Bestaat er een KaKu alternatief met 2 weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:41
Hallo,
Bestaat er een alternatief voor de 433MHz kaku met 2weg die ook autonoom kan werken?
Ik heb een aantal plekken voor licht besturing waar ik geen lasdoos of klassieke schakelaar voor kan gebruiken. Dat is gewoon niet geinstalleerd en ook niet simpel te realiseren, Dus daarom tot nu toe de KaKu oplossing. Ik merk alleen dat KaKu niet altijd goed schakelt. Soms moet ik meerdere keren drukken.

Ik wil ze dus zowel op de 'domme' manier kunnen bedienen als ook via HA.
Ik heb wel gekeken naar Zigbee maar daar heb je voorzover ik begrijp ik altijd een controller nodig en dat kan niet standalone 'dom' werken.
Maar ik sta open voor suggesties

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 21-11-2024 15:27)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mrbert Ja, de bediening via ZHA/Z2M én de directe binding tussen twee apparaten bestaan naast elkaar.

Zie ook ZHA Zigbee binding and unbinding en Z2M binding
Zigbee binding and unbinding

Binding is an on-device feature for Zigbee devices. It provides a mechanism for attaching an endpoint of one Zigbee device to an endpoint of another Zigbee device or to a Zigbee group.

For example, binding a “target destination” Zigbee device like a remote to a Zigbee light bulb, switch or group of light bulbs allows direct control of the “target” device (light, switch, shade) from the “remote” Zigbee device, bypassing ZHA. This means that the remote can control the light bulb or group even when ZHA is not active.
Zigbee supports binding, allowing devices to directly control each other without the intervention of Zigbee2MQTT or any home automation software.
When to use this

A use case for binding is, for example, the TRADFRI wireless dimmer. Binding the dimmer directly to a bulb or group has the following advantages:

Smoothness: Improves dimming feedback by directly controlling the bulb, reducing the need for MQTT/home automation software roundtrip.
Reliability: Works even when home automation software, Zigbee2MQTT, or the coordinator is down.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat bedoel je met standalone 'dom' werken? Dat je op de schakelaar kunt drukken en de module schakelt of dimt? Dat kan gewoon. Of dat je met een losse zigbee-knop een zigbee-lamp of zigbee-module kunt aansturen? Dat laatste kan ook door de knop met de lamp te 'binden'.

Voor het aan kunnen sturen via HA heb je natuurlijk wel iets nodig om verbinding te kunnen maken met je zigbee-apparaten. Met een zigbee usb-stick van €20 kun je dat.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@Gizz
Ik bedoel met dom werken idd dat de knop gewoon zonder enige tussenkomst de schakelaar bedient.
EN daarnaast zou ik het met een zigbee stick ook aan HA willen koppelen.

Als dat kan ben ik denk ik geholpen.Want zo gebruik ik nu mijn KaKu knoppen en schakelaars ook.
HA leest mee met een RFXcom module en kan dan ook via die module instellen
Dus als ik dan bijvoorbeeld een sonoff zigbee stick aan mijn HA hang kan dat net zo werken?

Bind je dan de knop en de schakelaar met elkaar en ook aan de zigbee stick?

Ipkdit geval niet echt!

[ Voor 14% gewijzigd door mrbert op 19-11-2024 20:26 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Gizz schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:49:
Wat bedoel je met standalone 'dom' werken? Dat je op de schakelaar kunt drukken en de module schakelt of dimt? Dat kan gewoon. Of dat je met een losse zigbee-knop een zigbee-lamp of zigbee-module kunt aansturen? Dat laatste kan ook door de knop met de lamp te 'binden'.

Voor het aan kunnen sturen via HA heb je natuurlijk wel iets nodig om verbinding te kunnen maken met je zigbee-apparaten. Met een zigbee usb-stick van €20 kun je dat.
Is er iemand die kan bevestogen dat je een zigbee schakelaar aan elkaar kunt koppelen/binden (weet niet wat de juiste term is) en dan ook tegelijk in HA gebruiken?
Dus status zien en besturen?

[ Voor 3% gewijzigd door mrbert op 20-11-2024 14:52 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
mrbert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:46:
Is er iemand die kan bevestogen dat je een zigbee schakelaar aan elkaar kunt koppelen/binden (weet niet wat de juiste term is) en dan ook tegelijk in HA gebruiken?
Dus status zien en besturen?
Ja, die zijn er.

Als je de nul draad (blauwe draad) beschikbaar hebt bij je lichtschakelaars kan je deze gebruiken:
https://www.robbshop.nl/r...bee-aan-en-uit-schakelaar

Als die nul draad er niet zit kan je deze gebruiken:
https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w

Beide types kan je verbinden met je Zigbee hub om slim te bedienen en beiden hebben een aansluiting om de schakelaar op de muur aan te sluiten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
FredvZ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:29:
[...]

Ja, die zijn er.

Als je de nul draad (blauwe draad) beschikbaar hebt bij je lichtschakelaars kan je deze gebruiken:
https://www.robbshop.nl/r...bee-aan-en-uit-schakelaar

Als die nul draad er niet zit kan je deze gebruiken:
https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w

Beide types kan je verbinden met je Zigbee hub om slim te bedienen en beiden hebben een aansluiting om de schakelaar op de muur aan te sluiten.
deze kan ik helaas niet gebruiken.
Er is geen lasdoor waar een schakelaar op zit.
Het is verlichting via een stekker die via een KaKu aan en uit gaat.
Kon ik die andere vorm maar:S Helaas is er net te veel in dit huis aangepast voor ik het kocht.
Ik heb dus een batterij gevoedde druk knop die een module aanstuurt

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeedie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 08:22
Dat kan met zigbee. De schakelaar (al dan niet met batterij) kan rechtstreeks pairen/koppelen met een slimme stekker.

Bijvoorbeeld de Ikea Tretakt stekker met afstandsbediening, totaal €10,99 en (als je een zigbee stick hebt) aan HA te hangen.

Eventueel kan je ook de Ikea dirigera hub en Ikea Smart Home app gebruiken, ook dat is weer te integreren met HA (maar dan is er geen zigbee stick nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Heb je al eens naar de Z serie (premium line) van KaKu gekeken? Dat zijn ook Zigbee compatible zaken. Biedt iets meer opties dan de basis spullen van het bedrijf, maar je hebt wel een hub nodig, of wellicht werkt het ook met HA samen... dat zal je even uit moeten zoeken.

• mrbert
Archer_VC10 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:15:
Heb je al eens naar de Z serie (premium line) van KaKu gekeken? Dat zijn ook Zigbee compatible zaken. Biedt iets meer opties dan de basis spullen van het bedrijf, maar je hebt wel een hub nodig, of wellicht werkt het ook met HA samen... dat zal je even uit moeten zoeken.
Hoi @Archer_VC10
ja naar gekeken en besloten dat ik niet echt KaKu meer wil. Wil vrijere keuze hebben. Daarbij wat je al zegt je hebt een hub nodig daarvoor en ik zoek juist iets met tweeweg communicatie als Zigbee oid wat standalone kan werken zonder hub. zoals de 433 serie van KaKu en dan mede te integreren in HA voor automatiseringen.

Als ik een hub er bij moet hebben kan ik denk ik net zo goed een hue oid er bij kopen, maar dan loop ik tegen het zelfde probleem aan als met HA. ALs die defect gaat kan ik mijn halve huis geen lampen meer bedienen.
Wat ik ook eerder aangaf, schakelaar in de lasdoos ipv oude lukt bij mij niet omdat de drukknoppen niet op een lasdoos zitten en veel lampen via KaKu stekker worden geschakeld

mrbert

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mrbert schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:37:
[...]

Hoi @Archer_VC10
ja naar gekeken en besloten dat ik niet echt KaKu meer wil. Wil vrijere keuze hebben. Daarbij wat je al zegt je hebt een hub nodig daarvoor en ik zoek juist iets met tweeweg communicatie als Zigbee oid wat standalone kan werken zonder hub
Maar de premium producten van KaKu zijn Zigbee ;) Dus geen vendor lock-in.
Als ik een hub er bij moet hebben kan ik denk ik net zo goed een hue oid er bij kopen,
En ook Hue is zigbee. Alleen een iets beperktere variant (Zigbee lightlink) zodat veel producten die de 'reguliere' zigbee-standaarden aanhouden niet werken. Een lamp van IKEA werkt wel met een Hue-bridge, maar een milimetersensor of kattenvoermachine niet.

Je ontkomt niet aan een hub of bridge als je ook in HA je apparaten aan wilt sturen, alleen is hij bij een zigbee-stickje in de vorm van een usb-stick. Maar je hebt altijd extra hardware nodig om met zigbee-devices te verbinden met HA.

• mrbert
Gizz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:25:
[...]

Maar de premium producten van KaKu zijn Zigbee ;) Dus geen vendor lock-in.

Begrepen over de HUE en KaKu premium producten.
[...]

Je ontkomt niet aan een hub of bridge als je ook in HA je apparaten aan wilt sturen, alleen is hij bij een zigbee-stickje in de vorm van een usb-stick. Maar je hebt altijd extra hardware nodig om met zigbee-devices te verbinden met HA.
Ik snap ook dat je een stickje oid nodig hebt om het aan HA te koppelen. (ik heb voor KaKu ook een rxcom)
Maar kun je dan ook zonder HA de boel nog bedienen? Dat is waar ik probeer achter te komen:)

[ Voor 9% gewijzigd door mrbert op 21-11-2024 15:15 ]

mrbert

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mrbert Ja, de bediening via ZHA/Z2M én de directe binding tussen twee apparaten bestaan naast elkaar.

Zigbee binding and unbinding

Binding is an on-device feature for Zigbee devices. It provides a mechanism for attaching an endpoint of one Zigbee device to an endpoint of another Zigbee device or to a Zigbee group.

For example, binding a “target destination” Zigbee device like a remote to a Zigbee light bulb, switch or group of light bulbs allows direct control of the “target” device (light, switch, shade) from the “remote” Zigbee device, bypassing ZHA. This means that the remote can control the light bulb or group even when ZHA is not active.
Zigbee supports binding, allowing devices to directly control each other without the intervention of Zigbee2MQTT or any home automation software.
When to use this

A use case for binding is, for example, the TRADFRI wireless dimmer. Binding the dimmer directly to a bulb or group has the following advantages:

Smoothness: Improves dimming feedback by directly controlling the bulb, reducing the need for MQTT/home automation software roundtrip.
Reliability: Works even when home automation software, Zigbee2MQTT, or the coordinator is down.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je verhaal is extreem warrig, dus moeilijk te begrijpen wat je nou precies wilt, maar dit kan stand-alone werken maar ook parallel aan HA gekoppeld worden als je daar een Zigbee stick in stopt: https://www.ikea.com/nl/n...chakelaar-smart-40364748/

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 21-11-2024 15:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mrbert
Gizz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:19:

[...]

[...]
Hoi @Gizz THat was precies waar ik naar op zoek was. Dan kan ik dus gerust over gaan van 433 naar Zigbee _/-\o_

mrbert

• mrbert
fsfikke schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:22:
Je verhaal is extreem warrig, dus moeilijk te begrijpen wat je nou precies wilt, maar dit kan stand-alone werken maar ook parallel aan HA gekoppeld worden als je daar een Zigbee stick in stopt: https://www.ikea.com/nl/n...chakelaar-smart-40364748/
@fsfikke ook jij dank voor je antwoord. ik denk dat mijn openingspost vrij duidelikk was en alleen verkeerd geinterpeteerd werd.
IK weet nu iig dat ik dus de overstap kan gaan maken van 433 naar zigbee. :)

mrbert

Pagina: 1