Niko wisselschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannis123
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-11-2024
Mijn vraag
Ik ben oude Niko wisselschakelaars aan het vervangen Maar nu is mijn vraag welke draad moet waar gestoken worden in een nieuwe wisselschakelaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxfrrsBwzG_3dit62dvaOIu8Bk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJNxha4seVdGGVlnbeLZTKHR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

rdejongjr

Gnome

Bij een schakelaar verwacht ik bruin als voeding en zwart voor de lasten, geen idee wat de vorige heeft zitten prutsen met 4 kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannis123
Het gaat over 2 lampen die ik op 2 plaatsen apart kan aan en uit doen misschien verduidelijkt dit een beetje. Blauw zou de neuter zijn dus die moet eigenlijk niet eens aangesloten zijn in de schakelaar? Witte is de schakeldraad tussen de 2 schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Het is niet goed te zien op de foto, maar is dit alleen een schakelaar of ook een stopcontact?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:35
Ik mis een foto van de voorkant van de schakelaar - want daar zou je als je goed kijkt iets van "L", "1" en "2" moeten zien, verwacht ik. Op de nieuwe schakelaar zou je dat ook moeten kunnen zien. En dan is het eigenlijk een-op-een overzetten.

MAAR: als er hier inderdaad geknoeid is met de draadkleur en er, bijvoorbeeld, blauw als schakeldraad is gebruikt, dan is het wellicht verstandig omdit te corrigeren en correcte draden te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat dit een schakelaar is en geen dimmer die een nuldraad vereist?

Verder zou ik ook de achterkant van de schakelaar eens bekijken, mogelijk staat daar een merk en type op, samen met aanduidingen bij de aansluitingen.

Op basis van de foto valt weinig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 13:03
Aangesloten met een ymvKas kabel wellicht en de beschikbare kleuren in de kabel gebruikt zonder deze te tapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:43
Zit er ook nog draad aan de onderkant?
De 2 lampen kan je apart schakelen? Dan is het een wissel/wisselschakelaar en lopen er 4 draden tussen de schakelaars (of 2 bij een wissel-spaarschakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannis123
Ricko1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:43:
Zit er ook nog draad aan de onderkant?
De 2 lampen kan je apart schakelen? Dan is het een wissel/wisselschakelaar en lopen er 4 draden tussen de schakelaars (of 2 bij een wissel-spaarschakeling)
Er zitten niet nog draden aan de onderkant. De witte draad geeft voeding dus dat is L1. De blauwe en rode draad komen vanuit de lamp (blauw moet dus niet aangesloten worden op de schakelaar) de zwarte draad zit nu op 1 en 1' en de rode draad op 2' en 2'. In schakelaar 2 heb ik 4 draden 1 zwarte, 1 witte, 1 blauwe en 1 rode. De zwarte draad heeft voeding van schakelaar 1. Heb geprobeerd de witte in 1 en de rode in 2 en de blauwe in een wago maar dan krijg ik 1 licht niet uit en doet schakelaar 2 niksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3On3RxHP9PyKDOucHIWDPMz4XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEF9fgdVi01HU3u2Turv4jqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYz1okD_bW2sJprMM86f2vBiFNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMFI3Zgx7oWTFnXS03qfQtxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL2jiSFh2Dhn552LikGS7aKJuBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cljbi9PglZzf7EZd7p5fVUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Een vierkante inbouwdoos… staat dit huis toevallig in België?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Lijkt op een wissel/wissel schakelaar. https://www.elektramat.nl...sselschakelaar-170-72615/

Dan is de vraag nog steeds: moeten de lampen apart geschakelt worden of allebei tegelijk aan/uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 19-11-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannis123
Apart geschakeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Dan wordt het tijd om na te meten welke draad waarheen loopt en waar draden mogelijk verbonden zijn.

Bovenste is een normale wisselschakeling.
Onderste is een wisselspaarschakeling
(Er is ook een verboden gevaarlijke waarbij de nul en fase afwisselend geschakeld wordt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll6XtWEiIAqjS79MQ9pOEfJB1RQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/uWrRGKlhhDwLwcC7mLTRDPmK.gif?f=user_large

Voor twee normale wisselschakelingen zouden dan 4 draden tussen de schakelaars moeten hebben. Totaal 6 draden in een schakelaar lasdoos (2x naar lamp) en totaal 5 draden bij de ander (1x fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:54
Normaal is dit soort dingen extreem simpel, ook als het niet gelijk duidelijk is.

- Je schrijft op welke draad op welk contact zit.
- Nu kijk je op de site van de fabrikant welk contact deze functie heeft, of je meet de schakelaar door en maakt een schema.
- Nu kijk je op het aansluitschema van je nieuwe schakelaar en dan weet je logischerwijs welk contact correspondeert met welk contact van de oude schakelaar.
- Draden aansluiten want je weet nu wat waar komt.

Puzzelen en uitproberen als je niet weet wat waarvoor wordt gebruikt is ellendig en frustrerend als je de achtergrond mist om de eigenschappen van elke combinatie goed te interpreteren.
Pagina: 1