Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specialkdk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-06 20:11
Ik heb een Dell Latitude 5591 die slecht start. Bij het indrukken van de powerknop gebeurt er vaak helemaal niets, of gaat de keyboardverlichting een seconde of 10 aan en gaat ze nadien weer uit. Soms gaat ook de ventilator een seconde of 10 draaien waarna die weer stopt. En na de zoveelste poging start die dan ineens weer helemaal correct op en lijkt er niets aan de hand... Als de computer opstart, valt die ook de hele dag niet uit; zodra die gestart is, is die dus prima.

Ik vind er niet meteen een patroon in; voedingsadapter aansluiten of niet lijkt soms een verschil te maken maar soms werkt het beter ZONDER, en soms beter MET. Mogelijk heeft dat er dus niks mee te maken. Lang (>10sec) en kort op de powerknop drukken is ook een beetje op goed geluk; uiteindelijk kom je er wel...

Ik heb een aantal gelijkaardige toestellen dus ik kan wel wat componenten wisselen.
Batterij is al gewisseld, geen verschil. Oplader idem. Het toestel heeft twee geheugenlatjes van 8GB; één van beide eruit halen maakt geen verschil. Beiden zijn al eens in allebei de geheugenbanken geprobeerd en ik heb al een memtest laten lopen, die prima was. Reden waarom ik focus op geheugen is omdat het geheugen er volledig uit halen bij andere toestellen die het (mét geheugen erin natuurlijk) wel goed doen, hetzelfde gedrag geeft. Enkel een nieuwe geheugenmodule installeren heb ik nog niet geprobeerd. BIOS is de laatste versie (1.35), ook dat heeft geen verschil gemaakt tov oudere versies.

OS ed lijken me niet relevant want de laptop begint niet eens aan zijn POST. SSD is trouwens ook gewisseld (omdat de originele SSD momenteel in een andere computer zit zodat de gebruiker tijdelijk verder kan).
Op het scherm heb ik me ook nog niet geconcentreerd want als het probleem het niet herkennen van het scherm zou zijn, zou ik verwachten dat die wel gewoon zou opstarten en niet na een paar seconden terug uitvallen.

Het lijkt ook een beetje op een BGA reballing issue (er zit een Nvidia MX130 GPU in, geen idee of die nog gekend staan om dat probleem) hoewel ook mechanische druk op de chips uitoefenen geen verschil maakt.
Long shot, maar herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
Ik ken iemand die laptops op hoog niveau repareert en zal hem morgen even vragen wat dit kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
specialkdk schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:21:
Reden waarom ik focus op geheugen is omdat het geheugen er volledig uit halen bij andere toestellen die het (mét geheugen erin natuurlijk) wel goed doen, hetzelfde gedrag geeft. Enkel een nieuwe geheugenmodule installeren heb ik nog niet geprobeerd.
Een geheugenmodule uit een werkende computer proberen is nodig om iets te concluderen over het geheugen.

Heb je de BIOS instellingen gereset? Corruptie kan onvoorspelbaar gedrag veroorzaken. Snelle opstart zou ik ook uitschakelen als het aanstaat.

Je kan de aan/uit knop 30 seconden ingedrukt houden om eventuele verkeerde gegevens uit het (BIOS-)geheugen te wissen door condensatoren leeg te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:23
Het zal toch niet iets basics zijn als slecht functionerende power knop?
Als deze blijft "hangen" schakelt het systeem natuurlijk weer uit.
Maar daar zou 10 seconden wel wat te lang voor zijn.
mrmrmr schreef op maandag 18 november 2024 @ 02:33:
Je kan de aan/uit knop 30 seconden ingedrukt houden om eventuele verkeerde gegevens uit het (BIOS-)geheugen te wissen door condensatoren leeg te maken.
Haal daarbij dan ook ACCU en CMOS batterij voor langere tijd los om het bios te resetten.