Warm water voor 1x pw douche, geen boiler, wat wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-04 14:42
Wij hebben in huis 2 cv ketels waarvan de "kleine" ketel nu de pomp kapot is en het is een oud ding dus ik wil deze mogelijk vervangen voor een warmtepomp.

Deze ketel verwarmt 70m2 van de woning en verder zit er 1 extra douche op aangesloten verder geen andere warmwater punten.

De vraag is wat doe ik met het warme water? De douche in de zomer wel vaker gebruikt omdat die beneden zit en makkelijk is bij de tuin met zwemmen etc. maar zeker in de winter stuk minder misschien niet eens elke week.

Een boilervat bij de warmtepomp voelt alsof ik constant water warm aan het houden ben wat ik bijna niet gebruik wat dus alleen maar energie gaat kosten, ik dacht zelf aan een doostromer voor de douche maar ik zie meerdere topics die zeggen dat het de elektra bijna niet te doen is omdat die zoveel gebruiken en daarnaast weinig druk geven zijn er nog andere oplossing misschien?

Iemand een goede tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:42
Is een klein elektrisch boilertje geen optie? Weet niet hoe lang je daar moet kunnen douchen. Als je de douche echt niet gebruikt in de winter, zou je deze uit kunnen zetten.
Dan voor het eerste gebruik in de zomer wel even goed spoelen & verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

Gewoon 40l keukenboilertje ervoor?
Dat is ook binnen no time warm.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als mijn buffervat met hygienespiraal niet warm genoeg is neemt de Wijas 11 kW het automatisch over. (Doorstroomt altijd)
Icm een douchewtw en een wijas 11 kW kun je prima douchen met een normale straal (geen stortdouche)
Zo ook uitgevoerd in een appartement van mijn nichtje.

Of je zet een kleine wp boiler weg. Dat is ook zuinig.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2024 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Dit is een vraag waarop doorvragen eigenlijk het juiste antwoord is: Waarom is er een opgedeeld verwarmingssysteem?

Waarom is er een opgedeeld SWW systeem?

Hoeveel moeite is het dit samen te brengen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:01:
Dit is een vraag waarop doorvragen eigenlijk het juiste antwoord is: Waarom is er een opgedeeld verwarmingssysteem?

Waarom is er een opgedeeld SWW systeem?

Hoeveel moeite is het dit samen te brengen?
Huidige verwarmingsinstallatie verduurzamen, tips nodig!

Dat topic strandde niet voor niks, nu weer vermoed ik want niks schijnt te kunnen of het is (te) duur :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Ik ben zelf misschien nogal basic en minimalistisch.

Maar voor mijn douche heb ik een 15l boilertje (1200W) aangesloten via een Shelly 1pm timerrelais. Een halfuur voor ik wil douchen druk ik op het knopje om een opwarmcyclus te starten

Daar kan ik dan 5 á 10min mee douchen. Het is geen wellness maar het werkt gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 18-11-2024 19:46 ]

Pagina: 1