Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
Dag,

Korte samenvatting is dat ik zoek naar een manier om de CMOS/BIOS te resetten zonder beeld op mijn Asus TUF A17 FA707NV laptop.

Ik heb reeds de aan/uit knop 60 seconden ingedrukt, ook met de batterij losgekoppeld, maar dit werkt niet.

Helaas kan ik niet vinden wat de officiele manier is om dit te doen.
Zie hieronder voor toelichting over mijn ' geen beeld' probleem, andere inzichten of oplossings-ideen zijn ook welkom natuurlijk.

Bedankt voor tips en inzichten!
Groet,

Alex.

TOELICHTING:
Mijn probleem betreft een Asus TUF A17 FA707NV laptop met windows en Linux.

Probleem:
Sinds recent (paar dagen geleden)is er geen beeld meer bij het opstarten van de laptop.
Het beeld blijft een hele tijd zwart: geen ' asus incredible' , geen POST, als ik F2 druk geen Bios(althans, geen beeld.... wellicht wel bios).
De laptop lijkt later wel te starten, in elk geval na een tijdje, maar met beperkte video capabilities.

Vermoedelijk is er of
a) een hardware probleem met de graphics kaart, of
b) een probleem met de BIOS die de kaart in eerste instantie niet herkent.

Nu zou ik een ' hard reset' van de BIOS willen proberen, maar omdat ik geen beeld heb kan ik dat via de BIOS zelf niet doen. Is er een andere toetsencombinatie om dit te realiseren?

Naast een BIOS reset hoor ik ook graag andere ideeen over wat hier aan de hand is en of iemand iets dergelijks heeft ervaren.

Verder: Ik draai ARCH. Maar dit doet er vermoedelijk niet toe, omdat ik geen beeld heb vanaf het begin. Ook GRUB is onzichtbaar en SDDM start niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
En met een externe monitor? Zie je activiteit op je HDD led? En wat bedoel je met start op na een tijdje, met beperkte video capaciteiten, dan heb je wel beeld? En wat gebeurt er als je opstart van een live-USB stick met Ubuntu of zo?

Er zal ergens wel een batterij zitten, vaak bij de SSD of geheugen, heb je daar al gekeken?

[ Voor 34% gewijzigd door Houtenklaas op 17-11-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Hi, bedankt voor je reactie!
Een externe monitor mirrort het beeld van het laptopscherm, maar pas zodra er beeld is maar niet tijdens het Post/ Boot/spalsh screen proces . (zie hieronder voor beeld later in het proces).
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:19:
Zie je activiteit op je HDD led? En wat bedoel je met start op na een tijdje, met beperkte video capaciteiten, dan heb je wel beeld?
Ja:
- GRUB lijkt gewoon te starten (zonder beeld, dus ik zie niet wat er gebeurt) (vervolgens kwam ik bij SDDM, maar die gaf geen . SDDM heb ik uitgeschakeld .

- nu kom ik dus na het opstarten na een tijdje 'volledig zwart scherm' uit bij een tekst-terminal. Dat is het eerste beeld dat ik heb.
- Vanaf daar kan ik wel met startx KDE starten.

Met andere woorden: Het scherm zelf lijkt niet stuk, maar het probleem lijkt iets te maken te hebben met instellingen en aansturing van de monitor vroeg in het boot-proces.

( nu zou ik bv in de BIOS willenswitchen tussen AMDGPU en de NVIDIA kaart, maar omdat ik geen beeld heb voor de BIOS kan ik er niet iets mee).

Groet,

Alex.

[ Voor 3% gewijzigd door Lex_th op 17-11-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Maar je bios scherm heeft nog niets te maken met GRUB of wat anders. Ik neem aan dat je gepoogd hebt om met F2/F9 in je bios te komen?

En hier wellicht: https://www.asus.com/nl/support/faq/1014276/ even kijken of je daar wat verder mee komt ...

Gezien de tekstinterface zou het inderdaad weleens een GPU probleem kunnen zijn. Anders Asus even raadplegen ...

[ Voor 19% gewijzigd door Houtenklaas op 17-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:19:
Er zal ergens wel een batterij zitten, vaak bij de SSD of geheugen, heb je daar al gekeken?
Dat dacht ik ook, maar in de laptop zag ik geen batterij voor de CMOS, en ik begreep (van het internet) dat voor deze laptop de hoofdbatterij ook de CMOS batterij is. Als dat niet zo is, dan hoor ik graag waar deze zich bevindt ( niet zonder meer zichtbaar in elk geval bij openen van de laptop). Vandaar dus ook mijn vraag ' hoe voor deze laptop een CMOS reset te doen' .
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:19:En wat gebeurt er als je opstart van een live-USB stick met Ubuntu of zo?
Helaas, geprobeerd uiteraard. Maar dan start nog steeds de originele Linux. En ik kan niet de bootorder veranderen want daar heb ik beeld voor nodig vroeg in het boot proces....

Anyway, ik heb geen beeld vanaf het begin. Dus dat heeft (in principe) nog niks met het OS te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:32:
Maar je bios scherm heeft nog niets te maken met GRUB of wat anders. Ik neem aan dat je gepoogd hebt om met F2/F9 in je bios te komen?

En hier wellicht: https://www.asus.com/nl/support/faq/1014276/ even kijken of je daar wat verder mee komt ...
Ja, dat ook!
En ik denk dat dat werkt. Maar ik zie niks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
Houtenklaas schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:32:

Gezien de tekstinterface zou het inderdaad weleens een GPU probleem kunnen zijn. Anders Asus even raadplegen ...
Ja, heb ik allemaal geprobeerd. En tevens dat filmpje had ik al gezien.
Maar, zoals jij wellicht nu ook denkt, het is een raar probleem.....

Ik heb nu sowieso ook de vraag aan ASUS gesteld, en zal hier enige update posten voor de volledigheid.

Maar, mocht iemand weten hoe de CMOS/BIOS te resetten op de Asus TUF A17 FA707NV laptop dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Lex_th op 17-11-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In de latere Asus (en vele andere) laptops zit geen CMOS bios batterij meer.
Normaal gesproken zou je dan met verwijderen accu en power knop indrukken het moeten kunnen resetten.

Maar misschien werkt deze procedure?

Reddit r.Asustuf: Asus tuf A15 (2021) CMOS reset
You can do cmos reset in 2 way

disconnecting the battery

turn off the laptop, keep it plugged, turn it on, press again the on/off button. As soon you see the keyboard lights go off, press again the button for 50 second. You can understand if the cmos reset is done by looking at the "charging" LED. If it turn off after 45s while keeping it pressed, the cmos reset is done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_th
[b]
Maar misschien werkt deze procedure?

Reddit r.Asustuf: Asus tuf A15 (2021) CMOS reset

[...]
Bedankt voor de tip, beide geprobeerd.

Ook nogmaals de batterij los + 3 minuten powerknop en in totaal 20 minuten batterij er uit.
Maar dit lijkt ook niks te doen.
Pagina: 1