durf het bijna niet te vragen

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Ik heb de ballen verstand van mobo's en proccessors.. zal ook wel blijken uit mijn vraag.

ik heb een intel moederbord. Dr Hardware zegt dat het een D815EEA is met een ZIF Socket.. er zit nu een Pentium III -E(B) proc in.. ik zat me af te vragen wat voor proc. ik er nog meer in zou kunnen stoppen (niet niet erbij dat snap ik nog net wel) dus met welke proc. kan ik de 733 vervangen?

Zijn mobo en proc. eigenlijk wat?? ze zijn me goedkoop verkocht.. bij mij draait het in ieder geval lekker soepel. >:) Of het wat is wat OC-baarheid bedoel ik.. ik ben van plan me daarin te gaan verdiepen.

Verwijderd

'kzou als ik jou was ff zoekn bij http://www.intel.com

Nog beter zoek hff op GoT
Of klik:
[topic=16433/1/25]

Verwijderd

je hebt een intel 815 chipset. Deze ondersteund 133 Mhz snelheid.
Je processor draait daarop met 5,5x133=733 Mhz.
Het is van je moederbord afhankelijk hoe goed je ermee kan overklokken. Als je veel fsb(frontsidebus) instellingen hebt (bij jou nu 133) Kan je die bijvoorbeeld verhogen naar 150 Mhz. Dit doe je meestal in de bios. Ga daar maar eens kijken.
Verder heb je voltageverhoging meestal nodig op je proc stabiel te krijgen op hoge snelheden.

Verder kan je een p3 1000 in je mobo stoppen. Of als het bord goede overklokmogelijkheden heeft een p3 met een 100 Mhz fsb en die dan flink overklokken. (Ik heb een p3 700 op 1099 lopen, 7x 157fsb)

Verwijderd

niet gezien. Je hebt een intel mobo, weinig overklok faciliteiten: geen voltage verhoging en weinig fsb's waarschijnlijk. Je kan er dan het best een p3 1000 opgooien als je sneller wilt. Maar eerst zou ik je geheugen minimaal naar 256 mb doen en zorgen dat je een snelle (7200 toeren) harde schijf hebt. Speel je graag spellen zorg dan voor een snelle videokaart. Dat scheelt veel meer dan een snelle processor.

Verwijderd

Ene, je mag hier alles wel vragen, aleen niet 4x per dag hetzelfde. ;)

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
hahaha nee zal ik niet doen.. ik heb al wel wat duidelijkheid gekregen.. Snelle HD zit wel goed.. (20 gig 7200 toeren), er zit 256 SDRAM in.. ook voldoende lijkt me, en m'n Chaintech GeForce2 mx/mx400 64mb laat ook weinig te wensen over...

wellicht een HD erbij.. nu we toch bezig zijn heb ik nog een vraag over Raid Controllers.. is het echt zo dat als ik er die een in zet (kan dat uberhaupt wel?) en een gelijkwaardige HD dat ik dan een dubbele snelheid haal met m'n HD's.. gezamelijk dan?

Verwijderd

Nee lang niet. Ik zat ook over raid te denken maar het geeft een hoop problemen voor een beetje snelheidwinst. Het is namelijk zo dat als 1 van de 2 schijven uitvalt, alle data van beide schijven verneukt is.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 13 september 2001 17:38 schreef gve het volgende:
Nee lang niet. Ik zat ook over raid te denken maar het geeft een hoop problemen voor een beetje snelheidwinst. Het is namelijk zo dat als 1 van de 2 schijven uitvalt, alle data van beide schijven verneukt is.
Nee hoor, da's alleen maar met die el cheapo Raid 0 controllertjes ;)

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
hoe kan ik het dan het beste aanpakken?? of waar kan ik het beste informatie inwinnen?

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 17:43 schreef warp het volgende:

[..]

Nee hoor, da's alleen maar met die el cheapo Raid 0 controllertjes ;)
Bij dure raid 0 controllers niet dan?

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 september 2001 17:51 schreef gve het volgende:

Bij dure raid 0 controllers niet dan?
Dure Raid controllers supporten ook minimaal Raid 1, 3 en 5 (en zijn doorgaans ook SCSI).
Dure Raid 0 only (IDE) controllers ben ik nog nergens tegengekomen.

Verwijderd

Je zou dus, zoals hierboven gezegd, een snellere processor erin kunnen doen... Wat dat RAID verhaal betreft, ik heb het zelf ook (Promise UDMA 66 RAID controller), als je dus 2 schijven hebt van het zelfde merk en de zelfde capaciteit kun je striping instellen. Hier krijg je wel wat meer snelheid, maar dat het echt overdonderend is, is weer wat anders... Het voordeel (vind ik) dat je een partitie hebt van bv. 40 Gb (2x20Gb), maar het nadeel is (zie ook hierboven) dat als er een schijf kaduuk gaat ben je dus al je data kwijt.

De keuze is aan jezelf en aan je portemonee...

suc6

• warp
  • Niet online
Op donderdag 13 september 2001 17:46 schreef Zerveza het volgende:
hoe kan ik het dan het beste aanpakken?? of waar kan ik het beste informatie inwinnen?
Ik heb nog wel een leuk Mylex Raid controllertje te koop, zie hier de specs:

http://www.chicorporation.com/solutions/storage/hardware/DAC960PD-ULTRA.htm

Ik heb de uitvoering met 8MB Cache (15ns EDRAM).

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
raid 0 kan inderdaad vervelend zijn, zo is er hier een 30 gb schijf gecrasht en toen waren we een hoop mp3'tjes en divxen kwijt :'(

oja, en later bleek ie het toch nog te doen (ik ben nieuwschierig :) ) alleen toen hadden we die andere 30 gb al geformateerd

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 13 september 2001 17:57 schreef warp het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een leuk Mylex Raid controllertje te koop, zie hier de specs:

http://www.chicorporation.com/solutions/storage/hardware/DAC960PD-ULTRA.htm

Ik heb de uitvoering met 8MB Cache (15ns EDRAM).
Zoeen heb ik ook gehad, alleen dan niet de ultra versie, wat een gave kaarten zijn dat zeg :D Alleen jammer dat die van mij geen bootrom had ofzo, ik kon niet in de bios komen i.i.g. :(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
moved trouwens :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1