ombouw bestaande gas installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansmits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-02 14:19
Ik zou graag een technische discussie starten mbt het zelf aanpassen van mijn bestaande gas-combi installatie naar een meer hybride variant.

En nee ik ben totaal niet op zoek naar de standaard reactie "gooi alles eruit en begin op nieuw". Dit is oa van wege de benodigde investeringen momenteel niet mogelijk.

Wij hebben een goed functioneren Nefit HR ecom installatie met Nefit 120l boiler. Apparatuur is weliswaar ouder, maar werkt nog steeds prima en is elk jaar officieel nagekeken. Op de beneden verdieping is de vloerverwarming de hoofd verwarming van een vrij grote leefomgeving (Open keuken, tussenruimte en zitkamer).

Er zijn veel zaken welke ik niet begrijp of geen goed inzicht heb mbt onze installatie. Niettemin kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat ik in samenhang met onze zonnepanelen obv enkele onorthodoxe aanpassingen, een (tijdelijke) minder gas verbruikende installatie kan maken.

Ik begrijp dat het vervangen van alles enorm de voorkeur heeft, maar, nogmaals ik zoek naar een meer technische discussie mbt de mogelijkheden en haalbaarheden.

Destijds is de boiler erbij gekozen ivm het ligbad welke destijds veel gebruikt werd voor de kinderen en onszelf.
Wat ik begrijp is dat deze boiler gevoed wordt door het warmwater vanuit de CV. De boiler zou dus continue een voorraad van 120l warmwater hebben. Mijn eerste vraag is: Deze boiler zal een warmte verlies kennen. Wordt de watertemperatuur in de boiler continue gemeten en als deze onder een bepaalde waarde komt, automatisch middels recirculatie van het water in de boiler weer op een hoge temperatuur gebracht? Of wordt de temperatuur pas gemeten als wij bv warmwater aftappen in de keuken of badkamer en dan automatisch weer verwarmt voor gebruik?

Tweede vraag...onder op de boiler zit een rode schakelaar, maar mij is nooit duidelijk geworden waar deze schakelaar voor is?
Wat gebeurt er als ik deze op nul zet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:51
Standaard heeft de boiler voorrang op de ruimteverwarming. Dit betekent dat indien de watertemperatuur onder de ingestelde waarde zakt, de ketel dadelijk de driewegklep schakelt, en de boiler gaat opwarmen. De radiatoren worden op dat moment niet meer verwarmd.
Wat bedoel je met een hybride systeem ? Warmtepomp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32
Kort antwoord: Ja die wordt permanent op temperatuur gehouden, anders duurt het wel héél lang voordat je warm water zou hebben. Er zit een kleine hysterese op maar veel zal dat niet zijn.
Vergelijk het met een waterkoker die je aanzet, maar dan 120 keer zo groot met "maar" 10 keer zoveel vermogen als een enkele waterkoker. Dan kun je ongeveer inschatten hoe lang het zou duren om 120 liter van koud te moeten opwarmen.

Wat meer achtergrond waar je misschien wat mee kunt in het maken van de keuze houden en wat slims bouwen of vervangen voor een nieuwe, zuinigere ketel:
Wij hadden voorheen ook een Ecomline met een indirect gestookte boiler zoals jij beschrijft.
Onze boiler was wat kleiner (60L als ik het goed onthouden heb), maar het principe is hetzelfde.
De ketel houdt de boiler permanent op de ingestelde temperatuur, minus een kleine hysterese. Dat kost je een x aantal kuub gas extra per jaar, afhankelijk van hoe goed je boiler geïsoleerd is en in welke mate hij vanbinnen verkalkt is.
Dat laatste was bij ons aan de hand, wat betekende dat we het bad niet in één keer meer konden vullen met warm water, maar tussentijds een vijftal minuten moesten wachten omdat het warme water ijskoud werd.
De warmte-overdracht tussen ketel en boiler was dusdanig verslechterd dat het water verwarmen langer duurde dan het tappen ervan.
Onze installateur zei dat het zomaar 80 tot 100 kuub gas extra per jaar kan kosten voor onze "kleine" 60L boiler in goede staat ten opzichte van een systeem zonder boiler.

Omdat er ook wat serieuzer onderhoud aan de ketel nodig was, hebben we toen toch besloten om het hele spul te vervangen door een moderne combiketel zonder boilervat. Het duurt nu iets langer voordat het warme water begint te stromen, maar als het warm is dan blijft het ook warm stromen zolang je wil.
Het totale gasverbruik ligt echt vele tientallen procenten lager dan voorheen.
Wij hebben nu een CW5 ketel gekozen, maar CW4 is ook voldoende als je alleen een bad wil vullen en niet ook tegelijk wil douchen bijvoorbeeld.

Deels doordat we nu niet meer het "sluipverbruik" hebben van die indirect gestookte ketel die 24/7 op temperatuur blijft, deels doordat de ketel het huis een stuk slimmer verwarmt.
WiFi thermostaat die je kunt bedienen ook als je niet van huis bent heeft voor ons voordelen, maar de besparing zit er bij ons vooral in doordat hij op een veel lager pitje kan branden en ook kan worden ingesteld dat hij het huis heel langzaam maar daardoor zuiniger verwarmt.
Voorwaarde hiervoor is wel dat je huis enigszins geïsoleerd is en daardoor met een relatief lage aanvoertemperatuur comfortabel warm wordt. Bij ons staat de cv-watertemperatuur op 57°C (nagenoeg gelijk aan 60°C bij onze oude Nefit, die stond ook al laag om zuiniger te stoken).
Het duurt nu langer om ons huis te verwamen, daar staat tegenover dat ik de nachttemperatuur wat heb verhoogd (van 16.5 naar 18°C) zodat de ketel niet meer "hoog" hoeft te branden en daarmee leveren we niets in op comfort terwijl we over het geheel gezien veel minder gas verbruiken.

Er zijn volgens mij inderdaad semi-universele systemen die je in kunt koppelen op je CV-water (die je "tussen de leiding zet"), waardoor je het water elektrisch of met zonnecollectoren kunt voorverwamen. Die zijn vrijwel allemaal gericht op het verwarmen van je huis en niet zozeer op verwarmen van tapwater.
Ik heb er ook aan gedacht, maar me er uiteindelijk niet verder in verdiept, want:
Interessant zolang je kunt salderen, daarna waarschijnlijk een stuk minder interessant.
Want je hebt vooral veel solar-opbrengst als de zon schijnt, en dan heb je de CV vrijwel niet nodig.
En wanneer je de CV aan hebt (nu bijvoorbeeld), heb je een stuk minder opbrengst van je panelen.
In mijn geval heb ik op relatief zonnige najaarsdagen als vandaag niet eens genoeg PV opbrengst om ons "gewone" verbruik ("ouderwets huishouden" met gasgestookte ketel en geen elektrische auto) van de dag af te dekken. En dat terwijl we op een mooie zomerdag wel 3 keer ons dagverbruik opwekken.
Alleen met een warmtepomp-systeem zou je er voordeel van kunnen hebben omdat je daarmee per energie-eenheid ook zonder zonnepanelen goedkoper verwarmt dan met gas, en ook alleen als je ketel daarmee overweg kan. De meeste nieuwe ketels kunnen dat wel, van de oudere weet ik het niet.

Heel verhaal met slechts deels antwoord op je vragen, maar hoop dat je er toch wat aan hebt! :)

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Je zou eventueel een warmtepompboiler kunnen overwegen.
Dan kan die ouwe boiler weg en hoeft de CV alleen nog voor ruimteverwarming te zorgen.
Door de wpb zo in te stellen dat deze bv alleen van 11 tot 14 mag lopen zal deze het grootste deel van het jaar op je zonnepanelen lopen. Er zit ook nog wat subsidie op.

Anderzijds het kost wel geld, en zo duur is het nu ook weer niet om je huidige CV door een combiketel te vervangen.
De boiler die je nu hebt zou ik wel vanaf willen; die zal best voor extra verbruik zorgen.