Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
Ik keek vanmiddag op onze atag e325c ketel hoe het vermogen staat ingesteld. Deze staat op 0%. Ik zag in de handleiding van atag dat voor "laaglast" staat.
Is dit prima of niet. De ketel functioneerd goed overigens. Hij warmt i de morgen snel op en overdag houdt ie de temperatuur rusting lopend op temperatuur.
Ik dacht dat de ketel op max vermogen stond maar dus niet.
Maar 0 had ik niet verwacht. Is de ketel hier in deze Stand gevallen of bewust zo gezet ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

Is dat niet het actuele vermogen?
Het vermogen instellen zit meer in de range 50-100%

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-11-2024 15:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:49
Ik kan mij ergens herinneren dat bij de Atag serie 'Laaglast' een vertaal foutje is en dat dit 'Standby' moet betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Nelesss schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:36:
Ik kan mij ergens herinneren dat bij de Atag serie 'Laaglast' een vertaal foutje is en dat dit 'Standby' moet betekenen.
Nou, ja. "laaglast" is wel een term in cv-techniek.. Ik zag net een video van "ketel klets" en die verlaagde het vermogen van een nefit proline ketel tot de laagste stand en dat was 23 % van max-vermogen.. En hij noemde dit de "laaglast". Dus Atag omschrijft het max vermogen in de handleiding als vermogen in %, schrijft dan 0 - Max (0 = laaglast)
Die 0 zal dan dus geen % zijn. Maar een stand.. Ik kan er niks anders van maken. Onze ketel heeft dus altijd al op minimaal vermogen gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd gelezen heb. Het maximaal vermogen begrenzen kan een prima oplossing zijn om er voor te zorgen dat de ketel niet te snel op de gewenste aanvoertemperatuur terecht komt en gaat pendelen. In mijn geval beschik ik over een Nefit ketel waarbij de laaglast(het minimale vermogen) al dusdanig hoog is dat pendelen bijna niet te voorkomen is. Kortom ik heb het maximale vermogen ook volledig terug gebracht naar de laagst mogelijke instelling.

Vaak wordt een ketel uitgezocht op basis van de hoeveelheid tapwater deze kan produceren. Dit resulteert er vaak in dat de hoeveelheid vermogen wat er beschikbaar is voor het verwarmen veelte hoog is. Het minimale vermogen van jou ketel is 6,1KW(of beter gezegd 0/laaglast) en dat is al vrij fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Nelesss schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:58:
Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd gelezen heb. Het maximaal vermogen begrenzen kan een prima oplossing zijn om er voor te zorgen dat de ketel niet te snel op de gewenste aanvoertemperatuur terecht komt en gaat pendelen. In mijn geval beschik ik over een Nefit ketel waarbij de laaglast(het minimale vermogen) al dusdanig hoog is dat pendelen bijna niet te voorkomen is. Kortom ik heb het maximale vermogen ook volledig terug gebracht naar de laagst mogelijke instelling.

Vaak wordt een ketel uitgezocht op basis van de hoeveelheid tapwater deze kan produceren. Dit resulteert er vaak in dat de hoeveelheid vermogen wat er beschikbaar is voor het verwarmen veelte hoog is. Het minimale vermogen van jou ketel is 6,1KW(of beter gezegd 0/laaglast) en dat is al vrij fors.
Ja, dat klopt, 6.1 Kw. Toch vraag ik me af. Ik lees dan dat laagste vermogen.. Niet geld voor de opwarming in de start in de vroege ochtend na de temperatuurverlaging gedurende de nacht (23 uur - 8 uur). Want ik zie op homewizard-app een hele grote hoge piek in het gasverbruik. Dan geeft homewizard 0.26 m3 aan per 5 minuten denk ik wat daar weergegeven wordt. En gedurende dag start de ketel 7 x per uur op met gasverbruik van max 0,036 m3. Dat is een factor 7 verschil.. Dus wat is dan die laaglast max.. Die geldt dan voor de opstart bij onze ketel niet.. Dan start ie toch op max vermogen denk ik. Omdat de thermostaat een temp verschil van meerdere graden ziet tussen gewenst en actueel kamertemperatuur.
En zoals je zegt een ketel wordt zo TE groot gekozen voor tapwater. Nou gedurende de dag als de kraan zo goed als vol op ma voor heet water van 64 graden gaat.. Gaat het gasverbruik volgens homewizard ook maar een laag deel van de max in de vroege ochtend..
Dus de ketel start wel heel hoog op in de vroege ochtend ondanks de beperking volgens de setting op laaglast (stand 0) ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
6kW is gewoon heel, heel erg veel…

Dit is gewoon weer de standaard discussie die volgt op mensen die hun CV ketel echt in de gaten houden…

Het is buiten amper koud… 6kW is waarschijnlijk het dubbele van wat nodig is om de hele woning warm te houden, mogelijk meer.

Natuurlijk moet de ketel niet continu branden… 6kW is richting 17m3 is dag immers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ronald schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:31:
6kW is gewoon heel, heel erg veel…

Dit is gewoon weer de standaard discussie die volgt op mensen die hun CV ketel echt in de gaten houden…

Het is buiten amper koud… 6kW is waarschijnlijk het dubbele van wat nodig is om de hele woning warm te houden, mogelijk meer.

Natuurlijk moet de ketel niet continu branden… 6kW is richting 17m3 is dag immers.
Okay bedankt voor je duidelijke reactie. Klopt ook. Ik herinner me dat de installateur ook zei dat deze ketel niet nodig was. En kleiener kon. Maar we hadden eerder nog kalveren te voeren en kwamen van een systeem met een boiler naast de cv. En gingen over naar een combi. Dus dachten dat we warmwater capaciteit zouden missen. We hebben nu ook geen bedrijfsactiviteiten meer.
Maar ik wist niet of de ketel wel lager ingesteld was en ging er eens naar kijken. Ook omdat ik deze week zag dat radiators zo heet waren in de ochtend.. Terwijl de ketel altijd op max 60 graden stond.. Was 70 graden. Ik denk dat de onderhoudsmonteur de temp bij he tonderhoud deze zomer hoger had gezet.
Maar blijft wel de vraag waarom de ketel ondanks de laagste MAX-stand van het vermogen bij de opstart in de ochten wel zo hoog in vermogen start.. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laaglast is de minimaal vermogen waarop de cv ketel kan branden conform specificaties.
(Ander benamingen zijn; Laag, deellast* of minimaal vermogen)

* Sommige bedoelen met deellast een vermogen tussen minimaal/maximaal… bijv. 50%

Hooglast is de maximale vermogen waarop de cv ketel kan branden conform specificaties.
(Andere benamingen zijn; Hoog, hooglast of maximaal vermogen)

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 19-11-2024 00:50 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Kalveren, meerdere graden afgekoeld 's nachts terwijl hij pas om 23u uitgaat. Ik denk dat hier niet gaat over een tussenwoning uit 2020. Een flink vrijstaand huis dat blijkbaar lekker afkoelt zal de ketel wel goed aanslingeren 's morgens. Vergis je je ook niet in wat douchebeurten die erbij komen?

Heb je wel een opentherm thermostaat? (Vaak kan je dan zien als je warmwater gebruikt of je ziet wel eens een bepaalde storing op de thermostaat)
Verder kan je nog een 'buitenvoeler' aansluiten, je radiatoren waterzijdig afregelen, mogelijk bepaalde ruimtes 's morgens (of later) niet verwarmen met aparte (multi zone) knoppen, bv tado.

7 keer per uur klinkt wel wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Om er voor te zorgen dat de ketel niet direct gaat pendelen zet je het vermogen zo laag mogelijk maar verhoog je wel de aanvoertemperatuur. Wij hebben een Nefit ketel die bij aangaan kort op 11kw draait en daarna in zakt naar 6kw wat dus resulteert in een vrij hoge piek in aanvoertemperatuur. Als ik de aanvoertemperatuur begrens op 55 graden zorgt dit ervoor dat de ketel direct weer uitgaat(en daarna dus oneindig gaat pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
DutchWing schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:48:
Laaglast is de minimaal vermogen waarop de cv ketel kan branden conform specificaties.
(Ander benamingen zijn; Laag, deellast* of minimaal vermogen)

* Sommige bedoelen met deellast een vermogen tussen minimaal/maximaal… bijv. 50%

Hooglast is de maximale vermogen waarop de cv ketel kan branden conform specificaties.
(Andere benamingen zijn; Hoog, hooglast of maximaal vermogen)
Bedankt voor je antwoord.. Echter, vanmorgen, nu gaat het helemaal niet goed. Nu warmt de ketel vanmorgen helemaal langzaam op ! Ik zie in homewizard aan het gasverbruik dat dit nu start op van 0,06 m3/5 minuten naar max 0,13 en afzakkend naar ook nog steeds wat lager.. Ik heb volgens mij niks veranderd..
En de temperatuur komt ook (TE) langzaam omhoog. En haalt ook om 12 uur de temperatuur niet. 19 graden maar en de ketel gaat dan ook al uit. Terwijl gevraagde temperatuur 21 graden is.
Ik hoorde ook zelfs de bypass toen ik om 12 uur thuis kwam..
Misschien heb ik evn de cv max van 0 wat omhoog gedaan.. omdat ik dacht hee, 0 ? En toen weer op 0 gezet en op okay gedrukt.. EN is de ketel nu aan het inleren ??
Was de ketel zelf al de laatste weken of langer als "denkende" ketel de start opgeschroefd en is ie nu weer op 0 punt.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
jnr24 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:36:
Kalveren, meerdere graden afgekoeld 's nachts terwijl hij pas om 23u uitgaat. Ik denk dat hier niet gaat over een tussenwoning uit 2020. Een flink vrijstaand huis dat blijkbaar lekker afkoelt zal de ketel wel goed aanslingeren 's morgens. Vergis je je ook niet in wat douchebeurten die erbij komen?

Heb je wel een opentherm thermostaat? (Vaak kan je dan zien als je warmwater gebruikt of je ziet wel eens een bepaalde storing op de thermostaat)
Verder kan je nog een 'buitenvoeler' aansluiten, je radiatoren waterzijdig afregelen, mogelijk bepaalde ruimtes 's morgens (of later) niet verwarmen met aparte (multi zone) knoppen, bv tado.

7 keer per uur klinkt wel wat veel.
Ja vrijstaande boerderij.. Met oud dubel glas en van binnen een voorzetmuur uit 1990 met een beetje piepschuim en gips ervoor dus.
Wel een honeywell modulerende thermostaat met dagprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Heb je het idee dat een radiator ergens bloedheet wordt? Vaak in de badkamer of dicht bij de CV in een halletje.

De radiator wordt zeer heet, er hangen misschien zelfs handdoeken over. De ketel ziet warm water terugkomen, dat levert inefficient stoken op (je verliest het hoogrendement effect). De ketel zal hier ook op afslaan terwijl je woonkamerthermostaat nog vraagt. Je moet deze radiator dan wat knijpen zodat er meer warmte naar de woonkamer gaat.

Even googelen, waterzijdig inregelen. Het kan met IR camera's en speciale ventielen maar ook met gewone knoppen en je handen als thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@belmonde ????? - Zijn dit niet te veel vraagtekens om te beginnen? - Hier op tweakers is er een topic met waarschijnlijk passende antwoorden op de vele vraagtekens. Soms helpt het ook de handleiding van de ketel te bestuderen.
Of Google raadplegen met "laaglast cv-ketel" - ChatGPT of perplexity leidt je vaak ook naar het juiste antwoord.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
dunklefaser schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:07:
@belmonde ????? - Zijn dit niet te veel vraagtekens om te beginnen? - Hier op tweakers is er een topic met waarschijnlijk passende antwoorden op de vele vraagtekens. Soms helpt het ook de handleiding van de ketel te bestuderen.
Of Google raadplegen met "laaglast cv-ketel" - ChatGPT of perplexity leidt je vaak ook naar het juiste antwoord.
Nee, het probleem nu vandaag is alleen,..dat de ketel vanmorgen veel zwakker functioneerd en niet op gewenste kamertemperatuuur komt... nadat ik gisteren alleen even in de settings van de cv gekeken heb.
Vreemd dat ik zag dat de ketel op laaglast stond.. En nu toch bij precies dezelfde stand nu veel lager opstart.. En ik zelfs de bypass hoor ! Niks veranderd aan radiators.
Er was voorheen op zich helemaal geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door belmonde op 20-11-2024 00:15 ]

Pagina: 1