfde keuze. De DS214+ is achterhaald aan het worden. Ik wil graag network monitoring, VPN, Omada, etc vanaf de NAS kunnen draaien, maar dat ondersteund deze niet.
Een 223+ of 224 kopen kan. Heb nog een oude PC waar ik TRUENAS Scale op gegooid heb om eens wat te testen, maar dat ligt nog wel ff boven mijn kennisniveau op dit moment. Moet ik heel veel gaan opzoeken.
Ik wil denk ik de Trial van UNRAID maar eens proberen om te kijken of dat een beetje wil werken en of dat veel makkelijker is. Ja een licentie (en hardware samen) zijn duurder dan een Synology, maar wel in 1x lifetime in dat geval.
Het is een 224+ geworden met 16GB extra geheugen erin..draait supervlot en kan containers draaien; nog niet gedaan, maar ik kan er wel even mee vooruit.

En veel minder omkijken naar...daar zag ik toch tegenop. Niet het initiële inregelen, maar het updaten na een half jaar wanneer ik net was vergeten hoe het ook alweer zat...

en een 224+ ipv een 723 omdat deze niet goed genoeg in de aanbieding ging op black friday :-)

[ Voor 4% gewijzigd door hampel12 op 07-01-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
Haha, hier idem gedaan. 224+ met containers aan het draaien. Onder andere Ad Guard Home, Minecraft server, etc. Heb er 10 gb ram in zitten.
Pagina: 1