ITX systeem bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 21:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software development is het doel van de computer. Meest gebruikte software is Jetbrains, VSCode en Docker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€400 is het maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De laptop (HP Pavillion 15-bc010nb) boot niet meer en daar wil ik dus HDD, SSD en RAM van recupreren. RAM is SDRAM-DDR4 (2x8GB). Maar ik heb ook een lat van 16GB. Kan je 16GB + 8GB combineren? Kloksnelheid zijn dezelfde, 2666Mhz.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nog nodig heb is behuizing, voeding, moederbord (ITX) en CPU (i5 intel).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merken maar dit zijn de onderdelen die ik zou aankopen:Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag advies dat bovenstaande producten voldoende zijn om de mini computer te bouwen.

Beste antwoord (via stijn1989 op 21-11-2024 20:08)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kan het niet direct vinden op de site van HP, maar ik verwacht dat het RAM SODIMM is, dat gaat niet in een desktop-moederbord passen. Al kost DDR4 je de kop niet meer tegenwoordig. Twee gelijke RAM-stickjes (dual channel) is voor de snelheid ook wel een leuke bonus. Ik vraag me ook af of je die SSD wil hergebruiken, 128GB is tegenwoordig erg weinig. Los van de hoeveelheid opslag zijn kleinere SSD's van zichzelf doorgaans relatief traag, volle SSD's zijn ook trager (waarbij kleine SSD's natuurlijk eerder vol zitten), en iets oudere OEM-SSD's blinken van zichzelf vaak al niet uit in snelheid. Ik zou er een enigszins moderne en grotere SSD naast zetten, al was het maar 512GB. Later een boot-partitie overzetten is te doen, dus dat kan je eventueel ook uitstellen, maar ik zou het meteen doen.

Je zou eventueel een beetje kunnen besparen door voor een Ryzen 5600G te gaan. Die zijn wel ietsje trager dan de 12400, en de keuze voor ITX AM4 is iets kleiner maar is er nog wel. De 5600G is wel ook weer wat zuiniger en daarmee fijner voor een stock-koeler.

Als ITX je om het formaat te doen is is de uitvoering: ASRock DeskMini X300 trouwens ook populair i.c.m. de Ryzen 5600G. Dat is nog wat kleiner dan ITX, en met kast + moederbord + voeding samen is dat goedkoper dan die zaken los. Heeft ook SODIMM, dus fysiek zal dat RAM er nog wel inpassen, al is het altijd maar de vraag of Ryzen die OEM-stickjes wel lust. Je krijgt er wel minder aansluitingen (video, USB, m2, etc.) voor terug, en je SATA HDD zal er ook niet inpassen, maar voor huis-tuin-en-keukengebruik is zijn de aansluitingen verder vaak goed genoeg. Dat kan met de stock-koeler of met een losse low-profile-koeler voor meer stilte.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 18-11-2024 22:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kan het niet direct vinden op de site van HP, maar ik verwacht dat het RAM SODIMM is, dat gaat niet in een desktop-moederbord passen. Al kost DDR4 je de kop niet meer tegenwoordig. Twee gelijke RAM-stickjes (dual channel) is voor de snelheid ook wel een leuke bonus. Ik vraag me ook af of je die SSD wil hergebruiken, 128GB is tegenwoordig erg weinig. Los van de hoeveelheid opslag zijn kleinere SSD's van zichzelf doorgaans relatief traag, volle SSD's zijn ook trager (waarbij kleine SSD's natuurlijk eerder vol zitten), en iets oudere OEM-SSD's blinken van zichzelf vaak al niet uit in snelheid. Ik zou er een enigszins moderne en grotere SSD naast zetten, al was het maar 512GB. Later een boot-partitie overzetten is te doen, dus dat kan je eventueel ook uitstellen, maar ik zou het meteen doen.

Je zou eventueel een beetje kunnen besparen door voor een Ryzen 5600G te gaan. Die zijn wel ietsje trager dan de 12400, en de keuze voor ITX AM4 is iets kleiner maar is er nog wel. De 5600G is wel ook weer wat zuiniger en daarmee fijner voor een stock-koeler.

Als ITX je om het formaat te doen is is de uitvoering: ASRock DeskMini X300 trouwens ook populair i.c.m. de Ryzen 5600G. Dat is nog wat kleiner dan ITX, en met kast + moederbord + voeding samen is dat goedkoper dan die zaken los. Heeft ook SODIMM, dus fysiek zal dat RAM er nog wel inpassen, al is het altijd maar de vraag of Ryzen die OEM-stickjes wel lust. Je krijgt er wel minder aansluitingen (video, USB, m2, etc.) voor terug, en je SATA HDD zal er ook niet inpassen, maar voor huis-tuin-en-keukengebruik is zijn de aansluitingen verder vaak goed genoeg. Dat kan met de stock-koeler of met een losse low-profile-koeler voor meer stilte.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 18-11-2024 22:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:30
Waarom duur ITX doen als er mATX in de behuizing past? Dan heb je mobo en 32GB RAM voor de prijs van een ITX bord! Bij AMD kan je voor hetzelfde geld naar een 5700G.

Overigens is uitvoering: ASUS Pro H610T D4-CSM Thin Mini-ITX welke niet compatibel is met een ATX voeding.