Zigbee-dimmer voor Nijntje ledlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:55
Ik heb een Nijntje-ledlamp gekocht die dimbaar is dmv een snoerdimmer op een AC-AD-adaptersnoer.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/218669/files/133430090/image.jpg

Daar ziet er ongeveer zo uit qua aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRgaufq5mB20R8DA6axxk_uDZM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jyacg357oBOsySCv7xecjrvG.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik deze lamp aansturen met mijn Home Assistant installatie. Maar ik kom er niet helemaal aan uit.

Het liefste heb ik een Zigbee-snoerdimmer (of adapter met ingebouwde dimmer & Zigbee) als 1 geheel. Je hebt wel LED-trafo's voor inbouw, maar dat ziet er niet uit. Dan moet je zelf een snoer strippen en met losse draden werken. En in een doosje steken zodat je er niet met je vingers aan kunt komen.

Ik vroeg me ook af of het niet mogelijk is om een gewoon een domme 230VAC naar 24VDC-adapter te kopen en die in een Zigbee stopcontactdimmer te steken. Kan dat?

Ik heb ook dit gevonden: https://aliexpress.com/item/1005006312843760.html
Dit lijkt het dichtst in de buurt te komen van wat ik zoek. Maar AliExpress-spul op netspanning is voor mij een no-go.

Heeft iemand nog tips en ideeën om deze lamp in Home Assistant te krijgen? Het liefste dus met Zigbee. Z-Wave is ook een optie.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-11-2024 09:08 . Reden: Link cleanup ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
xFeverr schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:59:
Ik vroeg me ook af of het niet mogelijk is om een gewoon een domme 230VAC naar 24VDC-adapter te kopen en die in een Zigbee stopcontactdimmer te steken. Kan dat?
Nee, maar je hebt imho al wel de oplossing gevonden die een werkende oplossing gaat bieden:
Dit sluit je aan op een domme 230VAC naar 12VDC-adapter en zorgt ervoor dat je de lamp met Zigbee kan bedienen. In feite vervang je dan alleen de LED-dimmer zoals in je overzicht.

Wat nog wel belangrijk is om te weten hóé de huidige dimmer dimt. De Zigbee dimmer die gaat kopen moet dat opdezelfde manier doen.

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 17-11-2024 13:16 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:27
Een dimbare stekker doet ook precies wat je wil waarschijnlijk: https://www.robbshop.nl/a...e-stekker-wit-200w-zigbee

Werkt met zigbee2mqtt.

Maar heb je al een zigbee netwerk? Als het alleen om deze lamp gaat kan je beter een versie met wifi nemen, die bestaan vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
Een dimmer op basis van fase-afsnijding is niet per se een goed idee icm met een random stekker adatpter/transformator.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:55
@FredvZ Ja, zoiets valt dan wel te proberen. Ik had gehoopt dat iemand ervaring had met zoiets. Of met een ander ding. Ik kan niet de enige zijn die hier tegenaan loopt. Misschien toch maar overwegen. Daar kan in ieder geval een 'domme' adapter op waar ik enigszins vertrouwen in heb.

@BlackMonkey Jazeker. Zigbee-netwerk is aanwezig. Tot de toiletspoelknop aan toe zelfs. (Nee, dat is geen grap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik verwacht dat de huidige voeding precies dat is, deze op een dimmer aansluiten gaat dus niet.

Maar zonder echt te weten wat de huidige dimmer doet is het ook beetje gokken. En kan die er wel tussenuit?

Maar de gelinkte dimmer zou mooi moeten werken als de lamp gewoon constant voltage gedimd kan worden. Zal je alleen moeten checken of de polaritiet van de stekker gelijk is. En liefst dus huidige dimmer er tussenuit, want als die te slim is kan dat roet in het eten gooien.

En je voldoet al aan je eigen wens, niet aan de netspanning. Deze sluit je aan na de voeding dus geen netspanning te zien :)

Maar dat het vaker geleverd wordt met schroefaansluitingen is ook wel logisch, dat is immers veeeeeel flexibeler qua toepassing :)
Pagina: 1