Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:56
Ik heb op zolder een ventilatiebox staan en mijn huis is hiermee mechanisch geventileerd. Doordat deze ventilatie vrij lawaaierig is, zou ik hem 's nachts uit willen zetten. In zowel de keuken als op zolder zit er een schakelaar waarmee de ventilatie aan- of uitgeschakeld kan worden.

Ik had eerst het plan om de ventilatiebox op een slim stopcontact aan te sluiten. Echter kan ik nergens een stekker vinden.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen? Zou ik de schakelaar smart kunnen maken? Of zou ik beter de hele ventilatiebox kunnen vervangen? De huidige maakt dus behoorlijk kabaal...

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8pqoFbpUIqr1xFodKVWkziHcTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJU9GAoKaIKg6WIr5gpwDfZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnq6m7RosBXoVgQv_goui9Ixabo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fx2LCz1Jff4Pa6GOyR9WSfQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc6WsnNVX3Etz3kKljf4EqQz1Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIQ2SEmx9lNWUb0EgCzthIEe.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via stefanstiens op 17-11-2024 20:48)

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09 10:19
Ik zou echter wel een bedrijf inschakelen om dit te laten doen. Dan zuigen ze namelijk ook meteen de buizen schoon. Als je dit zelf installeert dan is dat zeker mogelijk want het is niet moeilijk maar als je buizen nog nooit schoon zijn gemaakt dan kan het zijn dat ze volledig vol zitten met stof. Toen ik mijn huis heb gekocht heb ik deze ook direct vervangen. De buizen waren zo dicht dat er bijna geen luchtstroom meer mogelijk was. Motor moest daardoor harder werken en maakte meer geluid.

De nieuwe komen inderdaad met een afstand bediening maar die gebruik ik nauwelijks omdat die automatisch aanspringt. Was 4 jaar geleden 450 euro kwijt voor een nieuwe met installatie en schoonmaken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
"Maakt teveel lawaai, dus ik zet hem maar uit" imho is dat niet de meest handige oplossing.

als je de unit wil gaan aansturen bv met domotica zou ik alsvolgt tewerk gaan:

stap 1 is zorgen dat hij het geluid maakt wat hoort (dus onderhoud plegen of heel de unit vervangen)
stap 2 is meten hoeveel je momenteel teveel ventileerd en dat eventueel gaan sturen.

en een klein schopje naar DEI

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-11-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het begint met een schoonmaak van alle ventilatiekanalen en roosters. In jouw geval ook vervanging van de buizen misschien wel. Ik heb dit door Feenstra laten uitvoeren voor een 200 euro.

Daarna zou ik gaan voor bijv een Orcon MVS box met daarbij een draadloze bedieningssensor voor in de badkamer (die automatisch reageert op vocht/co2 levels) en een inbouw draadloos bedieningssensor voor in de keuken. De box is duurzamer dan wat je nu hebt.

Ik heb dit op basis van duurzaam bouwdepot gedaan, voorwaarde was wel in combi met het leggen van zonnepanelen.

Ik heb dit via ventilatieland.nl ingekocht en zelf gedaan. Kosten voor bovenstaande liggen rondom de 600 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 17-11-2024 14:21 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:53
Joh koop voor €200 een nieuwe unit met vochtsensor en afstandsbediening. Heb ik bij mijn verbouwing ook zelf gedaan.

Die nieuwere units zijn veel stiller en gaan bij vochtdetectie automatisch harder en weer zachter. Installeren doe je met een paar schroeven en die slangenklemmen die je al hebt.

Klets, klats. Vandaag besteld morgen in huis. (Versie met perilex maar gewoon 220 v stekker modellen zijn er ook)

[ Voor 4% gewijzigd door __R__ op 17-11-2024 14:26 . Reden: perilex / 220 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
Dank allemaal voor de reacties! Hier kan ik wel even meer verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Waarschijnlijk bespaar je ook meteen geld doordat moderne units een gelijkstroommotor hebben en die Stork uit jaar sterrenstof waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

__R__ schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:23:
Joh koop voor €200 een nieuwe unit met vochtsensor en afstandsbediening. Heb ik bij mijn verbouwing ook zelf gedaan.

Die nieuwere units zijn veel stiller en gaan bij vochtdetectie automatisch harder en weer zachter. Installeren doe je met een paar schroeven en die slangenklemmen die je al hebt.

Klets, klats. Vandaag besteld morgen in huis. (Versie met perilex maar gewoon 220 v stekker modellen zijn er ook)
Precies dit.

Bij mij was met de bouw door de aannemer ook de goedkoopste variant in geplaatst, met navenant result van lawaai zelfs op standje 1.
Momenteel nieuwe afzuiging met h2o en co2 sensor die automatisch harder gaat draaien indien nodig.
De nieuwe maakt op stand3 nog minder lawaai dan die oude op stand1 voor mijn gevoel :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Bij Orcon is CO2 optioneel. De vochtsensor zit in de box en triggert binnen 30 seconden als je de douche aanzet.
CO2 is een losse dure bedieningsmodule die je op 230V aan moet sluiten. Ik heb hier zelf de MVS15RHB hangen, CO2 sturing doe ik met HomeAssistant met een zelf gesoldeerde RF module en losse CO2 meters.

Kijk ook naar de boxen van Itho, die zijn ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

@stefanstiens De unit moet ook anders, n.l. tegen de muur, gemonteerd worden, de lagers van de ventilator zijn niet gemaakt voor verticaal gebruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09 10:19
Ik zou echter wel een bedrijf inschakelen om dit te laten doen. Dan zuigen ze namelijk ook meteen de buizen schoon. Als je dit zelf installeert dan is dat zeker mogelijk want het is niet moeilijk maar als je buizen nog nooit schoon zijn gemaakt dan kan het zijn dat ze volledig vol zitten met stof. Toen ik mijn huis heb gekocht heb ik deze ook direct vervangen. De buizen waren zo dicht dat er bijna geen luchtstroom meer mogelijk was. Motor moest daardoor harder werken en maakte meer geluid.

De nieuwe komen inderdaad met een afstand bediening maar die gebruik ik nauwelijks omdat die automatisch aanspringt. Was 4 jaar geleden 450 euro kwijt voor een nieuwe met installatie en schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:53
ericplan schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:56:
@stefanstiens De unit moet ook anders, n.l. tegen de muur, gemonteerd worden, de lagers van de ventilator zijn niet gemaakt voor verticaal gebruik.
Niet perse. Itho geeft aan dat je zowel horizontaal als verticaal kan monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanstiens
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met een bedrijf. Komende week wordt de unit vervangen en worden de buizen gereinigd. Dank allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

stefanstiens schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:48:
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met een bedrijf. Komende week wordt de unit vervangen en worden de buizen gereinigd. Dank allemaal voor de hulp!
Wat voor unit zetten ze neer en heeft dat ding ook sensors dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
The Eagle schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:06:
[...]

Wat voor unit zetten ze neer en heeft dat ding ook sensors dan?
Er komt een itho box in met vochtsensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tien tegen één is dat de CVE-S ECO, en als je hem nu al uitschakelde vanwege de herrie, ga je dat blijven doen...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CVE-S ECO op standje 1 met de potmeters naar beneden gedraaid hoor je amper.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1