Vloerverwarming vragen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:46
Hoi,

Wij zitten opties te overwegen om de begane grond op te knappen..

2 jaar geleden hebben wij dit huis gekocht en hebben wij al flink geinvesteerd in isolatie etc..
Verwarmen doen we nu met airco's met de CV (combiketel) als backup..

We gaan nu de 2e winter in met de airco's als hoofdverwarming, en hoewel het redelijk comfortabel is blijft er een koude laag vlak boven de grond hangen..

Temperatuur op vloer is 19C, en bij het plafond is het 24C.
Dit is gewoon een nadeel van airco's die hoog aan het plafond hangen, die krijgen de warme lucht moeilijk bij de grond..

Aangezien we de vloer (nog overgenomen van de oude bewoners) ook een beetje zat zijn en aan vervanging toe is wilden we gaan kijken of we vloerverwarming kunnen toepassen..
Dan komt de warmte van onder en zal het een stuk comfortabeler zijn als je gewoon op de bank zit.

Ik heb nog geen offertes etc. aangevraagd, maar ik zit even met een aantal vragen waar ik vooraf wat meer info over wil hebben..

Het huis is 40 jaar oud, en heeft de CV leidingen nog over de binnenmuur lopen (voorgevel en achtergevel) en vertakt zo naar alle radiatoren op de diverse verdiepingen..
CV ketel hangt op zolder, er is genoeg ruimte voor een WP installatie.

Wens: Vloerverwarming op de BG + een LTV radiator in de aangebouwde garage, op alle slaapkamers + zolder LTV radiatoren.
Geen radiatoren en leidingen meer in de woonkamer.

Vragen die ik heb:

- Ik neem aan dat het leidingwerk naar alle LTV radiatoren vervangen moet worden ivm hogere doorstroom van water??
- Ik heb een open trap vanaf zolder tot de BG, WP installatie komt op zolder naast het trappengat, Verdeelpunt voor de vloerverwarming zou onder de trap op de BG kunnen komen, maar hoe krijg ik hier de aanvoer/afvoer leidingen het beste naar toe? Liefst wil ik deze leidingen helemaal niet zien..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
verstappen33 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:44:
CV ketel hangt op zolder, er is genoeg ruimte voor een WP installatie.
Betekent dit dat je je buitenunit ook ergens hoog gaat zetten? Of hoe bedoel je dit precies?

Ik heb iets soortgelijks gedaan dit jaar, nou ja, ongeveer. Maar wellicht ter inspiratie: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:55:
[...]

Betekent dit dat je je buitenunit ook ergens hoog gaat zetten? Of hoe bedoel je dit precies?

Ik heb iets soortgelijks gedaan dit jaar, nou ja, ongeveer. Maar wellicht ter inspiratie: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"
Die kan op het dak van de garage staan.. De muur waar de binnenunit komt te staan is de buitenmuur, het is dus 3-4m naar beneden naar de buitenunit op het dak van de aangebouwde garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet het antwoord wat je vroeg, maar als de warmte niet naar beneden komt moet je hem helpen ;)

Hang maar eens twee flinke plafondventilatoren met winterstand op. En dan is het benen ineens wel warm waarschijnlijk.

Kost je misschien 100 euro ofzo, zou ik sowieso proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:44:
- Ik neem aan dat het leidingwerk naar alle LTV radiatoren vervangen moet worden ivm hogere doorstroom van water??
Niet persé, dat ligt eraan wat er nu hangt en hoeveel warmte de radiatoren kwijt kunnen. Hier hangen de radiatoren ook nog op de 1e verdieping en we hebben het lekker gelaten zoals het is.
- Ik heb een open trap vanaf zolder tot de BG, WP installatie komt op zolder naast het trappengat, Verdeelpunt voor de vloerverwarming zou onder de trap op de BG kunnen komen, maar hoe krijg ik hier de aanvoer/afvoer leidingen het beste naar toe? Liefst wil ik deze leidingen helemaal niet zien..
Als infrezen geen optie is, heb je waarschijnlijk wel de huidige leidingen die ergens in een aparte kast/naast de meterkast lopen.
Anders zijn foto's/tekeningen handig van de BG, dan kunnen we meedenken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je toch de vloer wil vernieuwen, kan je die meteen goed isoleren (isolatie wil je boven de constructievloer, zodat je enkel de zandcement/anhydriet afwerkvloer als buffer hebt, zo heb je een veel vlotter reagerende vloer) en je prikt zo de vloerverwarming in de isolatie, is nauwelijks een weekendje werk.
Vloerverwarming is enorm confortabel, veel fijner dan "in de tocht van de airco zitten".
Als je leidingen voldoende diameter hebben (en niet versleten zijn, oude stalen buizen kunnen bijvoorbeeld doorroesten) zullen die volstaan, maar als je toch aan het werk gaat is het goed om toch even te overwegen wat je wil vernieuwen terwijl je toch in het stof zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
The Eagle schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:17:
Niet het antwoord wat je vroeg, maar als de warmte niet naar beneden komt moet je hem helpen ;)

Hang maar eens twee flinke plafondventilatoren met winterstand op. En dan is het benen ineens wel warm waarschijnlijk.

Kost je misschien 100 euro ofzo, zou ik sowieso proberen.
Klopt, ik heb nu ook een vloer ventilator staan om de ergste kou naar boven te blazen..
We hebben airco genomen om het huis te kunnen koelen, verwarmen was bonus, maar niet een vereiste..

Aangezien de vloer eruit zal gaan en de muren in de woonkamer opnieuw gestukt moeten worden etc. leek het mij een mooie kans om over te gaan naar een vloerverwaming..

Dit scheelt ook veel herrie van het geblaas van de airco en maakt het een stuk aangenamer..

Ik lees dat de aan/afvoer naar de verdeler 20-25mm moet zijn, Kan dit een standaard uponor leiding zijn die ik in de muur kan laten vrezen???

@DaWizza, Nee ik heb geen centrale doorvoer vanaf de zolder naar de meterkast.
Ik zal wel via de binnenmuren naar beneden kunnen, maar dat zal niet in een rechte lijn zijn, maar af en toe een schuin stuk..

@naftebakje,

Vloer is vanuit de kruipruimte nageisoleerd, ik heb nog geen idee wat ik aantref onder de huidige vloer (PVC + plavuizen), de installateur zal dat moeten beoordelen of de hele dekvloer eruit moet of dat die gewoon gaat frezen, maar ik neem jou suggestie zeker mee.

Pagina: 1