Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zouden jullie is met mij willen meedenken?

Onze ketel (Intergas Xtreme36) staat op zolder (3e verdieping) in een vrijstaande woning van 315m2 uit 1800. Isolatie is vanwege bouwjaar dus niet optimaal. Ook moet er een behoorlijke afstand worden overbrugd van zolder -> woonkamer voor het leidingwerk (wel geïsoleerd).

Gas verbruik is +- 2800m3 per jaar. Plafonds zijn 3meter hoog en inhoud is ongeveer 1240m3.
3 badkamers waarvan twee met bad.

De beneden verdieping heeft deels vloerverwarming en voor de rest radiatoren (12 stuks). Op de eerste verdieping hebben we een CV verdeler hangen.

Nu is mijn vraag zou het zinvol zijn om op de eerste verdieping een extra kleine CV ketel te plaatsen? Dit zou relatief eenvoudig kunnen naast de verdeler die hier hangt (gas leiding ook aanwezig).

Puur voor het verlagen van het gasverbruik? Alleen voor aansturing vloerverwarming en radiatoren beneden? Er is geen warm water voorziening nodig beneden door aanwezigheid quooker in de keuken.

Keuze zou dan een kleine CV ketel zijn (CW3?), met mogelijkheid tot aansluiten van een warmte pomp later? Ik zou ook meteen kunnen doorpakken en een kleine warmte pomp plaatsen puur voor de vloerverwarming? Benieuwd naar jullie feedback - dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 18-11-2024 09:14 ]

Mijn V&A

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
De warmte zal zichzelf alsnog verdelen over de 1240m3, dus ik betwijfel het zinvol is om alleen beneden te stoken..
En om alleen beneden te stoken kunnen andere radiatoren/vloerverwarming delen toch dichtgedraaid worden, of kan dat niet?
Daar is echt geen 2e CV voor nodig (dan is het denk ik ook niet meer zo "centraal").

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 18-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Die 2800 m3 vind ik voor woning van dit bouwjaar/oppervlakte nog wel redelijk.

Een tweede ketel zou iets kunnen besparen maar dat moet je verwarmde ruimtes wel goed afsluiten tov de erst van de woning, deuren dicht / isoleren.

Maar die investering ga je niet terugverdienen.
Heb al een gekeken naar het isoleren van de leidingen in de ruimtes die je niet wil verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:18:
De warmte zal zichzelf alsnog verdelen over de 1240m3, dus ik betwijfel het zinvol is om alleen beneden te stoken..
En om alleen beneden te stoken kunnen andere radiatoren/vloerverwarming delen toch dichtgedraaid worden, of kan dat niet?
Daar is echt geen 2e CV voor nodig (dan is het denk ik ook niet meer zo "centraal").
Ik neem aan dat ik er twee gescheiden circuits van kan maken omdat alles nu samenkomt op de eerste verdieping op een verdeler. Door dit te doen was mijn redenatie dat de afstand kleiner zou worden en het verwarmen van de verdieping beneden minder gas / moeite zou kosten. Boven verwarmen doen we minimaal en dan vaak alleen op specifieke kamers. Er zit al een evohome systeem tussen zodat we per kamer kunnen stoken.
Prisma16 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:26:
Die 2800 m3 vind ik voor woning van dit bouwjaar/oppervlakte nog wel redelijk.

Een tweede ketel zou iets kunnen besparen maar dat moet je verwarmde ruimtes wel goed afsluiten tov de erst van de woning, deuren dicht / isoleren.

Maar die investering ga je niet terugverdienen.
Heb al een gekeken naar het isoleren van de leidingen in de ruimtes die je niet wil verwarmen?
Zie opmerking hierboven, boven verdieping verwarmen we wel, maar zeer minimaal en dan vaak alleen 9/10 specifieke ruimtes. Beneden hebben we vloerverwarming + radiatoren en deze staan vaker aan, de ketel staat echter op zolder en dat is een serieuze afstand aan leidingwerk.

[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 18-11-2024 17:30 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
Is dat jaren 80 - 90 vloerverwarming, of moderne met veel groepen en kortere leidingen? Zo ja, zou een hybride setup misschien wel een hoop besparen in voor en najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 16:01

cobo

I’m not make it, I create it

Je ketel kan vrij laag moduleren kwa verwarmings vermogen. Als je een kleiner ketel voor de begane grond doen, gaat deze niet veel beter presteren als je extreme 36. En hybride systeem gaat je veel meer aan gas besparing opleveren. Ik weet niet of je al zonnepanelen hebt? Want dan bespaar je het meest geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Je isolatie verbeteren gaat waarschijnlijk goedkoper zijn met een lager gasverbruik

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Het warmteverlies door leidingen, zeker geïsoleerd en / of binnen de thermische schil, gaan in het niet vallen bij het warmteverlies van verwarmde naar onverwarmde ruimtes.

Interne muren en verdiepingsvloeren zijn ongeïsoleerd.

De maximale warmtevraag is rond de 14kW op basis van koevlaas. Dat trekt een 36kW ketel op zijn sloffen natuurlijk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
@Workaholic
Je huidige ketel kan de warmtevraag prima aan, dus een tweede ketel is zonde van het geld en ga je nooit eruit halen.

Zou eerder de oplossing gaan zoeken in een hybride warmtepomp om je vloerverwarming warm te houden. Verder is natuurlijk isoleren de beste maatregel om te gaan besparen. Dat moet ook mogelijk zijn in een woning uit 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor jullie eerlijke feedback! Isoleren staat zeker ook op de planning maar is niet eenvoudig zonder grote aanpassingen van stucwerk, schilderen (plaatsen van voorzetwanden), vloer openbreken etc. Geen spouwmuur etc.

Zou vloerverwarming met een hybride warmtepomp veel besparing kunnen opleveren als tussenstap? Geen zonnepanelen, dus zou de COP / kosten en baten even goed moeten vergelijken tussen vloerverwarming gasverbruik en hybride warmtepomp?
cobo schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:00:
Je ketel kan vrij laag moduleren kwa verwarmings vermogen. Als je een kleiner ketel voor de begane grond doen, gaat deze niet veel beter presteren als je extreme 36. En hybride systeem gaat je veel meer aan gas besparing opleveren. Ik weet niet of je al zonnepanelen hebt? Want dan bespaar je het meest geld.
Ook niet in de afstand van zolder -> beneden? De leidingen zijn wel geïsoleerd maar de afstand is nog best groot. Ik denk en schat 20-25meter?
DjAntoon schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:41:
Is dat jaren 80 - 90 vloerverwarming, of moderne met veel groepen en kortere leidingen? Zo ja, zou een hybride setup misschien wel een hoop besparen in voor en najaar.
Relatief modern systeem met nieuwe leidingen en relatief kleine lussen. Zit ook "nieuwe" zuinige pomp op.

[ Voor 53% gewijzigd door Workaholic op 18-11-2024 21:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Copy paste uit een ander topic:
Snel rekenvoorbeeld: Afhankelijk van hoe efficiënt je systeem ingeregeld kan worden (met VVW zit je al snel aan de goede kan) kun je 1m3 gas vervangen met 2-2,5 kWh (SCOP 4,5-3,5). Bij prijzen van 0,30 per kWh en 1,20 per m3 gas kom je bij 800m3 dan uit op een besparing van €480. Dat is zonder zonnepanelen.

Business case is dus ook afhankelijk van je energiecontract, maar met jouw gasverbruik vrijwel altijd interessant.

Huis isoleren zou mijn eerste keuze zijn, warmtepomp tweede keuze, 2de cv ketel is geen zinnige keuze imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 16:01

cobo

I’m not make it, I create it

Dat verlies aan warmte is vrij minimaal. De ruimtes waar de verwarmingsleiding langs lopen is binnen in je woning en daar is het minimaal 18 graden. Helemaal als je al op lage temperaturen stookt. Als je een stooklijn hebt van 40 a 60 graden is het temperatuur verschil met de ruimtes niet zo groot en gaat er niet veel warmte verloren.
Pagina: 1