Vervangen dakisolatie of niet i.v.m. onjuiste folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 16:41
Hi mede-Tweakers,

Ben even benieuwd naar jullie advies over de volgende situatie. Het zijn twee vragen.

Juiste folie voor isolatie
Ik heb een jaren '30 huis wat in 2001 geheel is aangepakt. Er is toen ook dakisolatie aangebracht. We willen op zolder gaan slapen en de boel daar netjes maken, waaronder het schuine dak en het plafond stucen. Twistpunt waar we op kwamen was het wel of niet vervangen van de dakisolatie. Als je nu alles netjes gaat maken ga je niet over 5 jaar weer alles eruit halen en isolatie vervangen. Er zit 8cm glaswol en ik betwijfel of de kosten van alles eruit halen opnieuw laten doen opwegen tegen het besparen op gas. Echter, vanuit een van de drie aannemers die zijn langs geweest kregen we de tip om te kijken of er wel folie zit, i.v.m. vochtregulering.

Ik heb daarop de gipsplaten op de vliering losgeschroefd en daar blijkt folie te zitten. De aannemer zegt echter dat dit niet de juiste folie is voor de damp en dat je daardoor juist problemen met vocht kan krijgen. We hebben op twee plekken gekeken en het lijkt alsof de hele kap zo geïsoleerd is.

Ik heb zelf onvoldoende verstand van bouw om te beoordelen of dit klopt en hoe erg dit is. De aannemer zei tegelijkertijd dat als het er al 20 jaar inzit en je geen vochtplekken ergens ziet (en dat zie je niet, het ziet er allemaal keurig uit) dat het misschien ook wel mee kan vallen, maar geen garantie. Ik weet ook niet of de oude bewoners hier daadwerkelijk geslapen hebben (i.v.m. vocht uitstoten)

Op de vliering is het nog wel te doen om de gipsplaten los te schroeven en de folie te vervangen, maar in de slaapkamerruimte zijn de schroefgaten weggewerkt of is het anders vastgemaakt, wat betekend dat daar alles eruit gehaald moet worden. Als je dat doet, kun je net zo goed de isolatie meteen vervangen naar mijn mening.

PIR platen tussen bestaand rachelwerk
De ene aannemer zei dat het mogelijk is om het bestaande rachelwerk van de glaswolisolatie te gebruiken en daar nieuwe PIR platen van dezelfde dikte in te zetten. Dat scheelt in de kosten.

De andere aannemer zegt dat dit niet mogelijk is omdat PIR platen perfect moeten aansluiten en je zoveel mogelijk hele platen moet gebruiken om isolatie verlies te beperken. Hierdoor moet ook het gehele rachelwerk opnieuw en omdat het nogal wat hoekjes zijn is dat best een werk om dat allemaal te doen. Hierdoor wordt het vrij kostbaar om alles opnieuw te doen, circa 11k incl alles.

Vragen
  1. Wat vinden jullie van de opmerking over het gebruikte type folie? Klopt het en moet ik het inderdaad vervangen, of als het al 20 jaar soort van goed gaat, dan zal het wel goed zijn?
  2. Klopt het dat je het bestaande rachelwerk niet opnieuw kunt gebruiken als je glaswol eruit haalt en PIR platen terugzet van dezelfde dikte?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:54
Zonder te weten uit welke lagen het dak is opgebouwd (van dakpan tot en met binnenafwerking: welke materialen zijn er gebruikt, op volgorde van buiten naar binnen) en dus ook zonder te weten welk type folie er nu in zit zijn de vragen niet te beantwoorden.

Dit dient er toe om na te gaan of je op dit moment een dampdicht dak hebt of een dampopen dak.

[ Voor 43% gewijzigd door Glenfiddich op 18-11-2024 15:46 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Eerst maar eens bedenken wat er dan voor folie zit? Dampdicht, dampremmend, klimaatfolie, vuilniszakken, het kan van alles zijn en om daar wat zinnigs over te zeggen moet het echt bekend zijn. Staat er een opdruk op?
Heb je een foto van hoe het nu is? Dat helpt vaak met van alles bepalen wat nu uit jouw tekst wellicht niet naar voren komt.
Mooiste zou zijn als je de glaswol gewoon kan laten zitten en daar isolatie bij kunt plaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
No Hands schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:48:
Eerst maar eens bedenken wat er dan voor folie zit? Dampdicht, dampremmend, klimaatfolie, vuilniszakken, het kan van alles zijn en om daar wat zinnigs over te zeggen moet het echt bekend zijn. Staat er een opdruk op?
Heb je een foto van hoe het nu is? Dat helpt vaak met van alles bepalen wat nu uit jouw tekst wellicht niet naar voren komt.
Mooiste zou zijn als je de glaswol gewoon kan laten zitten en daar isolatie bij kunt plaatsen.
Dank voor je reactie! Hieronder een foto die ik zojuist genomen heb. Ik kan geen opdruk, merk of productnummer of iets vinden. Het lijkt gewoon blank dicht folie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUgx6JxiTZF6FIqQIFc7yWh7Rq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZgg6slQzSIUMGFQKvub4F6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Glenfiddich schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:43:
Zonder te weten uit welke lagen het dak is opgebouwd (van dakpan tot en met binnenafwerking: welke materialen zijn er gebruikt, op volgorde van buiten naar binnen) en dus ook zonder te weten welk type folie er nu in zit zijn de vragen niet te beantwoorden.

Dit dient er toe om na te gaan of je op dit moment een dampdicht dak hebt of een dampopen dak.
Ik snap je punt, ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe het is opgebouwd. Hoe kan ik erachter komen of het een dampdicht of dampopen dak is? Het is een jaren '30 huis dus het toch overal wel :P

Is de enige manier dan de volgende aannemer te vragen of hij dit wil/kan controleren?

En als ik het goed begrijp; als het een dampopen dak is, dan moet er juist wel dicht folie gebruikt worden (en is dit dus de juiste folie)? Is dat dan om ervoor te zorgen dat vocht vanuit het huis (door uitademen/douchen/etc.) niet door het dak/isolatie gaat maar ergens via ventilatieroosters naar buiten gaat?

Zie hierboven voor een foto van hoe de folie eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 22:36
Dit lijkt gewoon plastic folie. Nu is een damp dichte folie ook dik plastic als je het “ plat “ bekijkt. Klimaat folie is weer wat anders. Dus het zou wel wat helpen qua dampdicht. Maar is het wel rondom goed afgeplakt etc. Dat is ook de vraag. Lijkt niet namelijk.

Kun je waar het los zit de wol iets wegduwen en kijken wat er achter zit?

Ik heb ook een jaren 30 woning en kwam er achter na de aankoop dat achter het mooie stucwerk dus geen folie zat en ook maar 6cm steenwol plaat. Ook in de winter tocht.

Na alles verwijderen en 9cm pir tussen de balken (82m2 dak isolatie) een veel warmer huis en zijn wij 900 kuub minder gas gaan verbruiken.

Wat betreft de oude isolatie, was het hout kurk droog ondanks geen folie. Het dakbeschot was van houten planken en dat ventileerde dus ook wel wat. Qua vocht was er dus niks aan de hand.

Maar het voordeel t.o.v de warmte nu is het al het geld meer dan waard geweest. En geen tocht meer!

[ Voor 5% gewijzigd door Passie-m op 18-11-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
RonG schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:19:
[...]

Ik snap je punt, ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe het is opgebouwd. Hoe kan ik erachter komen of het een dampdicht of dampopen dak is? Het is een jaren '30 huis dus het toch overal wel :P

Is de enige manier dan de volgende aannemer te vragen of hij dit wil/kan controleren?

En als ik het goed begrijp; als het een dampopen dak is, dan moet er juist wel dicht folie gebruikt worden (en is dit dus de juiste folie)? Is dat dan om ervoor te zorgen dat vocht vanuit het huis (door uitademen/douchen/etc.) niet door het dak/isolatie gaat maar ergens via ventilatieroosters naar buiten gaat?

Zie hierboven voor een foto van hoe de folie eruit ziet.
Bij pannen dak damp dicht binnen en damp open buiten qua folie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Passie-m schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:23:
Dit lijkt gewoon plastic folie. Nu is een damp dichte folie ook dik plastic als je het “ plat “ bekijkt. Klimaat folie is weer wat anders. Dus het zou wel wat helpen qua dampdicht. Maar is het wel rondom goed afgeplakt etc. Dat is ook de vraag. Lijkt niet namelijk.

Kun je waar het los zit de wol iets wegduwen en kijken wat er achter zit?
Het folie was vastgeniet en boven en onderaan zat een houten strip vastgetimmerd tegen de gipsplaten aan. Dus niet afgeplakt maar op dit manier aangedrukt dus.

En waar moet ik op letten als ik erachter kijk? Moet daar dan wel of geen folie zijn, moeten er houten planken zijn, wat moet ik zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
RonG schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:40:
[...]

Het folie was vastgeniet en boven en onderaan zat een houten strip vastgetimmerd tegen de gipsplaten aan. Dus niet afgeplakt maar op dit manier aangedrukt dus.

En waar moet ik op letten als ik erachter kijk? Moet daar dan wel of geen folie zijn, moeten er houten planken zijn, wat moet ik zien?
Folie moet onderling en rondom ook dicht zitten met tape of speciale kit. Anders kan het er alsnog via de randen inkomen.

Wat er achter zit is wel goed om te weten. Maar meestal met een jaren 30 woning is het wel hout. Maar goed. Je weet nooit wat er in die bijna 100 jaar allemaal uitgespookt is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
- blijkbaar zit het er al even. Als je op meerdere plekken in het dak kijkt en het ziet er goed uit dan geeft het wel een indicatie of wat er nu zit goed genoeg is, ook al is het niet perfect.

- dampmigratie is 1 ding, maar tocht met vochttransport een ander. Als dus blijkt dat alles er nog goed uit ziet en alles wordt netjes tochtdicht afgewerkt; grote kans dat het goed gaat lijkt me.

- kans dat aan de buitenkant onder de pannen geen folie zit, maar gewoon meteen dakbeschot. Dan is het sowieso goed dampopen naar buiten toe en dampt vocht er helemaal makkelijk uit.

- ventilatie speelt ook mee. Je wilt helemaal niet dat die zolderverdieping vochtiger wordt door bijv douchen oid, daar moet gewoon goede ventilatie zitten. En ook voldoende als je er slaapt.

- er bestaan diverse systemen van bijv pir met gips wat je gewoon tussen de gordingen lijmt, en de randen afwerkt.

- denk ook aan slapen en de zomer, hoe de hitte buiten de deur te houden

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 18-11-2024 22:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
maratropa schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:07:
- blijkbaar zit het er al even. Als je op meerdere plekken in het dak kijkt en het ziet er goed uit dan geeft het wel een indicatie of wat er nu zit goed genoeg is, ook al is het niet perfect.

- dampmigratie is 1 ding, maar tocht met vochttransport een ander. Als dus blijkt dat alles er nog goed uit ziet en alles wordt netjes tochtdicht afgewerkt; grote kans dat het goed gaat lijkt me.

- kans dat aan de buitenkant onder de pannen geen folie zit, maar gewoon meteen dakbeschot. Dan is het sowieso goed dampopen naar buiten toe en dampt vocht er helemaal makkelijk uit.

- ventilatie speelt ook mee. Je wilt helemaal niet dat die zolderverdieping vochtiger wordt door bijv douchen oid, daar moet gewoon goede ventilatie zitten. En ook voldoende als je er slaapt.

- er bestaan diverse systemen van bijv pir met gips wat je gewoon tussen de gordingen lijmt, en de randen afwerkt.

- wat denk ook aan slapen en de zomer, hoe de hitte buiten de deur houden
De pir met gips werkte bij ons iig ideaal! Platen onderling inderdaad pur en langs de randen en naden met hybriseal helemaal damp dichten. Werkt snel en je schroeft ze zo vast op ventilatielatten.
Pagina: 1