Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindapindakaas
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi allemaal,

Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het kopen van een huis als je nog studeert.
Zoals menig student heb ik een bijbaan, maar natuurlijk niet genoeg vast inkomen voor een hypotheek.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om het huis van mijn opa en oma te kopen.
Ik heb 10% van het aankoopbedrag in spaargeld. Echter, met een hypotheek loop ik vast, ik zie door de bomen het bos niet meer. Naar verwachting zal ik over 2 jaar klaar zijn met studeren, en dan dus fulltime gaan werken. De kans op een baan met mijn studie is erg hoog, daar maak ik me dus geen zorgen om.
Mijn ouders geven aan mij graag te helpen, maar die hebben ook geen ton liggen.
Mijn vraag is, zijn er hier mogelijkheden in? of kan ik het beter volledig uit mijn hoofd zetten?
Kunnen mijn ouders garant staan als ik een hypotheek neem? kan ik een hypotheek nemen op basis van mijn (verwachte) toekomstige salaris? Ik ben het overzicht kwijt. Graag zou ik willen weten of er op de een of andere manier iets mogelijk is, of dat ik heel onrealistisch bezig ben.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je al eens contact met een hypotheekverstrekker? Die kunnen namelijk antwoorden geven op de vragen die je stelt.

Persoonlijk zou ik geen huis kopen zonder degelijk inkomen, verstrekkers zijn er ook niet happig op.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je het geld niet al hebt liggen en geen vaste baan hebt kun je imo beter ophouden hier over na te denken totdat één van die twee factoren verandert. Geen enkele geldverstrekker (hypotheekverstrekker ben jij) gaat je in die situatie geld lenen, en al helemaal niet tegen een redelijke rente.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 09-05 09:43
Met alleen een parttime baan als student zie het niet voor me dat een bank je graag een hypotheek geeft. Dus je zou kunnen kijken of je ouders mits dat voor hun een optie is garant kunnen staan ? Anders vrees is dat je veel meer betaald voor wat je leent door het feit dat je puur een student bent zonder vast inkomen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vergeet ook even niet, los van de aanschaf, dat je elk jaar een (flink) bedrag nog moet sparen / uitgeven om een huis leefbaar te houden? (On)verwacht onderhoud aan huis. (On)verwacht vervangen van gebruiksdelen. Verzekeringen. WOZ-heffingen. "gas water & licht". En zoals de rest al zegt; een financier gaat jou niet happig helpen.

Alternatief; onderzoeken met notaris, ouders en grootouders of het huis (gedeeltelijk) geschonken kan worden. En welke kosten / afdracht daarbij komt kijken op allerlei vlakken. Misschien dat jouw ouders ook eens kunnen onderzoeken of zij een overwaarde hebben, of ze daarvan gewillig zijn gebruik te maken en welke (belastingvrije) schenkingen aan jou kunnen bijdragen aan een huis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-05 10:58
Daarnaast ben je nu als student in alle vrijheid je leven aan het ontdekken. Wie zegt dat jij over 2 jaar nog wil wonen waar het huis van je grootouders staat? Gun jezelf de vrijheid om dat lekker te gaan ontdekken en misschien wel voor de liefde naar Zimbabwe te verhuizen ipv je nu op deze leeftijd al vast te leggen aan een dergelijk grote investering. Daar heb je nog tijd genoeg voor later.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03
Van wie is het huis nu, en zit daar nog een hypotheek op? Wanneer een huis vrij is kun je het kopen van de huidige eigenaar, en ook een hypotheek nemen bij de huidige eigenaar.
Vervolgens een hoge rente afspreken, dus veel hypotheekrenteaftrek. Ook onderling afspreken wat je een eerlijke werkelijke rente vindt. De hypotheekverstrekker kan het verschil als schenking geven.
Laat je eens door een goeie financieel adviseur informeren. Een hypotheek hoeft niet via een bank te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 23:24
Afhankelijk van het inkomen, vermogen, hypotheken (en toekomstplannen) van je opa en oma zou je het huis ook kunnen huren van ze.

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 18-11-2024 13:42 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35
Als je ouders het geld willen lenen of garant staan, ja.
Anders, nee...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:56
Is er haast bij de koop van de woning? Over 2 jaar, met een baan, heb je meer kans. Misschien kunnen je ouders het kopen en een hypotheek nemen? En het tzt aan jou doorverkopen?
Je kunt het eens aan een hypotheekadviseur voorleggen. Of misschien meerdere. En dan kijken of iemand een constructie kan bedenken die voor jullie werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hebben je opa en oma nog een hypotheek op het huis lopen?
Willen zij het hele bedrag in één keer hebben?
Is het mogelijk dat je een familie hypotheek neemt bij je opa en oma, en jij dus het huis mettertijd afbetaalt aan hun?

Een hypotheek adviseur is inderdaad waarschijnlijk wel handig. Dan kun je met je grootouders, en ouders, samen de mogelijkheden bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:42:
Als je ouders het geld willen lenen of garant staan, ja.
Anders, nee...
garant staan? Dat is iets van vroeger.

Lenen? Dat kan niet want dan moet TS wel kredietwaardig zijn en dat is hij niet.

@TS het is zelfs voor veel tweeverdieners al zeer moeilijk om een huis te kunnen kopen. Ga er dus niet vanuit dat jou als student dat wel zo maar lukt.

Helaas is de conclusie dus: vergeet het maar voorlopig.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 18-11-2024 14:03 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ze hebben het toch wel ingewikkeld gemaakt, maar als TS maar 25% van het geld mist zou dit inderdaad een oplossing kunnen zijn als ik dat zo lees, aangezien TS over 2 jaar de maandlasten zelf kan dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Mjier schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:22:
Van wie is het huis nu, en zit daar nog een hypotheek op? Wanneer een huis vrij is kun je het kopen van de huidige eigenaar, en ook een hypotheek nemen bij de huidige eigenaar.
Vervolgens een hoge rente afspreken, dus veel hypotheekrenteaftrek. Ook onderling afspreken wat je een eerlijke werkelijke rente vindt. De hypotheekverstrekker kan het verschil als schenking geven.
Laat je eens door een goeie financieel adviseur informeren. Een hypotheek hoeft niet via een bank te lopen.
Hogere rente schiet je niks mee op. Met HRA krijg je slechts een deel terug.

Stel je betaald per jaar €1000,- rente, dan gaat je inkopen dat jaar met €1000,- omlaag. Als TS al belasting betaald zal hij vermoedelijk in de 32% groep zitten, kortom het scheelt hem dan ongeveer €330,- belasting betalen.

Maak daar €5000,- rente van, dan zal hij max €1650,- minder belasting betalen. Maar hij heeft onder aan de streep wel veel meer moeten betalen.

(dit zou wel aantrekkelijk kunnen zijn als opa dan het bedrag aan betaalde rente weer terug schenkt aan TS, dan heeft hij wel de aftrek maar niet de kosten)

P.S. : Opa kan ook ieder jaar een deel schenken aan TS om de hypotheek te verminderen. Dat zou opa ook kunnen doen aan ouders van TS die het dan weer schenken aan TS.

Tip: ga eens met een fiscalist praten als je aan dit soort constructies zit te denken, die kan ook advies geven over een lening bij Opa en hoe dat vorm te geven.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vroeger was dit een stuk makkelijker en minder beperkend. Op een gegeven moment was 'garant staan' min of meer afgeschaft volgens mij, na de kredietcrisis. Recent is er weer wat mogelijk. De huidige generatiehypotheken zijn een soort 'light' variant naar mijn mening. Het is niet zaligmakend maar kan soms net iets extra's mogelijk maken. Maar houd dan rekening met:
-Vaak geen NHG mogelijk, dus geen lage NHG rente
-Vaak moet je alsnog zelf circa 75% van de hypotheek op jouw naam zetten, en mogen (groot)ouders slechts het laatste extra beetje mogelijk maken. Zeg maar het tegenoverstelde van wat TS wenst.
-Soms moet je aantonen(aannemelijk maken) dat je binnen X jaar de volledige hypotheeklast kunt dragen.
-andere beperkingen.
-Slechts beperkt aantal aanbieders

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-11-2024 14:20 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:58

Jorissie87

No diggity

Mjier schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:22:
Volgens mij is deze "familiebank constructie" inmiddels redelijk aan banden gelegd. De belastingvrije schenking die dit aantrekkelijk maakte is flink naar beneden bijgesteld de laatste jaren. OP geeft al aan dat de ouders geen ton hebben liggen en dat het huis van opa/oma is. Als hij de woning zou kopen met inleg 10% eigen geld dan moet hij nog steeds meerdere tonnen lenen en tegen hoge rente terugbetalen. Dat betekent o.a. het volgende:
- Opa en Oma hebben geen geld meer en "verdienen" nauwelijks aan de woning. Hebben daarnaast op korte termijn enkel die 10% tot hun beschikking.
- Je moet maandelijks een flink bedrag betalen omdat je met een hoge hypotheekrente te maken krijgt.
- Enkel 2658 per jaar mag daarvan maar belastingvrij teruggegeven worden door opa en oma (die het geld wegens de verkoop mogelijk zelf harder nodig hebben).

De familiebankconstructie is een leuk idee maar alleen maar lucratief als je ouders de hypotheekverstrekker zijn (want eerste lijn mag een hogere belastingvrije schenking doen) en wanneer zij dit geld al direct hebben "liggen" en er geen beroep op hoeven te doen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:53
de Peer schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:15:
[...]

Vroeger was dit een stuk makkelijker en minder beperkend. Op een gegeven moment was 'garant staan' min of meer afgeschaft volgens mij, na de kredietcrisis. Recent is er weer wat mogelijk. De huidige generatiehypotheken zijn een soort 'light' variant naar mijn mening. Het is niet zaligmakend maar kan soms net iets extra's mogelijk maken. Maar houd dan rekening met:
-Vaak geen NHG mogelijk, dus geen lage NHG rente
-Vaak moet je alsnog zelf circa 75% van de hypotheek op jouw naam zetten, en mogen (groot)ouders slechts het laatste extra beetje mogelijk maken. Zeg maar het tegenoverstelde wat TS wenst.
-Soms moet je aantonen(aannemelijk maken) dat je binnen X jaar de volledige hypotheeklast kunt dragen.
-andere beperkingen.
-Slechts beperkt aantal aanbieders
Het is dus niet van vroeger en ook nooit weggeweest, daar hadden we het over niet over de voor en nadelen.. Maar goed als je het daarover wil hebben, dat NHG verhaal kan ik nergens terug vinden. De rest, ja hehe duh er zijn regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pennywiser schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:22:
[...]

Het is dus niet van vroeger en ook nooit weggeweest, daar hadden we het over niet over de voor en nadelen.. Maar goed als je het daarover wil hebben, dat NHG verhaal kan ik nergens terug vinden. De rest, ja hehe duh er zijn regels.
De garantstelling zoals we die vroeger kenden, die bestaat niet meer. Dat ging vroeger namelijk heel makkelijk, zonder al te veel voorwaarden. Tegenwoordig heb je er nauwelijks iets aan. Is niet te vergelijken.

Is wel degelijk weg geweest want die generatiehypotheken dat is pas de laatste 5-10 jaar in opkomst volgens mij.

NHG, lees hier:
https://www.vanbruggen.nl/begrippenlijst/generatiehypotheek

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-11-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS kan werkgever vragen om intentie-verklaring voor vast contract.

Vervolgens iets kopen in gezamenlijkheid met 1 of 2 bevriende studenten met hetzelfde probleem.
Zodat er een Friends achtige start op de huizenmarkt gerealiseerd kan worden.
Vergeet niet BKR registraties op te ruimen.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJ Le Funk schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:30:
TS kan werkgever vragen om intentie-verklaring voor vast contract.
Het gaat om een werkgeversverklaring, en daarop staat het vinkje 'intentie tot aanbieden vast contract'. Dit gaat echter vooral om het hebben van een vast dienstverband. De werkgever zal vermoedelijk nog geen toekomstig salaris invullen in zo'n werkgeversverklaring.
Vervolgens iets kopen in gezamenlijkheid met 1 of 2 bevriende studenten met hetzelfde probleem.
Zodat er een Friends achtige start op de huizenmarkt gerealiseerd kan worden.
Vergeet niet BKR registraties op te ruimen.
Ja zoiets zou nog kunnen met 3 salarissen in totaal moet er wel iets meer mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 12:20
Jorissie87 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij is deze "familiebank constructie" inmiddels redelijk aan banden gelegd. De belastingvrije schenking die dit aantrekkelijk maakte is flink naar beneden bijgesteld de laatste jaren. OP geeft al aan dat de ouders geen ton hebben liggen en dat het huis van opa/oma is. Als hij de woning zou kopen met inleg 10% eigen geld dan moet hij nog steeds meerdere tonnen lenen en tegen hoge rente terugbetalen. Dat betekent o.a. het volgende:
- Opa en Oma hebben geen geld meer en "verdienen" nauwelijks aan de woning. Hebben daarnaast op korte termijn enkel die 10% tot hun beschikking.
- Je moet maandelijks een flink bedrag betalen omdat je met een hoge hypotheekrente te maken krijgt.
- Enkel 2658 per jaar mag daarvan maar belastingvrij teruggegeven worden door opa en oma (die het geld wegens de verkoop mogelijk zelf harder nodig hebben).

De familiebankconstructie is een leuk idee maar alleen maar lucratief als je ouders de hypotheekverstrekker zijn (want eerste lijn mag een hogere belastingvrije schenking doen) en wanneer zij dit geld al direct hebben "liggen" en er geen beroep op hoeven te doen.
Wat natuurlijk WEL zou kunnen, is niet direct die 10% aan opa/oma geven, maar het gebruiken als maandelijkse afbetaling van de familiehypotheek voor de eerste 2 jaar.

Daarna zou het beoogde hogere inkomen de maandlasten op zich moeten nemen EN als dat inderdaad allemaal goed gaat, heb je na even natuurlijk ook de mogelijkheid om de hypotheek daadwerkelijk bij de bank te nemen en grootouders af te betalen.

Dus het kan evt wel, maar er komt een hoop vertrouwen bij kijken. Long story short verhuis je het risico naar grootouders. Dat kan prima zijn, als de relatie dat aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
[...]

Nu ben ik geen jurist, maar met belastingvrije schenkingen naar kleinkinderen kunnen opa en oma ook schenken aan de kinderen (hoger belastingvrij bedrag). De volgende dag kunnen die uit geheel eigen beweging ook een schenking doen aan hun kinderen. Deze omweg komt bovenop het bedrag dat opa en oma rechtstreeks kunnen schenken.
Je moet het natuurlijk wel goed met elkaar kunnen vinden als familie. Anders zit je goed in de shit bij dit soort onderlinge afspraken;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mjier op 18-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 12:20
Mjier schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:43:
[...]

Nu ben ik geen jurist, maar met belastingvrije schenkingen naar kleinkinderen kunnen opa en oma ook schenken aan de kinderen (hoger belastingvrij bedrag). De volgende dag kunnen die uit geheel eigen beweging ook een schenking doen aan hun kinderen. Deze omweg komt bovenop het bedrag dat opa en oma rechtstreeks kunnen schenken.
Dat is een niet zo nette constructie natuurlijk. Zowiezo mogen grootouders maar 1/3e schenken van wat een ouder mag schenken.

Ik heb zo het vermoeden dat de belastingdienst daar wel het een en ander over denkt als het in een trapje naar het kleinkind gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 15:29
de Peer schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:00:
[...]

Lenen? Dat kan niet want dan moet TS wel kredietwaardig zijn en dat is hij niet.
Dat is wel erg kort door de bocht.

Wie zegt dat je kredietwaardig moet zijn om geld van je ouders te lenen? Dat een bank of andere geldverstrekker dat eist is prima, maar je ouders of grootouders mogen jou ook geld lenen als ze je niet kredietwaardig vinden.

De belastingdienst zal vooral opletten dat er genoeg belasting betaald wordt, dus dat zou ik wel netjes organiseren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

XelaRetak schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:49:
[...]

Dat is een niet zo nette constructie natuurlijk. Zowiezo mogen grootouders maar 1/3e schenken van wat een ouder mag schenken.

Ik heb zo het vermoeden dat de belastingdienst daar wel het een en ander over denkt als het in een trapje naar het kleinkind gaat.
Ja dat denk ik ook. als je uitzoomt dan zie je dat het kleinkind afhankelijk is van die schenking, terwijl de ouder (in het midden) er dus voor mag kiezen om het zelf te houden en niet 'door te schenken'.

Ik zou van zo'n constructie niet afhankelijk (en ook niet verantwoordelijk) willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Saint2Saint schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:50:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht.
Ja dat klopt. Als ouders en/of grootouders het volledige bedrag aan TS kunnen lenen, dan zou dat kunnen. Maar zodra er (voor een deel) alsnog een hypotheek nodig is via de bank, ga je dat hypotheekdeel niet krijgen vanwege je betaalverplichtingen aan (groot)ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
XelaRetak schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:49:
[...]

Ik weet niet wat de belastingdienst hier van vindt. Maar de ouders mogen toch zelf weten wat zij met een ontvangen schenking doen? Dan zijn ze toch ook vrij om het weg te geven? Als je de schijn wilt voorkomen moet je de bedragen en tijden van schenken niet synchroon laten lopen.
Hebben we fiscalisten in ons midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mjier schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:54:
[...]

Ik weet niet wat de belastingdienst hier van vindt. Maar de ouders mogen toch zelf weten wat zij met een ontvangen schenking doen?
Ja, maar dat is ook precies het punt. Ze mogen ook besluiten opeens niet meer door te schenken. Er mogen geen voorwaarden aan een schenking zitten dus het valt niet vast te leggen.
Dat is een risico.

Het is op zijn minst een discutabele opzet, maar waarschijnlijk 'mag' het wel. Desalniettemin niet fijn om dit ooit bij een controle te moeten verdedigen.

dat synchroon lopen is het punt niet, want als je uitzoomt zie je dan nog steeds dat er 'opeens' jaar op jaar (door)schenkingen zijn. Dus duidelijk sprake van een opgezette constructie.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 18-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28
[...]

Familiebank heeft niets met schenken te maken zolang de rente marktconform is en de verstrekker rente niet terugschenkt. Maar dan moet die familie wel even het hele aankoopbedrag (minus 10%) cash hebben liggen. Als een suikeroom een student zonder vast inkomen een half miljoen aan hypotheek wil verstrekken dan mag dat. Zodra de ontvanger echter de maandlasten niet daadwerkelijk betaalt zal de belastingdienst wel onderzoek gaan doen.

https://veldhuisadvies.nl...jubelton-maar-familiebank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Ik heb er weinig verstand van maar wat ik net bedacht is misschien als je meer ooms en tantes hebt kunnen die samen het huis kopen van je grootouders en het verhuren aan jou. Als je maar genoeg ooms/tantes hebt is het individuele bedrag erg laag :p

Als je dan eenmaal geld hebt kan je stukje voor stukje je ooms en tantes uitkopen en wordt het huis steeds meer van jou?

Geen idee of dat echt kan, vast wel iemand hier die daar meer over weet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:28
Je kunt ook gewoon de constructie gebruiken die gemeentes gebruiken voor de starterslening (combinatielening), je sluit een hypotheek af bij je ouders/opa's/oma's/tante's/oom's etc.., die betaal jij netjes af inclusief rente door een 2e lening op te bouwen bij je familie geldverstrekkers (zo hoef je bij de gemeente de 1e drie jaren geen geld te betalen voor een hypotheek bij de gemeente, en betaal je de hypotheek af in bijvoorbeeld 27 jaar als je een afkoelperiode had van 3 jaar). Als ze gul zijn geven ze je elk jaar ook nog een maximale belastingvrije gift.. maar daar blijft het bij.

Geen enkele publieke financiële instelling zal jou een geldbedrag over maken om het huis te krijgen. Dat mag je gewoon vergeten. Leuk al die posts "vraag maar bij een bank" maar daar kom je altijd van een koude kermis thuis. Als jij er serieus in bent dan betaal je voor een prive hypotheekadviseur die zijn vak goed kent en ook alle belastingregels goed kent.

Als je het huis als gift krijgt dan moet daar nog wel belasting over betaald worden.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 18-11-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
de Peer schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:35:
[...]

Het gaat om een werkgeversverklaring, en daarop staat het vinkje 'intentie tot aanbieden vast contract'. Dit gaat echter vooral om het hebben van een vast dienstverband. De werkgever zal vermoedelijk nog geen toekomstig salaris invullen in zo'n werkgeversverklaring.

[...]

Ja zoiets zou nog kunnen met 3 salarissen in totaal moet er wel iets meer mogelijk zijn.
Als ik OP goed begrijp gaat het om een baan die hij/zij potentieel na het afstuderen zal hebben en niet bijbaan die er nu is.
In dat geval valt er niets te verklaren omdat er geen werkgever is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jobjl schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:37:
[...]

Als ik OP goed begrijp gaat het om een baan die hij/zij potentieel na het afstuderen zal hebben en niet bijbaan die er nu is.
In dat geval valt er niets te verklaren omdat er geen werkgever is.
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Buiten het hele hypotheekverhaal, hou er ook rekening mee dat je die woning tegen taxatiewaarde danwel WOZ moet overkopen. Je grootouders mogen het niet zomaar verkopen voor een luttel bedrag dat niet marktconform is. Als ze het jaaaaren geleden hebben gekocht kan het zomaar wel eens het dubbele of meer waard zijn. Dat ga je als student echt niet kunnen betalen tenzij je Econometrie studeert en nu al dik binnen loopt ofzo.. Ik zou het nog even een paar jaar laten rusten, je zou wel het huis kunnen gaan huren van je grootouders als hun hypotheek dat toestaat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 23:51

macnerd

No Apples please :-)

Kan het huis niet alvast gekocht worden, met geplande levering over 3 jaar of zo? Eventueel nog onder voorbehoud van financiering en dergelijke. Eventueel met betaling van de 10% van het aankoopbedrag.
Dit kan natuurlijk alleen als opa en oma nog een paar jaar kunnen wachten.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

macnerd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:08:
Kan het huis niet alvast gekocht worden, met geplande levering over 3 jaar of zo? Eventueel nog onder voorbehoud van financiering en dergelijke. Eventueel met betaling van de 10% van het aankoopbedrag.
Dit kan natuurlijk alleen als opa en oma nog een paar jaar kunnen wachten.
En wat schiet je daar mee op? Dan kun je het net zo goed nu niet kopen en over 3 jaar wel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Ik heb met mijn vriendin een appartement gekocht toen we nog studeerde. Technisch gezien studeerde we beide nog. Maar zij was bijna klaar en heeft toen een vast contract kunnen krijgen bij haar stage plek. Dit zorgde er wel voor dat zij langer ging doen over haar studie en in haar vrije tijd haar scriptie moest afschrijven. DAT heeft er voor gezorgd dat we een hypotheek konden krijgen want werkgevers verklaring.
Dus geen potentiële partner waarmee je wil samenwonen die wel al afgestudeerd is? Heeft voor mij gewerkt :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:06
Een hypotheek op basis van een verwacht toekomstig salaris. Wel leuk bedacht :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 23:51

macnerd

No Apples please :-)

de Peer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:34:
[...]

En wat schiet je daar mee op? Dan kun je het net zo goed nu niet kopen en over 3 jaar wel kopen.
Je kunt de huidige marktwaarde als koopprijs vastleggen, in plaats van de waardeschijnlijk hogere marktwaarde over 3 jaar. Er is best kans dat ze hun kleinkind graag op weg helpen. Misschien willen ze ook graag de tijd om te ontspullen voor ze kleiner gaan wonen. Of ze willen bijvoorbeeld door naar een appartementencomplex dat nog gebouwd moet worden.

Genoeg redenen te bedenken, maar wat boeit het dat je net zo goed een ander huis kunt kopen over 3 jaar? @pindapindakaas zoekt naar een mogelijkheid om het huis te kopen van zijn grootouders, en dit zou een mogelijkheid kunnen zijn.

MacNerd

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:36
Het is heel simpel, er zal ergens geld vandaan moeten komen. De bank gaat je dat niet geven, dus dan blijft over familie. Je ouders hebben geen ton liggen dus je komt tekort. Dat zou andere familie dan op moeten lossen maar die moeten dat net willen.
Misschien moet je je ook afvragen of je zo'n financiële verplichting aan wil gaan aangezien je over twee jaar pas klaar bent met je studie. Het is natuurlijk niet alleen een hypotheek. Verzekeringen, gas, water, licht, belasting, internet, onderhoud, etc. Ik vindt het een nobel plan maar acht de kans van slagen erg klein.
Is het doel om het huis in de familie te houden? Of wil jij er gewoon graag wonen?

Roomba E5 te koop

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Heb je een indicatie wat de waarde van de woning is? Want de gemiddelde woning is momenteel redelijk onbetaalbaar voor een enkele inkomen, laat staan iemand die net klaar is met studeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 2094984

Daar hebben we een topic report voor

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 21-11-2024 14:32 ]

• Jaldea
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 10:15
Er zijn wel banken/hypotheekverstrekkers waar je een inkomenseis kan invullen en dan zie je wat je ongeveer kan lenen.

Als alleen persoon (dus zonder partner of andere overeenkomst) een huis kopen is tegenwoordig amper/niet mogelijk, zelfs met 100k op je rekening is het enkel geld wat je bij je hypotheek kan leggen voor aankoop, je potentiële hypotheek wordt er niet hoger door.

Dus tenzij je het hele bedrag kan neerleggen voor de woning, of het geld via een ander kanaal kan lenen houdt het op.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
pentaw1nz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:15:
Een hypotheek op basis van een verwacht toekomstig salaris. Wel leuk bedacht :D
Zo werkt toch elke hypotheek?...

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
barbarbar schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:16:
[...]

Zo werkt toch elke hypotheek?...
Nou die van mij wou liever weten wat ik NU verdien en toch ook wel een stukje verleden :9

Complimentje?

• barbarbar
Je zult ergens het geld vandaan moeten krijgen als je opa en oma het huis nu willen verkopen en het geld ook nu willen hebben. Dat hoeft niet perse bij een bank. Je kunt ook een deel van je ouders lenen als hypotheek, als die overwaarde hebben op hun huis. Ken zelf ook een stel die al een huis bouwt terwijl ze beiden nog studeren, die gebruiken een familiehypotheek. Betekend dat je ouders, of iemand anders, jouw geld leent.

Als je opa en oma het geld niet perse direct, of in één keer, nodig zijn, dan is er nog meer mogelijk. Je kunt ook huurkoop doen bijvoorbeeld, waarbij je het huis nu huurt en als je een vaste baan hebt het huis alsnog koopt. De huur kan dan als gift vergoed worden.

Exacte details eens met een tussenpersoon bespreken, de eerste gesprekken zijn gratis en kun je zien hoe wie er mogelijkheden ziet en hoe. Belangrijk is wel dat je je realiseert dat je het geld van je ouder moet kunnen lenen, of je opa en oma moeten flexibel kunnen zijn.

• barbarbar
Martijn.C.V schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:21:
[...]

Nou die van mij wou liever weten wat ik NU verdien en toch ook wel een stukje verleden :9
Uiteraard, maar dat is om een idee te krijgen van toekomstige salaris waarmee je die hypotheek denkt terug te gaan betalen. Aan het salaris uit het verleden hebben ze helemaal niks natuurlijk. Als je vandaag een hypotheek tekent, en morgen ontslag neemt en nooit meer inkomen hebt, is voor de verstrekker net zo goed een risico (waarvoor je dus ook onderpand en rente betaald).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Klinkt alsof je gewoon 2 jaar moet wachten en zodra je een baan hebt dit huis kopen.

Misschien dat die baan op 200 km afstand is en je tegen die tijd toch ergens anders een huis wil kopen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Outerspace
  • Laatst online: 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Aangezien dit onder Persoonlijke Financien, Studie en Loopbaan valt, verplaats ik je topic daar naar toe.
En omdat het een 'hit and run' topic lijkt, sluit ik 'm ook. Het is niet galant om een topic te openen en dan niks van je te laten horen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.