Gemetseld ventilatiekanaal weghalen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Wij hebben een hoekwoning uit 1969 die we grondig aan het verbouwen zijn.
Op dit moment zijn we met de voorzolder bezig.
Er loopt een gemetseld kanaal wat op de vloer van de eerste verdieping begint en daar met 3 ronde gaten in de keuken eronder uitmondt.
Heeft vroeger een geiser gehangen dus 1x rookgaskanaal, 1x kanaal voor de afzuigkap en 1x kanaal voor het toilet wat naast de keuken zit.
Die 3 toepassingen zijn niet meer nodig omdat de afzuigkap naar buiten gaat, de geiser er niet meer hangt en de wc een eigen ventilatieoplossing heeft.

He liefst zouden we het kanaal verwijderen omdat het nogal aardig wat ruimte in beslag neemt en geen functie meer heeft.

Dit is de situatie op de voorzolder, het rood gemarkeerde gedeelte zouden we graag weg willen hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL3j3cxRvbPRPJoOfObsiIsoug0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwFMgmLyjIWx7yRso8Dxhu4R.jpg?f=fotoalbum_large

Echter is het niet helemaal duidelijk of de daadwerkelijke schoorsteen op het dak hierop afdraagt.
Dit is de schoorsteen op het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h84mtw03RmmpvIBJgUMRm7tb3jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZrG1CfdAvWabBJsyDGueOCz.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is niet gedeeld, de linker aansluitingen komen op het kanaal uit en de rechter aansluitingen in het plafond van de zolder, hier zit momenteel nog de rookgaasdoorvoer van de voormalige cv ketel in.

De schoorsteen staat op een betonnen plaat van circa 10cm dik zoals hier te zien is in het blauw gemarkeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8cCz0BI_0THedeeFyjap1r_ma0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaKWNDWPxolGdSx4H3acLAxh.jpg?f=fotoalbum_large

Echter is dat nogal een overspanning ik kan mijn niet voorstellen dat deze betonnen plaat de hele schoorsteen ondersteund.
Die plaat zal wel meegemetseld zijn de muur naar de buren maar loopt daar naar mijn weten niet door.
Als ik een beetje stuc wegkrab dan lijkt het wel alsof het kanaal onder de betonnen plaat stopt maar er niet helemaal tegenaan zit.
Er zit wat ruimte tussen zoals op deze foto is te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-4Tfg-Mb2HsYuiFAC-jNUs52Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dJgWObZ5cuVBMMtIKZHo6FJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dat wellicht betekenen dat de betonnen plaat alleen de binnenmuur draagt?
Uiteraard zal de schoorsteen zelf ook wel vertand zijn in de woningscheidende muur maar het lijkt mij al met al een heel gewicht.

Wat mij betreft zou schoorsteen ansich met de betonnen plaat mogen blijven zitten, daaronder maak ik een verlaagd plafond dus dat is geen probleem.

Als het kanaal weg zou kunnen zou dat mooi zijn.

Uiteraard ga ik als ik het daadwerkelijk ga doen wel een constructeur inschakelen maar als iemand kan inschatten hoe haalbaar dit is zou dat erg helpen in mijn beslissing.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00

orf

Is het niet sowieso een goed idee om de schoorsteen op het dak af te breken. Schoorstenen zijn behoorlijk problematisch voor de isolatiewaarde. Het is een enorme koudebrug en gevoelig voor lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 22:32
Ik zou ook overwegen om ook de schoorsteen van het dak te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
orf schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:55:
Is het niet sowieso een goed idee om de schoorsteen op het dak af te breken. Schoorstenen zijn behoorlijk problematisch voor de isolatiewaarde. Het is een enorme koudebrug en gevoelig voor lekkage.
Dat is uiteindelijk wel het beste echter is dat voor mij geen doe het zelf klus en de bedragen die ik voorbij zie koken passen momenteel niet in het budget helaas.
Wellicht op een later moment.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
-Junkiexp- schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:59:
[...]

Dat is uiteindelijk wel het beste echter is dat voor mij geen doe het zelf klus en de bedragen die ik voorbij zie koken passen momenteel niet in het budget helaas.
Wellicht op een later moment.
Mijn vader heeft pas een schoorsteen laten weghalen voor 1200 euro.

Maar die betonnen plaat blijft niet uit zichzelf hangen alleen op de binnenmuur. Heb je bouwtekeningen, vraag die andere op bij de gemeente. Dan kan een constructeur je zinvolle informatie geven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
No Hands schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:37:
[...]

Mijn vader heeft pas een schoorsteen laten weghalen voor 1200 euro.

Maar die betonnen plaat blijft niet uit zichzelf hangen alleen op de binnenmuur. Heb je bouwtekeningen, vraag die andere op bij de gemeente. Dan kan een constructeur je zinvolle informatie geven.
Dat valt alles mee. Maar ik las ook bedragen van 2500-3000 euro.
Vrij grof want ik denk dat het een dag werk is met 2 man.
Bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente eerder vandaag, ze proberen binnen 3 weken te reageren 😵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
toevallig net onze schoorsteen laten weghalen.
was een halve dag werk voor 1 persoon incl dak weer dicht maken met een hoogwerker.
Kosten weet ik nog niet maar wel < 1500 euro.
Wel staat de schoorsteen op de zolder nog en ga ik dat zelf verder slopen. (prijs is ook zonder puin afvoeren etc.)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomstam
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:19
Wij hebben een woning uit 1963 met ook zo'n zelfde gemetselde koof en schoorsteen (Bij ons is de koof wel recht omlaag)

De schoorsteen (dus alles vanaf die betonnen plaat en omhoog) leunt op de koof. Als je enkel de koof weggehaald, zal de schoorsteen naar beneden komen, omdat die dan geen ondersteuning meer heeft.

Daarnaast bleek bij ons bij het verwijderen van de schoorsteen van het dak af, dat de nokbalk eindigd op de rand van de schoorsteen. Als wij het stuk schoorsteen binnen en de koof weg willen halen, moet er dus een hele nieuwe nokbalk in over de hele lengte (want verlengen is niet sterk genoeg)

Wij hebben de schoorsteen op het dak laten verwijderen. Kosten €2400 incl btw en afvoeren puin. Dagje werk voor 2 man met een liftje. Hoop geld, maar ik ga zelf het dak niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ben onderetussen weer wat verder, gisteren de bouwtekeningen dus opgevraagd bij de gemeente wat 3 weken kon duren en vanochten rond 11 uur kreeg ik netjes een Wetransfer met alle beschikbare bouwtekeningen en vergunningen.

Wat ik hierop kan zien is dat de woningscheidende muur een steens muur is van kalkzandsteen 24 cm dik waar de betonplaat in is verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Aok3vQhfm4Js1dK-uyPujBc7j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H1BJXWQYfMzjUUGuPIiijIUH.png?f=user_large

Wat verder interessant is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grqTFTw7W7kbHViQPU_4J6acOcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLK9mIYJinUpDFuVuWH5yey6.png?f=fotoalbum_large

Dus de schouw naar boven is niet gemetseld en verankerd in de woningscheidende wand zoals ik dacht, maar er tegenaan gezet.
In de keuken heb ik een nog een ventiel zitten en als ik daar naar boven kijk zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eBF1sn_DVTXYWCxCjujvm2ZP-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/865AEzalCmixEFi9wmCQGcCv.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht niet heel goed te zien, maar het zijn perfect ronde gaten die om de zoveel cm verspringen.

Als ik een beetje google kom ik hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoG1zNXENK-71qXv1M8iR0DFGY4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j4DcW7vegkBjl27JdtJAd11z.png?f=user_large

Dat is een kwestie van stapelen en niet goed recht boven elkaar zetten.
Of blokken van slechte kwaliteit waar de gaten niet allemaal exact hetzelfde gepositioneerd waren.

Ik heb even wat stuc weggeschraapt in de hoek van de schouw en de woningscheidende wand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y7v1L8jL3hy9JZt4PZSWAfVKvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kh3OF0NCOtn1AMMhmoOpWEJY.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts zie je de kalkzandsteen muur en deze loopt gewoon door achter de schouw.
De blokken lijken in tegenstelling tot wat in het bestek beschreven meer op drijfsteen dan op kalkzandsteen gezien het poreuze uiterlijk.

Dus naar mijn idee is de schouw er gewoon tegenaan 'geplakt' en zeker als het drijfsteen is dan is dragend uitgesloten.
Dat verklaart ook dat de schouw niet strak tegen de onderkant van de betonnen plaat zit maar er ruimte tussen zit.

Inmiddels een offerte binnen voor het verwijderen van de schoorsteen, aanhelen van het dak en het afslijpen van de betonnen plaat voor circa 1100 euro inc. BTW als ik zelf het puin afvoer.
Dus daar gaan we wel opdracht voor geven, uiteindelijk gebruiken we de schoorsteen niet, kans op lekkage wordt steeds groter en weer een koudebrug weg is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:08
Kijk dat is positief, moet redelijk makkelijk te slopen zijn, heb je simpel weer een paar kuubjes extra in je huis. :)
Pagina: 1