Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebolt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-04 20:32
Hallo beste Tweakers,

Enige tijd geleden hebben we bij ons thuis een mooie warmtepomp installatie opgeleverd gekregen (Daiklin EHYHBH05AV32). Werkt goed, echter merkten we een laagfrequente brom in het huis. De buitenunit is aan de muur gemonteerd. Dit geeft de trillingen door denk ik.

Na wat rond lezen op Tweakers zag ik deze trillingsdempers https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-30-t-m-55-kg/ . Deze heb ik zelf eronder weten te schroeven. De brom is een stuk minder, maar nog niet helemaal weg. Het is net te veel om lekker rustig te slapen.

Vervolgens heb ik wat geëxperimenteerd met wat gewicht op de buitenunit leggen. Ik merk dat als er iets zwaars op de buitenunit ligt, de bromtoon binnen weg is!

Mijn vraag is: kan ik zomaar iets zwaars op de buitenunit laten liggen? Een steen bijvoorbeeld? De steen die ik mee getest heb is 17 kg. De buitenunit zelf is 54kg, en de wandbeugel kan tot 160kg. De wandbeugel ben ik niet zo bang voor, maar de buitenunit weet ik niet zeker of daar zomaar iets op mag liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLqVs-Wy04rQWNLkeb5YK9RDQ5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aql53BaX1i1jW1qnfDaXRWS4.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
Is het niet beter om van die zware dempingsmaterialen aan de binnenkant te (laten) plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebolt
Dat klinkt goed, als het maar verzwaart werkt het wel denk ik. Ik ben nog niet bekend met dempingsmateriaal dat je kan plakken, heb je misschien een linkje of iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Volgens mij is de behuizing gewoon van plaatstaal (met coatings enz.)

Als dat het gewicht niet kan hebben zul je dat wel vrij snel zien doorzakken, wat lijkt me weinig kwaad kan, afgezien van cosmetisch, of totdat het interne delen raakt o.i.d., oftewel als het niet goed gaat is dat snel zichtbaar. Kortom, ik zou dit ook wel aandurven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of een paar zware betontegels en daar van die voeten op?
https://rensa.nl/Product/0EI7434

Of nog eens deze tussen muur en wandbeugel
https://aircoshopnl.nl/to...-carrosseriering-4-stuks/

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2024 15:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Zolang er niks begon te piepen, kraken of door te buigen zodra je die zware steen erop legde, zou ik me geen zorgen maken.

Je zou eventueel kunnen proberen of een iets lichtere steen ook werkt. Of bijvoorbeeld een paar lichtere stenen, verspreid over de bovenkant. Dan is het gewicht wat meer verdeeld. Nu is het 17kg vrij geconcentreerd op één plek.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik had zowel een lage bromtoon in huis en bij koudere temperaturen dat de warmtepomp relatief veel lawaai ging maken wat voornamelijk het plaatwerk zelf was. Op de slaapkamer kon ik precies horen wanneer de warmtepomp aan ging en soms werd ik er wel is wakker van. Kortom bijzonder frustrerend.

Uiteindelijk heb ik het volgende aangepast:
-vibratiekit groen deze toegepast(zelfde type wat jij al reeds er tussen heb gezet)
-wagner matjes (deze matjes zitten nu tussen de beugel en de muur)
-Anti-dreun isolatiematten en deze matten heb ik op diverse plekken in de behuizing geplakt(binnenkant) en hierdoor is de vibratie van de behuizing zelf ook weg.

Inmiddels heb ik nog een zeer lichte brom aanwezig in het huis maar dit is op de wc en niet storend.

[ Voor 4% gewijzigd door Nelesss op 17-11-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebolt
Bedankt allemaal voor jullie goede tips!

Ik denk dat ik die pluggen tussen muur en wandbeugel ga aanbrengen. Betonblokken op het dak leggen is niet echt een optie, tenzij ik de monteur weer laat terugkomen om de leidingen te verlengen.

Gezien de bromtoon nu zo goed als weg is laat ik het denk ik even hierbij. Mocht ik me later toch weer gaan storen dan ga ik weer met jullie ideeen aan de slag.

Vraag beantwoord!
Pagina: 1