Antieke kachel - verkopen of restaureren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drunktaco
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-06 11:24
Beste Tweakers,

Tijdens het verbouwen besloten om een schoorsteen weg te halen en daar hoort onderstaande kachel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exeix7fGpOTucOYbdhYz35SGDZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RM4XlANGgiCiwJkPndQJhdp1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tz23DLKxTXOBQ61JjQBnlQg-rA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2tFMrsDvgIIFjhjqxrJX8ILl.png?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik nogal een leek op dit gebied, maar is dit iets om mogelijk te restaureren als hobbyprojectje?

Of is dit iets voor marktplaats? Vind het erg moeilijk om hier de waarde van in te schatten. Zie dat nieuwprijzen voor zulk kachels erg hoog liggen, en heb dus geen idee wat de waarde van een oude versleten kachel is.

Alle info / ideeën zijn welkom, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 13:00

cobo

I’m not make it, I create it

Ik denk dat dit wel iets is voor op marktplaats. Er zullen altijd wel liefhebbers voor zijn. Maar het kan wel even duren voordat iemand het van je koopt. Ik denk dat je met een vraagprijs van ongeveer 150 euro wel goed zit. Eventueel wel bieden aan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
cobo schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:13:
Ik denk dat dit wel iets is voor op marktplaats. Er zullen altijd wel liefhebbers voor zijn. Maar het kan wel even duren voordat iemand het van je koopt. Ik denk dat je met een vraagprijs van ongeveer 150 euro wel goed zit. Eventueel wel bieden aan zetten.
Vergeet niet te vermelden dat de koper zelf de kachel moet komen ophalen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

franssie

Save the albatross

Denk dat er wel vraag naar is, ideaal voor in een mancave/girlcave

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maak vooral ook foto's van de binnenkant...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-07 21:59
Dat pijpje is wel bijzonder asbest verdacht, maar dat wist je natuurlijk al!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Lijkt heel sterk op een Dovre 300 CB (link)
Nu in de aanbieding voor 1655 euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Kachels op marktplaats gaan als warme broodjes. Kans dat hij er meer dan 4 dagen opstaat is klein. Er is zeker sinds het Rusland gebeuren (gasprijs) een gigantische markt voor dit soort spul. Maar ook zoeken veel mensen dit soort kachels voor in de veranda. Wij hadden ook een spek stenen kachel die ruim boven de vraagprijs wegging en ruim 10 man op zaten te bieden.

Als je hem verder niet gebruikt dan zou ik hem niet opknappen, is enorm veel werk en ding is loodzwaar dus verhuizen is een klus opzich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Jan-man schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:42:
Kachels op marktplaats gaan als warme broodjes. Kans dat hij er meer dan 4 dagen opstaat is klein. Er is zeker sinds het Rusland gebeuren (gasprijs) een gigantische markt voor dit soort spul. Maar ook zoeken veel mensen dit soort kachels voor in de veranda. Wij hadden ook een spek stenen kachel die ruim boven de vraagprijs wegging en ruim 10 man op zaten te bieden.

Als je hem verder niet gebruikt dan zou ik hem niet opknappen, is enorm veel werk en ding is loodzwaar dus verhuizen is een klus opzich.
Opknappen is inderdaad veel werk, maar even "poetsen"...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLE_WZGXF26Cov7_9mO_fK7HDAU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ONesqNM97dDrTv80YK4Csme.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 07:30
Yaksa schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:29:
Lijkt heel sterk op een Dovre 300 CB (link)
Nu in de aanbieding voor 1655 euro.
deze lijkt er meer op https://www.kachelsenhaar...de-houtkachels/dovre-600/ staat alleen geen prijs bij.

Zie op mp een staan waar ze 410 voor geboden hebben dus wel wat waard om op te knappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toerq op 18-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Prisma16 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]
Je bedoelt 'maskeren' als ik naar de fotos van die kachel kijk zit er al even roest op. Als er iets niet samengaat is het roest en gietijzer, dat moet je goed schoonmaken en daarna behandelen. Dat ga je met poetsen alleen maskeren en op de langer tijd erger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sommige oude spullen zijn in originele staat juist gewilder dan (snel) opgeknapt, want dan heeft de koper het gevoel dat hij iets speciaals heeft. Misschien valt deze kachel daar ook onder?

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 18-11-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-07 18:13
Zet maar op Marktplaats, maar dan wél <bieden> en <ophalen>

Ik heb er ook nog één staan, een ronde.. moet ik ook maar eens Marktplaats zetten.

(In die van jou kan heel wat in.. jaren geleden was de allesbrander de mode.. wat dáár niet in werd verbrand :o )

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Jan-man schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:42:[...]Je bedoelt 'maskeren' als ik naar de fotos van die kachel kijk zit er al even roest op. Als er iets niet samengaat is het roest en gietijzer, dat moet je goed schoonmaken en daarna behandelen. Dat ga je met poetsen alleen maskeren en op de langer tijd erger maken.
Dat hangt helemaal van de omgeving af. Overigens duurt het jaren en jaren alvorens gietijzer helemaal door zal roesten en dan moet je 'm nog buiten in een vochtige omgeving zetten.
Voor nu: goed afborstelen met een roterende staalborstel op een haakse slijper, goed ontstoffen en dan Zebraline (kachelzwart) er op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drunktaco
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-06 11:24
Bedankt voor alle antwoorden!
flo-rist schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:25:
Dat pijpje is wel bijzonder asbest verdacht, maar dat wist je natuurlijk al!
Die is inderdaad netjes in plastic naar het gemeentewerf gebracht.
Prisma16 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]
Ik zal eens een tube bestellen en op een klein plekje kijken hoe makkelijk het weer "mooi" wordt.
Als het dan tegenvalt kan die altijd nog op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

Ik heb ~15 jaar geleden ooit een kachel (iets minder klassiek dan die van de TS) op MP gezet voor ik geloof 100 euro. Het ging me er meer om dat iemand hem weg zou halen dan om de opbrengst. Ik had binnen het uur een reactie en die kwam dezelfde dag nog. Het leek me wel een handelaar-type, maar goed, hij betaalde de vraagprijs en haalde hem op, precies wat ik wilde.

Maar ik denk dat ik misschien iets te laag zat met mijn vraagprijs.
Pagina: 1