Isoleren voordeur/kelder/kelderraam en keldergat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Votlook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-09 08:58
Beste medetweakers,

In ons jaren-50 huis zijn we aan het verduurzamen geslagen en hierbij ben ik op zoek naar advies m.b.t. de voordeur en kelderruimte. Voornamelijk in de hal achter de voordeur is het betrekkelijk koud. In de kelder onder de hal is het behoorlijk koud. Wat is hierin de grootste boosdoener? Het houten framewerk naast de voordeur of het ventilatiegat naar de kelder toe? Hieronder bevindt zich de kelder met daarin een raampje. Daarboven is een open rooster wat met name vroeger veel gebruikt werd. Tegenwoordig heeft het, behalve ventileren, weinig functie.

Waar doe ik in deze goed aan? Welke manier van verduurzamen levert de meeste 'warmtewinst'? Welke voordeurconstructie levert de meeste warmtewinst op zodat het ook op het toilet achter het linkerraampje wat behaaglijker wordt?

PS. opnieuw voegen staat nog op de planning maar daar heb ik vooralsnog geen geschikt bedrijf voor gevonden. Wel is er al spouwmuurisolatie aanwezig.

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjbZt6AOrYdRjVpga6JPTywifQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZuuSwY6rxNfXY5EufF05oQkY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:00
Votlook schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:07:

PS. opnieuw voegen staat nog op de planning maar daar heb ik vooralsnog geen geschikt bedrijf voor gevonden. Wel is er al spouwmuurisolatie aanwezig.

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[Afbeelding]
https://www.kitcentrum.nl...cUWxKnHh80NsaApXPEALw_wcB is uw vriend voor het voegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
Ik zie in ieder geval dat je hetzelfde probleem hebt als ik met mijn voordeur: als hij dicht is sluit hij op de drempel niet volledig. Als de deur dicht is trek je de rest van de deur tegen het kozijn aan, maar onderaan blijft er een kier open.

Ik heb dat nu provisorisch opgelost door aan de binnenkant van de deur een profiel met een rubber te monteren dat aansluit op de drempel. Zo is in ieder geval de tocht onder de deur door grotendeels opgelost en dat maakt al een behoorlijk verschil.

Ik heb ook een valdorpel overwogen (die monteer je onderin de deur en komt naar beneden als de deur dicht gaat), die zou nog iets beter moeten afsluiten, maar gezien de plannen hieronder vond ik dat nu teveel werk. Een andere oplossing is de drempel aanpassen zodat de deur daar wel aansluit, maar dat past niet heel goed omdat de weldorpel (dat schuine deel onderaan de deur) op gelijke hoogte zit met de onderzijde van de deur.

Bij mij is de deur zelf ook erg slecht geïsoleerd (het is een frame van hout met in het midden een plaat van 12 mm multiplex) dus ik ben van plan om op termijn het kozijn en de ramen ernaast (hr glas van 20+ jaar oud) in z'n geheel te vervangen door beter geïsoleerde versies. Minimale eis is dan dat de deur rondom perfect sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
Jup, allereerst voorkomen dat er ongewild lucht naar binnen komt. Goedkope, eenvoudige oplossing is als het buiten waait even een wierookstokje aansteken en overal waar je vermoed dat er lucht naar binnen kan komen het stokje even stilhouden. Gaat de rook recht omhoog dan is er geen tocht, buigt het af, dan wel en dan zal ke het moeten aanpakken.
Dus rubber op het kozijn van de deur, zodat als de deur dicht valt deze op het rubber valt. Verder een tochtstrip aan de onderkant zetten zoals @timag al aangeeft.

Als het tochtvrij is kan je van boven naar beneden toe isoleren. In dit geval dus zeer waarschijnlijk iets van isolatie achter dat hout naast de deur.
Beetje lelijke oplossing, maar ik zou overwegen dat raampje weg te halen en er een plaat tegenaan te zetten. Dan tussen het oude hout en de nieuwe plaat iets van steenwol ofzo. Wel zorgen dat het geventileerd is, ivm vochtophoping.

Kelderruimte is nogal afhankelijk van de opbouw van je vloer. Als dat hout is moet je anders isoleren dan als het bijv. beton is. Hier hebben we PIF tegenaan geboord en dat scheelt echt enorm, maar met houten balken wil je dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Allereerst mierenjacht, zoals @Caelorum al aangeeft. Zoek de tochtplekken en dicht ze af met iets zodat er geen kou naar binnen waait. Als dat gelukt is dan kun je kijken op welke delen er isolatie geplaatst kan worden en welke isolatie om kou die door het materiaal heen komt tegen te houden.

Die voegen kunnen nog jaren mee. Dat heeft geen haast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Votlook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-09 08:58
Bedankt voor de info! M.b.t. het kelderrooster en -raam; dichtmaken zal geen optie zijn, neem ik aan? En een kelderraampje met dubbelglas en/of alleen een soort dauerluftung?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:58:
Beetje lelijke oplossing, maar ik zou overwegen dat raampje weg te halen en er een plaat tegenaan te zetten. Dan tussen het oude hout en de nieuwe plaat iets van steenwol ofzo. Wel zorgen dat het geventileerd is, ivm vochtophoping.
Persoonlijk zou ik al het hout er uit slopen en vervangen, kijkende naar het staat van het hout aan de onderkant. Eventueel nog wat repareren aan het kozijn. En dan kun je kiezen om er, afhankelijk van de ruimte, triple of HR++ (melk)glas in te zetten. Of gewoon een mooie nieuwe bekleding en wat isolatie er tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2024 07:50 ]

Pagina: 1