Zoneklep aansturing via Tado

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido-t
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-07 19:47
Hallo Tweakers!

Ik heb onlangs een tado starterskit (Bedrade thermostaat, bridge en radiatorknoppen) van de Tado x serie besteld.

Echter wil ik een honeywell zoneklep gaan aansturen en als ik op de site van Tado kijk naar situatie 2 dan lijkt het alsof ik de draadloze ontvanger en Temperatuursensor mis.

Als ik de zoneklep doorlus op de kabel die naar de ketel loopt dan zal in de huidige de situatie de klep alsnog open gaan als een radiator warmte nodig heeft.

https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Zijn er tweakers die ervaring hebben met het aansturen van de zoneklep icm met Tado en is er een manier waarbij ik met de spullen die ik nu heb de installatie werkend kan krijgen of moet ik toch de ontvanger en sensor aanschaffen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 18:50
Ik heb een vergelijkbare inschattingsfout gemaakt. En het korte antwoord is: je hebt ergens nog een wireless receiver X nodig. Die Tado je momenteel alleen verkoopt in combinatie met een sensor/thermostaat, stom genoeg.

Ik had mijn bedrade X-thermostaat via de OpenTherm pinnen aangesloten op mijn ketel. Niks aan de hand.

Als je echter ook tegelijk de 'relay' aansluitingen aansluit voor een aan/uit-regeling, dan wordt er geen opentherm meer aangestuurd. Automagisch, maar helaas.
Fysiek kon ik beide aansluitingen maken om dat de vloerverwarmingsverdeler vlak bij de thermostaat hangt.

De "oplossing", maar een dure, is ofwel om dus een wireless receiver X bij de ketel te hangen en de huiskamerthermostaat het relais-gedeelte voor de klep te laten regelen. Ofwel je hangt de receiver bij de zoneklep en gebruikt daar de relais-aansluitingen. De kamerthermostaat blijft bedraad het OpenTherm deel doen.

Dat laatste heb ik gedaan. Ondanks dat er maar 1,5 meter tussen de apparaten zit.
De wireless receiver X met thermostaat heb ik gekocht toen deze in de aanbieding was voor ongeveer 160 euro, begin november ergens. Geen redelijke oplossing, maar redelijker werd het niet.

Ik geloof te hebben begrepen dat de V3+ serie hier, in combinatie met custom config door user support, meer kon doen, vanaf 1 thermostaat of dat je in ieder geval een 2e thermostaat (goedkoper dan de receiverset) kon laten instellen. Kon allemaal niet voor X, bij navraag bij Support.

Het werkt, en je gebruikt normale instellingen voor Tado X, maar het systeem is er niet goedkoper op geworden...

Edit: alternatief dat sommigen uitvoeren (zie tado cummunity forum): als je _geen_ zoneklep gebruikt (of open laat) en een radiatorknop opneemt in de aanvoerleiding van de vloerverwarming, dan heb je op zich een mogelijkheid om die 'zone' (vvw) apart te regelen alsof het een radiator is. Echter, de doorstroomcapaciteit van een t-stuk met ventiel+knop is wellicht beperkter dan nodig voor een vloer. Hoe meer vloer, hoe onlogischer die oplossing wordt. Plus, je moet je leidingwerk aanpassen. Goedkoper, niet handiger/beter.

[ Voor 14% gewijzigd door swiv98 op 04-12-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-08 12:25
Ik heb sinds een aantal maanden vloerverwarming aangesloten op Tado V3 thermostaat. De V3 thermostaat is volgens de instructies van Tado rechtstreeks aangesloten op de (gesloten) zoneklep. De overige radiatoren met Tado thermostaatknop en warm water, worden aangestuurd via de aangeschafte extensiekit.

In zekere zin werkt alles prima. Echter iedere keer wanneer de V3 thermostaat om warmte vraagt en daarmee de zoneklep open gaat, hoor ik een harde klik uit de V3 thermostaat. Volgens de Tado helpdesk (via chat) heb ik alles correct aangesloten (thermostaat vanaf zoneklep op Com en NO aangesloten). Tado geeft geen reactie of de harde klik (hoogstwaarschijnlijk het relais) er wel/niet hoort te zijn. Ik heb de sterke indruk dat de klik " niet gezond" is voor thermostaat en dat deze er daardoor op korte termijn mee ophoudt.

Als proef heb ik de thermostaat aangeloten op de plus en min aansluiting in de thermostaat, maar dan gaat de zoneklep niet open en wordt de vloerverwarming niet warm.

Lang verhaal kort: heeft iemand eenzelfde ervaring met de harde klik door het relais? Kan dit kwaad? Of kan ik e.a. anders aansluiten waardoor de zoneklep blijft werken zonder een harde klik uit de thermostaat?