Huis met 16 panelen gekocht. Houden of weghalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 01:26

MASiR

gameplay montages

Topicstarter
Waarschuwing: naieve zonnepanelen noob post incoming dus doe aardig ajb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyvadMbHYMN1-Zhz2PBpjAfH-Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkkZ4nGqgTOMgvU5YjdrtLSg.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hadden na voors en tegens bekijken een behoorlijk uitgesproken mening over panelen op ons (huidige oude) huis: dat gaan we niet doen want die kosten halen we er niet uit volgens de bereken-tools. Maar goed ook want na 5 jaar gaan we weg.

Nu hebben we ander een huis gekocht waar er al 16(!) op liggen. Onze eerste reactie is: weg met die zooi want we weten er niets van en we willen onder andere niet voor verrassingen komen te staan qua terugleverboete en 112 vandaag laat ook vaak genoeg woningbranden zien met .. zonnepanelen.

Toen was het idee; als we gunstig ons oude huis verkopen kunnen we een batterij kopen om het terugleveren te minimaliseren. Maar hoe veilig zijn die dingen..

Dit ligt er op:
6 stuks solar edge SE2200 (300Wp) op de garage (2019)
10 stuks Longhi 410 (410Wp) op het huis

Iemand enige tips over of bijvoorbeeld die set van 6 er af kunnen omdat het veel te veel is, of dat je op een of andere manier die zooi automatisch uit schakelt als je terug dreigt te leveren? Heeft een thuisbatterij wel zin of is dat alleen maar een waste of money en brandgevaarlijk op zolder?

k0yagaming

Acties:
  • +74 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Zooi? Waarom zou je het weghalen. Genoeg contracten waar je boete minimaal is. Kijk daar eens naar en bedenk eens wat het je kan opleveren in plaats van het als zooi te bestempelen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat voor een omvormer heb je?

En die leiding aan de zijkant van je huis, is dat van een airco?

Als je het juiste contract kiest of binnen de perken blijft van de terugleverboetes kun je nog steeds prima salderen.

____

Bij onze Enphase (micro-omvormers) kunnen wij kiezen voor 'zero export'. Als je dit aanzet wek je alleen maar zodanig veel op als dat je verbruikt dus kun je in principe geen boete of meerkosten krijgen.
(Je wekt dan wel minder op over het jaar heen)

Daarnaast, door de micro-omvormers is maar een klein gedeelte DC, de rest van de kabels is AC.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het percentage woningen dat in brand vliegt wegens zonnepanelen is verwaarloosbaar (Duits onderzoek uit 2013: 0,006%). In het nieuws zul je misschien genoemd zien dat er zonnepanelen op een gebouw dat in brand stond lagen, maar dat is iets anders dan dat de zonnepanelen de brand hebben veroorzaakt.

Omvormers hebben vaak een grote schakelaar om ze uit te schakelen. Thuisbatterijen zijn vooralsnog niet aantrekkelijk voor woningen. De terugverdientijd is lang. Vooralsnog is er geen reden om EV uit te schakelen, zeker nu de salderingsregeling er nog is.

Wat je kan doen is de vaat en was doen, en stofzuigen vooral als de zon schijnt en een geschikter energiecontract kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:40
Op dit moment kan je ook naar je jaarverbruik kijken, zodra je zonnepanelen je jaarverbruik hebben opgewekt uitschakelen. (Zolang salderen bestaat).
Alternatief is zero export, vrij veel panelen hebben dit. Echter zal dit met name in zomer zijn, in winter verbruik je stuk meer dan je opwekt. (Bovendien, stroomprijs in winter is hoog, dus als salderen wegvalt zal je in winter ze nooit willen laten uitgaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:29
Wij kunnen niet weten of het te veel is?

Heb je een elektrische auto? Zal wel niet, als je panelen ‘zooi’ noemt. Maar als deze er wel is of misschien nog komt, zeker in je overweging meenemen.
Verder zie ik een airco, die draait ook niet op lucht.

En zoals iemand anders al vroeg, welke omvormer heb je? Sommige merken ondersteunen automatisch uitschakeling als je dusdanig veel gaat terugleveren dat je moet gaan betalen. Dit hangt wel samen met je energiecontract (dynamisch vs vast).

Maar over zooi gesproken, zou mij meer druk maken over dat oerwoud aan de zijkant :*)

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 18-11-2024 06:41 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
MASiR schreef op maandag 18 november 2024 @ 02:44:
Waarschuwing: naieve zonnepanelen noob post incoming dus doe aardig ajb.
Dan denk ik dat je je eerst met een oprecht open mind moet gaan inlezen…
[Afbeelding]

Wij hadden na voors en tegens bekijken een behoorlijk uitgesproken mening over panelen op ons (huidige oude) huis: dat gaan we niet doen want die kosten halen we er niet uit volgens de bereken-tools. Maar goed ook want na 5 jaar gaan we weg.
Als je daadwerkelijk 5 jaar geleden zonnepanelen op je oude huis gelegd had, niet de mazzel had dat je toevallig beschermd was voor de prijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne door een langlopend contract, dan had je de panelen met gemak terugverdiend…

Ok, dat was vooraf niet te weten…

Stellige meningen zijn heel geschikt voor foute besluiten…

Zolang de teruglever boete lager is dan de teruglever vergoeding verlies je niets …

Intussen betaal je niets voor stroom verbruikt terwijl de panelen werken…
En betaal je voor gesaldeerd afgenomen stroom geen energie belasting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:37:

Maar over zooi gesproken, zou mij meer druk maken over dat oerwoud aan de zijkant :*)
Die zijkant is waarschijnlijk het zuiden omdat de garage panelen het oudste zijn en ws. op het zuiden zijn gelegd.
Die groene gevel zorgt er dan voor dat je wat minder opwarming hebt in huis. Plus: het ziet er fantastisch uit!

@MASiR wat je ook doet; doe het niet overhaast. Zeker de komende 5 maanden is elk beetje opwek lekker. Een nieuw vast contract met goede teruglever vergoeding is volgens mij niet zo makkelijk te krijgen - maar daar zijn topics voor op Tweakers.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
je moet je echt inlezen, deze panelen heb je niet hoeven kopen en leveren dus altijd geld op. Terugleverboete is natuurlijk nooit hoger dan je opbrengst, als je je even verdiept.

Maar het mooiste vind ik wel dat je denkt over een batterij..... als er iets financieel niet heel zinvol is (op dit moment) dan is het wel een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:34
1: Die krengen branden bijna nooit af en als ze dat doen dan zijn het 9/10 krengen die indak zijn en niet zoals bij jou op het dak.

2: Neem een dynamisch contract zoals tibber of zonneplan en je hebt geen terugleverboete.

3: LFP accus zijn best wel veilig, solid state accus ook.

Ajb gozert

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:36:
Op dit moment kan je ook naar je jaarverbruik kijken, zodra je zonnepanelen je jaarverbruik hebben opgewekt uitschakelen. (Zolang salderen bestaat).
Alternatief is zero export, vrij veel panelen hebben dit. Echter zal dit met name in zomer zijn, in winter verbruik je stuk meer dan je opwekt. (Bovendien, stroomprijs in winter is hoog, dus als salderen wegvalt zal je in winter ze nooit willen laten uitgaan).
Zo werkt dat niet. Met een slimme meter wordt exact bijgehouden wanneer en naar het net teruglevert en daar wordt je boete over berekent. Niet enkel over het aantal kWh dat je meer opwekt dan verbruikt over een jaar.

Dan nog kan je ze beter aan laten dan uitschakelen overigens. Want onder de streep levert het meer op om ze aan te laten dan uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
Weg halen? Bij leggen er is nog een stuk dak vrij.
Nee hoor, momenteel zou ik ook niet bij leggen.

Ik snap je angst wel, er is een hoop onrust. Maar de teruglevering kosten zijn lager dan dat het op brengt, in ieder geval tot 2027. Je kunt ze er dan altijd nog af laten halen.
Er zijn steden waarvan ik weet dat ze gemeente belasting gaan heffen op zonnepanelen als je die heb liggen (of ze wat opleveren of niet). Dan gaan ze er bij mij ook direct af, rot dan maar op met de energie transitie.

Brandgevaar is echt wel minimaal. Sure je hoort op 112 vandaag er wel eens van. De brandgevaarlijke drogers hoor je ook nog wel eens. Ow en je auto kan ook spontaan kortsluiting krijgen of een marter dit lekker zit te knabbelen onder de motorkap met brand tot gevolg.

Lekker laten liggen dus als je het mij vraagt. En op de zonnige dagen lekker je eigen energie opslurpen van de zonnepanelen. Airco lekker aan.

Thuis batterij is leuk, maar als er meer komen hoor je vanzelf ook op 112 vandaag woningbrand door thuis batterij. Want batterijen zijn evengoed brandgevaarlijk al dan niet brand gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt ten eerste eigen verbruik. Dat is verbruik die direct van je panelen komt en direct in huis verbruikt wordt. Bij veel mensen is dat ergens tussen de 25 en 40%.
Daar betaal je dus niks voor aan je energiemaatschappij, geen energiebelasting en geen terugleverboete voor.

Daarnaast heb je nog (tenminste) tot 2027 saldering. Ja ook terugleverboete.... maar zolang die boete lager is dan wat je betaalt per kWh is dat dus gewoon goedkoper.

Wat nu als je meer opwekt dan verbruikt? Je kunt dan even kijken naar of de terugleververgoeding bij jouw energiebedrijf hoger is (bij greenchoice is dat zo bijvoorbeeld geloof ik) in dat geval levert terugleveren nog altijd een paar cent op. Anders kun je een andere aanbieder kiezen.
Je hebt een airco, die kun je ook inzetten als (bij)verwarming. Dat verhoogt je eigen verbruik en dus de saldering. Maar een airco verwarmt ook goedkoper dan een CV. Het enige is dat je wel rekening moet houden met dat het een heel andere vorm van comfort is, en je je daar echt even in moet verdiepen. (Mijn ervaring)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:36
Er kan nooit te veel liggen. Ik heb 6x435 op zuid liggen. Wekt meer op dan verwacht (zit nu op 2878KWh sinds 16 december), maar met grijs weer zoals afgelopen week doet het setje 100-250W. Leg je meer, kan je er in de winter ook wat mee.

Energiecontract is gewoon berekenen. Ik heb nu een contract met staffels die tot 2000KWh niks voorstelt, als ik boven de 2000KWh teruglevering dreig te komen gooi ik de omvormer wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 08:29
Tehh schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:44:
[...]

Die zijkant is waarschijnlijk het zuiden omdat de garage panelen het oudste zijn en ws. op het zuiden zijn gelegd.
Die groene gevel zorgt er dan voor dat je wat minder opwarming hebt in huis. Plus: het ziet er fantastisch uit!
Wel eens hoor, maar je zou de eerste niet zijn met schade aan het metselwerk. Afhankelijk van de plant uiteraard.
Does not compute ;)

[ Voor 15% gewijzigd door renegrunn op 18-11-2024 07:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Gewoon lekker laten liggen en niks mee doen verder:

1) Je panelen hebben geen onderhoud nodig of andere dingen die 'moeite' kosten. Het verwijderen van de panelen kost wel moeite.

2) Bij een aantal energieleveranciers moet je idd een terugleveringsvergoeding betalen (populistisch ook wel de terugleverboete genoemt, echter is het geen boete maar een vergoeding). Deze is zeker en altijd een stuk lager dan de financiele besparing die de panelen geven. Dus panelen verwijderen levert een hogere energierekening op dan niks doen en ze laten zitten

3) Brandrisico is inderdaad aanwezig, al is het risico extreem laag. In het verkeer heb je ook kans om doodgereden te worden, en buitens huis heb je ook kans dat de bliksem op je hoofd inslaat. Echter zijn deze kansen zó klein dat ze niet boeien, en dat is met zonnepanelen net zo. In de top 5 met woningbrandoorzaken worden zonnepanelen bijv niet genoemd (wel roken in huis, open haard, AliExpress electronica en en telefoons die de hele nacht op de lader liggen)

4) een thuisaccu is niet interessant en zonde van het geld omdat de terugverdientijd momenteel niet aanwezig is vanwege het salderen. Wanneer het wél rendabel wordt dan komt er vanzelf een reclamecampagne en subsidies.

5) Je hebt een airco hangen aan de muur. Gebruik deze in de winter om ook mee te verwarmen en je hebt dan zowat gratis warmte.

Mijn advies met je zonnepanelen is dan ook om ze te laten zitten en er niks mee te doen. Niet naar omkijken, geen onderhoud, niet uitlezen en echt nul eraan doen. Daar zijn ze namelijk ook op ontwikkeld en aangelegd. Het enige dat je ervan merkt is dat je energierekening een stuk lager is :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
renegrunn schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:19:
[...]

Wel eens hoor, maar je zou de eerste niet zijn met schade aan het metselwerk. Afhankelijk van de plant uiteraard.

[...]

Does not compute ;)
Fixed... nog niet wakker vanmorgen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bij die huisbranden zie je ook altijd een voordeur. Ergo, huizen met voordeuren zijn brandgevaarlijk. Dat is jouw redenatie op dit moment.

En als het allemaal zo ontzettend slecht is, niets oplevert en alleen maar ellende is, dan zou niemand toch meer zonnepanelen op z'n dak hebben? De praktijk is anders, er komen er elk jaar weer meer bij. Dus of iedereen is dom, of misschien is de collectieve wijsheid correct.

blup

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ronald
HugoStiglitz schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:13:
Er zijn steden waarvan ik weet dat ze gemeente belasting gaan heffen op zonnepanelen als je die heb liggen (of ze wat opleveren of niet). Dan gaan ze er bij mij ook direct af, rot dan maar op met de energie transitie.
Deze hoort met bronvermelding…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
Ronald schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:01:
[...]

Ik vermoed dat hij doelt op de vraag of zonnepanelen meetellen bij de bepaling van de waarde van de woning ten behoeve van de WOZ-heffing.

Wat inderdaad al jaren het geval is, mogelijk dat niet iedere gemeente dat ook daadwerkelijk doet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja het is niet meer zo voordelig als het was maar het levert nog altijd genoeg op. Weghalen kost je geld om het uit te voeren maar daarna ook iedere maand via je energierekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
emielbf schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:03:
je moet je echt inlezen, deze panelen heb je niet hoeven kopen en leveren dus altijd geld op
Hij heeft ze kado gekregen bij de koop? Lijkt mij sterk, dit is gewoon betaald hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Ronald schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:01:
[...]

Je hebt gelijk. Heb ik niet netjes gedaan in de post. Excuus volgende keer zal ik beter mijn bron checken.

Van een collega die in Nijmegen woonachtig is heb ik vernomen dat er plannen liggen. Dit is niet juist er wordt wel naar gekeken om deze heffing in te gaan voeren. Nog niet officieel, maar er wordt zeker naar gekeken. De gemeenten gaan ook op zoek naar geld.
Dit is niet de WOZ belasting want je woning waarde is (mogelijk) hoger dan zonder panelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mocht je het allemaal nu even te ingewikkeld vinden: op modelcontracten zit geen terugleverboete.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
teacher schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:29:
Mocht je het allemaal nu even te ingewikkeld vinden: op modelcontracten zit geen terugleverboete.
Of dynamische contracten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
HugoStiglitz schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:25:
[...]

Je hebt gelijk. Heb ik niet netjes gedaan in de post. Excuus volgende keer zal ik beter mijn bron checken.

Van een collega die in Nijmegen woonachtig is heb ik vernomen dat er plannen liggen. Dit is niet juist er wordt wel naar gekeken om deze heffing in te gaan voeren. Nog niet officieel, maar er wordt zeker naar gekeken. De gemeenten gaan ook op zoek naar geld.
Dit is niet de WOZ belasting want je woning waarde is (mogelijk) hoger dan zonder panelen.
"... er wordt zeker naar gekeken" ofwel je kan ervan uitgaan dat dit fake nieuws is, zeker voor een stad als Nijmegen... Tenzij er een betrouwbare bron is... Is die collega beleidsambtenaar bij de gemeente Nijmegen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Weghalen kost je 1000 euro en laten liggen levert je geld op.
Kijk naar leveranciers zonder terugleverboete of minimale (ja , die zijn er). En vooralsnog kun je ook nog even salderen.

Lijkt me een no brainer dit...m

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
[...]

Dan zijn er stukken inzichtelijk of op te vragen via WOO. Het smaakt voor mij nog teveel naar onderbuikgevoelens… dat is helaas nogal veelvoorkomend… en zo leeft ook 25 jaar na het onwaar worden bepaalde technische beperkingen in PV systeem voort…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
bvdbos schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:36:
[...]

"... er wordt zeker naar gekeken" ofwel je kan ervan uitgaan dat dit fake nieuws is, zeker voor een stad als Nijmegen... Tenzij er een betrouwbare bron is... Is die collega beleidsambtenaar bij de gemeente Nijmegen?
Nee dat niet, dan had ik zelf de informatie ook wel gehad als ik bij de gemeente had gewerkt. Iemand die dicht bij hem staat wel. Maar goed laten we niet de discussie hierover gaan starten.
Negeer de opmerking in mijn post. Was niet goed onderbouwd en niet gebaseerd op feiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47

Wuursj

want worst is al bezet

Kwantificeer het.

Check je (geschatte) gegevens even bij gaslicht.com of een van de andere vergelijking sites en je ziet meteen wat je kosten worden in de huidige markt met (ongeveer) de beste prijs per scenario.
Vergeet daarbij niet je direct eigen verbruik (bij mij schommelt dat tussen de 25 en 30%) af te trekken bij zowel opbrenst als verbruik want daar betaal je geen evenutele terugleverkosten bij.

Ter vergekelijk, in mijn situatie (all electric huis, 14x330wp):

Totaal kosten zonder panelen: 44,37 per maand
Totaal kosten met panelen zonder terugleveren: 25,84
Totaal kosten met panelen met wat meer terug leveren dan verbruiken: -6,36 per maand.
Totaal kosten met panelen met even veel terug leveren als verbruiken: -4,55 per maand

De dingen leveren dus tot 1 jan 2027 nog steeds gewoon 600 euro per jaar op met gewoon terugleveren aan als nog steeds goedkoopste optie. Het salderen van mijn verbruik levert meer op dan de evenutele terugleverkosten, ook als ik meer teruglever dan ik verbruik. Maar met andere getallen mogelijk andere uitkomsten.

Je kan ook nog spelen met het niet laten terugleveren van 1 van beide installaties of andere manieren om terugleveren te laten stoppen als je jaarverbruik is gehaald. Maar met het juist contract, valt het allemaal wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 18-11-2024 09:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
Ik zou die panelen ook lekker laten zitten. Je hebt er al voor betaald. Beetje zonde om de waarde van je woning te verlagen.

Ik snap de onzekerheid. Wie weet wat 'ze' allemaal gaan bedenken enzo. Maar op dit moment, als je er nu gaat wonen, ben je onder de streep goedkoper uit. Doordat je sowieso een deel van je opwek direct verbruikt (airco!).

Verder, ga gewoon naar een vergelijkingssite en vul je gegevens in en kijk wat het kost met panelen en zonder. Ik ben zo uitgekomen op een vast contract met terugleverkosten maar er zit ook nog een korting op waardoor ik uiteindelijk niet super veel meer betaal dan in mijn oude (pre-oekraineoorloog) contract.

Mocht er in de toekomst iets gebeuren waardoor het een financieel een heel verliesgevend verhaal wordt, dan kun je ze altijd nog uitschakelen of weghalen. Nu is daar helemaal geen reden voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
In de zomer de airco aan. Elektrische boiler plaatsen. Elektrisch koken. Overdag wasmachine en vaatwasser gebruiken. IR panelen in bad- en woonkamer plaatsen.
Eventueel een (2e handse) elektrische auto aanschaffen.
Zo kan je praktisch helemaal van het steeds duurder wordende gas af en bespaar je dat in elk geval. In ieder geval dan geen last van ontploffend gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:10
Brand bij zonnepanelen gebeurt voornamelijk bij in-dak panelen, waarbij de isolatie in de fik vliegt. Dit is een stuk veiliger omdat je dakpannen een extra laag isolatie zijn. Ik zou wel even op het garagedak kijken of het geen broddelwerk is, maar als het er netjes uitziet en je ziet geen draden lost op het dak dan lijkt het mij wel in orde.

Thuisbatterij nog niet aan beginnen, pas kopen wanneer het salderen echt afgeschaft wordt. Dus zet dat geld op de spaarrekening/aandelen en wacht tot de batterijen wat goedkoper zijn. Zoals al gemeld, neem de terugleverboete mee in je berekening en kies de goedkoopste (bijvoorbeeld bij gaslicht.nl). Thuisbatterijen zijn gewoon veilig als je ze op de juiste manier aansluit en genoeg ventileert, die gebruiken LiFePO4 welke niet brandbaar zijn.

Dus gewoon nog 15-20 jaar van gratis stroom genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

Gemeenten mogen alleen belasting heffen op basis van een wettelijke bevoegdheid. Die is hiervoor niet aanwezig. Dus dit is onmogelijk.
De reden dat er bijvoorbeeld alleen hondenbelasting en geen kattenbelasting bestaat komt uit dit principe. Voor hondenbelasting is er een wettelijke grondslag, voor kattenbelasting niet.

(panelen in de WOZ meenemen kan wel, maar niet een pure panelenbelasting.)

bron: https://www.rijksoverheid...ing%20ook%20niet%20heffen.

[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-11-2024 09:31 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Eigenlijk wel bizar dat we op het punt zijn beland dat zonnepanelen als een last worden gezien. Wat onze overheid wel niet voor elkaar krijgt met hun bizarre regels rond terugleveren. En ik snap TS ook wel, je weet gewoon niet wat voor gedoe je de komende jaren er nog bovenop krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
teacher schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:29:
Daar zitten vaak weer hoge vaste tarieven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:04:
[...]

Daar zitten vaak weer hoge vaste tarieven aan.
Als je voldoende panelen hebt maakt dat dan weer niet uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:25:
[...]

Hij heeft ze kado gekregen bij de koop? Lijkt mij sterk, dit is gewoon betaald hoor.
Dat is natuurlijk waar. Maar de verkoop is al rond, dus hij heeft ze nu al betaald. Daarmee is laten zitten dus 100% zeker financieel de beste keuze.

Om het het nog even heel klip-en-klaar samen te vatten: Er is momenteel geen enkel energiecontract waarbij je slechter af bent met zonnepanelen dan zonder, als je de aanschafkosten niet meerekent. De kans dat dat wel gaat gebeuren is zo goed als 0. Het bespaart ALTIJD geld op je energierekening.

Ja, het ene contract is gunstiger in dat opzicht dan het andere. En ja, een paar jaar geleden was het nog een stuk gunstiger, waardoor de keuze voor wel/niet nieuwe panelen aanleggen niet meer zo makkelijk is als deze was. Maar als je de panelen al hebt en ze zijn netjes aangesloten (en zo ziet het er wel uit op de foto), is er geen enkele rationele reden om ze er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:51:
[...]

Als je voldoende panelen hebt maakt dat dan weer niet uit
Jawel, het is juist een hoog risico. Modelcontracten kunnen elke 6 maanden worden herzien, als de ´prijs´ dan ineens naar 70 euro per maand gaat kan overstappen weer te duur zijn omdat je dan niet over een heel jaar kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:38
Als ik jou was zou ik naar https://www.independer.nl/energie/ gaan en eens jouw gegevens invullen. Die hebben ook standaard rekenhulpen voor als je jouw gebruik / teruglevering nog niet goed kent.

Als ik even op basis van mijn aannames jouw gegevens invul dan is jouw energierekening zonder zonnepanelen €45,- per maand en met zonnepanelen -€5,- Dat is al inclusief vaste kosten, energiebelasting en eventuele terugleverboetes. €50,- per maand ofwel €600/jaar lijkt mij makkelijk verdiend.

Lijkt me een no-brainer dan, aangezien je opstalverzekering incl. zonnepanelen hoogstens €2,0 per maand hoger word, en je verder geen kosten hebt.

Laat je niet te veel beïnvloeden door allerlei geschreeuw over terugleverboetes, ik ken nog geen scenario's waarbij zonnepanelen daadwerkelijk meer kosten dan ze opleveren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:51:
Eigenlijk wel bizar dat we op het punt zijn beland dat zonnepanelen als een last worden gezien. Wat onze overheid wel niet voor elkaar krijgt met hun bizarre regels rond terugleveren. En ik snap TS ook wel, je weet gewoon niet wat voor gedoe je de komende jaren er nog bovenop krijgt.
Ik denk dat dit vooral het gevolg is van sensatie media en mensen die graag heel hard roepen over zaken waar ze te weinig verstand van hebben. Iedere berekening wijst uit dat deze panelen weghalen gewoon geld weggooien is, ze zijn nog steeds rendabel en absoluut geen last. Dat TS dat denkt komt niet door de overheid maar de mensen waar hij naar luisterd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 14:04
Glenfiddich schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:20:
[...]

Ik vermoed dat hij doelt op de vraag of zonnepanelen meetellen bij de bepaling van de waarde van de woning ten behoeve van de WOZ-heffing.

Wat inderdaad al jaren het geval is, mogelijk dat niet iedere gemeente dat ook daadwerkelijk doet.
Dan ook maar het dubbel glas eruit beuken, scheelt ook weer in de WOZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

killercow

eth0

Ik zou vooral minder telegraaf lezen zoals @Tsurany ook aangeeft.
Panelen leveren nog steeds (en zullen dat altijd doen) een besparing op je rekening op. Er kan een kleine 'boete' aanhangen als je naief bij een karig contract stroom terugvoedt in het net, maar ook die is lager dan de opbrengst die je zelf gebruikt, danwel wat je voor een geleverde Kwh krijgt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Inmiddels liggen mijn oudste panelen er 12 jaar op en heb ik net nog een setje erbij gelegd op het schuurtje. Wil er nog wel meer.

Ik maak mijn geen zorgen om een 'terugleverboete', los van dat de politiek dit blijkbaar ook een dom idee vindt ga je binnen no-time weer zien dat allerlei mensen en bedrijven met accu's de overproductie benutten/opslaan en zo de negatieve prijs absorberen.

Ondertussen hebben wij zo'n 90.000kWh opgewekt en dat in tarieven van 0,18 tm 0,40 cent. Das tussen de 20 en 25.000,- aan niet betaalde stroom. De panelen hebben ons zo'n 12.000,- gekost over de tijd. Die waren toen 4 x zo duur als nu, ondanks dat je nu een risico met variabele contracten hebt.

Als je extreem weinig stroom verbruikt en enorm veel overproduceert is dat wellicht niet ideaal, verder zou ik 's aankijken.

Woningbrand kun je cijfers van opzoeken, denk dat je angst het erger maakt dan het is.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:43

ep667

It doesn't hurt to help

Theo schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:31:
Bij een aantal energieleveranciers moet je idd een terugleveringsvergoeding betalen (populistisch ook wel de terugleverboete genoemt, echter is het geen boete maar een vergoeding). Deze is zeker en altijd een stuk lager dan de financiele besparing die de panelen geven. Dus panelen verwijderen levert een hogere energierekening op dan niks doen en ze laten zitten
Dit is dus niet per se waar. Er zijn een aantal leveranciers (met name de grote legacy leveranciers zoals Vattenfall) die een *vaste* terugleverboete incasseren, onafhankelijk van het aantal panelen/teruggeleverde stroom. In mijn geval (klein aantal panelen, niet uitbreidbaar) zou zo'n contract betekenen dat de zonnepanelen mij netto geld kosten.

Tegelijkertijd: bij 16 panelen gaat dat nooit het geval zijn en er zijn gelukkig ook leveranciers die een stuk lagere boete heffen en/of kijken naar je aantal teruggeleverde watts.

Wel goed kijken, want ook de gedachte dat het áltijd om de teruglevering gaat en dat je dus geen boete betaalt als je panelen alleen voor je eigen gebruik klopt niet. Nogmaals: een groot aantal energieleveranciers ziet dit als vastrecht. En dat betaal je al voor verbruik/teruglevering.

Maar, lang verhaal kort: je hebt zonnepanelen, je hebt dus hernieuwbare stroom zonder eenmalige kosten. Dat betekent dat er voor jouw stroom geen broeikasgassen en fijnstof de lucht ingeblazen worden. Ik zou daar sowieso gebruik van maken. Stop gewoon je verwachte verbruik en verwachte teruglevering in een rekentooltje bij bijvoorbeeld de Consumentenbod. Kijk wat daaruit komt. Kies de goedkoopste. Zonder zonnepanelen gaat dit gegarandeerd duurder zijn

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Laatst online: 07:41
Op het moment dat de leveranciers de stroom écht niet meer kwijt kunnen op het moment dat iedereen maximaal levert en zij dus de facto een "storttarief" vragen voor jouw productie, zullen er vast we tools komen om de panelen uit te schakelen.

Zo ver is het nog lang niet. Momenteel is het zo dat je een bijdrage betaalt voor het terugleveren en vervolgens een vergoeding, of zelfs het leveringstarief + belastingen krijgt voor het teruggeleverde.

De geldstroom jouw kant op is het grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ep667 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:13:
Dit is dus niet per se waar. Er zijn een aantal leveranciers (met name de grote legacy leveranciers zoals Vattenfall) die een *vaste* terugleverboete incasseren, onafhankelijk van het aantal panelen/teruggeleverde stroom. In mijn geval (klein aantal panelen, niet uitbreidbaar) zou zo'n contract betekenen dat de zonnepanelen mij netto geld kosten.
Heb je daar een link van? Ik heb daar nog nooit wat van gezien en als ik bij Vattenfall kijk dan zie ik daar dat ze (net als de meesten tegenwoordig) werken met staffels op basis van de hoeveelheid teruglevering.
Zonder zonnepanelen gaat dit gegarandeerd duurder zijn
Volledig mee eens natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mddd op 18-11-2024 17:03 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MASiR

MASiR

gameplay montages

Topicstarter
Thanks allemaal!

De omvormer van de 10 stuks op het schuine dak is -een- Solax.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J9z1gKSSvMtXEJOE66C_1vH2k8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0sJx2JbzCJZ1fqMrIca4pcSX.png?f=user_large
Welk type weet ik nu niet, dat moet ik navragen bij verkoper maar als ik deze vergelijk met de plaatjes op de Solaxpower.com site lijkt hij op de X3 MIC G2

Verder, als ik zoek op 'SolarEdge SE2200' wat in de NVM vragenlijst staat, lijkt dat ook een omvormer, achter de panelen op het garagedak.

Anyway, thuisbatterij gaat er dus niet komen, duidelijk.

Verder in de zomer lekker de hele dag de airco's aan en in de winter laten verwarmen (er zitten 2 nieuwe units beneden en 1 oudere boven die op de verkeerde slaapkamer zit dus dat wordt een nieuwe split naar ook de hoofdslaapkamer.

Momenteel gebruiken we de airco ook vaak om de woonkamer snel op warmte te krijgen, dat is best prettig maar ook meteen weer kouder als we hem uit zetten.

De CV ketel is ook al van 2009 dus daar gaan we denk ik een nieuwe in zetten en dan een hybride oplossing.

Klinkt allemaal goed, minder benauwd van die dingen en een beetje minder noob.

Nogmaals allemaal bedankt!

[ Voor 28% gewijzigd door MASiR op 19-11-2024 01:08 ]

k0yagaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:42

fxs81

Julianadorp

ep667 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:13:
[...]
Dat is niet helemaal correct, ik zit per 1 november aan een nieuw jaarcontract bij Vattenfall en die hanteren gewoon staffels op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom. Hoe meer je terugleverd hoe meer je betaald en dat gaat in stappen. Tot 500 kWh kost je niets, alles daarboven ga je voor betalen en dat loopt op in stappen van 250 kWh. Bron Vattenfall

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 12:54

FreakNL

Well do ya punk?

Sethro schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:21:
Ja het is niet meer zo voordelig als het was maar het levert nog altijd genoeg op. Weghalen kost je geld om het uit te voeren maar daarna ook iedere maand via je energierekening.
Ja maar is een terugverdientijd van 4 jaar wel realistisch. Het was gewoon een verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 12:54

FreakNL

Well do ya punk?

Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:25:
[...]

Mwah. Als ik nu mijn huis nu verkoop krijg ik er echt niet 1 op 1 de prijs uit die de PV gekost heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:43

ep667

It doesn't hurt to help

fxs81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:10:
[...]

Dat is niet helemaal correct, ik zit per 1 november aan een nieuw jaarcontract bij Vattenfall en die hanteren gewoon staffels op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom. Hoe meer je terugleverd hoe meer je betaald en dat gaat in stappen. Tot 500 kWh kost je niets, alles daarboven ga je voor betalen en dat loopt op in stappen van 250 kWh. Bron Vattenfall
Dan was mijn gedachte misschien verouderd. Toen ik net voor de zomer een nieuw contract afsloot, was dit nog wel zo. Inclusief leveranciers als Vattenfall en Eneco waar ik met mijn zonnepaneeltjes duurder uit was. Ook bij mijn huidige leverancier betaal ik de kosten als vastrecht en niet op basis van aantal geleverde watturen.
MASiR schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:32:
Verder in de zomer lekker de hele dag de airco's aan en in de winter laten verwarmen (er zitten 2 nieuwe units beneden en 1 oudere boven die op de verkeerde slaapkamer zit dus dat wordt een nieuwe split naar ook de hoofdslaapkamer.
Ik snap dat je bang bent voor die terugleverboete, maar eerlijk is eerlijk: stroom affikken omdat het niet nodig is, gaat je waarschijnlijk meer kosten. Probeer een redelijk midden te vinden óf ga naar aan leverancier met dynamische prijzen. Dan kun je dit doen op basis van kosten.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het klopt dat een aantal leveranciers zonnepaneelbezitters trakteren op hogere gastarieven, hoger vastrecht of een lagere/geen bonus, maar inmiddels is dat nagenoeg overal vervangen door een terugleververgoeding. Dan is er nog verschil tussen betalen per KWh of een dagtarief op basis van een staffel.

Overzichtje van Gaslicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:11

DjVe

Hatsaflats!

MASiR schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:32:

Verder, als ik zoek op 'SolarEdge SE2200' wat in de NVM vragenlijst staat, lijkt dat ook een omvormer, achter de panelen op het garagedak.
Dat zou ik wel even uitzoeken, want een SE2200 omvormer hoort gewoon tegen een muur te hangen en niet onder de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASiR

MASiR

gameplay montages

Topicstarter
DjVe schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:50:
[...]

Dat zou ik wel even uitzoeken, want een SE2200 omvormer hoort gewoon tegen een muur te hangen en niet onder de panelen.
Slechte bewoording van mij. Ik bedoelde niet letterlijk achter de panelen maar figuurlijk.

De Solax unit hangt op zolder (10 panelen op schuine dak), en er hangt in de garage een unit (6 panelen op platte garage) maar die staat nergens op de foto. In de NVM lijst wordt SE2200 genoemd dus zal dat die wel zijn.

k0yagaming

Pagina: 1