Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Een ieder die in astronomie geïnteresseerd is weet wel zo ongeveer wat de waarnemingshorizon is van een zwart gat. Dit is het keerpunt van fotonen en andere vormen van straling dat niet in staat is om aan de zwaartekracht van het zwart gat te ontsnappen. In principe alles binnen deze waarnemingshorizon zal naar de singulariteit getrokken worden en volledig worden vernietigd, tot op de bouwblokken van protonen, neutronen en elektronen aan toe.

Niets gaat sneller dan het licht, dus daarmee is de kous af zou je zeggen.
Maar wat nu als men theoretisch in staat zou zijn een zgn. 'warp' drive te activeren, ook wel bekend als een "Alcubierre drive", uitgevonden door een Mexicaanse theoretische fysicus die in 1994 het één en het ander heeft uitgewerkt dat theoretisch zou werken binnen de fysieke wetten.

Even daargelaten over de energie benodigdheden, volgens de meeste geleerden is deze 'warp' drive een theoretische mogelijkheid, dus vandaar dat zo deze vraag in mijn gedachten kwam:

Stel, je neemt één van de grootste Zwarte gaten die er zijn. Die hebben een waarnemingshorizon die groter kan zijn dan ons zonnestelsel. Je kunt er in vliegen en eigenlijk nog weinig merken. Wat je wel merkt is dat je koers constant wordt verlegd naar het centrum van het zwarte gat. Plankgas dus; maar, nee, je blijft spiraaltjes draaien richting het centrum van het zwarte gat.

Maar stel nu, dat de Alcubierre drive daadwerkelijk zou werken en je zou deze binnen een waarnemingshorizon activeren, zou je dan kunnen ontsnappen? De gedachte hierachter is eigenlijk dat je de ruimte buiten de waarnemingshorizon naar 'achteren' trekt, het zwarte gat in, en een deel van de ruimte binnen de waarnemingshorizon naar buiten, met jezelf erbij.

Zou dit kunnen? :)

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat heb je zelf al geprobeerd om uit een zwart gat te ontsnappen?

Op de Physics Stackexchange kan je er een klein draadje over vinden: https://physics.stackexch...ly-escape-from-a-black-ho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:30:

Maar wat nu als men theoretisch in staat zou zijn een zgn. 'warp' drive te activeren, ook wel bekend als een "Alcubierre drive", uitgevonden door een Mexicaanse theoretische fysicus die in 1994 het één en het ander heeft uitgewerkt dat theoretisch zou werken binnen de fysieke wetten.
Binnen bekende wetten wil nog niet zeggen dat het zelfs theoretisch haalbaar is vanuit het model. Zoek eens naar het onderwerp van negative mass binnen context van Alcubierre.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:10
Niet weerhouden van enige kennis van theoretische fysica aan mijn kant, is het niet een rare aanname dat je binnen de waarnemingshorizon niets zou merken van het zwarte gat?
Het was mijn begrip dat de zwaartekracht daar al zo sterk zou zijn dat de vernietiging die je eerder noemt al direct zal zijn. Dus zeg maar als je voertuig met warp drive halverwege over die lijn is, dat de voorste helft al gedeïntegreerd zal zijn, nog voordat de andere helft over de horizon is.

Hmm. Lezende op de stackexchange link van eamelink is dat juist precies een aanname die hoort bij het idee van een Alcubierre drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:45
Zelfs een zwart gat kan verzadigd worden en zal dan (iets van) de opgebouwde energie uitstoten. Dus er kán energie uit ontsnappen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:12
SPee schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:54:
Zelfs een zwart gat kan verzadigd worden en zal dan (iets van) de opgebouwde energie uitstoten. Dus er kán energie uit ontsnappen.
Verzadigd klinkt alsof een zwart gat een maximum heeft qua grootte. Zover ik weet is dit niet het geval. Er kan heel langzaam energie verloren gaan door een ander proces. Wat heel heel langzaam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
SPee schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:54:
Dat wordt veroorzaakt door een toevoer van teveel massa (gas) dat tegelijkertijd het zwarte gat in wil vallen maar doordat het teveel materie is wordt dit materie vaak via de magnetische polen van het zwarte gat de ruimte ingeblazen.

Jouw maag kan prima 1,5 liter cola bevatten, maar probeer eens die 1,5 liter in 1 zeug door je strot te krijgen :) ;)
Flamesz schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
Niet weerhouden van enige kennis van theoretische fysica aan mijn kant, is het niet een rare aanname dat je binnen de waarnemingshorizon niets zou merken van het zwarte gat?
Nee, en daarom noemde ik ook "erg grote zwarte gaten". Het klopt dat de zwaartekracht enorm is binnen de waarnemingshorizon, maar het 'verschil' in zwaartekracht van een object dat bv. 10 meter lang is, is aan de voorkant tov de achterkant niet zo groot als bij een erg klein zwart gaat. Met andere woorden, binnen de waarnemingshorizon is 'spaghettification' dus niet zo zwaar in een erg groot zwart gat met een enorme waarnemingshorizon. Dus ja, je kunt er wel overleven.

[ Voor 38% gewijzigd door Snowwie op 19-11-2024 20:54 ]

Mijn YouTube Channel

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 16:39
Flamesz schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
Leuke hersenkraker: de radius van het observeerbare universum en de Schwarzschild radius van het observeerbare universum zijn ongeveer gelijk. Wie weet zitten we in zo'n MIB-knikker right now :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 16:41
Snowwie schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:30:
...
Maar stel nu, dat de Alcubierre drive daadwerkelijk zou werken en je zou deze binnen een waarnemingshorizon activeren, zou je dan kunnen ontsnappen? De gedachte hierachter is eigenlijk dat je de ruimte buiten de waarnemingshorizon naar 'achteren' trekt, het zwarte gat in, en een deel van de ruimte binnen de waarnemingshorizon naar buiten, met jezelf erbij.

Zou dit kunnen? :)
Ik denk grotendeels "nee" en een beetje "ja".
De Alcubierre drive en een zwart gat werken volgens dezelfde principes: namelijk het vervormen van de tijd-ruimte dimensie.
Dan wordt het naar mijn idee een kwestie van "wie is sterker", "wie heeft meer energie".
Dan gaat je zwarte gat altijd winnen :)

Maar, misschien aan de randen van de horizon, waar de invloeden van het zwarte gat het kleinst zijn...
Daar heb je wellicht kans dat de Alcubierre drive netaan de overhand kan krijgen.
Dus wellicht wordt je horizon dan effectief een heel klein stukje kleiner?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1