Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Ik noem mezelf graag electra hobbyist. Het aanleggen van de electra is niet zo'n probleem, het analyseren van wat er mis kan zijn ook niet zo heel erg maar vandaag loop ik tegen mijn limiet. En voordat ik een pro inhuur zou ik graag weten of ik wellicht nog wat over het hoofd zie. Kunnen jullie met me mee denken?

Ons huis is zo'n 100 jaar oud. Ergens in de jaren 60 heeft het een grote overhaul gehad, ergens rond de millenium wisseling nog eens en de afgelopen tijd zijn wij hard bezig met updaten van zaken. De electra is dan ook een allegaartje van beperkte aanleg in de jaren 60, beunhaas rond 2000, vernieuwing zo'n 2 jaar geleden en constante updates sindsdien.
De meeste electra zit in geïsoleerde voorzetwanden of verlaagde, geïsoleerde plafonds.

We hebben 12 groepen, 4 aardlek (3 groepen per) en daarnaast nog wat PV en EV spul wat hier, volgens mij, geen invloed heeft. Afgelopen nacht knalde 1 van de aardlekken er uit. Deze bedien groep 7, 8 en 9. Groep 9 is niet aangesloten (en staat permanent uit), groep 8 is zo'n beetje de hele buitenboel, groep 7 zijn de 2 kantoren (je weet wel; wat we op dit moment het hardst nodig hebben :-p ) Uiteraard is groep 8 onmiddelijk suspect (die is al eens eerder mis gegaan) dus groep 8 uit gezet en aardlek terug aan. Na een paar seconden klapte die weer. Alle groepen uit gezet, aardlek terug. Geen issue. Groep 8 aan gezet. Geen issue. Groep 7 aan en na een paar seconden klapt die weer. Okay, niet nodig om te slapen dus met groep 7 uit en de aardlek aan lekker naar bed gegaan.

Vanochtend op analyse tocht gegaan. Alle stekkers van de kantoren er uit getrokken, alle schakelaars op uit. Resultaat is gelijk. Maar dit keer wacht de aardlek niet even; zodra ik de groep aan zet klapt hij er uit. Toen kwam ik er achter dat ook de hal en buitenlamp op dezelfde groep zit. De buitenlamp werkt al jaren niet meer (peertje kapot) dus die heb ik helemaal los gehaald. Resultaat alsnog hetzelfde.
Zowel de kantoren als de zolder die er boven ligt (die recentelijk verbouwd is en niet in gebruik) gecontroleerd op water, niets te vinden.

Wat zie ik hier nog over het hoofd? Wat zou hier nog mis kunnen zijn? Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens water in de voorzetwanden gekomen is en dan zou de enige oplossing dus zijn om de kantoren te gaan slopen; daar heb ik eigenlijk niet echt behoefte aan dus een non-destructieve optie zou welkom zijn :-D

Meer technische installatie wordt het niet => naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 18-11-2024 12:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Terugwerken vanaf de meterkast beginnend bij de eerste centraaldoos. Je koppelt de volgende centraaldoos af en kijkt of het goed gaat. In niet dan aangesloten punten een voor een controleren. Indien wel dan zelfde met volgende centraaldoos.

Met wat mazzel heb je wagos gebruikt :+

Tip: nu toch alles los gaat, noteer per centraaldoos wat er achter hangt en noteer de windrichting voor toekomstige debugging.

[ Voor 255% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
De ALS zelf kan defect zijn. Ik zou beginnen met de ALS die er nu uitvliegt om te wisselen met een andere.

Als blijkt dat de ALS niet defect is dan moet je inderdaad op speurtocht gaan. Een megger (isolatieweerstandmeters) kan hierbij heel nuttig zijn, kan je eventueel huren als je die niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
mathias82 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:56:
De ALS zelf kan defect zijn. Ik zou beginnen met de ALS die er nu uitvliegt om te wisselen met een andere.

Als blijkt dat de ALS niet defect is dan moet je inderdaad op speurtocht gaan. Een megger (isolatieweerstandmeters) kan hierbij heel nuttig zijn, kan je eventueel huren als je die niet hebt.
Maar dan zou ik verwachten dat hij er ook uit klapt nu groep 8 wel gewoon actief is.

Ik zal eens opzoeken wat een megger is.
Rukapul schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:47:
Terugwerken vanaf de meterkast beginnend bij de eerste centraaldoos. Je koppelt de volgende centraaldoos af en kijkt of het goed gaat. In niet dan aangesloten punten een voor een controleren. Indien wel dan zelfde met volgende centraaldoos.

Met wat mazzel heb je wagos gebruikt :+

Tip: nu toch alles los gaat, noteer per centraaldoos wat er achter hangt en noteer de windrichting voor toekomstige debugging.
Yup, dat zou heel goed werken.... als tenminste niet alles achter gipsplaten of plafondplaten zou hangen. Uiteraard alles netjes afgesmeerd en geschilderd.
We hebben dus geen flauw idee waar we de centraaldozen (als die er zijn) zouden moeten vinden.
Dit zit grotendeels in het 2000-beun stuk.

Uiteraard heb ik overal wagos gebruikt. De vorige bewoners not so much :-( Ik verwacht voornamelijk kroonsteentjes als we ooit de centraaldozen zullen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:26
Klinkt meer als opnieuw beginnen, helaas zul je je een hele hoop werk op de hals halen, maar ik zou niet gerust slapen met gebeunhaasde verbindingen verstopt achter plafonds...
Ik ben net iets te vaak verkoolde kroonsteentjes tegen een riet plafond tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Croga schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:58:
[...]

Maar dan zou ik verwachten dat hij er ook uit klapt nu groep 8 wel gewoon actief is.

Ik zal eens opzoeken wat een megger is.

[...]

Yup, dat zou heel goed werken.... als tenminste niet alles achter gipsplaten of plafondplaten zou hangen. Uiteraard alles netjes afgesmeerd en geschilderd.
We hebben dus geen flauw idee waar we de centraaldozen (als die er zijn) zouden moeten vinden.
Dit zit grotendeels in het 2000-beun stuk.

Uiteraard heb ik overal wagos gebruikt. De vorige bewoners not so much :-( Ik verwacht voornamelijk kroonsteentjes als we ooit de centraaldozen zullen vinden.
In z'n geval heb je best wel een uitdaging/probleem. Wanneer er niks meer op groep 7 zit aangesloten (ook geen mechanische ventilatie?) en de aardlek blijft eruit vliegen wanneer je groep 7 aanzet dan zit het probleem dus IN je installatie, en niet in de aangesloten apparatuur.
Wat je nog kan proberen is de aardlek en automaat omwisselen. Dus bijv in je meterkast de draden die vanuit automaat7 komen bijv wisselen met die van een andere automaat achter een andere aardlek om echt de aardlek en automaat uit te sluiten.

Daarna kun je kijken wat je wél los kunt koppelen in de bedrading van groep 7. Dus haal stopcontacten los en koppel ze los. Hetzelfde voor lichtschakelaars. Verwijder deze en trek wat draden los om zo te bepalen of je hiermee iets kan bepalen waar in groep 7 het fout gaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22

timovd

Voorsprong door techniek

Zoals hierboven aangegeven; ALS wisselen met een andere voor diagnose.
Wellicht nog groepen 7 en 8 wisselen of beide groepen aansluiten en inschakelen zonder installatiedraad op de automaten. Wat is dan het resultaat? Als je automaten al heel oud zijn, zijn ze wellicht al technisch afgeschreven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
timovd schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:22:
Als je automaten al heel oud zijn, zijn ze wellicht al technisch afgeschreven.
De automaten zijn net geen 3 jaar oud. Die zullen het issue niet zijn. De stoppenkast is gemoderniseerd toen we hier kwamen wonen en het dak vol panelen en de voorpui vol 3-fase laders hebben gehangen.

Hartelijk dank voor alle adviezen tot nu toe. Zo'n beetje allemaal wel dingen die ik niet zelf aan durf dus ik heb m'n vast Werkspot electricien een berichtje gestuurd. Die heeft vast zo'n isolatieweerstandmeter en genoeg tools om ook de ALS en automaten te testen. Waarschijnlijk het laatste redmiddel voordat we moeten gaan breken maar dat hoop ik toch echt te voorkomen :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Croga schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:58:
[...]

Niet persé. Kan zijn dat hij gevoeliger is geworden: als hij er normaal bij 30mA uitklapt kan het zijn dat hij dat nu al bij 15mA doet. Als je dan een verlies van 15mA hebt op kring 7 (wat niet abnormaal is, zeker bij oudere huizen) dan krijg je wat je nu hebt.
Croga schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:25:
[...]

De automaten zijn net geen 3 jaar oud. Die zullen het issue niet zijn. De stoppenkast is gemoderniseerd toen we hier kwamen wonen en het dak vol panelen en de voorpui vol 3-fase laders hebben gehangen.
Da's ook geen zekerheid. Het is niet omdat een automaat 3 jaar oud is dat hij niet stuk kan zijn.
Pagina: 1