Mesh wifi kit of wat anders voor betere wifi icm Odido K&K?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-02 02:33
Goedenavond,

Ik heb sinds 3 weken Klik&Klaar van Odido en aangezien ik het beste signaal in de slaapkamer heb en hierdoor het modem in de op een na verste hoek van het appartement staat en de wifi slecht is in de woonkamer / keuken wil ik deze graag verbeteren.

Via de Zyxel modem krijg ik via wifi rond de 850 DL en rond de 140 UP als ik mijn telefoon (iPhone 13) bij de modem houd. In de woonkamer wilt ie de 5Ghz band niet eens pakken en via de 2.4Ghz krijg ik maar zo’n 15-20 mbps DL.

Bekabeld op de modem krijg ik rond de 750 mbps DL op een PS5 maar hier zit nog een unmanaged switch tussen. Ik heb een USB-C to RJ45 adapter besteld om bekabeld op m’n laptop te kunnen testen.

Ik heb logischerwijs als eerst gekeken naar de mesh wifi kits en de reviews hier op Tweakers gelezen. Hier zag ik onder andere dat de XE75 Pro van Deco als beste uit de test kwam en heb ik 2 van deze Deco’s besteld om te testen. Echter werkt het nog niet helemaal zoals het zou moeten.

Huidige test setup:

Deco 1 (verbonden met Cat 5e, ingesteld als AP) — TP Link Powerline 1 1000 mbps (verbonden met Cat 6) — TP Link Powerline 2 — Deco 2 (verbonden met Cat 6) — IPTV box (Cat 5e)
|
Odido 5G modem (wifi uit)
|
TP Link unmanaged switch
|
PS5 & IPTV box

Het gedeelte met de switch werkt perfect en heb ik ook geen klachten over.

Op Deco 1, waar ik voorheen op de modem met een iPhone XS iedere keer tussen de 355-370 DL kreeg en rond de 130-140 UP, krijg ik nu rond de 600 DL en 100 UP. Hoe dit opzich kan weet ik niet gezien ik via de Zyxel minder kreeg op deze telefoon. Op Deco 2 krijg ik echter maar rond de 50 DL en 80 UP wat best weinig is als ik de telefoon bij de Deco houd.

Iemand die weet wat het probleem kan zijn? Moet ik misschien wat in de instellingen veranderen?

Ik vermoed de Powerline maar ik zie geen reden om dan zo’n drastisch lage snelheid op Deco 2 te krijgen. Morgen komt de USB-C hub binnen en dan kan ik bekabeld op de Powerline in de woonkamer en Deco 1 en 2 testen. Ook zal ik even testen of een wireless backhaul een beter resultaat gaat geven. De eerste Deco staat nu trouwens direct naast het modem en de tweede staat naast de TV. Zou dat misschien het probleem veroorzaken?

Zijn er nog andere alternatieven om de woonkamer en keuken te voorzien van betere wifi? Ik wil het liefst 1 netwerk wat wisselt aangezien het een gelijkvloers appartement is en clients niet uit zichzelf wisselen van netwerk als er 2 netwerken zijn omdat ze altijd een ontvangst hebben. Het appartement is 100m2 en tussen de modem en woonkamer is er 1 betonnen muur en 1 “neppe” muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
.

[ Voor 99% gewijzigd door DI97 op 17-11-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
.

[ Voor 100% gewijzigd door DI97 op 17-11-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:55
Powerline weghalen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18
Test is met een utp kabel tussen deco 1 en 2. Powerline kan goed werken, maar er zijn factoren net als met WIFI die invloed kunnen hebben op het functioneren.

Kun je in de deco 2 zien hoe hij verbonden is met deco 1. De snelheid die je nu haalt doet vermoeden dat hij al de wireless backhaul gebruikt. Aangezien het vergelijkbare snelheden zijn als je behaalt met je telefoon zonder deco set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
Ik kan helaas geen kabel van Deco 1 naar 2 trekken.

Weet je misschien een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
saaltink schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:16:
Test is met een utp kabel tussen deco 1 en 2. Powerline kan goed werken, maar er zijn factoren net als met WIFI die invloed kunnen hebben op het functioneren.

Kun je in de deco 2 zien hoe hij verbonden is met deco 1. De snelheid die je nu haalt doet vermoeden dat hij al de wireless backhaul gebruikt. Aangezien het vergelijkbare snelheden zijn als je behaalt met je telefoon zonder deco set.
Deco 2 is verbonden via kabel zegt de app.

Morgen komt de usb-c hub en dan zal ik eens testen welke snelheid ik bekabeld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
DI97 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:54:
Deco 1 (verbonden met Cat 5e, ingesteld als AP) — TP Link Powerline 1 1000 mbps (verbonden met Cat 6) — TP Link Powerline 2 — Deco 2 (verbonden met Cat 6) — IPTV box (Cat 5e)

Ik vermoed de Powerline maar ik zie geen reden om dan zo’n drastisch lage snelheid op Deco 2 te krijgen.
Slechte WiFi of 'slechte" Powerline verbindingen zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen.
"TP Link Powerline 1 1000 mbps" zegt ook niet zoveel, welke Powerline modules heb je precies?
1000 Mbps zul je er nooit mee halen.

Test de Powerlines bekabeld en gebruik het Tp-Link tpPLC Utility om je verbinding te controleren/managen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
DI97 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ja hoor
Een mesh node kopen, die verbinden draadloos :)

Ow wacht die heb je al :p

Alle powerline eruit en de deco zo neerzetten dat ze via wifi een goede verbinding hebben. Over verschillende verdiepingen werkt een trappengat vaak goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
DI97 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:22:
[...]

Om te testen is dat altijd mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
The_Doman schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:30:
[...]

Slechte WiFi of 'slechte" Powerline verbindingen zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen.
"TP Link Powerline 1 1000 mbps" zegt ook niet zoveel, welke Powerline modules heb je precies?
1000 Mbps zul je er nooit mee halen.

Test de Powerlines bekabeld en gebruik het Tp-Link tpPLC Utility om je verbinding te controleren/managen.

[Afbeelding]
Deze heb ik https://www.tp-link.com/n...powerline/tl-pa7027p-kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
laurens0619 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:42:
[...]

Ja hoor
Een mesh node kopen, die verbinden draadloos :)

Ow wacht die heb je al :p

Alle powerline eruit en de deco zo neerzetten dat ze via wifi een goede verbinding hebben. Over verschillende verdiepingen werkt een trappengat vaak goed
Via wifi is denk ik ook de enigste optie dan.

Kan je trouwens 2 Deco’s of Asus Zenwifi’s direct verbinden met kabel op de modem? Dus niet 1 node op de modem en de tweede op de eerste node? Werkt het seamless roamen dan nog?

Dan zou ik vanuit de woonkamer een utp poort in de muur kunnen maken en die kabel doortrekken naar de meterkast en hetzelfde in de slaapkamer.

Dan krijg je wel dat beide nodes bekabeld verbonden zijn via de utp poort in de muur op de modem maar ik neem aan dat dat hetzelfde resultaat zou geven als letterlijk direct op de modem?

Ik bedenk me wel dat de modem dan ook wel in de meterkast moet komen maar ik las in het k&k topic dat iemand dit ook zo heeft en een goed signaal heeft omdat de mast over zijn woning straalt wat bij mij ook het geval is. En wanneer ik eventueel glasvezel wil nemen heb ik de kabels al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
saaltink schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:45:
[...]

Om te testen is dat altijd mogelijk
Dat ga ik sws doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
TP-Link geeft zelf ook nog wat uitleg over de werkelijke snelheid van hun Powerlines

TP-Link: Explanation about the Powerline Rate and Actual speed of the Powerline Adapters

Je moet Powerlines gewoon "strategisch" inzetten waarbij je niet de maximale mogelijke snelheid nodig hebt.
Naast mijn snelle bekabelde netwerk en reguliere WiFi gebruik ik ze bijvoorbeeld voor de schuur en andere plekken waar normale kabelverbindingen niet kunnen (zonder teveel gedoe) en gewoon makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DI97 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:01:
[...]

Via wifi is denk ik ook de enigste optie dan.

Kan je trouwens 2 Deco’s of Asus Zenwifi’s direct verbinden met kabel op de modem? Dus niet 1 node op de modem en de tweede op de eerste node? Werkt het seamless roamen dan nog?

Dan zou ik vanuit de woonkamer een utp poort in de muur kunnen maken en die kabel doortrekken naar de meterkast en hetzelfde in de slaapkamer.

Dan krijg je wel dat beide nodes bekabeld verbonden zijn via de utp poort in de muur op de modem maar ik neem aan dat dat hetzelfde resultaat zou geven als letterlijk direct op de modem?

Ik bedenk me wel dat de modem dan ook wel in de meterkast moet komen maar ik las in het k&k topic dat iemand dit ook zo heeft en een goed signaal heeft omdat de mast over zijn woning straalt wat bij mij ook het geval is. En wanneer ik eventueel glasvezel wil nemen heb ik de kabels al liggen.
Deco kan dat wel, zenwifi weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is een appartement, als je goed en stabiel wilt, zoek een route voor een kabel kijk wat mogelijk is en misschien moet je accepteren dat je op sommige plekken een kabel ziet. Bedenk wel, na een week valt die kabel niet meer op, slechte wifi blijft je ergeren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
Ik heb even wat speedtest gedaan:

Bekabeld Deco 2:

30/75 ping 66
31/76 ping 44

Bekabeld Powerline 2:

36/61
36/53 ping 51

Bekabeld Deco 1:

297/105 ping 22
342/95 ping 20
305/106 ping 22

Bekabeld Powerline 1:

377/115 ping 19
343/119 ping 20

Bekabeld 5G modem zelf:

416/110 ping 23
336/108 ping 17
387/114 ping 18

Wifi laptop op Deco 1:

432/102 ping 61
472/105 ping 24
520/100 ping 28

Wifi laptop op 5G modem:

647/107 ping 18
630/110 ping 26

PS5 op Deco 1 via switch:

657 DL

PS5 op 5G modem via switch:

750 DL

Wat ik hieruit kan concluderen is dat het probleem inderdaad de 2e Powerline is die een hele lage snelheid krijgt in tegenstelling tot de 1e Powerline die een vergelijkbare snelheid als Deco 1 krijgt.

Verder valt me op dat Deco 1 bekabeld een lagere snelheid krijgt dan bekabeld op de 5G modem en een hogere ping. Ik dacht dat deze gewoon dezelfde snelheid zou moeten krijgen?

Wifi op Deco 1 is ook lager dan via de 5G modem zelf en een hogere ping.

Je ziet ook dat de PS5 via Deco 1 100mbps minder krijgt.

Powerlines wil ik sowieso weg hebben en de enigste opties die ik nu heb zijn:

5G modem op deze plek laten staan en als wireless backhaul goed werkt een mesh kit gebruiken voor de wifi zoals de XT9 van Asus en verder alles bekabeld op de modem behalve een IPTV box in de woonkamer, die sluit ik dan gewoon aan via Powerline maar dan Modem > Powerline 1 > Powerline 2 > IPTV box.

Ik vraag me dan alleen af of het waard is om zoveel geld uit te geven aan zo’n set aangezien wifi lager uitvalt met een hogere ping dan via de modem zelf en hetzelfde geldt voor bekabeld.

Of als blijkt dat als de modem een goed signaal in de meterkast heeft, minstens tussen de 400-500 mbps DL, deze daar plaatsen en kabels trekken naar de woonkamer en slaapkamer en UTP wandcontactdozen maken. Hiermee verbind ik een Deco of Zenwifi als AP direct op de modem en een switch voor de overige apparaten. In de woonkamer hetzelfde. Nu krijg ik dus via wifi op een iPhone 13 tussen de 800-900 mbps DL en 140-150 UP.

Voor 2 poorten in de wandcontactdoos moet ik 2 kabels trekken lijkt mij?

Hebben jullie misschien nog een andere suggestie qua apparatuur om de wifi te verbeteren wat ook seamless roaming met 1 SSID heeft?

@laurens0619 @saaltink @The_Doman @Frogmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
DI97 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:34:

Bekabeld Deco 2:

30/75 ping 66
31/76 ping 44

Bekabeld Powerline 2:

36/61
36/53 ping 51

Bekabeld Deco 1:

297/105 ping 22
342/95 ping 20
305/106 ping 22

Bekabeld Powerline 1:

377/115 ping 19
343/119 ping 20

Bekabeld 5G modem zelf:

416/110 ping 23
336/108 ping 17
387/114 ping 18

Wifi laptop op Deco 1:

432/102 ping 61
472/105 ping 24
520/100 ping 28

Wifi laptop op 5G modem:

647/107 ping 18
630/110 ping 26

PS5 op Deco 1 via switch:

657 DL

PS5 op 5G modem via switch:

750 DL

Wat ik hieruit kan concluderen is dat het probleem inderdaad de 2e Powerline is die een hele lage snelheid krijgt in tegenstelling tot de 1e Powerline die een vergelijkbare snelheid als Deco 1 krijgt.

Verder valt me op dat Deco 1 bekabeld een lagere snelheid krijgt dan bekabeld op de 5G modem en een hogere ping. Ik dacht dat deze gewoon dezelfde snelheid zou moeten krijgen?

Wifi op Deco 1 is ook lager dan via de 5G modem zelf en een hogere ping.

Je ziet ook dat de PS5 via Deco 1 100mbps minder krijgt.

Powerlines wil ik sowieso weg hebben en de enigste opties die ik nu heb zijn:

5G modem op deze plek laten staan en als wireless backhaul goed werkt een mesh kit gebruiken voor de wifi zoals de XT9 van Asus en verder alles bekabeld op de modem behalve een IPTV box in de woonkamer, die sluit ik dan gewoon aan via Powerline maar dan Modem > Powerline 1 > Powerline 2 > IPTV box.

Ik vraag me dan alleen af of het waard is om zoveel geld uit te geven aan zo’n set aangezien wifi lager uitvalt met een hogere ping dan via de modem zelf en hetzelfde geldt voor bekabeld.

Of als blijkt dat als de modem een goed signaal in de meterkast heeft, minstens tussen de 400-500 mbps DL, deze daar plaatsen en kabels trekken naar de woonkamer en slaapkamer en UTP wandcontactdozen maken. Hiermee verbind ik een Deco of Zenwifi als AP direct op de modem en een switch voor de overige apparaten. In de woonkamer hetzelfde. Nu krijg ik dus via wifi op een iPhone 13 tussen de 800-900 mbps DL en 140-150 UP.

Voor 2 poorten in de wandcontactdoos moet ik 2 kabels trekken lijkt mij?

Hebben jullie misschien nog een andere suggestie qua apparatuur om de wifi te verbeteren wat ook seamless roaming met 1 SSID heeft?

@laurens0619 @saaltink @The_Doman @Frogmen
Wat je je zelf eerst moet afvragen, welke snelheid heb ik nodig en wat is het mij waard.

Elk accespoint bekabeld is te gebruiken met een zelfde ssid. Zolang je de ssid het password en de encryptie maar het zelfde houd. Je clients bepalen wanneer ze wisselen naar een beter signaal.
In jou appartement zou je met aan beide kanten van de betonnen muur 1 5Ghz wifi net meer van voldoende moeten zijn. Door het beperkte bereik van 5Ghz zullen clients sneller wisselen en op de snelste accespoint terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
100 vierkante meter met een (1) betonnen muur die het probleem is toch?
Boor een gat door die muur en trek een kabel, plaats een AP en dan ben je er waarschijnlijk al.
Alle andere oplossingen via wifi en zo leveren alleen maar narigheid en ergernis op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
saaltink schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:57:
[...]

Wat je je zelf eerst moet afvragen, welke snelheid heb ik nodig en wat is het mij waard.

Elk accespoint bekabeld is te gebruiken met een zelfde ssid. Zolang je de ssid het password en de encryptie maar het zelfde houd. Je clients bepalen wanneer ze wisselen naar een beter signaal.
In jou appartement zou je met aan beide kanten van de betonnen muur 1 5Ghz wifi net meer van voldoende moeten zijn. Door het beperkte bereik van 5Ghz zullen clients sneller wisselen en op de snelste accespoint terecht komen.
Yaksa schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:07:
100 vierkante meter met een (1) betonnen muur die het probleem is toch?
Boor een gat door die muur en trek een kabel, plaats een AP en dan ben je er waarschijnlijk al.
Alle andere oplossingen via wifi en zo leveren alleen maar narigheid en ergernis op.
Hebben jullie een suggestie voor een AP?

Wifi router, In Wall AP etc?

Ik neem aan dat ik geen willekeurige AP kan gebruiken die icm de Zyxel modem kan roamen met 1 ssid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar heb je het mesh scenario al getest?

1e deco bedraad aan odido

De rest geen kabels inpluggen, het spul elkaar draadloos laten vinden

En dan snelheid testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
DI97 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:54:
[...]

[...]

Hebben jullie een suggestie voor een AP?

Wifi router, In Wall AP etc?

Ik neem aan dat ik geen willekeurige AP kan gebruiken die icm de Zyxel modem kan roamen met 1 ssid?
Zolang je de ssid het password en de encryptie maar het zelfde houd. Je clients bepalen wanneer ze wisselen naar een beter signaal.

Je deco kun je hier voor gebruiken door hem in te stellen als accespoint.

Snelheids testen uitvoeren van je interne netwerk kun je beter uitvoeren met twee laptops en Iperf 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Ik snap even niet waarom je mesh wilt.
Je kan toch gewoon een AP neerzetten waar die switch staat?

Dan heeft je slaapkamer/ruimtes ernaast wifi van de zyxel, rest van het appartement wifi van de AP. Blijkbaar zijn dit redelijk de uitersten van het appartement. Stel je appartement is 8 x 12, dan zou het wifi maximaal 8 meter moeten om je apparatuur te bereiken... Dat moet prima gaan.

Geen gedoe met powerline, geen gedoe met brak wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een vraagje waarom klik en klaar is er geen vaste aansluiting mogelijk?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
DI97 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:34:

Bekabeld Powerline 2:

36/61
36/53 ping 51

Bekabeld Powerline 1:

377/115 ping 19
343/119 ping 20
Speedtest waarmee/hoe?
Dat de powerline adapters heel verschillende waardes geven is al raar natuurlijk.
Als de verbinding er eenmaal is heb je aan beide kanten dezelfde snelheid.
Nu al eens gekeken met het Tp-Link tpPLC Utility wat deze aangeeft?
Met externe speedtests heb je ook weer (te) veel variabelen, je interne verbindingen testen met een netwerktooltje of simpele filecopy geeft een veel beter idee wat/waar het probleem nu zit.

En inderdaad, gewoon 1 of 2 AP's goed plaatsen zou toch moeten voldoen.
99ruud99 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:07:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
Frogmen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:05:
Nog een vraagje waarom klik en klaar is er geen vaste aansluiting mogelijk?
Op mijn adres kan maximaal 50 mbps DSL. Glasvezel kabel ligt buiten bij de portiek deur maar wanneer die op de planning staat weet ik niet. Die ligt er al zo’n 8 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
99ruud99 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:07:

Dan heeft je slaapkamer/ruimtes ernaast wifi van de zyxel, rest van het appartement wifi van de AP. Blijkbaar zijn dit redelijk de uitersten van het appartement. Stel je appartement is 8 x 12, dan zou het wifi maximaal 8 meter moeten om je apparatuur te bereiken... Dat moet prima gaan.

Geen gedoe met powerline, geen gedoe met brak wifi.
Wat voor AP kan ik gebruiken die goed samenwerkt met de Zyxel in het seamless roamen? Wifi router, TP Link Omada, Unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
saaltink schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:49:
[...]

Zolang je de ssid het password en de encryptie maar het zelfde houd. Je clients bepalen wanneer ze wisselen naar een beter signaal.

Je deco kun je hier voor gebruiken door hem in te stellen als accespoint.

Snelheids testen uitvoeren van je interne netwerk kun je beter uitvoeren met twee laptops en Iperf 3
Deco werkt wat betreft het wisselen uitstekend en zijn beide ingesteld als AP en wifi op Zyxel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
laurens0619 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:30:
Maar heb je het mesh scenario al getest?

1e deco bedraad aan odido

De rest geen kabels inpluggen, het spul elkaar draadloos laten vinden

En dan snelheid testen
Heb ik net getest.

Laptop bekabeld op de modem geeft de volgende resultaten:

798/87 21 ping
821/92 23 ping
784/99 18 ping

Dit komt overeen wat ik op mijn PS5 ook krijg, 700-800 mbps alleen is de upload op een Formuler kastje hoger, tussen de 125-150 als op de laptop.

Resultaten met wireless backhaul:

Laptop bekabeld op Deco 1:

725/90 20 ms
682/94 30 ms
702/99 19 ms

Laptop op Deco 1 wifi:

590/94 32 ms
559/98 20 ms

Wifi 6 toestel op Deco 1:

756 dl 22 ms
745 dl 20 ms

Wifi 6 toestel op Deco 2:

734 dl 23 ms
765 dl 23 ms

Laptop bekabeld op Deco 2:

763/100 29 ms
777/96 23 ms
804/102 31 ms

Laptop wifi op Deco 2:

403/101 33 ms
401/95 31 ms

Op de een of andere manier krijg ik nu hogere snelheden via Deco 1. Misschien had ik de kabel er niet goed ingeprikt geen idee.

Mesh werkt dus goed en bied hoop dat als je bijvoorbeeld met glasvezel een constant zelfde snelheid binnenkrijgt deze de Deco ook krijgt zowel bekabeld als wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Deco 2 is dus draadloos verbonden met deco 1?
Hele nette snelheden dan!

Powerline lekker in de kast laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
laurens0619 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:01:
Deco 2 is dus draadloos verbonden met deco 1?
Hele nette snelheden dan!

Powerline lekker in de kast laten liggen :)
Draadloos inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:00
Deco 1 bekabeld aan je modem van Odido in routermodus. Wifi modem moet uit. Dan Deco 2 toevoegen. Doe dit met de Deco app. En probeer eerst met 5GHz. Heb je de 2,4 niet nodig, niet activeren. Dan heb je seamless roaming in huis, met een beetje geluk ook nog elders waar je woont. Ik merk niets aan haperingen thuis met 3 Deco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
n8tur3 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
Deco 1 bekabeld aan je modem van Odido in routermodus. Wifi modem moet uit. Dan Deco 2 toevoegen. Doe dit met de Deco app. En probeer eerst met 5GHz. Heb je de 2,4 niet nodig, niet activeren. Dan heb je seamless roaming in huis, met een beetje geluk ook nog elders waar je woont. Ik merk niets aan haperingen thuis met 3 Deco's.
Bdoel je niet in AP modus? Voor routermodus moet je DMZ inschakelen in je modem neem ik aan.

Ik vind de Deco wel erg beperkt qua instellingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:00
DI97 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:10:
[...]

Bdoel je niet in AP modus? Voor routermodus moet je DMZ inschakelen in je modem neem ik aan.

Ik vind de Deco wel erg beperkt qua instellingsmogelijkheden.
Nee hoor, mijn modem DHCP geeft alleen de tv-box en de bekabelde Deco een statisch ip-nr en de bekabelde Deco DHCP zijn mesh-clients in een ander subnet. De instellingen zijn inderdaad beperkt, maar niet iedereen is een netwerk-beheerder en voor die "leken" is de Deco software gemaakt.
In principe is het een auto-setup en blijf ervanaf software. Af en toe eens kijken voor updates en de boel optimaliseren en klaar.
En mijn bekabelde Deco-setup is "wifirouter". Belangrijk is het uitzetten van je modem-wifi. Bij KPN gaat dat nu automatisch. Mijn recente modemwisseling was:
Oud uitzetten, nieuw aansluiten inclusief de bekabelde Deco, starten, kwartiertje wachten en alles werkte zoals voorheen. Enigste wat ik gedaan heb is het admin wachtwoord wat robuuster gemaakt. :)
Pagina: 1