Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds een jaar of 1,5 een KPN glasvezel abonnement. Op het glasvezelkastje (waar de glasvezelkabel in gaat) loopt er een UTP-kabel direct naar de Ubiquiti Dream Router.

Het VLAN ID staat ingesteld op 6 voor internet.
Ik heb ook TV van KPN. Hier heb ik een apart VLAN voor aangemaakt met ID 4. Dat heb ik werkend gekregen door deze stappen uit te voeren: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Anyway, alles werkt als een trein alleen valt internet er zo nu en dan uit. Vannacht was het ook weer raak en afgelopen vrijdag ook. Soms gaat het ook een maand of wat goed dus er is niet echt een pijl op te trekken. Het enige dat ik dan kan doen is de stekker van de Ubiquiti Dream Router eruit trekken en erop nieuw in doen. Daarna werkt alles weer voor een X tijd.

Ik krijg een melding van mijn NAS als het internet eruit klapt dus zo kan ik het enigzins in de gaten houden maar ik heb liever dat ik dit definitief kan oplossen.

Heeft iemand van jullie hier te maken mee gehad en dit opgelost? In de system log van de Dream Router kan alleen hetgeen in onderstaand screenshot vinden, maar geen gedetailleerde info. De logging levels staan op auto. Uiteraard is alles qua firmware netjes up-to-date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQTxQF46IwT0_JtMcCX49pCNmso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AE8XDjQSznyibs0iRIl2kRuo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het aan de Ubiquiti kant zit want volgens mij zijn alle lampjes wel gewoon groen van het glasvezelkastje als dit gebeurd.

Mocht iemand suggesties hebben waar dit aan kan liggen, dan houd ik mij aanbevolen.

[ Voor 13% gewijzigd door DedSec85 op 18-11-2024 16:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Heb je dit ook als je de Experia box weer aansluit?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
FredvZ schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:33:
Heb je dit ook als je de Experia box weer aansluit?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Die Experia box destijds alleen gebruikt om te testen of alles werkte en daarna weer snel in de doos gedaan. Kan ik eens proberen inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Heb je een Genexis ONT hangen? KPN heeft inmiddels het meeste vervangen door Nokia, die van Genexis hebben dit probleem.
Je ethernet valt soms kort even weg, voor je router is dat een trigger om de hele PPPoE tunnel plat te gooien en opnieuw op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie123
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 14:43
HI, Ik heb hetzelfde probleem met mijn USW Pro Max 16 PoE achter de KPN Box 14 op 4Gb glasvezel.
Ik heb een Genexis ONT maar zo ik begrijp zijn de nieuwere net zo goed als de Nokia.

Toch heb ik hetzelfde probleem

• DedSec85
@_JGC_ Ja het is volgens mij een Genexis ONT. Sowieso geen Nokia.

@henkie123 Moet je dan je KPX Box opnieuw starten? Of blijft die wel gewoon werken?

Ergens kan ik wel een Nokia ONT vragen bij KPN, ware het niet dan 1 december mijn contract vrij komt en ik rond black friday wellicht ga kijken of ik ga overstappen als ze geen scherpe deal hebben bij verlenging. Misschien wacht ik dus nog even tot na black friday voordat ik nieuwe apparatuur ga aanvragen.

• _JGC_
Je kunt er als workaround een switch tussen zetten. Nee, niet ideaal, maar daarmee verberg je het neergaan van de fysieke interface voor je router.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Het ligt niet aan de ONT maar aan die Ubiquiti Dream Router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• _JGC_
Ben(V) schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:59:
Het ligt niet aan de ONT maar aan die Ubiquiti Dream Router.
Nee, de Genexis ONT is instabiel en gooit periodiek de interface plat. De Ubiquiti Dream Router reageert daarop met een complete disconnect en reconnect.

Ik heb het met PfSense ook, die doet precies hetzelfde. Je hebt een fysieke interface die plat gaat, daarop zit een VLAN interface en daarover loopt PPPoE. Ding breekt het hele zwikkie af en herconfigureert de boel als je de kabel eruit trekt en er weer in steekt.
Pagina: 1