Rattelgeluid in vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obehrend
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-05 17:29
Hallo idereen -

we hebben een vloerverwarming in onze nieuwbouwwoning die op de stadsverwarming aangesloten is. Deze is c. 2 jaar geleden geïnstalleerd, maar dit is de eerste herfst / winter wanneer wij het systeem echt gebruiken.

De verwarming werkt, maar maakt af en toe een heel luid tappend / krakend geluid - heel irritant: tap tap tap sneller en sneller tot het verdwijnt. Hetzelfe geluid is te horen bij onze buren: het resoneert door het hele gebouw.

Wie weet wat dat zou kunnen zijn. Ik merk dat de warme water anvoerleiding vibreert, maar ben niet zeker of dat door de stadsverwarming komt of de vloerverwarming (we horen geen geluid in de zomer, als we de stadsverwarming voor warm water gebruiken)

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:54
Klinkt als een tikkende leiding die gaat tikken als hij opwarmt en eventueel weer afkoelt.

Misschien vind je hier wat meer informatie:
https://www.klusidee.nl/F...-tikkende-leidingen.2282/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:53
Wellicht de aan- afvoer verkeerd om aangesloten? Dan kan de thermostaat gaan klapperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Klinkt als uitzettende leiding. Weet je waar het vandaan komt? Als het uit de vloer komt heb je niet zoveel opties, dan kun je er niet meer bij. Als het iets in de aanvoer is heb je nog kans. Soms zijn bijvoorbeeld metalen beugels gebruikt die door uitzetten van de leiding net iets verzetten, waardoor je tikkende of krakende geluiden kunt krijgen.
Beugels losser zetten of beugels met rubber gebruiken kan helpen.

Ook doorvoeren door vloer/muur kan iets vergelijkbaars veroorzaken als deze te strak tegen de buis komt.

Als voorbeeld, dit filmpje laat zien hoe een leiding kan klinken als deze tegen iets aan zit tijdens uitzetten:
Voorbeelden in het begin en rond 1 minuut. Is het zoiets?

YouTube: How to fix clicking, ticking and noisy pipework. How to quiet heatin...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obehrend
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-05 17:29
Dank jullie. Ik wouw dat ik een mp3 zou kunnen plaatsen hier: het is een heftig geratel, niet "gewoon" tikken.

Uitzettende leiding misschien - ik ga morgen kijken.

Het lijkt me te komen van de interactie tussen stadsverwarming en vloerverwarming - maar eens Vattenfall laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
Klinkt inderdaad als "werkende" leidingen. Ik heb zelf ook gehad dat als systeem begon op te warmen ik tappend geluid hoorde. Tot ik een trapkast ging maken en een houten plaat onder de trap in de hoek weg ging halen en zag dat deze tegen een verwarmingsbuis aanzat en de isolatie weggedrukt had...ik heb de plaat op dat punt wat ruimer gemaakt en de buisisolatie er goed tussen gedaan en sindsdien geen geluid meer. Het was dus de verwarmingsbuis die door de werking langs de houten plaat bewoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:44
Lucht in de leidingen kan ook zorgen voor een ratelend geluid.
Pagina: 1