Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03
Ik wilde even jullie '2 cents' mbt een overweging waar ik nu voor sta.
Al enige tijd is mijn huidige Daalderop hybride WP aan vervanging toe aangezien het warmtepomp gedeelte niet meer functioneert maar het CV gedeelte wel en deze neemt nu zowel SWW als CV voor zijn rekening. Dit gaat tot op heden prima.

Paar weken geleden is er een installateur langs geweest om een offerte maken voor een nieuwe Nefit Bosch 5800i all electric warmtepomp als vervanging voor het huidige.

Mijn gasverbruik is gemiddeld 1200m3 per jaar wat volgens de installateur niet veel was. Huis is uit 2010 en aardig goed geïsoleerd (energielabel A).

Toen ik afgelopen week echter de offerte ontving was dat wel even slikken. Het kwam op bijna €20.000 uit.

Als ik dan even een vlugge rekensom maak, en er vanuit gaande dat de WP 20 jaar mee gaat, kom ik op het volgende uit:

Nefit Bosch 5800i
€20.000 aanschaf+ installatie
Gem. verwacht verbruik 3600Kw per jaar. Stel @ gemiddeld €0.30 per kWh = €1080 per jaar
Gemiddeld over 20 jaar is dit dus €2080 per jaar totaal

Stel ik vervang de CV voor enkel een simpele gasketel
€1800 aanschaf + installatie
Gem. Verbruik 1200m3 per jaar voor gemiddeld €1.50 per m3 (in principe hoef ik niet eens een nieuwe CV want deze functioneert nu nog, zij het niet al te best meer)

Gemiddeld over 20 jaar is dit dus €1890 per jaar

Zie ik nou iets over het hoofd of kan ik het tegen deze prijzen beter bij een gasketel houden ipv verduurzamen? Waar zit de besparing dan in?

Ik heb zonnepanelen maar vanwege een dynamisch contract en het (spoedig) einde salderen heb ik niet veel aan mijn zelf opgewekte stroom. Verder wel je natuurlijk ook niet veel op als de WP veel energie vraag heeft op koude dagen.

P.s. zo te zien eerder in het verkeerde subforum geplaatst (energierekening) dus hier alsnog in de juiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
20k is gewoon heel veel geld.
Wat je wel mee moet rekenen is vastrecht gas (€25 p/m), dan valt het iets gunstiger uit.
Ik vraag me af of het niet voor veel minder zou kunnen, ben je zelf een beetje handig?
Je kunt het eventueel ook zelf uitvogelen wat je nodig hebt en het dan onder jouw regie door een loodgieter aan laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Je hebt dus al een hybride, hoe oud is dat ding dan dat ie nu al kapot is?

Ik heb een CV voor SWW, en doe de rest met twee airco's - alleen bij extreme kou schakelt de CV bij.

Nu woon ik vrijstaand dus geen last van buren etc.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
Ik ben op zich wel redelijk handig alleen om me te wagen aan een dergelijk grote installatie vind ik wat te. Daarnaast zou een WP buitenunit op een plat dak moeten met heel veel meter leidingwerk (zo'n 15m) dus al met al een beste operatie. Afpersen met propaan, geen subsidie etc. liefst laat ik hem dus installeren met garantie.

@franssie mijn huidige hybride is ruim 14 jaar oud. Is samen met de bouw van het huis geïnstalleerd. Echt een eerste generatie hybride.

Airconditioning heb ik boven al hangen maar omdat alles overal vloerverwarming is, vind ik CV via de vloer wel erg prettig in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Extra offerte(s) aanvragen.

Verwacht dat prijzen nog wel wat gaan zakken, subsidie wordt minder. Maar zorg in ieder geval voor nog minimaal 1 extra offerte. Dan heb je in ieder geval wat te vergelijken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
@Pont Max
Zou lekker voor een hybride + CV opstelling gaan.
Als je nog vlug bent kan je met subsidie een hybride warmtepomp krijgen voor zo'n 4000 euro. Als je dan een CV erbij doet, moet je wel voor rond de 6K klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11
Ik ben wel benieuwd naar de specificatie van die offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Voordeel van Hybride is voor mij (maar dan met aircon en CV ipv vvw) dat ik kan schakelen tussen gas en electra afhankelijk van de prijs (en dus ook de belastingen van de overheid) - bij full electric ben je overgeleverd, en dat is voor mij de meerprijs zeker niet waard, je koopt een extra risico in ipv dat je het afkoopt.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 18-11-2024 21:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:46
Pont Max schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
Ik ben op zich wel redelijk handig alleen om me te wagen aan een dergelijk grote installatie vind ik wat te. Daarnaast zou een WP buitenunit op een plat dak moeten met heel veel meter leidingwerk (zo'n 15m) dus al met al een beste operatie. Afpersen met propaan, geen subsidie etc. liefst laat ik hem dus installeren met garantie.

@franssie mijn huidige hybride is ruim 14 jaar oud. Is samen met de bouw van het huis geïnstalleerd. Echt een eerste generatie hybride.

Airconditioning heb ik boven al hangen maar omdat alles overal vloerverwarming is, vind ik CV via de vloer wel erg prettig in huis.
als je nu al hybride hebt waar is die buitenunit dan nu?
Lijkt mij dat het lastige van het leiding traject al klaar is (de goten en doorvoeren). In theorie zou de leiding ook hergebruikt kunnen worden maar heb zelf niet de praktijk kennis of dat werkelijk ook kan.
20k offerte is dan ook erg overdreven tenzij er elementen zijn in de installatie die niet omschreven zijn ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manuarmata
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 20:49
Ik zou eerst en vooral beginnen met 3 offerte's te verzamelen alvorens een conclusie te trekken. zeker voor zo'n belangrijke aankoop. je zou verschieten hoe groot het verschil kan zijn tusssen bedrijven voor een gelijkaardige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:54
1 offerte = geen offerte.
Ja, installateurs proberen het allemaal en er zijn genoeg mensen die akkoord gaan. De prijzen slaan echter nergens op en als je goed zoekt vind je nog wel eerlijke installateurs.

Ik ben gasloos sinds oktober voor 7300 na subsidie (6kw monoblock en 200L Atlantic explorer)

Mijn schoonvader komende week voor 8500 na subsidie. Ook met een Atlantic, en zijn WP is een 8Kw Daiking Altherma monoblock.

20k is gewoon te duur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Meer offertes opvragen, €20.000 gaat helemaal nergens over...
Daarnaast wordt vaak uitgegaan van een verdubbeling van het aantal kWh t.o.v. je m3's gas. Jij pakt nu een verdriedubbeling.
Ook vergeet je het vastrecht en de netwerkkosten die je zonder gasaansluiting niet meer hoeft te betalen.
Het volledig negeren van je zonnepanelen in deze is een keuze, maar het is natuurlijk niet de praktijk. Er zullen even goed kHw's vanuit je panelen direct naar de warmtepomp gaan.

Maar het sommetje blijft lastig als je met 20.000 moet gaan rekenen.
Pagina: 1