Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
Onze dochter zit in groep 8 en gaat volgend jaar naar het middelbaar onderwijs. Zelf vind ik een 11 inch-scherm heel erg klein; ik zou daar zakelijk gezien ook niet de hele dag achter willen zitten. Daarnaast vind ik het voor de ogen prettiger om naar een OLED-scherm te kijken. Ikzelf gebruik de ASUS Zenbook 14 OLED. Het is een lichte laptop en, afgezien van de grafische capaciteiten, kun je er eigenlijk alles mee doen.

Ik weet alleen niet hoe robuust deze is. Bij de school waar ze waarschijnlijk naartoe gaat, raden ze de Dell Latitude 3140 2-in-1 aan. Ze geven ook aan dat het scherm het liefst niet groter dan 12 inch moet zijn, omdat het anders te zwaar is voor de rugzak.

Zelf kan ik me daar niet veel bij voorstellen. Dertig jaar geleden zat mijn rugzak vol met boeken die veel zwaarder waren dan de 1,6 kg die zo'n laptop weegt.

Wat raden jullie aan? Het apparaat moet minstens 4 jaar meegaan, comfortabel zijn voor de ogen en, naast het studeren, willen ze natuurlijk ook af en toe een spelletje spelen. Al wil ik dit niet aanmoedigen door een 14 inch gamelaptop te kopen.

Nu black friday komt is het misschien al interessant om er 1 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Heb zelf nu ook voor onze tweede middelbare school gaander via bluelink een thinkpad gekocht . nbos erop, accindental damage. Geen zorgen , ding is rocksolid, kan tegen stootje . Qua specs hebben ze met in O365 en chrome etc echt geen mega snelle bakken nodig . Touch en niet te zwaar zijn wel pre natuurlijk :)

Ze hebben ook evt outlet , met soms interessante aanbiedingen

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bertdrenth schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:18:
Onze dochter zit in groep 8 en gaat volgend jaar naar het middelbaar onderwijs. Zelf vind ik een 11 inch-scherm heel erg klein; ik zou daar zakelijk gezien ook niet de hele dag achter willen zitten. Daarnaast vind ik het voor de ogen prettiger om naar een OLED-scherm te kijken. Ikzelf gebruik de ASUS Zenbook 14 OLED. Het is een lichte laptop en, afgezien van de grafische capaciteiten, kun je er eigenlijk alles mee doen.

Ik weet alleen niet hoe robuust deze is. Bij de school waar ze waarschijnlijk naartoe gaat, raden ze de Dell Latitude 3140 2-in-1 aan. Ze geven ook aan dat het scherm het liefst niet groter dan 12 inch moet zijn, omdat het anders te zwaar is voor de rugzak.

Zelf kan ik me daar niet veel bij voorstellen. Dertig jaar geleden zat mijn rugzak vol met boeken die veel zwaarder waren dan de 1,6 kg die zo'n laptop weegt.

Wat raden jullie aan? Het apparaat moet minstens 4 jaar meegaan, comfortabel zijn voor de ogen en, naast het studeren, willen ze natuurlijk ook af en toe een spelletje spelen. Al wil ik dit niet aanmoedigen door een 14 inch gamelaptop te kopen.

Nu black friday komt is het misschien al interessant om er 1 te kopen.
Ik zou niet voor een 14" model gaan. Het argument van het hogere gewicht kan inderdaad opgelost worden door een laptop te kiezen die extreem licht is. Echter, de afmeting moet je ook serieus rekening mee houden. Die grotere laptops steken meer uit. Dat komt best onhandig uit als je ook boeken mee moet kunnen nemen. De lader van die grotere laptops zijn ook groter en zwaarder. Ik zou toch voor het kleine model gaan. Ter context: een half jaar geleden stonden wij voor dezelfde keuze. Uiteindelijk een 2e hands 12" laptop genomen in plaats van de Dell 3140. De feedback die ik krijg is dat de kleinere laptop toch handiger is: de accuduur is groter, als er iets kapot gaat krijg je direct een nieuwe en de werking is bij iedereen gelijk (handig als de docent iets moet configureren). Dat buiten het feit dat de Dell ook minder plek inneemt in een tas.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
bertdrenth schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:18:
Zelf vind ik een 11 inch-scherm heel erg klein; ik zou daar zakelijk gezien ook niet de hele dag achter willen zitten.
Het is natuurlijk niet zo dat ze elke les de hele les naar de laptop zit te kijken. Het grootste deel van de les kijken ze naar de leraar of het (digi)bord. Het is niet zoals je zelf op kantoor op een laptop zou werken (al heb je er dan vaak een extern scherm aan).
wcduck schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:47:
[...]
als er iets kapot gaat krijg je direct een nieuwe en de werking is bij iedereen gelijk (handig als de docent iets moet configureren). Dat buiten het feit dat de Dell ook minder plek inneemt in een tas.
Het voordeel is inderdaad dat je snel een nieuwe krijgt met een defect, maar dat is vaak wel meteen een eigen risico van tussen de 50 en 100euro. Bovenop het al hoge huurbedrag.

Ikzelf heb wel zelf een chromebook voor de ene (dat was verplicht) en een laptop (hier was keuze) voor mijn andere kind. Wel allebei 14" want ikzelf vind 11inch met de mindere resolutie gewoon onhandig voor mijn kind. En je moet natuurlijk geen super snelle processor nemen want dan gaat de batterij geen dag mee. Als Office e.d goed werkt en er minimaal 8GB geheugen inzit kun je dat geld bij zelf kopen beter in een uitgebreide garantie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:48
We zijn een aantal maanden verder sinds mijn laatste bericht, dus inmiddels ervaring hoe het bevalt om een eigen laptop te hebben. Ik begreep dat zo'n 90% uit de klas een standaard laptop via Easy4u heeft.

- Laptop bevalt erg goed en draait zonder problemen mee met de lessen.
- Qua configuratie lijken we ook weinig te missen. Je moet zelf even zorgen dat de basis goed staat, Office installeren ze samen in het IT uur op zijn school en ik moest alleen even wat schoolmappen pinnen in de eerste weken. Meeste gaat automatisch met het Windows account van school.
- Lader neemt hij nooit mee. Het wisselt per dag hoeveel uur ze erop zitten, maar accu is ruim voldoende voor meerdere dagen. Vaak plugt hij z'n laptop bij thuiskomst aan het stroom als hij met z'n huiswerk bezig gaat.
- Laptop neemt hij mee zonder sleeve in een schooltas met speciale laptopvak. Daardoor is de laptop niet veel groter dan zijn (werk)boeken.

Edit: Bericht aangepast en een link toegevoegd, omdat aantal berichten waaronder deze uit een ander topic is gesplitst.

[ Voor 13% gewijzigd door BeZaX op 18-11-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-09 20:54

sleijpie

Fail fast, learn fast, improve

Ik adviseer jullie vooral niet op het school aanbod in te gaan als jullie zelf kundig genoeg zijn om ze te onderhouden. Mijn dochter haar klasgenoten hebben idd 70% van het aanbod van school genomen en hebben niets anders dan ellende.

Als jullie overwegen een zelf aan te schaffen dan adviseer ik om te onderzoeken welke laptops
een rugged case hebben (ik weet dat ze er zijn voor: Apple, Microsoft, voorheen ook Samsung)

Dan nog een logistiek dingetje, ik hou ook niet van kleine schermen maar een 17" is veel te groot.

Mijn neefje zijn HP Omen 17"die bijna helemaal van Aluminium is, is een paar keer van de fiets (in de schooltas) gevallen en die ziet er uit alsof er een tank overheen is gereden maar doet het wel nog steeds.

hoe kleiner hoe beter beschermd in de schooltas.

Chris

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
Heb een MSI Prestige 14 AI Evo C1MG-046NL gekocht. Deze heeft betere specs als de laptop van de school.
Als alles er op staat maak een image van de laptop dan is hij altijd zo terug te zetten

En goedkoper

[ Voor 4% gewijzigd door bertdrenth op 21-11-2024 23:42 ]

Pagina: 1