Brustor B200XL probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een Brustor B200XL lamellenoverkapping. De lamellen kunnen kantelen, waardoor ik de lichtinval binnen kan regelen, maar ook onze buiteneettafel en spullen droog kan houden als het regent.

Deze overkapping heeft uit zichzelf een vorstbeveiliging, waarbij de lamellen verticaal gaan staan om te voorkomen dat er teveel sneeuw op komt te liggen. De lamellen reageren dan nergens meer op en je raadt het al: als het regent wordt dus alles nat.
De stand van de lamellen stuur ik volledig aan met Homey, en als het een keer echt gaat sneeuwen (eens in de 5 jaar?) activeer ik handmatig de sneeuwstand.

Ik wil die vorstbeveiliging dus uitschakelen. Een hele tijd is het prima geweest, maar de afgelopen twee jaar blijft het probleem zich voordoen als de temperatuur onder de 5 graden zakt. Zowel de leverancier als de fabrikant zelf zijn al langs geweest en zeggen dat de beveiliging uitstaat. Hoewel de schuifjes (horizontaal rechts - verticaal midden) op de printplaat allemaal op OFF staan, zijn de afgelopen nacht wederom de lamellen in de vorstbeveiliging gesprongen.... Ik word er gek van. Ook omdat ik er 's nachts wakker van word als de lamellen bewegen.

Omdat ik geen vertrouwen meer heb in een oplossing vanuit de fabrikant en leverancier (garantie is ook al verlopen), wilde ik met een slim relais een klein halogeenlampje monteren in de waterdichte doos waar de printplaat in zit. Daarmee kan ik dan de thermometer beïnvloeden zodat de vorstbeveiliging niet meer geactiveerd wordt.

Mijn vraag aan jullie: wie kan mij aanwijzen waar de thermometer op de printplaat zit?

Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JYv2cVTftrVgiryZanOkfvAkp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2pBixJjpSqGfJ3QQJreB25k.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik zo snel kijk denk ik niet dat de sensor op de print zit. Gezien de kabel zou ik denken dat de bovenste kabel naar een thermokoppel gaat, zou dat kunnen?

[edit]Zie die nu wel gelabeld als antenna dus mm :/

Heb je toevallig ook handleiding ofzo van die controller? Want gezien ook de coating lijkt me een sensor op het bord nog steeds niet heel aannemelijk...

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 18-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Septillion dank voor je reactie. Ik heb helaas geen handleiding, ook niet online. Is ook niet echt de bedoeling om er als klant aan te zitten, maar goed ;) oprechte vraag: zou het logisch zijn voor een box die al buiten gemonteerd is om een externe temperatuursensor te hebben in plaats van op de printplaat?
Als het wel extern is kan ik die sensor misschien gewoon demonteren, als dat geen storing oplevert in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mm, dat is wel heel weinig info :/

Maar op zich ja. Niet alle sensoren vinden een printplaat coating leuk. Daarnaast, met wat elektronica zal het in een doosje altijd een stuk warmer zijn dan er buiten. Ook qua plaatsing en zon kan dat lastig zijn.

De print lijkt ook aardig wat ongebruikte aansluitingen te hebben en dingen al windmeting etc aan te kunnen. Maar dat heb je niet toch? Dus sensor los zou me logisch lijken. Nu zijn er natuurlijk sensoren in allerlei soorten maar zie niets waarvan ik zou denken "dat is een temperatuursensor".

Staat er nog markering onder de connectoren?

Geen optie om wat meer info van de fabrikant te krijgen? Onder het mom van dat het nu toch echt nog niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dankjewel voor je hulp. Ik ga hem binnenkort nog eens open maken en kijken welke kabels waar naartoe lopen. Hopelijk kan de fabrikant me hierbij nog helpen, al dan niet telefonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EjjE101
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 14:03
Zit er rechtboven op de printplaat niet een aantal zekeringen? met 1 een thermometer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@EjjE101 Zijn zo te zien (indicatie) ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Klopt, dat zijn indicatieledjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Misschien linksboven. Ik zou zeggen dat deze een beetje vrij staat van andere componenten, en sowieso weg van componenten die een beetje warm worden.

Eventueel kun je met een busje freeze it (buiten > 0 graden is), of met een fohn (buiten < 0 graden) lokaal een beetje koelen / verwarmen, zodat je kunt zien bij welke locatie op de print de vorstbeveiliging ingrijpt. Hierbij moet je dit misschien wel heel rustig aan doen, omdat er misschien een trage reactietijd is.

Ook kun je gewoon dat halogeen lampje / of warmteweerstand plaatsen, en dan experimenteren op welke positie deze het beste werkt.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Gurk2 Thanks, ga ik mee aan de slag! Helaas regent het morgen de hele dag, dus nog even geduld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Zojuist heb ik de overkapping toch open kunnen maken tussen de buien door. En ik ben weer wat verder gekomen. De kast van de printplaat is de Somfy Control Unit Pergola Tilt IO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU_hBs0J5YWxKhQ0Po5sVv0TQ5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WlrwjSrZhJG7Rovy4rQbUJe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alle kabels bekeken, en dit is de conclusie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWZrarxgx4jd2FG1bxyh3VL4HLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubbGUKKfegMf8MIMg4mYPVMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit dus geen externe sensor op, die met een kabel de doos verlaat.

Ook heb ik nu een handleiding kunnen vinden met deze informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbVf4c6LYwqnqauGH9R7M4s3C1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMN3m1K9jrliqaAG7qqmoRvp.png?f=fotoalbum_large

In een andere handleiding staat op pagina 48 het volgende over de temperatuursensor:

De temperatuursensor is ingebouwd in de centrale. De inschakeldrempel is afhankelijk van de
installatie-omstandigheden.

Toen ik de overkapping net open had gemaakt, zag ik dat fabrikant Brustor afgelopen zomer schuifje 4 op ON had gezet. Waarschijnlijk omdat bij OFF de overkapping alsnog open ging bij vorst, om maar wat te proberen. Deze heb ik nu weer op OFF gezet, en komende week kan ik al zien of dat werkt.

Als het schuifje niet werkt heb ik enkele mogelijkheden:
- Omdat de temperatuursensor blijkbaar op de printplaat zit, kan ik met een slim relais een klein halogeenlampje in de box monteren ter hoogte van de vorstsensor.
- In de handleiding staat ook een mogelijkheid om de vorst-stand van de lamellen te wijzigen. Dit is eenvoudiger, maar dan blijft onze eetkamer wel donker gedurende een typisch zonnige koude winterweek, waarbij wel gewoon de zon schijnt.

Ik heb hier nog enkele foto's van de printplaat gemaakt, hopelijk ziet hier iemand de temperatuursensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j37ntSscMuvqjWaA_xJOHp-Al4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv3HMTfpoCMgocv1n1cdwxW3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhPR7-fzzmqS-RTXr5zHcAKiHvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Edq6UCJRNCbZtkBTRai1W0Du.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw7lk5YDhO0gMbnWyo9wSjIMk2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CXn1JB7t6OQbJL9IEvzgj6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmpnET2NT5UoIxUWIwkTo1HJBV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vecOAWCydRPE40yCTyCrqeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPqZvoDHrw3vcTEfBnsrgejMS-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKE4uxpDtAdvmTFAfCHoLCey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Los van dat ik het vreemd vind dat zoiets niet gewoon de sneeuw kan dragen, wat ga je doen als je niet thuis bent en het gaat hard sneeuwen? Dan gaan je lamellen stuk of?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6C3tNyn2kIi7EZVpoQsCNNhNmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4VphkumgAVLeIt48XYyDQ3l.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betekent dit icoontje? Zit daar misschien de sensor?

[ Voor 55% gewijzigd door Navi op 19-11-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Navi de lamellen kunnen iets van sneeuw dragen, maar geen halve meter sneeuw. Daarom bestaat de bescherming. Het icoontje wat je aanwijst is een indicatie-LED die aangeeft welke modus/bescherming actief is. In dit geval is de led uit en is de vorstbescherming momenteel niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 12:51
Interessant topic dit. Ik heb ook een brustor overkapping en ervaar hetzelfde probleem. De lamellen gaan veel te snel open staan naar mijn mening. Die 5 graden had ook best 1 of 2 mogen zijn

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Daffy1982 vannacht en vandaag temperaturen rond het vriespunt gehad en de lamellen zijn keurig dicht gebleven. Schuifje 4 weer uitzetten lijkt vooralsnog te hebben geholpen (ondanks dat die begin dit jaar ook zo stond).
Als je tips nodig hebt hoe je hem kunt openen, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judith0310
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik lees aandachtig mee, zit met zelfde probleem, maar waar zit de kast van de printplaat? In een poot van de overkapping? Ik wil ook gaan kijken. Ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TKroon Begin dit jaar gezien of zeiden ze het alleen?

En het zou kunnen dat zo'n dipswitch is blijven hangen toen. Of dat de settings alleen ingesteld mogen worden als hij uit staat (/ hij alleen bij starten de switches checkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Septillion ook gezien dat het uit stond. Daarom snapten de leverancier en de fabrikant er ook niks van. Maar nu werkt het in ieder geval, dus ik ben blij. Halogeenlampje leg ik wel in de kast ;)

Wat je zegt zou misschien nog wel kunnen, dat houd ik in mijn achterhoofd mocht het in de toekomst weer fout gaan. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Judith0310 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:26:
Ik lees aandachtig mee, zit met zelfde probleem, maar waar zit de kast van de printplaat? In een poot van de overkapping? Ik wil ook gaan kijken. Ik hoor het graag
Ja in een poot. Aan de bovenkant zit een plaatje die je los kunt schroeven en dan zie je welke paal de elektra heeft. Ik heb twee palen waarvan de ander de waterafvoer bevat.

Als je de juiste paal hebt gevonden kun je de aluminium kap losmaken. Ik waarschuw je wel: deze is niet eenvoudig weer vast te maken. Aan 1 kant zit een diepe groef en aan de andere kant zit een smallere rand die je los kunt trekken, en diezelfde moet je ook als laatste weer terug klikken bij het in elkaar zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1bMUSOPWz6f3IbGv8R68DNhJdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHKeqhwrGDHmn7Ib1bMfT1cL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu met beeld ;) de “bovenkant” op de foto is het deel dat los kan. Aan de linkerkant zie je de dikke groef en rechts het smallere randje. Bij het losmaken trek je het rechterdeel los. Doe dit uiteraard alleen als het droog is, en als het ook niet binnen een uur gaat regenen.

[ Voor 29% gewijzigd door TKroon op 22-11-2024 12:20 ]

Pagina: 1