High end gaming / Excel pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De pc wordt voor 3 dingen gebruikt:
- hele grote Excel / data bestanden be-/verwerken.
- de nieuwste games worden door mijn zoon gespeeld, zoals flight simulator and FPS.
- Zelf speel ik graag PCM en FM24

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb een onbeperkt budget, maar max. 5000 euro vind ik een mooi streven. De pc ga ik zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, mijn beestje van dit moment is een pc uit 2013 met een i7-4790K en een gtx970.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Zie hier:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 597,99€ 597,99
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 445,99€ 445,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC€ 2.239,-€ 2.239,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 98,91€ 98,91
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internGoodram IRDM IR-6400D564L32/64GDC€ 194,16€ 194,16
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 123,72€ 123,72
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 231,93€ 231,93
Totaal€ 3.979,55

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb geen merk voorkeuren, maar probeer het beste van het beste bij elkaar te zoeken dat compatible is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Energieverbruik maakt me niet heel veel uit. Een stille pc is wel erg wenselijk.
De kast waarin de pc komt te staan kan maximaal een hoogte van 45 cm aan. Daarom gekozen voor deze kast.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, alleen standaard profiel instellingen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Wat kan ik nog aanpassen zodat het systeem sneller en beter is voor de aangegeven doeleinden?

Thx alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 19:31
Tenzij je echt heel dringend een grafische kaart nodig hebt, raadt bijna niemand momenteel nog het kopen van een 4090 aan. Verwachting is dat je binnen enkele maanden meer performance krijgt voor hetzelfde geld, of dezelfde performance voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
4090 vervangen door een 5090, check.

Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 20:53
Je hebt het over het verwerken van hele grote data bestanden. Nu is "heel groot" een vrij rekbaar begrip, maar qua hardware zou ssd ruimte en geheugen eventueel nog een issue kunnen worden. Daarnaast twijfel ik of Excel de meest geschikte/stabiele keuze is om grote hoeveelheden data te verwerken. Maar goed, dat zal van de precieze situatie afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:38
RPHofstede schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:54:
4090 vervangen door een 5090, check.

Andere suggesties?
Een 5080 presteert vermoedelijk als een 4090 voor de helft van de prijs...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 22:12
Ik zou in ieder geval geheugen kiezen uit de QVL lijst ...
https://www.msi.com/Mothe...E-CARBON-WIFI/support#mem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 10:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

De kast waar de PC in komt te staan; is die dicht aan de voor of achterkant?
anders wordt zeker met een High end systeem het een mooi warme boel

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:13
850 watt voeding is het minimum wat aangeraden wordt voor een 4090 systeem volgens mij. Persoonlijk had ik iets meer ruimte genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:51
Welke resolutie heeft je monitor? Gezien je werkt in grote Excel bestanden een 32"@4K ? Als dat zo is dan zou een 5090 idd de way 2 go zijn.
2K resolutie dan is de vraag of een 4080 super\5080 niet voldoende zijn?

Ik werk zelf ook regelmatig thuis en dan op mijn prive PC 7800X3D en 4080. Ik merk wel dat deze CPU niet de beste keus is om zakelijk werkzaamheden te doen. Voor gamen fantastisch, maar grote bestanden bewerken\verwerken heeft de CPU het moeilijk mee.

Waar ligt de prio? Intel heeft in mijn persoonlijke ervaring betere CPUs voor zakelijke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
Dit wist ik niet... Top dat er zo'n lijst bestaat. Ik ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
NLBUURMAN schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:38:
De kast waar de PC in komt te staan; is die dicht aan de voor of achterkant?
anders wordt zeker met een High end systeem het een mooi warme boel
Het is een hele ouderwetse dressoir/servies kast (+ 90 jaar oud). De twee deurtjes aan de onderkant kunnen open, maar meestal blijft het er bij één.
De klep die aan de voorzijde open gaat geeft een "bureau" vorm aan waar het toetsenbord en muis ruimschoots op passen. De monitor staat achter tegen de wand aan.

Koeling ging op normale dagen met één deurtje open tot heden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
Unknown Alien schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:05:
Welke resolutie heeft je monitor? Gezien je werkt in grote Excel bestanden een 32"@4K ? Als dat zo is dan zou een 5090 idd de way 2 go zijn.
2K resolutie dan is de vraag of een 4080 super\5080 niet voldoende zijn?

Ik werk zelf ook regelmatig thuis en dan op mijn prive PC 7800X3D en 4080. Ik merk wel dat deze CPU niet de beste keus is om zakelijk werkzaamheden te doen. Voor gamen fantastisch, maar grote bestanden bewerken\verwerken heeft de CPU het moeilijk mee.

Waar ligt de prio? Intel heeft in mijn persoonlijke ervaring betere CPUs voor zakelijke doeleinden.
Gaming heeft de prio. Maar wellicht dat een 9950x3d (medio 2025) dan de betere optie is. Iets minder in gaming wellicht, maar beter in zakelijke taken.

Daarbij de specs van de 5080 en 5090 maar eens afwachten. Als dit idd een 5080 oplevert die als een 4090 functioneert maar dan voor de helft van de prijs, is dit natuurlijk ook prima.

Ik heb een ASUS ROG Strix XG27UCS Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
Is er iets te zeggen over hoeveel decibel er met dit systeem uitkomt, of te verachten is met de nieuwe gpu?
Pagina: 1