Aankoopadvies Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-03 20:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De laatste keer dat ik een PC in elkaar heb gezet om te gamen was in 2018. Nu ben ik weer op de markt om een nieuwe PC samen te stellen :).
Het voornaamste doel van de PC is hem te gebruiken als simulator voor het racen, vooral iRacing gebruik ik. Grafisch is de simulator niet zwaar (zeker geen Raytracing), maar ik heb wel drie 1440p schermen. Naast het racen wil ik ook graag spelen spelen als Cyberpunk en City Skylines. Raytracing vind ik heel tof om te zien, maar ik verwacht stiekem ook veel van DLSS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het absolute maximum voor mij is € 2.500,-, meer wil ik er gewoon niet aan uitgeven. Ik hoop meer rond de € 2.000,- uit te komen, maar anderzijds wil je ook een systeem waarmee je weer jaren goed vooruit kunt en je wil eigenlijk niet te veel concessies doen. Hopelijk volgen er nog een paar mooie Black Friday deals.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb besloten om de 'oude' kast in z'n geheel te verkopen om er nog iets voor te krijgen. Dit drukt dan weer de prijs van het nieuwe systeem.
Randapparatuur zoals toetsenbord en muis heb ik, monitoren zijn ook reeds aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de grafische kaart neig ik meer naar NVIDIA, vanwege de goede ondersteuning qua software, hardware en de stabiliteit (ook met de drie schermen). Processor AMD, maar die hebben nu ogenschijnlijk sowieso de overhand. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, niet echt. Vroeger vond ik RGB niets, maar naarmate ik ouder ben vind ik het eigenlijk wel grappig. Het hoeft alleen geen 'hoerenkast' te worden.
Voor de grafische kaarten was ik altijd erg te spreken over MSI, maar de 4080 Super (in ieder geval de versies onder de € 1.100,-) hebben geen drie displaypoorten en dat vind ik belangrijk om de drie schermen aan te sturen. Ik heb slechte ervaringen met bijvoorbeeld twee schermen op displaypoorten en één op HDMI.

Ga je overklokken?
Nein, alleen de grafische kaart met afterburner (tenminste dat doe ik gewoon altijd via de automatische settings.

Wat verwacht je van ons?
Misschien zie ik iets over het hoofd, kan er nog iets anders? Of zijn kabels van de voeding te kort (zag ik ook laatst in een feedback, dat soort zaken zijn erg handig om te horen. Eigenlijk is het ter controle.

Owh ja, ik heb al een aantal 'kleine' controles gedaan, bijvoorbeeld op https://pcpartpicker.com/list/ en de QVL. Als basis ben ik uit gegaan van de Best Buy Guides en componenten heb ik vergeleken met Gemini :X

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 597,99€ 597,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 163,99€ 163,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 SUPER GAMING OC 16G€ 1.109,-€ 1.109,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 92,-€ 92,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,32€ 32,32
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 134,60€ 134,60
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 123,72€ 123,72
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 231,93€ 231,93
Totaal€ 2.485,55

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Iets meer in koeling steken met phantom spirit of peerless assassin. 120 se.

Als je geen raytracing wilt kan je ook 7900 xtx pakken...

Of even kijken wat rtx5000 gaat brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-03 20:48
Hoi 99Ruud99,

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker nog even achter de koeling aan, daar twijfelde ik ook al aan. Nogmaals bedankt voor de goede suggesties!!