UTP of FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastianvuye
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met verbouwingen en wil mijn netwerkbekabeling optimaal aanpakken. Na uitgebreid onderzoek weet ik inmiddels dat ik Cat6a-kabels nodig heb die 100% koper en stug zijn. Waar ik nog over twijfel, is de keuze tussen U/UTP en F/FTP kabels.

Ik begrijp dat F/FTP-kabels interferentie beter kunnen verminderen, maar op basis van wat ik heb gelezen lijkt dat in een thuissituatie niet altijd noodzakelijk.

Hier zijn wat details over mijn situatie:
• De meeste kabels zullen door het plafond worden getrokken.
• Een aantal kabels zal via de muur naar aansluitpunten gaan, mogelijk via dezelfde buis als stroomkabels.
• In het plafond kan ik de netwerk- en stroomkabels waarschijnlijk uit elkaar houden, zodat ze niet direct naast elkaar liggen.
• Op 11 meter van mijn huis staat een elektriciteitscabine, wat misschien ook invloed heeft.

Wat betreft FTP-kabels begrijp ik dat deze geaard moeten worden, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ook ben ik een grootverbruiker van netwerkapparatuur, dus een stabiele en storingsvrije verbinding is belangrijk voor me.

Mijn concrete vragen:
1. Moet ik kiezen voor U/UTP of F/FTP kabels?
2. Is het monteren van een aansluitpunt (stopcontact of connector) op een FTP-kabel anders dan op een UTP-kabel?
3. Moet ik een serverkast en FTP-kabels aarden?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:27
Cat6 en U/UTP is goed voor in een gewone woning hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
U/UTP. Geen FTP gebruiken in een woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:05
mogelijk via dezelfde buis als stroomkabels.
Voor zover ik weet mag dat niet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sig69 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:45:
[...]

Voor zover ik weet mag dat niet.
Nuance:

Het mag onder bepaalde voorwaarden, onder andere dat beide type geleider in afgeschermde buitenmantels omhuld moeten zijn. Dus zeker niet langs losse blauw/bruin/geelgroene kabels. Er komen nog extra regels bij voor afstand tussen kabelbundels en max aantal in totaal. Niet aan beginnen tenzij je exact weet waar je mee bezig bent.

Wil je netwerk langs stroomkabels trekken, kijk naar glasvezel voor dat stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 17-11-2024 17:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon voor U/UTP gaan. CAT6 of CAT6A, maakt niet veel uit.
De shield van FTP gaat pas verschil maken als jij tientallen kabels in een bundel naastelkaar legt. Storing van stroomkabels buiten houden is de twist al voldoende voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
dion_b schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:15:
[...]

Nuance:

Het mag onder bepaalde voorwaarden, onder andere dat beide type geleider in afgeschermde buitenmantels omhuld moeten zijn. Dus zeker niet langs losse blauw/bruin/geelgroene kabels. Er komen nog extra regels bij voor afstand tussen kabelbundels en max aantal in totaal. Niet aan beginnen tenzij je exact weet waar je mee bezig bent.

Wil je netwerk langs stroomkabels trekken, kijk naar glasvezel voor dat stuk.
In huishoudelijke situaties gaat een utp kabel naast stroomkabels geen problemen opleveren hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dyckie schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:38:
[...]

In huishoudelijke situaties gaat een utp kabel naast stroomkabels geen problemen opleveren hoor.
Wel als er brand is en de verzekering onderzoek doet. Het is niet conform NEN1010 zonder genoemde maatregelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
dion_b schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:54:
[...]

Wel als er brand is en de verzekering onderzoek doet. Het is niet conform NEN1010 zonder genoemde maatregelen.
Daarvoor is er in Europa de CPR gekomen en moet ook in de NEN1010 zijn opgenomen. In België is bijna alles tegenwoordig Cca en brandvertragende buizen dus zal ook zo wel Nederland zijn hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC7m2bnbg5VastRwD7XRCwjzjoM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y92bDdiqAqxsUPbI4J7Fxomf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dyckie schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:02:
[...]

Daarvoor is er in Europa de CPR gekomen en moet ook in de NEN1010 zijn opgenomen. In België is bijna alles tegenwoordig Cca en brandvertragende buizen dus zal ook zo wel Nederland zijn hoor.

[Afbeelding]
In Nederland hebben we dat niet, wordt nog vrolijk overal Eca neergelegd door installatiebedrijven. Wat vooral telt is vluchtroutes en compartimentering.

Wel is het verboden om 230V draden samen met laagspanning door 1 fysieke buis te trekken. UTP samen met VD draad door 1 buis mag gewoon niet. X/YMVK met UTP samen door 1 buis is volgens de regels geen probleem.
Stel je VD draad gaat kapot bij het trekken en maakt sluiting met een ader van je UTP, krijg je gevaarlijke situaties, want dan heb je 230V op je laagspanningskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
[...]

[Afbeelding]
Het gaat niet om de brandbaarheid van de buizen, het gaat erom dat je stroom en zwakstroomkabels (dus voor een verschillend doeleinde) in dezelfde buis propt. Los van dat dit waarschijnlijk veel te strak erin komt.
Als er iets gebeurd heb je 230 volt op je netwerkkabel staan, lijkt mij niet de bedoeling.

Gewoon dus volgens de regels en de utp gewoon in een eigen buis leggen. De TS is nu toch aan het verbouwen.

Met ftp kabels moet je deze aan 1 zijde aarden via de connectors en dan ook je switch aarden. Anders krijg je een spanningsveld op je mantel en is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

[Afbeelding]
Pak NEN1010 er even bij, 444.6:
Afstand tussen voedingskabels en datakabels
> Open lucht (geen scherm) 200mm
> Open metalen omhulling 150mm
> Geperforeerde metalen omhulling 100mm
> Dichte metalen omhulling 0mm
Alleen met dichte metalen omhulling conform dus; zonder enige omhulling moet er 20cm tussen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 17-11-2024 19:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Waar heb ik in godsnaam gezegt om utp en kabels in 1 buis te leggen. Ik heb gezegd dat utp kabels naast stroomkabels geen probleem gaat geven maar staat erbij dat ze in dezelfde buis liggen, ik zie het toch niet staan. En in de chape of muren zal het al niet uitmaken qua brand en in aparte buizen. Dus einde discussie daarover.

Kijk hier eens heb je een tool voor te kijken welke kabels je moet plaatsen en moet je nog maar eens zeggen dat het in Nederland niet moet.
https://www.tkf.nl/nl/servicecenter/cprtool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:20

Sebazzz

3dp

dion_b schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:13:
[...]

Alleen met dichte metalen omhulling conform dus; zonder enige omhulling moet er 20cm tussen zitten.
Bijzonder, dus in een (metalen) buis mag het wel? Nu hebben we in de meeste woningen geen metalen maar plastic buizen, maar daar zeggen ze niets over.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dyckie schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:20:
Waar heb ik in godsnaam gezegt om utp en kabels in 1 buis te leggen. Ik heb gezegd dat utp kabels naast stroomkabels geen probleem gaat geven maar staat erbij dat ze in dezelfde buis liggen, ik zie het toch niet staan.
Lezen:
sebastianvuye schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:20:
[...]

Hier zijn wat details over mijn situatie:
• De meeste kabels zullen door het plafond worden getrokken.
• Een aantal kabels zal via de muur naar aansluitpunten gaan, mogelijk via dezelfde buis als stroomkabels.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sebazzz schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:22:
[...]

Bijzonder, dus in een (metalen) buis mag het wel? Nu hebben we in de meeste woningen geen metalen maar plastic buizen, maar daar zeggen ze niets over.
De dichte metalen omhulling gaat over de stroomdragers, niet over het buis. YVMK-as voldoet hier bijvoorbeeld aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastianvuye
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-12-2024
Bedankt voor de uitleg, het is duidelijk dat ik gewoon voor UTP kan gaan.

Is het handig om de kabel altijd in een aparte buis te doen als ik die door de muur trek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sebastianvuye schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:20:
Bedankt voor de uitleg, het is duidelijk dat ik gewoon voor UTP kan gaan.

Is het handig om de kabel altijd in een aparte buis te doen als ik die door de muur trek?
Als je de kans (=buizen) hebt om dat te doen, is dat altijd het makkelijkst. Heb je verder ook geen gedoe met extra eisen aan netwerk- en stroomkabels. Geeft ook maximaal ruimte mocht je later ooit nog iets erbij willen trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1